برگ گردو چه خاصیت درمانی دارد

  پنجشنبه، 29 مهر 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
برگ گردو چه خاصیت درمانی دارد
باغدارانی که گردو را به منظور بهره برداری های صنعتی در سطح گسترده ای کشت می کنند جهت افزایش درآمد و سوددهی بیشتر از تمامی فواید نهال گردو مطلع هستند و همه قسمتهای درخت را مورد استفاده قرار می‌دهند . همچنین عطاران و پزشکان طب سنتی نیز با اطلاعات درباره خاصیت سایر اجزای گردو مثل خواص برگ گردو از آن در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می کنند.

برگ گردو حاوی حدود 10 درصد تانن بوده و به همین دلیل دارای مزه ی گس و مایل به تلخ است. مواد مهم دیگر آن، ژوگلون و هیدروژوگلون هستند. ژوگلون، جسم ناپایداری است و به سرعت پلیمریزه شده و به رنگ قهوه ای و سیاه تبدیل می شود. ژوگلون بیشتر در برگ و پوست گردوی تازه وجود دارد و به تدریج از مقدار آن کم می شود و در برگ کهنه، میزان آن بسیار پایین است.
علت سیاه شدن دست در تماس با پوست و برگ گردوی تازه، ژوگلون و تغییرات شیمیایی مذکور است.

برگ خشک گردو

اطلاعات گیاهشناسی درخت گردو

گردو با نام علمیJuglansدرخت بزرگ و گسترده ای است . از خانواده راش سانان می باشد و ارتفاع آن میتواند به ۲۰ متر می رسد. درخت گردو بیشتر از هر درخت دیگری به نور خورشید نیاز دارد . درخت گردودارای تنه صاف با رنگ نقره ای است که در برخی گونه ها خاکستری است . برگ های معطر این درخت به شکل مرکب شانه است . این درخت یک پایه بوده که گل های نر و ماده به صورت جداگانه روی یک درخت ظاهر می شوند. گل دهی در اوایل بهار قبل از ظهور برگ ها اتفاق می افتد.

درخت گردو در کشورهای ژاپن ، آمریکا ، چین و فرانسه کشت می شود. از مهمترین گردوهای معروف دنیا ،گردوی ایرانی را می توان نام برد .گردو در سن بلوغ میوه می دهد.

مغز گردو دارای پروتئین،قند ،آب و ویتامین، املاح معدنی و همچنین مواد چربی است. مقدار فسفر موجود در گردو با ماهی و برنج و حتی تخم مرغ نیز برابری میکند. برگ و پوست گردو مقوی و تصفیه کننده خون است . برگها و پوست آن بخصوص بخاطر مادهءتلخ و تانن آن در مداوای بیماریهای جلدی و خنازیر مفید واقع می شوند.

برگ گردو برای چه بیماری هایی مورد استفاد قرار می گیرد

گردو یکی از مغز های بسیار مقوی و پرخاصیت است و تمام اجزای این درخت اعم از میوه خشک، برگ درخت، پوست سبز میوه، چوب درخت و … مورد استفاده قرار می گیرد. درخت گردو بیشتر به دلیل مغز های خوشمزه که سرشار از اسید های چرب امگا۳ و سایر مواد مغذی است مورد توجه قرار گرفته اند ، ولی اخیراً محققین خواص درمانی برگ های سبز این درخت را تشخیص داده اند. خاصیت ضد درد، ضد کرم، ضد چسبندگی پلاکت ها، ضد میکروب، ضد سرطان، ضدسم، ضد ویروس تبخال، ضدورم، ضد اکسیدان، ضد رادیکال های آزاد، ضد عفونی کننده، ضد تومور، ضد ویروس، افزایش دهنده ی قوای جنسی، قابض، ضد کاندیدیا، هضم کننده، ادرار آور، ضد قارچ، به عنوان رنگ مو، بند آورنده ی خون ریزی، علف کش و حشره کشی دارد که در این بخش از ساعد نیوز به تشریح مهم ترین خواص ان پرداخت شده است.

دمنوش برگ گردو

برگ گردو قابض بوده و خاصیت ضد اسهالی دارد

به این منظور کافی است دو گرم از برگ گردو خرد شده را درون یک لیوان آب سرد ریخته و تا حد جوشاندن برسانید و پس از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس محلول را از صافی رد کرده و میل نمایید.

از این محصول می توانید تا روزی ۳ بار هم برای درمان اسهال و یا حتی استعمال خارجی برای درمان های پوستی استفاده نمایید.

اسانس برگ گردو دارای خواص ضد قارچی می باشد

برگ های گردو به دلیل داشتن ترکیباتی مانند ژوگلون و فنولیک ها، که اثرات ضدباکتریایی دارند میتواند به عنوان یک عامل ضدمیکروبی در برابر باکتری هایی که مسئول عفونت های دستگاه گوارش انسان هستند، مفید باشد.

۵ گرم برگ گردو را در ۲۰۰ میلی لیتر آب ریخته و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. پس از سرد شدن آن را از صافی رد کرده و برای درمان به شکل موضعی از آن استفاده کنید.

در طب سنتی از برگ گردو تصفیه کننده خون و ضد کرم استفاده میشود.

خواص برگ گردو در حفاظت از کبد و کلیه

عصاره هیدروالکلی برگ های گردو می تواند کبد را در برابر آسیب های اکسیداتیو حفظ کند. همچنین موجب مهار آسیب کبدی ناشی از دیابت می شود. برای درمان آسیب های کبدی می توانید از جوشانده برگ گردو به میزان ۵ گرم در ۲۰۰ سی سی آب قبل از غذا استفاده کنید. همچنین در درمان نارسایی کلیه نیز مؤثر است.

برگ گردو برای درمان آکنه

باکتری پروپیونی باکتریوم آکنه مهمترین عامل باکتریایی در ایجاد جوش جوانی است. برگ درخت گردو دارای اثر ضد میکروبی بر روی پروپیونی باکتریوم آکنه بوده و می تواند به عنوان یک داروی جایگزین برای درمان این بیماری مطرح گردد. برگ گردو همچنین اثر آنتی اکسیدانی داشته که در سلامت پوست تأثیر بسزایی دارد.

پس نباید از خواص برگ درخت گردو برای درمان جوش و آکنه غافل شد. شما می توانید از جوشانده ۵ گرم برگ خرد شده به همراه ۱ لیوان آب (به مدت ۵ دقیقه) برای بهبود مشکلات پوستی به صورت موضعی استفاده کنید.

برگ گردو و قند خون

امروزه دیابت از بیماری های شایع بین افراد است . برای درمان دیابت از داروهای متعددی برای کاهش قند خون ارائه شده است البته داروهای گیاهی وجود دارد که به بهبود دیابت کمک مؤثری می کند . این نکته را توجه کنید که داروهای گیاهی نقش مکمل دارند و درمان قطعی انجام نمی دهند . برای درمان قطعی بیماری ها باید طبق تجویز پزشک عمل کرد . از گیاهان دارویی که به کاهش قند خون کمک می کند عرق برگ درخت از مهمترین ویژگی گردو و برگ درخت گردو کاهش قند خون است بنابراین می تواند در درمان دیابت نقش مؤثری داشته باشد . اثر کاهندگی قند خون برگ گردو ممکن است ناشی از وجود فلاونوئیدها و خواص آنتی اکسیدانی آنها باشد.

مبارزه و پیشگیری از دیابت یکی از اصلی ترین خواص برگ درخت گردو است. برگ های درخت گردو از جمله دارو هایی است که در طب سنتی به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می شود. آزمایشات نشان داده که اثرات عصاره هیدروالکلی برگ های گردو در کاهش سطح گلوکز خون مؤثر است.

این کار از طریق تحریک سیستم تولید کننده انسولین و یا افزایش واکنش سلول ها به انسولین انجام می شود. همچنین برگ گردو باعث افزایش ترشح انسولین می شود و مهارکننده قوی تجمع سوربیتول در بافت های بدن است. برای کاهش قند می توانید تا سه نوبت از جوشانده یا دم کرده ی برگ گردو استفاده کنید. (۵ گرم برگ گردو به همراه یک لیوان آب).

به این منظور کافی است ۳ تا ۷ گرم از برگ گردو را جوشانده و در دو نوبت از روز به شکل خوراکی منظور کاهش قند خون از آن استفاده نمایید .

خاصیت برگ گردو در پیشگیری از سرطان

برگ های گردو منبع اصلی فلاونوئیدها می باشند که این مواد دارای خاصیت ضداکسیدانی بوده و در تنظیم عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان و افزایش فعالیت های سرطانی نقش به سزایی دارند.

عصاره هگزانی برگ های گردو در برابر سلول های سرطانی پروستات به عنوان یک مهارکننده قوی عمل می کنند و می تواند به عنوان یک مکمل بالقوه در برابر سرطان مورد استفاده قرار بگیرد.

خاصیت ضد فشار خون برگ گردو

یکی از مهمترین خواص برگ درخت گردو کاهش دادن فشار است. عصاره برگ گردو به دلیل داشتن ترکیبات مختلف فلاونوئید در کاهش سطح فشار خون موثر است.

خاصیت ضد کم خونی برگ گردو

تحقیقات نشان داده است که ژوگلون موجود در برگ گردو از رشد سلول های داسی شکل انسان جلوگیری می کند . کم خونی داسی شکل یک نوع اختلال ژنتیکی می باشد که در آن هموگلوبین شکل طبیعی خود را ندارد و نمی تواند از دیواره سلول ها عبور نماید . که این مساله کم خونی و مشکلاتی نظیر سرگیجه و خستگی در فرد را به دنبال دارد .

خواص ضد درد و ضد التهابی برگ گردو

عصاره برگ گردو اثر ضد دردی دارد و تجویز این عصاره در مرحله حاد می تواند منجر به کاهش درد شود. براساس مطالعات، ممکن است گردو به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوئیدی از جمله کوئرستین، با اثرات ضد درد و ضد التهاب همراه باشد. عصاره برگ گردو اثر ضد دردی دارد و تجهیز این عصاره در مرحله حاد می تواند منجر به کاهش درد شود .

کاربرد عرق گیاهی برگ گردو تصفیه کننده خون

عرق گیاهی برگ گردو صاف کننده خون است و نقش مؤثری برای دفع سموم بدن دارد. با تصفیه خون پوست صورت نیز صاف و شفاف می شود وجوش صورت از بین می رود.

درمان پیچیدگی عضلات با عرق برگ گردو

عرق برگ گردو خاصیت ضد درد و تسکین دهنده دارد و مانند یک مسکن قوی عمل می کند و باعث درمان پیچیدگی عضلات و کاهش درد آن می شود. این عرق را نه تنها برای درمان پیچیدگی های عضلات استفاده می کنند بلکه برای درمان ورم مفاصل نیز به کار می رود.این عرق هم چنین کمک مؤثری برای درمان بیماری نقرس است . نوشیدن روزانه ۲ الی ۳ فنجان می تواند به درمان این مشکلات کمک کند.

فوائد عرق برگ گردو در درمان سردرد های میگرنی

سردرد های میگرنی از مشکل های رایج در افراد است که بیشتر بین خانم ها رایج تر است. برای خلاصی از این سردرد های پیاپی و آزار دهنده می توان از عرق گیاهی برگ گردو استفاده کرد . نوشیدن روزانه ۳ فنجان از این عرق بعد از هر وعده غذایی در افراد می توان به درمان سردرد های مزمن کمک مؤثری کرد.

خواص عرق برگ گردو در درمان بواسیر

بواسیر یا همروئید به گشاد شدن رگ های وردی در مجرای مقعدی می گویند که نقش مؤثری در کنترل مدفوع دارد . بواسیر از مشکل های رایج است که در نشستن افراد ایجاد مشکل می کند. درمان اولیه برای بیماری بواسیر دردرجه خفیف یا متوسط استفاده از فیبر ، مایعات است . عرق برگ گردو دارای انواع مواد مغذی و فیبر است . این عرق می تواند راه حل مناسبی برای درمان مشکل بواسیر باشد. برای این منظور بهتر است روزانه ۲ فنجان صبح و شب این عرق را بنوشید.

طریقه استفاده برگ گردو برای درمان

برگ گردو را می توان هم به صورت داخلی و هم به صورت خارجی و هم به شکل عرقیجات استفاده کرد .

برای مصرف داخلی به صورت دم کرده و برای مصرف خارجی به شکل پماد و ضماد برای تسکین عفونت های چرکی ، التیام زخم ها ، تسکین اگزما و غیره استفاده می کنند .

برای این منظور به طریق زیر می توانید اقدام نمایید.

  • دو گرم از برگ خرده شده گردو را درون یک لیوان آب سرد بریزید و تا حد جوشاندن برسانید و بعد ده تا پانزده دقیقه صبر کنید و سپس محلول را صاف کنید و میل نمایید. از این محلول تا روزی سه بار هم برای درمان اسهال و یا به صورت موضعی برای درمان های پوستی می توان استفاده کرد.
  • سه تا هفت گرم از برگ گردو را بجوشانید و در دو نوبت از روز به شکل خوراکی برای کاهش قند خون از آن مصرف نمایید.
  • تهیه دم کرده: بر روی حدود ۲ گرم برگ خرد شده، یک لیوان آب سرد ریخته و تا حد جوش می رسانیم؛ سپس ۵ تا ۱۰ دقیقه بدون جوشیدن صبر می کنیم و محلول را صاف می کنیم و صاف شده را میل می کنیم. این مقدار مصرف می تواند تا سه بار در روز تکرار گردد.

عوارض مصرف برگ گردو

  • با اینکه محلول خیسانده برگ گردو، سبب تسریع ترمیم و التیام زخم های پوستی می شود، اما اگر سطح زخم از وسعت بالایی برخوردار باشد نفتالن موجود در آن، توسط زخم جذب و کبد را تخریب می کند.
  • با وجود کارایی خواص برگهای درخت گردو برای بدن، ممکن است برخی افراد نسبت به آن حساس باشند و دچار حالت تهوع و یا درد شکم شوند.
  • مصرف پوست و برگ سبز گردو برای کاهش قندخون، موجب تخریب کبد می شود برای این منظور بهتر است از عرق ان استفاده نمایید
  • استفاده صحیح و در دوزمناسب عرق گیاهی برگ گردو هیچ گونه عوارض جانبی ندارد. ولی اگر بیش از حد از آن مصرف شود باعث تخریب کبد می شود.
  • افرادی که دارای ورم روده و هاضمه ضعیف هستند از مصرف این عرق خودداری کنند.
  • کسانی که ناراحتی های کبدی دارند . این عرق برایشان زیان آور است.
  • افرادی که طبع گرمی دارند در نوشیدن این عرق احتیاط کنند. برای مصرف آن می توانند این عرق را با کاسنی و شاه تره ترکیب کنند تا از گرمی آن بکاهند.
  • مصرف این عرق گیاهی برای افرادی که بیماری هایی مانند آسم ، سرفه ، گلودرد ، نقرس ، سردرد، سوء هاضمه و … دارند مناسب نیست
  • این عرق در دوران بارداری و شیر دهی تحت نظر پزشک مصرف شود.
  • در مورد تداخلات دارویی برگ گردو مستندات علمی کافی وجود ندارد.
  • انتظار می رود که مصرف همزمان این گیاه با سایر داروهای ضد دیابت مانند انسولین و گلیبن کلامید قند خون را بیش از اندازه کاهش دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان