بهترین زمان نوشیدن قهوه و نکات مهم در مورد آن

  چهارشنبه، 17 آذر 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
بهترین زمان نوشیدن قهوه و نکات مهم در مورد آن
اگر یک قهوه‌ دوست هستید و به شوق نوشیدن یک فنجان قهوه راحت‌تر از خواب صبحگاهی دل می‌کنید، باید بدانید بهترین زمان برای خوردن نوشیدنی مورد علاقه‌تان چه زمانی است. در ادامه مقاله بهترین زمان نوشیدن قهوه را به شما خواهیم گفت.

اگر اهل نوشیدن قهوه هستید و فکر می کنید که بدون این ماده شگفت انگیز نمی توانید روز خود را آغاز کنید، با ما در این مقاله همراه باشید تا بررسی کنیم که بهترین زمان مصرف قهوه چه زمانی است.

فواید قهوه برای سلامت انسان

همان طور که اکثر افراد می دانند، شواهد علمی بسیاری ثابت می کند که قهوه برای سلامت بدن انسان و داشتن زندگی طولانی تر بسیار مفید است. براساس یک فراتحلیل با بررسی ۱۲۷ تحقیق، مشخص شده است نوشیدن قهوه می تواند:

  • خطر ابتلا به سرطان را تا ۲۰ درصد کاهش دهد؛
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا ۵ درصد کاهش دهد؛
  • خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۳۰ درصد کاهش دهد؛
  • خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

علت این تأثیرات قابل توجه این است که قهوه آنتی اکسیدان های طبیعی را وارد جریان بدن می کند، دی ان ای انسان را ترمیم می کند، التهابات ناشی از استرس را آرام می کند و کارایی آنزیم های تنظیم کننده انسولین و گلوکز را افزایش می دهد.

بهترین زمان نوشیدن قهوه

زمان نوشیدن قهوه رابطه مستقیم با میزان کورتیزول دارد. منظور از کورتیزول تنها هورمون استرس نیست بلکه با مقدار هوشیاری بدن نیز مرتبط است. برای این که قهوه صبحگاهی بیش از حد انتظار حالتان را جا بیاورد، باید بین ساعات ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ نوشیده شود.
در واقع بهترین زمان برای نوشیدن قهوه ساعت ۱۰:۳۰ صبح است. چرا که در این زمان میزان کورتیزول در کم ترین مقدار خود قرار دارد. اگر غیر از زمانی که میزان کورتیزول پایین است قهوه بنوشید، بدنتان نسبت به کافئین مقاومت نشان داده و مقدار انرژی و هوشیاری اضافه ای که دریافت می کنید را هدر می دهید.
بین ۱۲ ظهر تا ۱ بعدازظهر و ۵:۳۰ تا ۶:۳۰ غروب نیز دیگر ساعاتی از شبانه روز هستند که میزان کورتیزول بدن زیاد می شود. بنابراین بهتر است در این ساعات نیز از نوشیدن نه تنها قهوه بلکه هر نوشیدنی کافئین دار دیگری جدا خودداری کنید.
به عقیده متخصصان مغز و اعصاب کسانی که به محض بیدار شدن و قبل از ساعت ۹:۳۰ قهوه می نوشند، برای رسیدن به نتیجه دلخواهشان باید یک فنجان قهوه بسیار غلیظ نوش جان کنند.

نوشیدن قهوه هنگام ناشتایی

بهتر است قهوه را با شکم خالی مصرف نکنید. زیرا خاصیت اسیدی آن باعث تحریک شدن ترشحات معده می شود. از طرفی مصرف قهوه هنگام ناشتایی در طولانی مدت باعث ورم، سوزش و حتی زخم معده می شود. نوشیدن قهوه قبل از ورزش

نوشیدن قهوه قبل از ورزش

طبق مطالعات انجام شده نوشیدن قهوه قبل از ورزش، انرژی لازم برای انجام تمرین های دشوارتر را فراهم می کند. البته قهوه بعد از ورزش نیز بی تاثیر نیست. اگر بعد از ورزش قهوه بنوشید، اسپاسم عضلانی ناشی از ورزش کردن کاهش پیدا می کند و کم تر احساس درد خواهید کرد.

نوشیدن قهوه قبل از خواب

کافئین از عملکرد یک ماده شیمیایی به نام آدنوزین جلوگیری می کند. آدنوزین (Adenosine) با اتصال به گیرنده های مخصوص خود حس خواب آلودگی و بی حالی را در فرد ایجاد می کند. کافئین با اشغال این گیرنده ها باعث اختلال در سیستم خواب می شود.
بنابراین نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه را نزدیک ساعت خواب تان ننوشید. زیرا مدت زمانی که از تاثیر کافئین کاسته و اثرش کم رنگ می شود، زمانی حدود سه تا پنج ساعت طول می کشد. همچنین هشت تا چهارده ساعت زمان می برد تا تمامی اثرات کافیئن از بدن خارج شود. در نتیجه نوشیدن قهوه در ساعات پایانی روز و در زمان نزدیک به خواب تان باعث خواهد شد تا شما در خوابیدن دچار مشکل شوید. جالب است بدانید براساس برخی از مطالعات کافئین می تواند به خواب راحت شما نیز کمک کند.
Adenosine هورمونی است که فعالیت بدن را کاهش داده و به شما کمک می کند تا احساس آرامش داشته باشید. در واقع پس از مصرف قهوه ، واکنش متقابلی بین Caffeine و Adenosine اتفاق می افتد .هنگامی که کافئین وارد بدن می شود ، فعالیت این هورمون متوقف می شود اما بعد از چند ساعت بدن برای جبران این کمبود شروع به تولید بیشتر Adenosine می کند .
بنابراین هنگامی که کافئین از بدن خارج می شود ، مقدار زیادی از هورمون های Adenosine که برای مقابله با کافئین تولید شده است در بدن باقی می ماند . این مقدار زیاد هورمون های خواب آور و آرامش بخش در بدن شما باعث می شود که احساس آرامش بیشتری به شما دست داده و احساس خواب آلودگی کنید.
جالب است که هرچه مقدار مصرف قهوه بیشتر باشد بدن نیز برای مقابله با ورود کافئین تعداد بیشتری از هورمون های آرام بخش را تولید می کند و این باعث ایجاد حالت خواب آلودگی بیشتری در شما می شود.

نوشیدن قهوه بعد از غذا

درباره مصرف قهوه قبل و بعد از خوردن غذا، نظرات مختلفی وجود دارد. برخی از تحقیقات نشان می دهد که خوردن قهوه تلخ صبح ناشتا باعث افزایش اسید معده می شود. افرادی که رفلاکس معده دارند یا سیستم گوارشی آنها به خوبی کار نمی کند، بهتر است صبح ها قهوه تلخ مصرف نکنند.
با این حال، آغاز روز با یک فنجان قهوه برای بالابردن انرژی، رفع خواب آلودگی و افزایش تمرکز برای شروع روز بسیار رایج است، به همین دلیل نوشیدن قهوه ناشتا برای افراد سالم مشکل خاصی ندارد.
عاشقان این نوشیدنی سرشار از کافئین، آن را قبل و بعد از غذا هم ترجیح می دهند. متخصصان تغذیه بهترین زمان مصرف قهوه در روز را حدود ساعت ۱۱ تا قبل از ۲ ظهر می دانند. خوردن قهوه در بعدازظهر، باعث افزایش سطح هوشیاری و اختلال در خواب می شود.
برخی از متخصصان هم خوردن قهوه بعد از غذا را در کاهش وزن موثر می دانند، زیرا قهوه اجازه نمی دهد، گلوکز و کلسترول غذا در بدن افزایش یابد. با این وجود، بد نیست بدانید که قهوه ممکن است در جذب آهن و کلسیم موجود در غذا تداخل ایجاد کند، بنابراین افرادی که کم خونی شدید دارند، بهتر است قهوه را با فاصله از وعده غذایی خود میل کنند.
سالمندان و افرادی که کمبود کلسیم جدی دارند، بهتر است مقدار قهوه خود را کاهش دهند، زیرا قهوه جذب کلسیم را کاهش می دهد.

آخرین زمان نوشیدن قهوه چه ساعتی است؟

گفته شده است که تا حداقل ۶ ساعت قبل از خواب کافئین مصرف نشود. زیرا کافئین تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت خواب می گذارد و مصرف کافئین در شب باعث اختلال در خواب می شود. حتی بعضی افراد عقیده دارند که برای جلوگیری از اختلالات خواب، از ساعت ۲ بعدازظهر به بعد قهوه ننوشیم! نحوه عملکرد کافئین بر مغز و بدن را بخوانید، دلیل ننوشیدن قهوه در شب را می یابید.

می دانیم ماده ای که سبب می شود بی خوابی پس از نوشیدن قهوه به سراغ ما بیاید کافئین است. هر گاه که مغز شما پیام خستگی را دریافت کند، ترشح ماده ای به نام آدنوزین و اتصال آن به حسگر های خواب باعث می شود که حس خواب آلودگی و گیجی در شما ایجاد شود وپس از آن به سرعت خود را به برسانید.

حال اگر نزدیک زمان خوابتان، یعنی نزدیک به زمان ترشح آدنوزین در مغز، یک لیوان قهوه بنوشید، کافئین قهوه به جنگ آدنوزین ها می رود و سبب می شود که بی خوابی به سراغ شما بیاید.اثر این کافئین بر روی آدنوزین ها پس از 3 تا 5 ساعت کم ترمی شود اما 8 تا 14 ساعت طول می کشد که کاملا اثر آن از بدن خارج شود.

توجه داشته باشید که همان قدر که مصرف قهوه در روز می تواند بر بالا بردن سطح انرژی ما تاثیر مثبت داشته باشد، اگر ندانیم چه موقع قهوه بخوریم، اثرات منفی آن به سراغ ما می آید.بی خوابی، کم خوابی، به هم خوردن ساعات خواب و در نتیجه باقی ماندن اثرات خستگی در بدن، افت سطح انرژی در روز و … از مواردی است که نوشیدن بیش از اندازه قهوه در شب به بار می آورد.

در این بخش متوجه شدیم که شب، بهترین زمان برای خوردن قهوه نیست، اما تا به حال راجع به خواب بعد از قهوه چیزی شنیده اید؟ اگر برای شما هم جالب است که بدانید چگونه چنین اتفاقی می افتد ادامه مطلب را دنبال کنید.

چرت با قهوه

در بخش قبلی راجع به مسئولیت آدنوزین ها در ایجاد حس خواب آلودگی در بدن صحبت کردیم و گفتیم کافئین می تواند عملکرد آدنوزین ها مختل کند. زمان خوردن قهوه اگر به درستی انتخاب شود، می تواند خواب آلودگی را به طور کلی رفع کند، این عمل با همکاری کافئین قهوه و یک چرت به موقع صورت می گیرد.

قهوه خور های حرفه ای معتقدند که اگر حدود 15 تا 20 دقیقه قبل از این که تصمیم به یک چرت نیمروزی بگیرید، یک لیوان قهوه بنوشید و پس از آن یک خواب کوتاه مدت داشته باشید، پس از بیدار شدن متوجه خواهید شد که بهترین زمان خوردن قهوه را پیدا کرده اید، چرا که تاثیر این بار آن بر بالا بردن سطح انرژی شما، بیش از پیش خواهد بود.

اگر می خواهید بدانید که چه طور چنین اتفاقی می افتد، جالب است که توضیح آن بسیار ساده است. گفتیم که آدنوزین است که حس خواب آلودگی را در افراد ایجاد می کند و زمان خواب میزان زیادی از این ماده در بدن وجود دارد، حال آنکه کافئین ممکن است برعملکرد آدنوزین ها تاثیر بگذارد اما بنا به دلایل مختلفی شاید قادر به از بین بردن همه تاثیر آن نباشد.

زمانی که در مدت معینی پیش از خواب قهوه می نوشید، از آنجایی که کافئین برای تاثیر گذاشتن نیاز به زمان دارد، ممکن است تاثیر آن را تا چند ساعت بعد نیز مشاهده نکنید. اگر بعد ازمصرف قهوه در روز، خود را مهمان یک خواب کوتاه کنید، تا زمان اثر گذاری کافئین ها خواب به شما کمک می کند تا میزان آدنوزین را در بدن به مقدار زیادی کاهش دهید و پس از مدتی نیز کافئین ها به تسریع این عمل کمک می کنند و در نهایت شما پس از خوابی کوتاه، بدون خستگی، می توانید مجددا به باقی فعالیت های روزانه خود بپردازید.

مهترین نوع قهوه برای چربی سوزی

تا اینجا با تاثیر قهوه بر کاهش وزن آشنا شدیم. درباره نوع قهوه هم بد نیست بدانید که قهوه سبز در مقایسه با قهوه سیاه، کافئین و اسید کلروژنیک بیشتری دارد. قهوه سیاه شسته و بوداده می شود و طی فرآیند فرآوری، کافئین آن کاهش می یابد بنابراین قهوه سبز ممکن است تاثیر بیشتری بر سوزاندن چربی داشته باشد.

قهوه اسپرسو هم در مقایسه با سایر قهوه ها، کمترین میزان شکر و کالری را دارد و بسیار غلیظ است. اگر طرفدار این قهوه هستید، باید بدانید که بهترین زمان خوردن قهوه اسپرسو برای لاغری قبل از ورزش است. نوشیدن قهوه قبل از ورزش باعث می شود در مدت انجام حرکات ورزشی، کمتر خسته شوید و کالری بیشتری بسوزانید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان