دلایل خشکی لب ها چیست؟

  دوشنبه، 22 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
دلایل خشکی لب ها چیست؟
داشتن لب‌های ترک ‌خورده، خشک و سوزان بی‌تردید آزارنده است. برای بسیاری از کار‌هایی که در طول روز انجام می‌دهیم، از همین لب‌ها استفاده می‌کنیم. لب اگر سالم نباشد، حتی نمی‌توانیم راحت غذا بخوریم، حرف بزنیم یا لبخند بزنیم. 

خشکی لب ها عوامل داخلی و خارجی بسیاری دارد که باید پس از بررسی سبد غذایی،محیط زندگی، شرایط کار و بیماری های زمینه به رفع آنها پرداخت.اگر واقعا به دنبال درمان خشکی لب و یا پوست خود هستید قبل از هر اقدامی توصیه میکنیم تا به پزشک مجرب طب سنتی مراجعه کنید.چرا که ممکن است شما هزینه زیادی برای از بین بردن ترک و خشکی لب انجام دهیداما پس از مدتی مجددا دچار آن شوید، برگشت مشکلات خشکی لب و پوستنشان از این است که عامل بیماری شما فقط در لب یا پوست شما نیست و باید به دنبال مشکلات اصلی در بدن خود باشید.

متخصصان طب سنتی معتقدند خشکی، چاک و ترکیدگی لب ها در اثر حرارت کبد و کلیه ها و یا فقدان و کمبود ویتامین B2 ایجاد میشود.همچنین تغییرات آب و هوا نیز روی پوست حساس لبها اثر میگذارد.لب های ترک خورده عموما بیشتر در فصل پاییز و زمستان که هوا خشک است در بین افراد مختلف مشاهد شده و ایجاد مشکل میکند.مشکلی که هر چند به ظاهر ساده است، اما برای افراد آزار دهنده بوده و بسیاری از افراد قادر نیستند با آن به نحو موثر برخورد کنند.متخصصان معتقدند تماس لب با خمیردندان و رژ لب و استفاده از پروتزهای دندان باعث خشکی های شدید و خارش لب می شود.حرارت زیاد، کم آبی و سرمای شدید هم از عوامل شایع به وجود آورندهخشکی های ساده و ترک خوردگی های لب هستند، همچنانکه بعضی ازبیماری های سیستماتیک نظیر پسوریازیس هم سبب پوسته شدن اطرافو روی لب می شود که در این صورت مشکل لب با علائم دیگری نیز همراه است.

داشتن لب های ترک خورده، خشک و سوزان بی تردید آزارنده است. برای بسیاری از کار هایی که در طول روز انجام می دهیم، از همین لب ها استفاده می کنیم. لب اگر سالم نباشد، حتی نمی توانیم راحت غذا بخوریم، حرف بزنیم یا لبخند بزنیم.

لب های شما نمی تواند مانند بقیه جاهای پوست بدنتان در برابر از دست دادن رطوبت مقاومت کند، چرا که لایه های پوست لب بسیار نازک هستند. علاوه بر این لب لایه محافظتی معمول پوست که دارای غدد چربی و عرق است را ندارد، به همین علت هم مانند بقیه جاهای بدن نمی تواند خودش را مرطوب نگه دارد و مستعد خشک شدن و ترک خوردن است. البته این ها تنها علت خشکی و ترک لب نیستند.

عفونت قارچی

آیا می دانید ترک خوردگی و خشکی لب ممکن است علامتی از عفونت قارچی باشد؟ مخصوصا اگر ترک در گوشه های دهان باشند، این احتمال قوی تر می شود. دکتر «شاون آلن» (Shawn Allen)، متخصص پوست در شهر بولدر ایالت کلرادو، می گوید: همه ی ما در پوست خود قارچ هایی داریم و ترک خوردگی لب ها می تواند نشان دهنده ی این باشد که پوست بیش از اندازه قارچ تولید می کند. این قارچ ها می توانند در اثر گرما و رطوبت یا بزاقی که با آن لب های خود را تر می کنید، رشد کنند. بهترین درمان، نوشیدن آب فراوان و اجتناب از زبان زدن به لب هاست.

واکنش آلرژیک

اگر لب تان طوری برآمده شده که گویی همین الان فیلر تزریق کرده اید، ترک خوردگی لب تان می تواند یک واکنش آلرژیک باشد. ممکن است به مواد موجود در مواد آرایشی که برای لب تان استفاده می کنید، حساسیت داشته باشید. به عنوان مثال به «شی باتر» یا «روغن درخت شی» (shea butter)، موم زنبورعسل یا روغن کرچک حساس باشید. همچنین ممکن است به غذاهای خاصی حساسیت داشته باشید. هر ماده ی غذایی که می خورید، یادداشت و بررسی کنید تا متوجه شوید چه چیزهایی برای شما مناسب هستند.

کم آبی بدن

خشکی لب ها، دهان و چشم ها همگی از نشانه های کم آبی بدن است. توصیه می شود روزانه هشت تا دوازده لیوان آب بنوشید تا دچار کم آبی نشوید. اگر دیابت دارید یا ورزشکار هستید، بیشتر از این مقدار باید آب بنوشید! کم آبی بدن موجب اختلال در تعادل املاح بدن شده و تأثیرات بسیار مخربی برای پوست دارد.

آسیب نور خورشید

در معرض بودن نور خورشید و باد ، به خصوص در فصل زمستان، می تواند باعث ترک خوردگی دردناک لب شود. اگر در یک روز سرد و خشک زمستانی از خانه بیرون می روید، حتما از محصولات مناسب برای لب که خاصیت ضدآفتاب دارند، استفاده کنید.

کمبود ویتامین B2

ویتامین B2 یا «ریبوفلاوین» برای فعالیت هایی همچون عملکرد سلولی، متابولیسم چربی ها و حفظ سطح نرمالی از «اسیدآمینه ی هموسیستئین» در خون ضروری است. اگر لب تان ترک خورده و متورم شده، ممکن است ناشی از کمبود «ریبوفلاوین» باشد. بهتر است از غذاهای سرشار از ویتامین B2 مانند تخم مرغ و گوشت کم چرب بیشتر استفاده کنید.

مصرف بیش از حد ویتامین A

از طرفی دیگر، خشکی لب ها ممکن است به دلیل مصرف بیش از اندازه ی ویتامین A باشد. مسمومیت با ویتامین A زمانی روی می دهد که مکمل های زیادی مصرف کنید. شما باید در مصرف مکمل ویتامین A بسیار محتاط باشید زیرا بخش عمده ای از نیاز بدن به ویتامین A از طریق تغذیه تأمین می شود. اگر مقدار ویتامین A در سیستم بدن شما زیاد باشد، باعث ترک خوردگی پوست و لب ها خواهد شد.

عوارض جانبی دارو

اگر برای درمان کم کاری تیروئید، آکنه یا فشار خون دارو مصرف می کنید، ممکن است واکنش آلرژیک نسبت به این داروها داشته باشید که باعث می شود لب تان خشک و متورم شود. اگر فکر می کنید دلیل خشکی لب تان این داروها هستند، با پزشک خود مشورت کنید.

سایر علل خشکی لب

  • برخی از رژلب ها حاوی مواد قابضی هستند که باعث تشدید خشکی و ترک لب ها می شوند. از طرف دیگر، لب برخی افراد هم به مواد موجود در رژلب ها حساسیت دارد و همین حساسیت می تواند باعث تشدید خشکی و ترک آن شود.
  • خشک و پوسته پوسته شدن مداوم لب ها در برخی افراد، می تواند نشانه ای از ابتلا به اگزمای لب باشد. اگزماهای پوستی، نوعی بیماری سرشتی هستند که به ژنتیک افراد بستگی دارد و در اثر مواجهه با عواملی مانند استرس، خشکی پوست، سرمای هوا و قرار گرفتن در معرض هوای سرد و خشک هم تشدید می شوند.
  • برخی از خمیردندان ها، غذاها و حتی بعضی از عوامل محیطی می توانند باعث تحریک لب و پوسته پوسته شدن آن شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (567 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس