برای رعایت بهداشت مو به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  دوشنبه، 22 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
برای رعایت بهداشت مو به چه نکاتی باید توجه کرد؟
هر مویی به طور طبیعی سالم و زیباست، ولی فعالیت های روزمره، آلودگی ها، استرس ها و پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید (از طریق ایجاد رادیکال های آزاد) موجب تخریب ساختمان مو و مخصوصاً ریشه موها می‌شوند.

پیش از صبحت کردن از صابون ، شامپوها و چگونگی انتخاب آنها ، باید گروهی که موی شما بدان تعلق دارد معلوم شود. طریقه دقیق تعیین کردن گروه مو بدین شرح است که ابتدا سرتان را خوب با آب و صابون و یا شامپوی مورد مصرف معمولیتان بشوئید و ۳ روز بعد بدون اینکه چیزی به سرتان مالیده باشید ، پوست خود را با انگشتان سبابه ، به مدت یک دقیقه مالش دهید بعد سبابه تان را روی کاغذ نازک فشار دهید اگر از سبابه شما اثر چربی زیادی روی کاغذ نازک به جا ماند موی شما از گروه موهای چرب است و اگر چربی انگشت شما خیلی اندک و یا هیچ بود موی شما از گروه موهای خشک می باشد .

و اگر اثر انگشت شما بر روی کاغذ نازک ، خفیف و به قدر اثر انگشت عرق کرده شما مثلا در فصل تابستان بود موی شما از گروه طبیعی و معمولی است با تعیین گروه مو ، انتخاب صحیح نوع صابون ، شامپو و سایر مواد پاک کننده و تقویت کننده مو با توجه به مشخصات مو به ویژه میزان چرب بودن آن ضروریات بوده که این امر باعث تقویت ریشه مو و سالم ماندن خواهد گردید

برای رعایت بهداشت مو تعداد دفعات صابون یا شامپو زدن نیز باید رعایت گردد زیرا شستشوی مو به دفعات خیلی زیاد با هر کیفیتی که مو داشته باشد می تواند در طول زمان منجر به اختلالات می شود در هر نوبت حمام نیز است شامپو را دو قسمت کرده تا بتوانید دو بار متوالی موها را شسته و هر بار با آب صاف و زلال آب کشی کنید .کسانی که حالت استثنایی داشته و به دلیل حساسیت شدید پوست سر ، استعمال صابون یا شامپو را به سختی تحمل می نمایند ، بایستی به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه تا دستورات لازم تجویز گردد.

مو یک بخش از بدن انسان و پوست است که قابلیت رویش دارد. مو، جزئی از عایق بندی بدن انسان است و از طرف دیگر دفع کننده بعضی از مواد زائد بدن. امروز مو بیشتر، یکی از ارکان زیبایی انسان به شمار می رود پس حفظ شادابی و طراوت آن بسیار مهم است. از طرفی با توجه به حجم آلاینده های جوامع شهری و وجود انواع عوامل بیماری زا د سطح شهر، حفاظت از مو بسیار بسیار سخت است. در ذیل به نکاتی اشاره می شود که با شادابی و سلامت مو های شما کمک می کند و در بخش دوم، بیماری های شایع، علائم و نشانه ها و راه درمان هر یک ذکر می شود.نکته ای در مورد مو وجود دارد و آن این است که شرایط مو عموما وابسته به وراثت فرد استهر مویی به طور طبیعی سالم و زیباست، ولی فعالیت های روزمره، آلودگی ها، استرس ها و پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید (از طریق ایجاد رادیکال های آزاد) موجب تخریب ساختمان مو و مخصوصاً ریشه موها می شوند. به این ترتیب ظاهر مو آسیب دیده و شانه کردن موها مشکل می شود.

برای بازگرداندن سلامت و زیبایی به موها رعایت موارد زیر ضروری است:

* بهداشت مو و پوست سر را رعایت کنید.

* نظافت موها نقش اساسی در سلامت جسمی و روحی هر فرد ایجاد می کند و باعث شادابی و سرحال بودن فرد می شود و همچنین او را در انجام کارهای روزانه اش فعالتر می کند.

* داشتن موهای مرتب و اصلاح شده نشانه نظم و انضباط در زندگی و نشانه اهمیتی است که فرد به نظافت شخصی خود می دهد.

* استرس های عصبی، عاطفی و هیجانی با تحریک ترشح اندروژن ها باعث ایجاد موی چرب می شود.

* به میزان کافی از مواد غذایی حاوی ویتامین های A و E مانند سبزیجات تازه استفاده کنید. مصرف بیش از حد قند و چربی باعث افزایش چربی مو می شود.

* بیماری های داخلی مثل بیماری های کبدی و صفراوی، چاقی و یبوست باعث چربی مو می شود.

* افراط و زیاده روی در شامپو زدن، سشوار کشیدن و مصرف بیش از حد رنگ مو و فرآورده های شیمیایی به سلامت مو آسیب می رساند و باعث خشکی موها می شود.

* آفتاب و باد باعث فرسوده شدن و خشکی بیش از حد موها می شود، همچنین کلر موجود در آب استخر هم به سلامت موها آسیب می رساند، لذا برای پیشگیری از عوارض آن بهتر است هنگام شنا کردن از کلاه مخصوص استفاده شود.

* بهتر است بجای برس های فلزی و شانه های پلاستیکی از برس ها و شانه های چوبی استفاده نمایید و آن ها را حداقل هفته ای یکبار ضدعفونی نمایید.

* از شامپوی مناسب با موی خود جهت شستشوی آن ها استفاده نمایید.

* معمولاً 2-3 بار در هفته شست و شوی موها کافی است مگر در موارد ضرورت شغلی و یا وجود بیماری های خاص پوستی طبق تجویز پزشک معالج.

* توصیه می شود در هر بار شستشوی موها دو دفعه شامپو زده شود و هربار کف شامپو 2-3 دقیقه روی سر باقی بماند.

* جهت شستشوی موهای خشک از شامپوی ملایم استفاده نمایید.

* در هنگام شامپو زدن پوست سر را ماساژ دهید به این ترتیب جریان خون پوست سر زیاد شده، تغذیه و خون رسانی سلول های پوست و مو بهتر انجام می گیرد.

* بطور کلی استفاده از حالت دهنده ها برای موهای خشک توصیه می شود ولی افرادی که موی چرب دارند بهتر است آن را فقط برای انتهای موها بکار ببرند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (225 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (134 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (53 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (50 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (19 نظر) نگاهی به ماشین بی ام و هوش پران کریم باقری که همه آرزوشو دارن/ زیدان فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (17 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت