بهترین ماده غذایی برای نفخ شکم و معده

  سه شنبه، 04 شهریور 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
بهترین ماده غذایی برای نفخ شکم و معده
نفخ شکم یکی از عارضه های شایع در بین افراد است، این عارضه در سیستم گوارش علل متفاوتی دارد که بسیاری از آنها به سبک زندگی غلط و رژیم غذایی نادرست باز می گردد.

گاز و نفخ می تواند ناراحتی های زیادی ایجاد کند. بد هضمی، شکم درد، دفع بد بوی گاز شکم و آروغ زدن تنها برخی از دلایل دردسرسازی هستند که باعث می شوند به دنبال راههایی برای جلوگیری از نفخ باشیم. بعضی از غذاها و خوراکیهایی که به خوبی می توانند نفخ را از بین ببرند یا از آن پیشگیری کنند در این مقاله ذکر کردیم، با ما همراه باشید.

نفخ شکم یا نفخ معده چیست؟

نفخ به تجمع گاز در دستگاه گوارش گفته می شود که با علائمی مانند باد کردن شکم، احساس پری و آروغ زدن مشخص می شود. مصرف برخی مواد غذایی از جمله کلم بروکلی، غلات کامل، محصولات لبنی از جمله شیر، پنیر و بستنی می تواند احتمال ابتلا به نفخ شکم یا نفخ معده را تشدید کند. این غذا ها حاوی مقادیر بالای فیبر، قند و نشاسته هستند که به آسانی قابل هضم و جذب نبوده و در نهایت باعث ایجاد گاز در روده و نفخ شکم یا معده می شوند.

میوه های مفید برای درمان نفخ شکم و معده

طالبی

مقادیر بالای آب و پتاسیم موجود در طالبی برای پیشگیری و درمان نفخ شکم یا نفخ معده مفید می باشند.

کیوی

مقادیر بالای کربوهیدرات ها و فیبر موجود در کیوی احتمال ابتلا به نفخ شکم را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان داده که اگر افراد مبتلا به توسط محققان در آسیا اقیانوس آرام نشان داد که اگر افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر (IBS) برای چهار هفته روزانه دو عدد کیوی استفاده کنند کمتر دچار نفخ شکم و یبوست می شوند.

لیمو ترش

لیمو ترش یکی از بهترین میوه های دیورتیک است که به سم زدایی بدن و دستگاه گوارش کمک می کند. لیمو ترش دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بوده و به درمان نفخ شکم کمک می کند.

آناناس

مقادیر بالای فیبر موجود در آناناس برای درمان نفخ شکم مفید می باشد. تحقیقات نشان داده که آناناس در بیماری های التهابی روده، التهاب کولون را که یکی از علل نفخ شکم است، کاهش می دهد.

کرانبری

کرانبری یکی از میوه های مفید برای سم زدایی دستگاه گوارش بوده و برای پیشگیری و درمان نفخ شکم مفید می باشد.

موز

موز حاوی مقادیر بالای پتاسیم است که می تواند از ابتلا به نفخ شکم پیشگیری کند.

آووکادو

چربی های سالم و پتاسیم موجود در آووکادو به بهبود هضم غذا کمک کرده و خطر ابتلا به نفخ شکم را کاهش می دهد.

بلوبری

مقادیر بالای فیبر و آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری برای پیشگیری و درمان نفخ شکم مفید هستند. تحقیقات نشان می دهد که بلوبری اثرات مثبتی بر روی باکتری های روده ای بر جای گذاشته، پاسخ التهابی را کاهش می دهد و نفخ شکم را درمان می کند.

خیار

مقادیر بالای آب و فلاوونوئید های موجود در خیار به کاهش التهاب دستگاه گوارش کمک کرده و نفخ شکم را درمان می کند.

سیب

فیبر موجود در سیب برای پیشگیری و درمان نفخ شکم مفید می باشد.

پاپایا

آنزیم پاپائین موجود در پاپایا به تجزیه پروتئین ها در دستگاه گوارش کمک کرده، هضم را بهبود می بخشد و به درمان نفخ شکم کمک می کند.

هلو

مقادیر بالای پتاسیم موجود در هلو، آن را به یکی از بهترین میوه های مفید برای پیشگیری و درمان نفخ معده تبدیل کرده است.

هندوانه

مقادیر بالای آب موجود در هندوانه به دفع آب اضافی بدن کمک کرده و از احتباس آب در شکم و نفخ شکم پیشگیری می کند.

انار

انار دارای خواص ضد التهابی قوی بوده که می تواند به درمان نفخ شکم کمک کند.

توت فرنگی

مقادیر بالای آب و فیبر موجود در توت فرنگی برای با سم زدایی و پاک سازی دستگاه گوارش به پیشگیری و درمان نفخ شکم کمک می کند.

سبزی های مفید برای درمان نفخ شکم و معده

اسفناج سبزی ضد سرطانو پیری

حاوی مقدار زیادی موادمعدنی، مغذی و ویتامین هاست و خطر مربوط به استرس اکسیداتیو (استرس اکسیداتیو در بدن انواع دژنراسیون، سرطان ، دیابت، نارسایی های قلبی، آسیب های مغزی، مشکلات عضلانی، پیری زودرس، آسیب های چشمی و در کل ضعف سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد) را از بین می برد و حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی با خواص ضد التهابی و ضد سرطان است.

کرفس ضد یبوست و مقوی روده

برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.
منبع عالی آنتی اکسیدان ها و مواد غذایی طبیعی است.
میزان زیادی فیبر دارد.
به دلیل میزان آب بالای این سبزی به حرکت غذا در روده بسیار کمک می کند و ضد یبوست است.

بهترین غذا ها برای نفخ شکم و معده

جو دو سر

جو دو سر یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان نفخ شکم یا نفخ معده می باشد. جو دو سر دارای اثرات پری بیوتیک بر روی باکتری های روده می باشد، هنگامی که باکتری های روده شما در تعادل هستند، احتمال ابتلا به نفخ شکم یا نفخ معده کاهش پیدا می کند.

بادام

فیبر، پروتئین و پری بیوتیک های موجود در بادام، آن را به یکی از بهترین مواد غذایی برای پیشگیری و درمان نفخ تبدیل کرده است.

روغن زیتون

روغن زیتون حاوی مقادیر بالای اسید های چرب امگا 3 است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بوده و به درمان نفخ شکم کمک می کند.

سرکه سیب

سرکه سیب یکی از بهترین مواد غذایی برای تعادل سطح اسید معده و باکتری های روده بوده و به درمان نفخ معده کمک می کند.

کلم ترش

کلم ترش یا زاواکروات (نوعی ترشی کلم که از کلم برگ تهیه می شود) حاوی مقادیر قابل توجه پری بیوتیک هاست که به تعادل باکتری های روده کمک کرده و برای درمان نفخ شکم مفید می باشد.

نکاتی برای پیشگیری از نفخ شکم

بهترین راه پیشگیری از نفخ شکم، خوردن غذاهایی است که برای معده و روده مفیدند. همچنین باید غذا را آهسته بخورید تا به آن فرصت بدهید خوب جویده شوند و پُرخوری نکنید.

آهسته بخورید و بنوشید

آهسته غذا خوردن باعث می شود گوارش ما بهتر عمل کرده وهوای کمتری نیز ببلعید.

از خوردن غذاهای نفاخ اجتناب کنید

اگر متوجه شدید بعد از خوردن غذاهای خاصی دچار علائم نفخ و گاز می شوید پس از آنها دوری کنید.

بعد از صرف غذا راه بروید

یک پیاده روی سبُک می تواند کمک خوبی برای شروع گوارش باشد.

کمتر غذاهای چرب مصرف کنید

غذهایی که چربی زیادی دارند نه تنها برای قلب تان مضرند بلکه مانند ترمزی برای گوارش عمل می کنند.

کمتر لبنیات مصرف کنید

اگر عدم تحمل لاکتوز دارید از مصرف لبنیات خودداری کنید. لاکتوز نوعی کربوهیدرات موجود در محصولات لبنی است که برخی از افراد به سختی می توانند آن را هضم کنند. مشکل در هضم لاکتوز می تواند موجب تجمع گاز زیادی در روده ها شده و احساس نفخ و درد و ناراحتی به فرد بدهد. اگر متوجه شدید شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی باعث نفخ روده های تان می شوند پس آنها را مصرف نکنید. خوردن ماست یا کفیر مشکلی ندارد زیرا این غذاها پروبیوتیک دارند و به پیشگیری از نفخ کمک می کنند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (155 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (131 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (128 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (83 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (77 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (68 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (65 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (65 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (64 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (57 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (55 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (53 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (51 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (50 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 6 شهریور 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 6 شهریور 1403
فال انبیاء روزانه سه شنبه 6 شهریور 1403
بیوگرافی و زندگی شخصی بهروز تابانی رقیب هادی چوپان + عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی
خادمیاران شهرداری مرند به صف شدند / پای دل در مسیر دلدادگی
آش نذری اربعین ملکانی‌ها قسمت چینی‌های چشم بادامی شد + عکس
پارا تکواندوکار جوان مرندی از پارا المپیک پاریس می‌گویند: برایم دعا کنید
1 کشته و 4 مصدوم بر اثر واژگونی سمند در جاده اهر قره درویش
آشنایی با زنوزق، ماسوله خطه آذربایجان + تصاویر
بیوگرافی و زندگی خصوصی متین ستوده، بازیگر برنامه جوکر2 و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
صهبا شرافتی، روناک سریال نون خ: آقایی با من تماس گرفت و گفت من درباره چهره شما نظر دادم!
ویدیو/ ماجرای شنیدنی یک روزنامه‌نگار که برای رسیدن به موفقیت، 600 مقاله برای "واشینگتن پست" نوشت/ کارمند رویایی دیگران هستید یا کارفرمای ایده‌های خودتان!؟
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی