برگشت درمان ارتودنسی

  چهارشنبه، 27 فروردین 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
برگشت درمان ارتودنسی
آیا شما بیماری می باشید که قبلا ارتودنسی انجام داده اید و هم اکنون متوجه شده اید که دندان هایتان در حال برگشت به حالت اولیه اند؟ به طور معمول عود ارتودنسی به بیماری مربوط می شود که دندان های او پس از اتمام درمان ارتودنسی از وضعیت مطلوب خود خارج می شوند.

برگشت درمان ارتودنسی

برگشت درمان ارتودنسی تنها در عده معدودی از بیماران دیده شده است. نتیجه درمان ارتودنسی اغلب برای حدود نود وپنج درصد از بیماران رضایت خاطر را به همراه می آورد. در پنج درصد باقیمانده برگشت درمان ارتودنسی ممکن است به بررسی مجددی نیاز باشند. بنابر این بیایید به آن بپردازیم.

احتمال برگشت درمان ارتودنسی پس از گذشت زمان

در برخی از موارد تغییرات دندانی احتمال دارد پس از چند دهه صورت بگیرد.این تغییرات شاید به دلیل افزایش سن و گذشت زمان باشد.دراین صورت به خاطر ناچیز بودن آن نگران کننده نمی باشد.به همین دلیل این تغییرات مرتبط با برگشت درمان ارتودنسی نیست و در یک رده قرار نمی گیرند.علاوه بر آن امروزه متخصصین ارتودنسی اغلب به بیمار پیشنهاد می کنند که از پلاک های متحرک خود برای 3 الی 5 شب در هفته استفاده کنند.این کار باید برای همه مدت عمر صورت بگیرد.زیرا حرکت دندان ها به آهستگی اتفاق می افتد و به طور معمول پس از ده ها سال قابل مشاهده می شوند.استفاده مستمر از پلاک های متحرک می تواند بسیار مفید باشد.زیرا به بیماران این امکان را می دهد تا به این وسیله بتوانند فرایند جابجایی و انتقال دندان ها را که با افزایش سن به سمت جلو و عقب حرکت می کنند متوقف کنند .

حفظ و نگهداری نتایج درمان ارتودنسی

بدون حفظ و نگهداری نتایج درمان، دندان ها پس از برداشتن براکت ها و پایان درمان ارتودنسی ثابت به تدریج به حالت قبل از درمان برمی گردنند. برای تثبیت نتایج درمان شما بایستی پس از خروج بریس ها از دهان حداقل به مدت 12 ماه از پلاک های ارتودنسی متحرک بطور منظم استفاده کنید.پس از 12 ماه استفاده از پلاک های متحرک، متخصص ارتودنسی شما ممکن است از شما بخواهد که این پلاک ها را برای سه شب درهفته نیز استفاده کنید.در واقع استفاده از ارتودنسی متحرک پس از خروج براکت های ارتودنسی ثابت از دهان شما ، حفظ نتایج ارتودنسی را برای مدت طولانی امکان پذیر می سازد.

در چه مواردی برگشت درمان ارتودنسی دیده شده است؟

در صورتی که بیمار توصیه های ارتودنتیست خود را نادیده بگیرد ممکن است با برگشت درمان ارتودنسی مواجه شود.

این موارد ممکن است به اشکال زیر باشد:

  • برگشت نامرتبی دندان ها
  • باز شدن مجدد فضای بین دندانی پس از ارتودنسی
  • برگشت مشکلات فکی
  • برگشت نامرتبی دندان ها

شلوغی و نامرتبی دندان ها می تواند عملکرد مناسب دندان ها را مختل کند. این نامرتبی اگر درمان نشود ممکن است باعث افزایش احتمال به وجود آمدن پوسیدگی در دندان ها شود.یا باعث مستعد شدن لثه برای احتمال ابتلا به انواع بیماری های لثه شود.به طور معمول ارتودنتیست شما قادر است تنها به وسیله بزرگ کردن قوس دندان ها درمان شما را انجام دهد.این کار بدون خارج کردن هیچ دندانی از دهان شما صورت می گیرد.از این رو کجی و نامرتبی دندان ها را می توان با کمترین خطر و بدست آوردن بهترین نتیجه انجام دهد.

رشد منفی فک یعنی چه؟

پس از پایان دوران بلوغ ممکن است فک دوباره به حالت قبلی خود نزدیک شود.رشد منفی فک در اثر وراثت است.زیرا رشد استخوانی ما از الگوی خانوادگی پیروی می کند.اگر پس از درمان ارتودنسی بیمار در اثر اتمام دوران بلوغ و رشد منفی فک مجدا با برگشت ارتودنسی مواجه شد درمان به صورت دیگری انجام می شود.این بار برای مقابله با کجی و نامرتبی دندان ها ، متخصص ارتودنسی شما اقدام به کشیدن دندان یا جراحی فک می نماید.

باز شدن مجدد فضا ی بین دندانی پس از ارتودنسی

وجود دندان های اضافی در دهان یکی از دلایلی است که ارتودنتیست شما را وادار به خروج انتخابی این دندان ها از دهانمی کند.این کار برای ایجاد فضای بیشتر و رشد دیگر دندان ها در دهانتان صورت می گیرد.پس از خروج دندان ها و ایجاد فضای کافی می توان به وسیله ارتودنسی فضای به وجود آمده را مرتب کرد.لبته مرتب کردن دندان ها با هماهنگی آنها و نظم بخشیدن به آنها صورت می گیرد.اگر باز شدن مجدد فاصله دندانی پس از اتمام دوران ارتودنسی دندان و برگشت درمان ارتودنسی باشد.در این افراد با باز شدن فضا در محدوده دندان های خارج شده از دهان رخ می دهد.در اینگونه موارد متخصص ارتودنسی شما با توجه به اندازه فضای ایجاد شده درمان مجددی را از سر می گیرد.او با استفاده از درمان های بازسازی، فضای ایجاد شده را از بین می برد .

یک ارتودنتیست خوب قادر است با هماهنگی همه اجزا از قبیل:

  • دندان ها
  • استخوان فک
  • بافت های نرم وعضلات
  • باعث حفظ یک دندان دربهترین موقعیت مناسب خود گردد.

برگشت مشکلات فکی

اگر فک پایین به طور غیر طبیعی رشد کرده باشد و جلو آمده باشد به این حالت بیرون زدگی یا جلو زدگی فک پایین اطلاق می شود.این افراد کسانی هستند که صحبت کردن ، غذا خوردن و نفس کشیدن آنها دچاراختلال شده و به درمان نیاز دارند.جراحی فک در افرادی که دچار بیرون زدگی فک پایین هستند، در سنین کودکی و قبل از بلوغ بالاترین درصد موفقیت را دارد.جراحی زیبایی و ترمیم فک نیز مانند بقیه روش های جراحی در اکثر مواقع موفق است.اما ممکن است گاهی از این عمل نیز نتیجه مطلوب به دست نیاید.

برگشت ناهنجاری های فک

ناهنجاری های حاصله از برگشت درمان پس از ارتودنسی اغلب در بیمارانی به وجود می آید که دچار جلو زدگی فک پایین هستند.این دسته از افراد کسانی هستند که قبل از بلوغ و یا در طی دوران بلوغ اقدام به درمان جلوزدگی فک می کنند.اما چون وراثت و الگوی رشد فکی مشخص می باشد خطر برگشت درمان در این دسته از افراد بسیار بالا است.البته متخصص ارتودنسی شما حتما قبل از شروع درمان از شانس بالای برگشت درمان ارتودنسی مطالبی را با شما در میان گذاشته است.او از مواردی که پس از پایان دوران بلوغ ممکن است اتفاق بیفتد با شما توافق های لازم را انجام می دهد.سپس با توجه به همه موارد درمان را آغاز می کند.به هر حال یک ارتودنتیست همیشه برای حل مشکل مجدد شما راه حل مناسبی را پیشنهاد خواهد کرد.

عوامل موثر در جلوگیری از برگشت درمان ارتودنسی:

  • خارج کردن هسته میوه در خارج از دهان و استفاده از گوشت یا پوره میوه
  • جلوگیری از عاداتی نظیر جویدن ناخن و مداد
  • نگهداری صحیح از پلاک های ارتودنسی و جلوگیری از وارد شدن ضربه به آن
  • نگهداری پلاکهای متحرک در داخل آب در صورت عدم استفاده به منظور جلوگیری از تغییر حجم
  • دقت لازم در زمان مسواک زدن برای جلوگیری از صدمه به سیم و براکت
  • جلوگیری از وارد شدن ضربه به دهان در طول درمان ارتودنسی

راه درمانی برای برگشت درمان ارتودنسی :

برای حفظ درمان ارتودنسی بایستی از نگهدارنده ها استفاده شود.نگهدارنده ها توسط متخصص ارتودنسی با توجه به آناتومی منحصر به فرد دهان هر بیمار و وضعیت دندان های وی تجویز می شود.نگهدارنده های جدید به طور سفارشی ساخته می شوند تا به خوبی روی دندان ها قرار بگیرند. برای حفظ درمان ارتودنسی بایستی از نگهدارنده ها استفاده شود.نگهدارنده ها توسط متخصص ارتودنسی با توجه به آناتومی منحصر به فرد دهان هر بیمار و وضعیت دندان های وی تجویز می شود.نگهدارنده های جدید به طور سفارشی ساخته می شوند تا به خوبی روی دندان ها قرار بگیرند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر) آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت (1 نظر) جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس تسلیت رئیس فیفا درپی شهادت رئیس‌جمهور+ عکس برخورد جالب و تحسین برانگیز سید ابراهیم رئیسی با فردی که جلوتر از ایشان منتظر رای دادن بود +ویدیو این گیاهان آپارتمانی باعث خنک شدن هوای خونه میشن {ویدئو} اینجوری گرفتگی سینک ظرفشویی رو باز کن | ساخت چاه باز کن خونگی با جوش شیرین استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود بهترین راه برای پاک کردن نخود فرنگی و فریز کردن آن گریه و بی تابی هیأت دولت در مراسم استقبال از پیکر شهدای خدمت/ خوش آمدی سید شهید+ویدیو (ویدئو) حضور یک زن ترکیه ای در محل حادثه بالگرد رئیس جمهور/ این زن بعد از ساعتها عبور از جنگل های ارسباران به بالگرد رسید! ویدئو منتشر نشده از حضور آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش/ از درختکاری تا کلنگ زنی ویدیویی از ورود پیکر رئیس جمهور شهید و همراهان به فرودگاه مهرآباد در تهران اظهارات نیما نکیسا درباره رفتار سیدابراهیم رئیسی با ورزشکاران+ویدیو/ پاداش و جایزه های بچه ها رو سریع پرداخت میکردند حال و هوای منزل شهید حسین امیر عبداللهیان و سردار موسوی بعد از سانحه دلخراش+عکس (عکس) صندلی رئیس جمهور در هواپیما که سیاه پوش شد/ دسته گل عزای شهیدجمهور بغض ها را می ترکاند محافظت از جان و دل و ارادت سرتیم محافظ سیدابراهیم رئیسی به ایشان+ویدیو/ از مرتب کردن شال رئیس جمهور تا سایه به سایه مراقب بودن رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد روضه خوانی جگرخراش مهدی رسولی برای سیدابراهیم رئیسی در تبریز+ویدیو/ الهی دورت بگردم برا درد مردم تا کجا رفتی که پیدات نمیکردن
تیتر امروز   
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه
تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی
موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد
مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟
پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد