باید ها و نباید ها برای خشک شدن لب

  دوشنبه، 22 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
باید ها و نباید ها برای خشک شدن لب
 عوامل بسیاری می توانند بر خشکی و ترک خوردن لب ها تاثیرگذار باشند. در ادامه با محرک های اصلی در این زمینه بیشتر آشنا می شویم.خشکی لب‌ها، دهان و چشم‌ها همگی از نشانه‌های کم‌آبی بدن است. توصیه می‌شود روزانه هشت تا دوازده لیوان آب بنوشید تا دچار کم‌آبی نشوید.

عوامل بسیاری می توانند بر خشکی و ترک خوردن لب ها تاثیرگذار باشند. در ادامه با محرک های اصلی در این زمینه بیشتر آشنا می شویم.خشکی لب ها، دهان و چشم ها همگی از نشانه های کم آبی بدن است. توصیه می شود روزانه هشت تا دوازده لیوان آب بنوشید تا دچار کم آبی نشوید. اگر دیابت دارید یا ورزشکار هستید، بیشتر از این مقدار باید آب بنوشید! کم آبی بدن موجب اختلال در تعادل املاح بدن شده و تأثیرات بسیار مخربی برای پوست دارد.

فقدان محافظت

فقدان اقدامات محافظ و پیشگیرانه ممکن است دلیل خشکی لب های شما باشد. در موارد زیر، شما باید محافظت از لب های خود را جدی تر بگیرید:

آب و هوای سرد: باد سرد و خشک موجب خشکی و ترک خوردگی لب ها می شود. بر همین اساس، از لب ها خود در آب و هوای سرد محافظت کنید.

آب و هوای داغ: در تابستان، آب و هوای داغ و وزش باد خشک شرایطی شایع است. افزون بر این، عوامل دیگری مانند افزایش مواجهه با نور خورشید و مصرف نوشیدنی هایی که موجب کم آبی بدن می شوند، مانند نوشیدنی های دارای الکل و کافئین، احتمال خشکی لب ها را افزایش می دهند. بر همین اساس، در تابستان نیز به خوبی از لب ها خود محافظت کنید.

حضور طولانی مدت در فضای باز: مواجهه طولانی مدت با باد، سرما، و گرما، در کنار انجام فعالیت های ورزشی شدید می توانند احتمال خشکی لب ها را افزایش دهند. عدم محافظت کافی از لب ها در این شرایط بی تردید به خشکی شدید آنها منجر خواهد شد.

آلرژی ها

برخی آلرژی ها ممکن است با خشکی لب ها همراه باشند که از آن جمله می توان به آلرژی به کبالت و نیکل اشاره کرد. گایازولن موجود در برخی خمیردندان ها یا پروپیل گالات یا فنیل سالیسیلات موجود در برخی رژ لب ها نیز می توانند موجب تحریک و آلرژی شوند. از خمیردندان ها و رژلب های حاوی این مواد پرهیز کنید. برخی مواد تشکیل دهنده غذایی، مانند رنگ های غذایی نیز می توانند موجب آلرژی و خشکی لب ها شوند. اگر درباره عامل بروز آلرژی مطمئن نیستید به پزشک مراجعه کنید.

داروها

برخی داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی، اضطراب، درد، آکنه شدید، سرماخوردگی و آلرژی های بینی اغلب به عنوان یک عارضه جانبی موجب خشکی لب ها می شوند. اگر درباره وقوع خشکی لب ها به واسطه مصرف داروها شک دارید، با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

دلایل کمتر شایع

ممکن است مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، دلیل خشکی لب ها نباشند و این پرسش را با خود مطرح کنید که دلیل اصلی بروز خشکی لب ها چه چیزی است. دلایل دیگری نیز می توانند موجب خشکی لب ها شوند که شیوع کمتری دارند و از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- کمبود ویتامین B12

- کمبود نیاسین. موجب بروز ترک به ویژه در گوشه های دهان می شود.

- عفونت مخمری

- هایپرویتامینوز A

- دیابت

- برخی اختلالات خونی، مانند بیماری کاوازاکی

- سندرم شوگرن. یک بیماری خودایمنی که موجب علائم مختلف از جمله خشکی لب ها می شود.

- ماکروسیتوز. شرایطی که به واسطه افزایش اندازه سلول های خونی تعریف می شود.

- بیماری های منتقله از راه جنسی، مانند ایدز

برخی عادات و انتخاب های ما می توانند شرایط را وخیم تر سازند، به ویژه برخی از آنهایی که فکر می کنیم برای سلامت لب ها خوب هستند.

اشتباهاتی که باعث خشکی لب ها می شوند؟

لیسیدن لب ها
ممکن است در تضاد به نظر برسد، اما لیس زدن لب ها می تواند موجب خشکی آنها شود. بزاق حاوی آنزیم هایی است که پوست لب ها را خشک و تحریک پذیر می سازند. با استفاده از مرطوب کننده های لب می توانید این عادت را کنار بگذارید.
مسافرت های هوایی
هوای موجود در هواپیما به طور جدی موجب از دست رفتن آب می شود. رطوبت پایین و ارتفاع زیاد موجب از بین رفتن رطوبت پوست از جمله پوست لب ها می شود و نتیجه آن احساس خشکی لب ها هنگام رسیدن به مقصد است. طی سفرهای طولانی به میزان کافی آب بنوشید و از مرطوب کننده ها استفاده کنید تا نسبت به آبرسانی به لب ها از داخل و خارج بدن اطمینان حاصل شود.
استفاده از رژ لب
زیاد نگران نشوید، چون قرار نیست استفاده از رژ لب مورد علاقه خود را کنار بگذارید، اما پیش از استفاده بهتر است ابتدا از یک مرطوب کننده لب استفاده کنید.
استفاده از خمیردندان نامناسب
مسواک زدن مرتب دندان ها برای حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان ضروری است، اما انتخاب خمیردندان اشتباه می تواند لب ها را دچار مشکل سازد. اطمینان حاصل کنید که خمیردندان مورد استفاده شما موجب تحریک لب ها نمی شود. اگر نسبت به خمیردندان خود مشکوک هستید با خرید محصولی دیگر که حاوی مواد تشکیل دهنده متفاوت است شرایط را بررسی کنید.


دوش آب داغ
شستشو با آب داغ موجب از بین رفتن چربی های محافظ پوست می شود و می تواند خشکی و خارش را به همراه داشته باشد. توصیه می شود با آب ولرم دوش بگیرید تا از خشک شدن بیش از اندازه پوست جلوگیری شود.
عدم استفاده از ضد آفتاب
یکی از اشتباهات بزرگی که انجام می دهید، عدم محافظت از لب ها در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید است. برای حفظ سلامت لب ها، هنگامی که داخل و خارج از خانه هستید از مرطوب کننده های لب استفاده کنید و در طول روز بکارگیری ضد آفتاب هایی با SPF 30 را فراموش نکنید. افرادی که لب های خود را در برابر آسیب های ناشی از خورشید بدون محافظ باقی می گذارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست لب ها از جمله کارسنیوم سلول بازال و کارسنیوم سلول سنگفرشی قرار دارند.
نفس کشیدن از طریق دهان
خشکی لب ها در نتیجه عدم آبرسانی رخ می دهد، که این شرایط می تواند در نتیجه تنفس از راه دهان به جای بینی شکل بگیرد. پیش از خواب مسیرهای هوایی بینی را پاکسازی کنید و از یک مرطوب کننده هوا برای کاهش خشکی هوا در هنگام خواب استفاده کنید. در موارد حاد، ممکن است برای بهبود شرایط تنفس و باز کردن مسیرهای هوایی بینی به عمل جراحی نیاز باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (654 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (92 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (45 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان