بررسی و مشخصات فنی خودروی رنو ساندرو

  یکشنبه، 25 خرداد 1399   زمان مطالعه 11 دقیقه
بررسی و مشخصات فنی خودروی رنو ساندرو
بی تردید ترمز در بالابردن ایمنی خودرو تاثیر بسیار زیادی دارد، و ترمز دیسکی تاثیر مذکور را بهتر می کند، اما متاسفانه در رنو ساندرو فقط در بخش جلو شاهد ترمز دیسکی هستیم و در ترمز عقب ترمز کاسه ای جا خوش کرده است، که این امر از معایب رنو ساندرو هاچ بک و استپ وی به حساب می آید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،

رنو ساندرو (Renault Sandero) خودروی هاچ بکی است که از آذرماه سال ۹۴، توسط شرکت پارس خودرو - زیرمجموعه ی از گروه خودروسازی سایپا - وارد بازار ایران شده است. این خودرو که در اروپا با نام داچیا ساندرو شناخته می شود، یکی از محصولات مشترک شرکت خودروسازی فرانسوی رنو و زیرشاخه ی رومانیایی آن موسوم به داچیا است که نسل اول آن در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۷ معرفی شد و اکنون نسل دوم آن در بازارهای جهانی عرضه می شود.

این خودرو بر اساس پلتفرم لوگان (تندر ال ۹۰) توسعه داده شده است و در کلاس ساب کامپکت یا سوپرمینی قرار می گیرد. داچیا ساندرو در بازار برخی از کشورها مانند ایران، روسیه، مصر، آفریقای جنوبی، مکزیک و آمریکای جنوبی تحت عنوان رنو ساندرو عرضه می شود.

در حال حاضر پارس خودرو نسل اول خودروی رنو ساندرو را در بازار کشورمان عرضه می کند. نسل اول رنو ساندرو در مرکز پژوهشی تکنوسنتر رنو و با همکاری مراکز مهندسی برزیل و رومانی طراحی توسعه داده شده است؛ تکنوسنتر (Technocentere) نام مرکز تحقیقاتی رنو در نزدیکی پاریس است که خودروهای آینده ی این شرکت فرانسوی در آن طراحی می شوند.

نسل نخست رنو ساندرو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۰۷ معرفی شد و ورود رسمی این خودرو به بازار از ماه دسامبر ۲۰۰۷ و با عرضه در کشور برزیل آغاز شد. عرضه ی این خودرو در بازار اروپا نیز در ماه مارس ۲۰۰۸ با برند داچیا و در نمایشگاه خودروی ژنو آغاز شد. رنو تولید ساندرو را در ماه های فوریه و دسامبر ۲۰۰۹ به ترتیب در آفریقای جنوبی و روسیه آغاز کرد و پس از مدتی واحد تولید آن را در کشور کلمبیا نیز راه اندازی کرد که خودروهای واحد یادشده، در کشورهای کلمبیا و شیلی عرضه می شدند.

تصویر
طراحی بدنه خودروی رنو ساندرو

رنو در ماه می ۲۰۱۱، نسخه ی فیس لیفت شده ای از ساندرو را با تغییراتی در ظاهر و کابین آن، روانه ی بازار برزیل کرد. این کمپانی فرانسوی اوایل سال ۲۰۱۲، نسخه ی فیس لیفت شده ی ساندرو را با تغییراتی در موقعیت قفل درها و کیسه ی هوای سرنشین جلو وارد بازار کلمبیا کرد. فروش نسل نخست رنو ساندرو در کشورهای برزیل، رومانی و کلمبیا، به ترتیب تا سال های ۲۰۱۴، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ ادامه داشت.

در ماه اکتبر سال ۲۰۰۸ واحد تولید رنو در برزیل موسوم به Renault do Brasil، ده ماه پس از آغاز عرضه ی ساندرو در این کشور، از خودوریی به نام رنو استپ وی (Renault Stepway) رونمایی کرد که در حقیقت نسخه ی کراس اوور ساندرو بود. استپ وی برزیلی به پیشرانه ای ۱.۶ لیتری و ۱۶ سوپاپ مجهز شده بود و در کشورهای برزیل، کلمبیا، آرژانتین و مکزیک عرضه می شد.

اما نسل اول رنو ساندرو (نسخه ی پیش از فیس لیفت) پس از توقف تولید در کشورهای یادشده، به کشورمان وارد و تولید آن از نیمه ی دوم سال ۹۴، توسط شرکت پارس خودرو آغاز شد و این شرکت پس از گذشت مدت کوتاهی، از آذرماه همان سال فروش خودروی یادشده را آغاز کرد. نسل اول ساندرو استپ وی نیز یک سال پس از ساندرو و در سال ۹۵ وارد بازار کشور شد و فروش آن از نیمه ی دوم همان سال آغاز شد.

تصویر
طراحی بدنه خودروی رنو ساندرو

تفاوت نسخه دستی و اتومات رنو ساندرو:

تفاوت بین رنو ساندرو دستی و اتومات در موارد زیر است:

  1. زه
  2. دستگیره درب ها
  3. آینه های

این سه مورد در رنو ساندرو دستی به رنگ سیاه است و در رنو ساندرو اتومات به رنگ بدنه خودروی است.

رنو ساندرو استپ وی:

هم اکنون در کشور ما رنو ساندرو استپ وی هم تولید می شود، خودرویی که طبق ادعای شرکت سازنده در کلاس خودرویی کراس اوور کوچک شهری قرار دارد، تفاوت بین رنو ساندرو استپ وی با رنو ساندرو هاچ بک عمدتا ظاهری است، اما شرکت سازنده مدعی شده که رنو ساندرو استپ وی دارای تفاوت های زیر است:

  • مصرف سوخت کمتر نسبت به مدل هاچ بک
  • گیربکس در نسخه دستی هم از JH3 به JHQ تغییر یافته که کلاچ هیدرولیکی و مکانیسم لیور کابلی هم تغییر یافته است.

در زیر تمامی تفاوت های رنو ساندرو هاچ بک و استپ وی قابل مشاهده است:

  • از لحاظ مشخصات فنی برابرند، حتی با وجود تغییر کلاس شاهد پیشرانه مشترک هستیم.
  • ارتفاع رنو ساندرو استپ وی بیشتر شده است. (۵۰ میلی متر افزایش ارتفاع)
  • فضای بار رنو ساندرو استپ وی بیشتر شده است.
  • طول و عرض تقریبا برابرند.
  • ضربه گیر سیاه رنگ بر روی قوس چرخ های رنو ساندرو استپ وی جا خوش کرده است که این امر ظاهر آن را بهبود بخشیده است.
  • نوار کرومی در قسمت تحتانی سپر قرار گرفته است.
  • دو باربند هم به شکل کاملا استاندارد بر روی سقف استپ وی جا خوش کرده است.
  • در کابین هیچ تفاوتی بین رنو ساندرو هاچ بک و رنو ساندرو استپ وی وجود ندارد.
تصویر
طراحی بدنه خودروی رنو ساندرو

معایب رنو ساندرو

۱-صدای موتور:

اکثر دارندگان رنو ساندرو از نفوذ صدای موتور به داخل کابین گلایه مند هستند، این افراد تاکید دارند که در سرعت های بالا صدای موتور بیشتر به داخل کابین نفوذ می کند و باعث آزار سرنشینان می شود، نفوذ صدا به داخل کابین در نسخه اتومات بیشتر هم هست به نحوی که اگر از یک دارنده رنو ساندرو اتومات بزرگترین ایراد آن را جویا شوید بلافاصله از صدای موتور برای شما خواهد گفت، علت هم به احتمال زیاد وجود گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک نسل چهارم است، (قدیمی) این امر با روشن کردن کولر به اوج خود می رسد. (این ایراد را به خصوص در نسخه اتومات دست کم نگیرید.) (البته برخی از رقبای رنو ساندرو صدای موتور بدتری را هم دارند.)

۲-طراحی به روز نیست:

باید قبول کنیم که در بازار ایران این خودروی (قطعا) در بازه قیمتی خود انتخاب خوبی می باشد اما این را هم باید پذیرفت که خودروی مذکور از لحاظ طراحی قدیمی می باشد، این خودروی به مانند برخی از خودروهای تولیدی ایران (کیا سراتو که توسط سایپا تولید می شود هم فقط در ایران ساخته می شود.) در هیچ کجای دنیا تولید نمی شود، هم اکنون داچیا رومانی در حال عرضه فیس لیفت جدید رنو ساندرو است، و تولید رنو ساندرو موجود در ایران را سالهاست کنار گذاشته است، برادر رنو ساندرو یعنی تندر ۹۰ هم در ایران همین وضعیت را دارد.

تصویر
طراحی بدنه خودروی رنو ساندرو

۳-کابینی که مانند طراحی به روز نیست:

پارسال سایپا از خودروی کوییک رونمایی کرد، چندی پیش هم این خودروساز داخلی اقدام به پیش فروش ساینا اتوماتیک کرد، با مقایسه امکانات این دو خودروی با رنو ساندرو متوجه این ایراد خواهید شد که در دو خودروی جدید سایپا شاهد صفحه نمایش لمسی، کروز کنترل، استارت دکمه ای و… هستیم اما در این خودروی هیچ کدام از این امکانات را نمی بینیم. (در انتهای مقاله امکانات رفاهی رنو ساندرو گفته شده است.)

۴-با وجود مصرف سوخت بالا حجم باک کم است:

این ایراد فقط مختص نسخه اتومات رنو ساندرو می باشد، چرا که با وجود مصرف سوخت بالا، این حجم باک (۵۰ لیتری) باعث می شود که زود به زود به سراغ پمپ بنزین بروید، این مورد در مسافرت ها بیشتر دارنده خودروی را دچار چالش خواهد کرد. (در جدولی که در انتهای مقاله قرار دارد مصرف سوخت تمامی نسخه های رنو ساندرو را قرار دادیم.)

تصویر
طراحی داخلی خودروی رنو ساندرو

۵-ترمز عقب کاسه ای:

بی تردید ترمز در بالابردن ایمنی خودرو تاثیر بسیار زیادی دارد، و ترمز دیسکی تاثیر مذکور را بهتر می کند، اما متاسفانه در رنو ساندرو فقط در بخش جلو شاهد ترمز دیسکی هستیم و در ترمز عقب ترمز کاسه ای جا خوش کرده است، که این امر از معایب رنو ساندرو هاچ بک و استپ وی به حساب می آید.

۶-فرمان نیمه هیدرولیک:

خیلی از دارندگان ساندرو، از سفت بودن فرمان آن شکایت دارند، و معتقدند که این امر در این بازه قیمتی یکی از مهمترین معایب رنو ساندرو به حساب می آید، لازم به ذکر است که فرمان خودروی مذکور نیمه هیدرولیک می باشد. (در اصطلاح دنده شانه ای با تقویت هیدرولیکی)

مشخصات برلیانس H320 رنو ساندرو پژو ۲۰۷ لیفان X50 دانگ فنگ اچ سی کراس mvm 315
حجم پیشرانه(سی سی) ۱۴۹۸ ۱۵۹۸ ۱۶۰۰(دستی)-۱۵۸۷(اتوماتیک) ۱۵۰۰ ۱۶۰۰ ۱۴۹۷
تعداد سیلندرها ۴ ۴ ۴ ۴ ۴ ۴
شتاب صفر تا صد (ثانیه) ۱۱٫۹(دستی)- ۱۶٫۵(اتوماتیک) ۱۰٫۵(دستی)- ۱۱٫۵(اتوماتیک) ۹٫۶ (دستی)- ۱۱٫۴ (اتوماتیک) ۱۳٫۵ ۱۲٫۵ ۱۲
حداکثر توان خروجی (اسب بخار) ۱۰۳ ۱۰۵ ۱۱۰ ۱۰۲ ۱۰۵ ۱۰۷
بیشینه سرعت (کیلومتر / ساعت) ۱۷۰ ۱۷۵ (دستی)- ۱۷۰(اتوماتیک) ۱۹۸(دستی)- ۱۹۰(اتوماتیک) ۱۶۰ ۱۸۳ ۱۷۰
حجم صندوق عقب (لیتر) ۴۶۰ ۳۲۰ ۲۴۵ ۵۷۰ تا ۱۱۳۶ ۴۱۷ تا ۱۱۳۷ ۳۷۰
حجم باک بنزین (لیتر) ۵۵ ۵۰ ۵۰ ۴۲ ۵۰ ۵۰
مصرف سوخت ترکیبی (۱۰۰ کیلومتر) ۶٫۴ (دستی)-۶٫۷(اتوماتیک) ۶٫۷(دستی)- ۸٫۳(اتوماتیک) ۶٫۴(دستی)- ۷٫۱(اتوماتیک) ۶٫۵ ۷٫۰۴(اتوماتیک)- ۶٫۷(دستی) ۶٫۵
طول ( بر حسب میلی متر) ۴۲۱۰ ۴۰۲۰ ۳۹۰۰ ۴۱۰۰ ۴۳۵۱ ۴۱۸۸
عرض ( بر حسب میلی متر) ۱۷۵۸ ۱۷۴۶ ۱۶۸۰ ۱۷۲۲ ۱۷۶۰ ۱۶۸۶
ارتفاع ( بر حسب میلی متر) ۱۴۶۰ ۱۵۳۴ ۱۴۶۸ ۱۵۴۰ ۱۵۲۸ ۱۴۸۰
وزن (کیلوگرم) ۱۲۴۰ ۱۱۰۵(دستی)- ۱۱۴۶(اتوماتیک) ۱۰۵۴ (دستی)- ۱۰۹۶(اتوماتیک) ۱۱۷۵ ۱۲۳۰ ۱۲۱۰
استاندارد آلایندگی یورو ۵ یورو ۴ یورو ۳ یورو ۵ یورو ۴ یورو ۴
قیمت (به میلیون تومان) ۴۶ تا ۵۴ ۴۳ تا ۵۳ ۴۲ تا ۵۰ ۴۹ تا ۵۶ ۴۵ تا ۴۶ ۴۳ تا ۴۶

محاسن رنو ساندرو

۱-مشخصات فنی رنو ساندرو:

در ابتدای مقاله ی پیش روی هم اشاره کردیم که ساندروی موجود در ایران در نسل قدیمی عرضه می گردد (نسل اول) و کمپانی داچیا در حال حاضر نسخه به روزتری را عرضه می کند، (نسل دوم) لذا هم اکنون در خصوص مشخصات فنی رنو ساندرو نسل نخست به شما اطلاعاتی را خواهیم داد، ساندروی نسل اول که به وسیله ی کمپانی پارس خودرو مونتاژ می شود فقط با پیشرانه ی موسوم به K4M 696 ارائه می گردد، پیشرانه ی K4M 696 هم اکنون در زیر کاپوت تندر ۹۰ هم قرار دارد، و قادر به تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۷۵۰ دور بر دقیقه است، گشتاورش هم ۱۴۰ نیوتن متر در دور موتور ۳۷۵۰ دور بر دقیقه است.

در خصوص سیستم انتقال قدرت هم باید گفت که پارس خودرو در دو نسخه دستی و اتوماتیک این خودروی را عرضه می کند، مدل دستی از سیستم انتقال قدرت ۵ سرعته بهره می برد، مدل اتوماتیک هم ۴ سرعته می باشد.

۲-سیستم تعلیق رنو ساندرو:

در خصوص سیستم تعلیق هم باید گفت که:

  • محور جلو دارای سیستم تعلیق مستقل مک فرسون با بازوی جناقی است.
  • در محور عقب رنو ساندرو هم سیستم تعلیق نیمه مستقل که فنرهای مارپیچ دارد جا خوش کرده است. (مدل پيچشي با مقطع اچ و فنر مارپيچ)

همان طور که مطلع هستید این سیستم تعلیق هندلینگ و چسبندگی خوبی را در جاده ها دارد چرا که در تندر ۹۰ امتحان خود را به صورت موفق پس داده است، این در حالی است که با این سیستم تعلیق شما در سطح جاده قابلیت حرکت در طیف گسترده ای را خواهید داشت. (البته نسبت به رقبایش)

۲- ایمنی:

همان طور که گفته شد عرضه این خودروی از سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز شده است، در همین سال موسسه معتبر ENCAP سه ستاره ایمنی به رنو ساندرو نسل اول اعطا کرد، رنو ساندرو نسل دوم هم که در سال ۲۰۱۳ میلادی عرضه شد موفق به کسب ۴ ستاره ایمنی شده است، در زیر به اطلاعاتی که در سایت ENCAP در خصوص رنو ساندرو نوشته شده توجه فرمایید:

  • به واسطه ی محافظت از سرنشین بزرگسان حاضر در خودروی رنو ساندرو به این خودروی سه ستاره ایمنی تعلق گرفت.
  • به واسطه ی محافظت از سرنشین خردسال حاضر در خودروی رنو ساندرو به این خودروی چهار ستاره ایمنی تعلق گرفت.
  • به واسطه ی محافظت از عابران پیاده هم یک ستاره ایمنی به این خودروی تعلق می گیرد.

در ادامه ی این بخش توجه شما را به امکانات ایمنی این خودروی فرانسوی جلب می کنیم:

  • کیسه ی هوای راننده
  • کیسه ی هوای سرنشین جلو به همراه سوئیچ غیرفعال سازی آن
  • ترمز ضد قفل ABS به همراه توزیع الکترونیکی ترمز
  • کمربند ایمنی سه نقطه ای برای سرنشین های عقب است
  • به جهت نصب صندلی کودک نیز قلاب های ISOFIX در رنو ساندرو قرار داده شده است.

مشخصات رنو ساندرو استپ وی – دستی رنو ساندرو استپ وی – اتوماتیک رنو ساندرو – دستی رنو ساندرو – اتوماتیک
حجم موتور (سی سی) ۱۵۹۸ ۱۵۹۸ ۱۵۹۸ ۱۵۹۸
سیلندر (تعداد) ۴ ۴ ۴ ۴
سوپاپ (تعداد) ۱۶ ۱۶ ۱۶ ۱۶
ماکزیمم قدرت خروجی ۱۰۵ ۱۰۵ ۱۰۵ ۱۰۵
ماکزیمم سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۷۵ ۱۷۰ ۱۷۵ ۱۷۰
شتاب ۰ تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۰.۵ ۱۱.۵ ۱۰.۵ ۱۱.۵
جعبه دنده (نوعش) ۵ سرعته دستی ۴ سرعته اتوماتیک ۵ سرعته دستی ۴ سرعته اتوماتیک
ظرفیت باک خودروی (لیتر) ۵۰ ۵۰ ۵۰ ۵۰
مصرف سوخت به شکل ترکیبی (لیتر) ۶.۷ ۸ ۶.۷ ۸.۳
طول (میلی متر) ۴۰۲۴ ۴۰۲۴ ۴۰۲۰ ۴۰۲۰
عرض (میلی متر) ۱۷۵۳ ۱۷۵۳ ۱۷۴۶ ۱۷۴۶
ارتفاع (میلی متر) ۱۵۸۴ ۱۵۸۴ ۱۵۳۴ ۱۵۳۴
وزن (کیلوگرم) ۱۱۵۸ ۱۱۹۳ ۱۱۰۵ ۱۱۴۶
استاندارد آلایندگی یورو ۴ یورو ۴ یورو ۴ یورو ۴
تایر (اینچ) ۱۵ ۱۵ ۱۵ ۱۵

اطلاعات تکمیلی رنو ساندرو

امکانات رفاهی:

هرگز نمی توان تجهیزات رفاهی خودروی مذکور را در حد خوب و معقولی در نظر گرفت زیرا امکانات رفاهی رنو ساندرو به موارد محدود زیر خلاصه می شود:

  • آینه های جانبی برقی گرم کن دار
  • چراغ مه شکن جلو
  • سیستم تهویه مطبوع
  • سیستم صوتی دارای درگاه USB
  • کنترلر سیستم صوتی کنار غربیلک فرمان
  • ریموت کنترل و سیستم جلوگیری از سرقت

بی تردید اگر به دنبال خودرویی با امکانات رفاهی معقول در این بازه قیمتی هستید بایستی که دور این خودروی را یک خط قرمز بکشید، چرا که در برخی از رقبای هم قیمت این خودروی (به خصوص محصولات چینی) شاهد امکانات رفاهی بسیار مناسبی هستیم.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران:

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تقریبا در هر ماه ارزشیابی را منتشر می کند، در ارزشیابی مذکور به شکل متداول رنو ساندرو ۴ ستاره از ۵ ستاره را از این شرکت دریافت می کند، و در دسته ی قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی بهترین خودروی تولید داخل محسوب می شود، بدین ترتیب اگر کیفیت خودرو برای شما مهم است رنو ساندرو را انتخاب کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (371 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (30 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر) مینی کیک ساده و خوشمزه نفس بازغی برای تولد 16 سالگی اش /تزئین زیبا با شمع و توت فرنگی و بلوبری+ویدئو (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس