موادغذایی که برای درمان نفخ موثرند

  سه شنبه، 20 خرداد 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
موادغذایی که برای درمان نفخ موثرند
ساعد نیوز: اگر وعده غذایی سنگین میل کنید، سریع غذا بخورید و یا غذایی سرشار از چربی بخورید دچار حالت پف کردگی یا پری می شوید که اصلا جالب نیست. بسیاری از پف کردگی ها و نفخ ها موقت و بی خطر هستند اما اگر همواره چنین حالتی دارید با پزشک صحبت کنید. همچنین برای جلوگیری از نفخ غذاهایی هست که می توانند کمکتان کنند.

نفخ شکم یا نفخ معده چیست؟

تصویر
نفخ به تجمع گاز در دستگاه گوارش گفته می شود که با علائمی مانند باد کردن شکم، احساس پری و آروغ زدن مشخص می شود.

مصرف برخی مواد غذایی از جمله کلم بروکلی، غلات کامل، محصولات لبنی از جمله شیر، پنیر و بستنی می تواند احتمال ابتلا به نفخ شکم یا نفخ معده را تشدید کند. این غذا ها حاوی مقادیر بالای فیبر، قند و نشاسته هستند که به آسانی قابل هضم و جذب نبوده و در نهایت باعث ایجاد گاز در روده و نفخ شکم یا معده می شوند.

موادغذایی موثر بر درمان نفخ

دم نوش ها و عرقیات ضدنفخ

اگر پس از خوردن هر وعده غذایی احساس می کنید نفخ کرده اید و باد زیادی در شکم، معده یا روده هایتان می پیچد، می توانید از مصرف دم نوش ها یا عرقیات گیاهی که خاصیت ضدنفخ دارند و به اصطلاح عامه، بادشکن هستند، استفاده کنید. دمنوش های زیره و نعناع، موثرترین دمنوش های بادشکن هستند. مصرف عرق نعناع و عرق بادرنجبویه هم برای درمان نفخ بسیار مفید و موثر است.

ریحان و نعناع

تصویر
اگر به مصرف سبزی خوردن علاقه دارید و با خوردن تربچه یا حتی تره و شاهی دچار نفخ و گاهی دل پیچه می شوید، سبزی های بادشکن و ضدنفخ مانند ریحان یا نعناع را در سبزی خوردن خود جای دهید.

آویشن

تصویر
آویشن یکی از بهترین و پرخاصیت ترین سبزی های دنیاست که نوشیدن دمنوش آن در فصل سرد سال علاوه بر از بین بردن نفخ، باعث آرامش اعصاب و بهبود گلودرد ناشی از سرماخوردگی می شود. این گیاه، خلط آور است و به همین دلیل مصرف آن به افراد سرماخورده توصیه می شود. گیاه خواران می توانند مقداری پودر آویشن را برای از بین بردن نفخ سبزی هایی مانند نخودفرنگی یا کاهو به سس سالادشان اضافه کنند.

کندن پوست حبوبات

حبوبات یکی از نفاخ ترین خوراکی ها هستند؛ بنابراین باید آن ها را حدود 24 تا 48 ساعت قبل از مصرف با آب ولرم خیس کنید. حتی بهتر است هر 12 ساعت یکبار، آب ظرف حاوی حبوبات را دور بریزید. برای بهتر از بین بردن نفخ حبوبات خیس خورده می توانید پیش از پختن، آن ها را در دستمالی نخی و نازک به آرامی ماساژ دهید تا پوستشان جدا شود.

مخلوط کدو سبز و ماست

تصویر
خیلی از افراد به دلیل احساس نفخ و دل پیچه پس از خوردن ماست، ترجیح می دهند دور مصرف این محصول لبنی پرخاصیت را خط بکشند؛ در صورتی که اگر یک کدو سبز متوسط رنده شده را با چند برگ نعناع تازه و خردشده به ماست اضافه کنند، این مشکل تا حد زیادی حل خواهد شد. به جای نعناع می توان از پونه هم استفاده کرد.

میوه هایی که قند کمتری دارند

بعضی ها به عنوان دسر میوه می خورند اما قند فروکتوز موجود در میوه ها می تواند باعث ایجاد نفخ شود. اگر شما هم جزو این گروه هستید و از نفخ بعد از غذا رنج می برید، خوردن میوه هایی با قند کمتر را به شما توصیه می کنیم. میوه هایی مانند سیب، هلو، لیموشیرین و کیوی.

توت فرنگی و گریپ فروت

تصویر
توت فرنگی و گریپ فروت قند فروکتوز پایین تری نسبت به سایر میوه ها دارند و می توانید با اضافه کردن توت فرنگی به ماست یا سالاد و آب گریپ فروت به غذاهای گوشتی، کمی نفخ موجود در مواد اولیه سالاد یا گوشت ها را بگیرید.

گوشت های کم چرب

معمولاً مصرف مواد غذایی مختلفی که ترکیبی از پروتئین و چربی هستند، می تواند باعث ایجاد نفخ شود. به افرادی که زیاد نفخ می کنند، توصیه می شود گوشت گوساله بدون چربی، سینه مرغ، ماهی، تخم مرغ، کره بادام زمینی، گوشت بوقلمون و پنیر کم چرب را به جای گوشت گوسفندی یا سایر منابع پروتئینی پرچرب مصرف کنند.

معجون زنجبیل

اگر زیاد نفخ می کنید، یک تکه زنجبیل، کمی نمک و مقداری آب لیموترش را با هم مخلوط کنید. این معجون را داخل یخچال بگذارید و پس از هر وعده غذایی حدود 1 تا 2 قاشق غذاخوری از آن را میل کنید. معجون زنجبیل طعم خوبی ندارد اما در درمان نفخ، معجزه می کند!

جو دو سر

جو دو سر یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان نفخ شکم یا نفخ معده می باشد. جو دو سر دارای اثرات پری بیوتیک بر روی باکتری های روده می باشد، هنگامی که باکتری های روده شما در تعادل هستند، احتمال ابتلا به نفخ شکم یا نفخ معده کاهش پیدا می کند.

بادام

فیبر، پروتئین و پری بیوتیک های موجود در بادام، آن را به یکی از بهترین مواد غذایی برای پیشگیری و درمان نفخ تبدیل کرده است.

روغن زیتون

روغن زیتون حاوی مقادیر بالای اسید های چرب امگا 3 است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بوده و به درمان نفخ شکم کمک می کند.

سرکه سیب

تصویر
سرکه سیب یکی از بهترین مواد غذایی برای تعادل سطح اسید معده و باکتری های روده بوده و به درمان نفخ معده کمک می کند.

کلم ترش

تصویر
کلم ترش یا زاواکروات (نوعی ترشی کلم که از کلم برگ تهیه می شود) حاوی مقادیر قابل توجه پری بیوتیک هاست که به تعادل باکتری های روده کمک کرده و برای درمان نفخ شکم مفید می باشد.

طالبی

مقادیر بالای آب و پتاسیم موجود در طالبی برای پیشگیری و درمان نفخ شکم یا نفخ معده مفید می باشند.

کیوی

مقادیر بالای کربوهیدرات ها و فیبر موجود در کیوی احتمال ابتلا به نفخ شکم را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده که اگر افراد مبتلا به توسط محققان در آسیا اقیانوس آرام نشان داد که اگر افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر (IBS) برای چهار هفته روزانه دو عدد کیوی استفاده کنند کمتر دچار نفخ شکم و یبوست می شوند.

لیمو ترش

لیمو ترش یکی از بهترین میوه های دیورتیک است که به سم زدایی بدن و دستگاه گوارش کمک می کند. لیمو ترش دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بوده و به درمان نفخ شکم کمک می کند.

آناناس

مقادیر بالای فیبر موجود در آناناس برای درمان نفخ شکم مفید می باشد. تحقیقات نشان داده که آناناس در بیماری های التهابی روده، التهاب کولون را که یکی از علل نفخ شکم است، کاهش می دهد.

کرانبری

تصویر
کرانبری یکی از میوه های مفید برای سم زدایی دستگاه گوارش بوده و برای پیشگیری و درمان نفخ شکم مفید می باشد.

موز

موز حاوی مقادیر بالای پتاسیم است که می تواند از ابتلا به نفخ شکم پیشگیری کند.

آووکادو

تصویر
چربی های سالم و پتاسیم موجود در آووکادو به بهبود هضم غذا کمک کرده و خطر ابتلا به نفخ شکم را کاهش می دهد.

بلوبری

مقادیر بالای فیبر و آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری برای پیشگیری و درمان نفخ شکم مفید هستند. تحقیقات نشان می دهد که بلوبری اثرات مثبتی بر روی باکتری های روده ای بر جای گذاشته، پاسخ التهابی را کاهش می دهد و نفخ شکم را درمان می کند.

خیار

مقادیر بالای آب و فلاوونوئید های موجود در خیار به کاهش التهاب دستگاه گوارش کمک کرده و نفخ شکم را درمان می کند.

سیب

فیبر موجود در سیب برای پیشگیری و درمان نفخ شکم مفید می باشد.

پاپایا

تصویر
آنزیم پاپائین موجود در پاپایا به تجزیه پروتئین ها در دستگاه گوارش کمک کرده، هضم را بهبود می بخشد و به درمان نفخ شکم کمک می کند.

هلو

مقادیر بالای پتاسیم موجود در هلو، آن را به یکی از بهترین میوه های مفید برای پیشگیری و درمان نفخ معده تبدیل کرده است.

هندوانه

مقادیر بالای آب موجود در هندوانه به دفع آب اضافی بدن کمک کرده و از احتباس آب در شکم و نفخ شکم پیشگیری می کند.

انار

انار دارای خواص ضد التهابی قوی بوده که می تواند به درمان نفخ شکم کمک کند.

هویج

مقادیر بالای پتاسیم موجود در هویج برای پیشگیری و درمان نفخ شکم مفید می باشد.

پیاز

تحقیقات نشان داده که پیاز می تواند برای درمان مشکلات گوارشی از جمله نفخ شکم مفید باشد.

مارچوبه

تصویر
مارچوبه دارای خواص پری بیوتیک بوده که به تعادل مناسب باکتری های روده کمک می کند و برای درمان نفخ شکم مفید می باشد.

سیر

سیر یک پری بیوتیک طبیعی است که می تواند به تعادل باکتری های روده کمک کند و به این ترتیب احتمال ابتلا به نفخ شکم را کاهش می دهد.

کدو تنبل

خواص پری بیوتیک کدو تنبل آن را به یکی از سبزیجات مفید برای درمان نفخ شکم و ترش کردن معده تبدیل کرده است.

لوبیا سبز

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در لوبیا سبز به درمان نفخ شکم یا نفخ معده کمک می کنند.

کنگر فرنگی یا آرتیشو

تصویر
مقادیر بالای فیبر موجود در کنگر فرنگی یا آرتیشو برای پیشگیری و درمان نفخ شکم مفید می باشد، علاوه بر این آرتیشو دارای خواص پری بیوتیک بوده که با حفظ تعادل باکتری های روده به درمان نفخ شکم کمک می کند.

گوجه فرنگی

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به درمان نفخ شکم کمک کند.

جعفری

خواص ضد التهابی جعفری برای پیشگیری و درمان نفخ شکم مفید می باشد.

کرفس

مقادیر بالای آب و پتاسیم موجود در کرفس و همچنین خواص دیورتیک آن به درمان نفخ شکم کمک می کند.

چغندر

فیبر و آب موجود در چغندر برای پیشگیری و درمان نفخ شکم مفید هستند.

کدو سبز

بسیاری از سبزیجات حاوی مقادیر بالای فودماپ هستند، قند ها و کربوهیدرات هایی که باعث ایجاد نفخ شکم می شوند اما کدو سبز حاوی مقادیر کمی فودماپ بوده و می تواند به درمان نفخ شکم کمک کند.

سبزیجات برگ سبز

مقادیر بالای ویتامین های B موجود در سبزیجات برگ سبز از جمله اسفناج به کاهش احتباس در شکم کمک کرده و نفخ شکم را درمان می کند.

رازیانه

تصویر
رازیانه به دلیل خواص ضد اسپاسک که دارد یکی از بهترین دارو های گیاهی برای درمان نفخ شکم می باشد، برای درمان نفخ شکم می توانید دانه های رازیانه را بجوید یا چای و دمنوش رازیانه استفاده کنید.

چای سبز

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها موجود در چای سبز باعث کاهش التهاب در دستگاه گوارش شده و نفخ شکم را درمان می کند.

رزماری

تصویر
تحقیقات نشان می دهد که رزماری به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی که دارد برای درمان سریع نفخ شکم مفید می باشد.

زردچوبه

طبق تحقیقات منتشر شده زردچوبه حاوی مقادیر بالای کورکومین است که خواص ضد التهابی دارد و برای درمان نفخ شکم و همچنین سندروم روده تحریک پذیر که یکی از علل نفخ شکم یا نفخ معده محسوب می شود، مفید می باشد.

بابونه

تصویر
چای یا دمنوش بابونه یکی دیگر از دارو های گیاهی موثر برای درمان نفخ شکم می باشد، چای بابونه دارای خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم بوده که می تواند نفخ شکم و سوزش سر دل را درمان کند. برای درمان نفخ شکم بهتر است که دمنوش بابونه را سه بار در روز مصرف کنید.

زیره سیاه

زیره سیاه دارای خواص ضد اسپاسم قوی بوده و برای پیشگیری و درمان نفخ معده مفید می باشد، اگر از نفخ شکم یا نفخ معده رنج می برید، چندین بار در طول روز تعدادی زیره سیاه بجوید.

شیربادام

تصویر
برخی از ما نمی توانیم لبنیات را تحمل کنیم و دلیلش هم مشکلی است که در هضم لاکتوز داریم. نوع گیاهی لبنیات می تواند جایگزین مناسبی باشد تا دیگر دچار نفخ نشوید. قند یا لاکتوز موجود در شیر می تواند باعث نفخ و درد شود. پروتئین های لبنیات می توانند باعث التهاب شوند که منجر به جمع شدن مخاط و احتباس مایعات می شود.

بوک چوی

تصویر
سبزیجات برگ دار مانند بوک چوی می توانند به کاهش التهاب و ورم کمک کنند چون حاوی نیترات های خوراکی هستند که رگ های خونی را باز می کنند و جریان خون را در نقاطی که مایعات باید حذف شوند افزایش می دهند، مانند شکم ورم کرده. به علاوه، سبزیجات برگدار حاوی الکترولیت های منیزیم و پتاسیم هستند. اضافه کردن منیزیم و پتاسیم به برنامه غذایی می تواند به متعادل کردن مواد معدنی و جلوگیری از نگه داشتن مقدار زیادی سدیم توسط بدن کمک کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (158 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (145 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (128 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (83 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (79 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (69 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (68 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (68 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (65 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (58 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (57 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (56 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (53 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (51 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 6 شهریور 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 6 شهریور 1403
فال انبیاء روزانه سه شنبه 6 شهریور 1403
بیوگرافی و زندگی شخصی بهروز تابانی رقیب هادی چوپان + عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی
خادمیاران شهرداری مرند به صف شدند / پای دل در مسیر دلدادگی
آش نذری اربعین ملکانی‌ها قسمت چینی‌های چشم بادامی شد + عکس
پارا تکواندوکار جوان مرندی از پارا المپیک پاریس می‌گویند: برایم دعا کنید
1 کشته و 4 مصدوم بر اثر واژگونی سمند در جاده اهر قره درویش
آشنایی با زنوزق، ماسوله خطه آذربایجان + تصاویر
بیوگرافی و زندگی خصوصی متین ستوده، بازیگر برنامه جوکر2 و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
صهبا شرافتی، روناک سریال نون خ: آقایی با من تماس گرفت و گفت من درباره چهره شما نظر دادم!
ویدیو/ ماجرای شنیدنی یک روزنامه‌نگار که برای رسیدن به موفقیت، 600 مقاله برای "واشینگتن پست" نوشت/ کارمند رویایی دیگران هستید یا کارفرمای ایده‌های خودتان!؟
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی