بازار قدیم بندر عباس و جاذبه های آن!

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
بازار قدیم بندر عباس و جاذبه های آن!
بازار قدیم بندر عباس که با نام بازار سنتی بندر عباس نیز شناخته می‌شود، از قدیمی‌ترین و شلوغ‌ترین بازارهای این شهر بندری به ‌شمار می‌رود و با وجود مراکز خرید متعدد، همچنان روحی سرزنده و پویا دارد. این بازار لقب رنگارنگ‌ترین قسمت شهر را به خود اختصاص داده است و یکی از جذاب‌ترین دیدنی های بندر عباس محسوب می‌شود.

بندرعباس به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای بندری ایران، از دیرباز محل داد و ستد و رفت و آمد بازرگانان و تاجران بوده است. این شهر که جنبه تاریخی و بازرگانی دارد و هم شهری بر پایه صید آبزیان است، دارای بازارهای سنتی و همچنین مراکز خرید مدرن است.

یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید و تماشای زندگی روزمره مردم در شهر بندرعباس، بازار قدیم یا بازار سنتی است. این بازار که به عنوان قدیمی‌ترین و شلوغ‌ترین بازار شهر شناخته می‌شود، همه روزه میزبان خیل عظیمی از مردم محلی و مسافران است و پیشنهادهای خرید جذابی برای هرکدام‌شان دارد. شما می‌توانید در این بازار لباس‌های سنتی شهر بندرعباس را تهیه کنید یا صنایع دستی متنوع جنوب کشورمان را به عنوان سوغات به خانه ببرید. بد نیست بدانید لباس‌ها و پارچه‌های سنتی و صنایع دستی، چهره‌ای رنگارنگ به بازار سنتی بخشیده‌اند و حتی باعث شده‌اند مردم این بازار را یکی از رنگارنگ‌ترین نقاط شهر بندرعباس معرفی کنند.

تاریخچه بازار قدیمی بندر عباس

متاسفانه درباره تاریخ دقیق تاسیس این بازار در بندر عباس، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست ولی بر اساس نام آن و گفته های افراد محلی این منطقه، بازار سنتی برای سال های طولانی به فعالیت خود در زمینه فروش اجناس و ابزار جدید و حتی دست دوم ادامه داده است.

این بازار، مساحت زیادی از زمین و بخش های اطراف خود را اشغال کرده و بسیار بزرگ است؛ که به همین خاطر، وسایلی که در آن به فروش می رسند تنوع زیادی دارند و مردم همین شهر و به خصوص گردشگران را از بازدید پشیمان نمی کنند.

اگر قصد خرید لباس و یا وسیله ای کمیاب را دارید و با وجود جستجو همه مغازه های اطراف خود موفق به یافتن آن نشده اید، حتما از بازار قدیمی بندر عباس دیدن کنید؛ چرا که با صرف کم ترین زمان در این بازار می توانید تمام مایحتاج خود را تهیه کنید.

نقشه و معرفی بخش های مختلف بازار سنتی بندر عباس

بازار سنتی بندر عباس، در خیابان طالقانی و نرسیده به خیابان بهادر جنوبی واقع شده است. در بازار بندر عباس، انواع خشکبار و سبزیجات محلی و معطر، ماهی، صنایع دستی مانند گلیم های پر نقش و نگار، حصیر، پارچه های زیبا و … به چشم می خورد و تنوع آن ها انسان را متحیر می سازد.

گردشگران علاوه بر بازدید از این بازار، می توانند از بازار های زیبایی که در نزدیکی بازار قدیمی قرار گرفته اند نیز دیدن کنند تا اطلاعات شان را درباره بندر عباس و فرهنگ و مردم آن افزایش دهند.

 بازار سنتی بندر عباس

بازار لاری ها

یکی از بازار های موجود در بندر عباس که عمده تمرکز فعالیت فروشنده های آن در هنگام شب و تاریک شدن هوا می باشد، بازار لاری هاست که به آن بازار شب هم می گویند. در این بازار هم انواع وسایل متنوع پیدا می شود اما بیش تر از هر چیزی پوشاک و لباس های محلی و غیر محلی به فروش می رسند.

اجناس فروشی، از قیمت و کیفیت مناسبی برخوردار هستند و هر قشری از مردم می تواند در این بازار خرید کند. بر خلاف تصور گردشگران، با وجود دیر شروع شدن ساعت کار در بازار لاری ها، افراد زیادی از هر جنسیت و قومیتی، در این بازار وجود دارند و از قدم زدن در شلوغی جمعیت لذت می برند.

بازار مرکزی

بازار مرکزی یکی از بازار هایی است که علاوه بر بندر عباس، در سایر شهر ها هم وجود دارد و حتی در بین مردم نیز با نام سیتی سنتر شناخته می شود. سیتی سنتر بندر عباس، در سال 1384 و با 3 طبقه در مقابل اسکله شهید رجایی ساخته شد.

در طبقه های این پاساژ، مغازه های مختلفی مانند مغازه لوازم خانگی، بهداشتی و آرایشی، پوشاک، موبایل و لوازم الکترونیکی و … وجود دارند. با وجود بزرگ بودن این بازار و محبوب بودن آن در بین مردم و مسافران بندر عباس، قیمت اجناس در آن معقول و خوشبختانه این مسئله بر روی قیمت وسیله ها تاثیر منفی نگذاشته است.

بازار سنتی بندر عباس

مرکز خرید زیتون

این مرکز خرید، در 2 طبقه و با فاصله مناسبی تا ساحل واقع شده است. در صورت بازدید از مرکز خرید زیتون، می توانید با طی 500 متر به آسانی به ساحل دریا دسترسی پیدا کنید و به ذهن و روح خود آرامش هدیه دهید. در مرکز خرید زیتون، مغازه های مختلف پوشاک، مواد غذایی و … وجود دارد که می توانند برای گردشگران جذاب باشند.

خلاصه

بازار بزرگ بندرعباس یکی از بازارهای قدیمی و سنتی شهر بندرعباس به شمار می‌رود. بازار بندرعباس که معماری سنتی با سقف‌های آجری دارد، مثل دیگر بازارهای سنتی ایران، از بخش‌ها و راسته های مختلف تشکیل شده است. البته اگر به قصد خرید به این بازار می‌روید به خاطر داشته باشید که قرار نیست با قیمت‌های بسیار ارزان رو به رو شوید. چون به دلیل محدودیت‌های وارداتی و نبودن منطقه آزاد تجاری، قیمت‌های پایینی مانند بازارهای قشم را تجربه نخواهید کرد. ولی به عنوان گشت و گذار در یک بازار سنتی بندری در جنوب ایران و درک حال و هوای مخصوص آن، مناسب است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (13 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان