عوارض پوستی شوینده ها چیست؟

  دوشنبه، 22 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
عوارض پوستی شوینده ها چیست؟
استفاده بیش از حد از شوینده های قوی مانند وایتکس، همچنین بدون استفاده از دستکش به پوست دست آسیب های جدی وارد می کند که شایع ترین این آسیب اگزمای تماسی نوع تحریکی است.

استفاده از مواد شوینده می تواند تاثیر سوئی بر روی پوست داشته باشد. اغلب مواد شوینده حاوی اسید هستند که در لکه بری، تمیزکنندگی و از بین بردن چربی ها نقش دارد. بنابراین این مواد می توانند چربی پوست را نیز از بین ببرند.تماس مکرر با این مواد در ابتدا به خشکی پوست و ترک و خارش منجر می شود. ادامه این روند باعث بروز اگزما یا درماتیت تماسی در فرد می شود.

عوارض پوستی شوینده ها :

استفاده بیش از حد از شوینده های قوی مانند وایتکس، همچنین بدون استفاده از دستکش به پوست دست آسیب های جدی وارد می کند که شایع ترین این آسیب اگزمای تماسی نوع تحریکی است.همچنین افراد هنگام استفاده از جوهر نمک باید نکات خاصی را مورد توجه قرار دهند، زیرا در برخی موارد دیده شده است که افراد بدون استفاده از دستکش و در تماس مستقیم با شوینده ها دچار ایجاد گوشت های اضافه یا عارضه کلوئیدی در ناحیه پوست دست حتی پوست صورت نیز شده اند. زیرا شوینده هایی مانند جوهر نمک که یک اسید پاک کننده قوی محسوب می شود هنگام استفاده از آن برای تمیز کردن سطوحی مانند ظرفشویی، کاشی، سرامیک و کفپوش های حمام، توالت و آشپزخانه هنگام ریختن در آن مکان ها قطراتی از این مواد شیمیایی روی پوست دست و صورت پاشیده و در آن نواحی سوختگی های شدیدی را ایجاد می کند.

از شایع ترین آسیب های پوستی مواد شوینده می توان به آسیب های آلرژیک اشاره کرد که افراد را دچار اگزماهای تماسی می کند. در برخی موارد دیده شده است که افرادی که از دستکش های لاتکس در زمان کار با مواد شوینده استفاده می کنند ممکن است به مواد آن آلرژی داشته باشند و عوارضی مانند خارش، تورم در محل تماس با پوست ایجاد شود که در صورت تشدید و استفاده طولانی مدت و به مرور زمان عوارض ناشی از آن تمام پوست بدن را دچار قرمزی و تورم می کند.می توان هنگام مبتلا شدن به خشکی پوست از چرب کننده هایی مانند وازلین استفاده کنند و به صورت جدی از استفاده و تماس با مواد شیمیایی و پاک کننده های قوی بدون دستکش پلاستیکی و ماسک جدا خودداری کنند.

اگزمای تماسی

اگزما، همان التهاب پوست است که با خارش و خشکی و قرمزی پوست همراه است و نوعی عارضه پوستی است که می تواند در مدت زمانی کوتاه پیشرفت کند و سلامت پوست بدن را به خطر بیندازد. علت دقیق اگزما مشخص نیست، اما به نظر می رسد که ناشی از ناتوانی سیستم ایمنی بدن باشد.

اگزما واكنش آلرژیك و حساسیتی در پوست است كه باعث خارش، خشكی، پوسته ریزی و نقاط قرمزرنگ در پوست می شود. دونوع اگزما پوستی به نام های اگزمای تماسی و اگزمای آلرژیک که تقریبا علائم شان شبیه به هم است در بین مردم شایع است در نوع اول آن اگزمای تماسی به شکل خشکی پوست و کم کم در اثر تماس با مواد آلرژی زا در کف دست نشان داده می شود و در مرحله بعد حالت قرمزی، خارش و دانه های ریز و آبکی دیده می شود و در بعضی موارد همراه با زخم و ترشح روی پوست نمایان می شود.

اگزمای تماسی ممکن است در تمامی افراد اتفاق افتاده باشد ولی از نظر زمانی متفاوت است مثلا در بعضی افراد که پوست ضخیم تر دارند دیرتر علائم نمایان می شود در افرادی که پوست نازک دارند اگزما خودش را زودتر نشان می دهدو در اثر تماس با مواد شوینده به سرعت پوست علائم آلرژیک نشان می دهد. دراگزمای آلرژیک زمینه ژنتیکی برای بروز علائم الزامی است در این نوع از افراد تنها به دلیل تماس با مواد آلرژی زا، به اگزما مبتلا نمی شوند. یکی از عوامل اصلی اگزما در خانم های خانه تماس با مواد شوینده است که نوعی از اگزمای پوستی به نام اگزمای دست خانم های خانه را به خود اختصاص داده و در اثر تماس با خیلی از پاک کننده ها، صابون ها و لکه برها رخ می دهد. در بعضی از موارد مواد افزودنی مثل ادویه ها یا تماس دست با پیاز و گوجه فرنگی می تواند سبب حساسیت شود.

استفاده از آب داغ

آب داغ چربی محافظ پوست را کم می کند و باعث می شود پوست حالت خشکی داشته باشد ولی نمی توان گفت استفاده از آب داغ در شست وشو سبب اگزما شده بلکه نوعی مساعدکننده به حساب می آید. برای جلوگیری از تماس مستقیم دست با شوینده ها حتما از دستکش استفاده کنید. استفاده از دستکش پلاستیکی به تنهایی تأثیری ندارد و باید یک دستکش نخی در زیر دستکش پلاستیکی استفاده شود، زیرا دستکش پلاستیکی باعث تعریق دست و افزایش عوارض بیماری می شود. مواد لاتکس موجود در دستکش های پلاستیکی ممکن است در بعضی افراد ایجاد آلرژی کند و برای این منظور افرادی که پوست حساس دارند بهتر است به منظور جلوگیری از قرمزی و خارش دست حتما از دستکش نخی استفاده کند.

توجه :

شوینده ها و پاک کننده ها موادی برای ازبین بردن گرد و غبار محیط خانه و محیط کار هستند که در زمان مصرف باید اصول ایمنی همچون استفاده از پوشش های حفاظتی و توجه به دستورالعمل های درج شده بر روی آنها رعایت شود و بی توجهی به این اصول منجر به بروز آسیب های شدید پوستی، تنفسی و چشمی را در بر دارد.پاک کننده ها را در جایی دور از دسترس کودکان قرار دهید، زیرا کودکان این مواد را با نوشیدنی ها اشتباه می گیرند و آن را می بلعند که به دلیل شیمیایی بودن آن مواد، فرزند شما دچار آسیب های شدید کبد و گوارشی و حتی مرگ می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (710 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (40 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (37 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از کپل و مخمل تا زی زی گولو و هادی و هدی/ ما بزرگ شدیم و آنها عروسک ماندند+عکس
رهبر معظم انقلاب در خواستگاری دختر حداد عادل: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه ندارم دخترتان حاضر به ازدواج با پسرم است؟
حشمت الله فلاحت پیشه: آراء قالیباف در هر 2 سبد پزشکیان و جلیلی ریخته خواهد شد
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
بازگشت دوباره کامبیز دیرباز اینبار با "شغال"! / جدیدترین سریال این بازیگر
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس