بهترین درمان های خانگی خر و پف

  پنجشنبه، 16 تیر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
بهترین درمان های خانگی خر و پف
خُر و پُف به علت ارتعاش کام نرم (بخش نرم سقف دهان) هنگامی که ریه‌ها در مقابل مجاری هوایی مسدود شده و هوا را به درون می‌کشند، به وجود می‌آید و معمولاً به علت شل شدن عضلاتی که راه‌های هوایی را باز نگه می‌دارند یا وجود بافت‌های اضافی در هنگام خواب روی می‌دهد. در این مطلب روش‌های خانگی را معرفی می‌کنیم که تاثیر بسزایی در درمان خُر و پُف دارند.

خر و پف

میلیون ها نفر مبتلا به خروپف یا همان تنفس با صدای در حین خواب، هستند.این مورد با افزایش سن و وزن بیشتر شده و می تواند منجر به خواب ناآرام و بدون رفع خستگی برای فرد مبتلا و هم اتاقی ها شود. این مورد می تواند به چرخه خواب ضعیف و عملکرد غیرمطلوب در طول روز و سرانجام به جداسازی اتاق خواب و فشار در مورد زوجین و یا روابط بین هم اتاقی ها شود.

جالب این است که حدود نیمی از افراد مبتلا به خروپف مزمن شرایطی به نام آپنه خواب دارند که به این معناست که تنفس برای مدتی کوتاه در حین خواب قطع می شود. خروپف همراه با قطع گاه گاهی تنفس هنگام خواب، افت شدید و مکرر اکسیژن را در پی دارد و افت اکسیژن می تواند زمینه ساز بروز بیماری های خطرناک همچون پرفشاری خون، سکته قلبی و مغزی، دیابت و مشکلات خلقی شود.

خروپف در میان مردم یک مشکل شایع است. ۵۷% از مردان بزرگسال و ۴۰% از خانم ها در خواب خروپف می کنند. بیشتر این افراد در رده سنی بین ۴۰ تا ۶۰ سال هستند. یک چهارم کسانی که خروپف می کنند، آن را یک بیماری یا عارضه نمی دانند و خروپف را بسیار عادی تلقی می کنند. حدود ۱۰ تا ۱۲ % از کودکان هم در خواب خروپف می کنند. می توان گفت که خروپف با وجود این که برای دیگران آزاردهنده است اما به طورکلی، پدیده ای بی ضرر است، با این وجود در بعضی از افراد خروپف نشان دهنده یک اختلال پزشکی جدی به نام آپنه انسدادی خواب (OSA) است و باید حتماً تحت درمان قرار بگیرد.بعضی اوقات راه حل داشتن یک خواب شبانه خوب، تغییری ساده در سلامت یا شیوه زندگی است که در ادامه به آن می پردازیم.

مرد خوابیده با دهان باز

راههای پیشگیری از خر و پف

اگر گاهی خروپف می کنید، انجام تغییرات و اصلاحات کوچک در سبک زندگی تان، می تواند به شما کمک زیادی کند که عبارتند از:

  • به پهلو بخوابید: خروپف معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که به پشت خوابیده اید، زیرا نیروی جاذبه باعث می شود راه هوایی شما باریک تر شود؛ بنابراین، سعی کنید به پهلو بخوابید
  • وزن تان را کم کنید: وزن اضافی و چاقی در ناحیه گردن، بافت های گلوی شما را ضخیم کرده و مجاری تنفس تان را باریک می کند. پس با رژیم های غذایی مناسب و ورزش و پیاده روی روزانه، اضافه وزنتان را از بین ببرید.
  • داروهای ضدآلرژی مصرف کنید: اگر آلرژی دارید یا سرماخورده اید، از داروهای ضداحتقان که آلرژی یا التهاب مربوط به سرماخوردگی را تسکین می دهند، حتما استفاده کنید تا تنفس برایتان راحت تر شود.
  • زیاد آب بنوشید: اگر به اندازه کافی آب ننوشید، مجاری بینی و دهانتان خشک می شوند و همین موضوع باعث می شود که بیشتر خرخر کنید.
  • از دستگاه رطوبت ساز در اتاق تان استفاده کنید: این دستگاه ها می توانند با ایجاد رطوبت در فضای اتاق، احتقان را کم کنند و تنفس برایتان راحت تر شود.
  • تغییر در سبک زندگی: تغییرات سبک زندگی، از جمله دوری از الکل قبل از خواب و کاهش وزن می تواند به توقف خروپف کمک کند. بیشتر افراد قبل از خواب یک لیوان نوشیدنی می خورند که این کار می تواند در بعضی موارد علت خروپف باشد. الکل به عنوان یک شل کننده عضله عمل کرده و سبب می شود که بافت های نرم پشت دهان و حلق شما به سمت داخل بیفتند.
  • کاهش عوامل حساسیت زا: عوامل حساسیت زای اتاق خواب را کاهش دهید خروپف گهگاه می تواند به خاطر عوامل حساسیت زا در اتاق خواب باشد. تعویض پوشش های متکا و رخت های خوابتان می تواند از قرار گرفتن گرد و خاک و سایر عوامل حساسیت زا روی آنها جلوگیری کند. اگر عوامل حسایت زا عامل خروپف هستند، استفاده از تهویه هوا در خانه می تواند به کاهش خروپف کمک کند.

درمان خروپف با داروهای گیاهی

برای درمان خروپف، راه های زیادی وجود دارد که برخی از آن ها مانند عمل های جراحی هزینه زیادی را به دنبال دارند. روش های گیاهی آسان، ارزان و بی خطر هستند. داروهای گیاهی برای درمان خر و پف شامل موارد زیر است.

عرق نعناع

یک یا دو قطره عرق نعنا را به یک لیوان آب اضافه کنید و قبل از این که بخوابید قرقره کنید، این کار را هر شب تکرار کنید.

کره

مقدار کمی کره تصفیه شده را درون مایکروویو گرم کنید و با استفاده از قطره چکان دو یا سه قطره از این کره ولرم را درون هر سوراخ بینی تان بریزید. این کار را هر روز قبل از خوابیدن و بعد از بیدار شدن از خواب تکرار کنید.

نقش برگ گزنه در درمان خر و پف

یک قاشق غذاخوری از برگ های خشک شده گزنه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید، اجازه دهید تا ۵ دقیقه بماند و سپس قبل از خواب بنوشید و حتی می توانید دو تا سه فنجان از آن را در طول روز بنوشید.

برگ گزنه

بابونه

یک قاشق غذاخوری گل بابونه یا چای کیسه ای بابونه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید. یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید و قبل از خوابیدن آن را بنوشید.

روغن آویشن

خستگی می تواند خروپف را تشدید کند. برای کمک به داشتن آرامش در حین یک خواب شبانه خوب،بعضی از افراد با استفاده از روغن های خاص، به موفقیت های بزرگی دست یافته اند. روغن آویشن بسیار مفید شناخته شده است.

اسپری بینی نمکی

نمک را به آب اضافه کنید. آن را خوب هم بزنید تا نمک به طور کامل در آب حل شود. اکنون آب نمک را در ظرف اسپری بینی یا ظرف قطره چکان بریزید. هر شب قبل از خواب، ۲ تا سه قطره از این آب نمک خانگی را در هر یک از سوراخ های بینی بچکانید. از این آب نمک فقط به مدت پنج روز استفاده کنید. بعد از این پنج روز، باقی مانده آب نمک را دور بریزید و دوباره آب نمک جدید درست کنید.

تاثیر روغن زیتون بر رفع خر و پف

برای درمان خروپف، هر شب قبل از خواب ۲ یا ۳ قطره روغن زیتون را بخورید. اگر از طعم آن خوشتان نمی آید، مقداری عسل هم به آن اضافه کنید و قبل از خوابیدن مصرف کنید.

آناناس

یکی دیگر از چیزهایی که در درمان خانگی خر و پف می تواند موثر باشد، آناناس است. بعد از شام چندتکه آناناس مصرف کنید که اثر ضدالتهابی هم دارد.

آناناس

روغن نعناع فلفلی

چند قطره روغن نعناع فلفلی را روی انگشتتان بریزید و آن را زیر هر ۲ طرف بینی ماساژ دهید. استنشاق بخار حاوی روغن نعناع فلفلی نیز تورم سوراخ های بینی را کاهش می دهد، برای این منظور چند قطره روغن نعناع فلفلی را در آب داغ بریزید و بخار آن را استنشاق کنید. یک قطره روغن نعناع فلفلی را در یک لیوان آب حل و این محلول را غرغره کنید.

پودر هل

نصف قاشق چای خوری پودر هل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و نیم ساعت قبل از خواب بنوشید. این کار خروپف را به تدریج کاهش می دهد.

درمان خر و پف با پودر زردچوبه

دو قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید و نیم ساعت قبل از خواب بنوشید. این کار را هر شب تکرار کنید.

مریم گلی

مقداری برگ مریم گلی را در ظرف حاوی آب جوش بریزید. حوله را بردارید و روی سرتان بکشید. سرتان را روی ظرف بگیرید و بخار متصاعد شده را با دهان و بینی استنشاق کنید. برگ های مریم گلی را در آب جوش بریزید. همچنین می توانید از محلول مریم گلی در آب برای غرغره کردن شب ها قبل از خواب استفاده کنید.
هشدار: اگر دچار اختلالات تشنجی هستید از مریم گلی استفاده نکنید.

نقش روغن اکالیپتوس در درمان خر و پف

آب داغ را درون ظرف بریزید. روغن اکالیپتوس را به آب اضافه کنید. حوله را روی سرتان بکشید. سرتان را روی ظرف حاوی آب داغ و روغن اکالیپتوس قرار دهید. با چشمان بسته، بخار متصاعد شده از آب داغ را از طریق بینی و دهان استنشاق کنید.

سیر خام

یک یا دو عدد سیر خام را بجوید و بعد یک لیوان آب بنوشید. این درمان را قبل از خواب انجام دهید که به کاهش خروپف کمک می کند.

سیر

عسل

یک قاشق غذاخوری عسل را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و قبل از خواب بنوشید. این روش را هر شب تکرار کنید. همچنین می توانید از عسل برای شیرین کردن چای که بعد از شام می نوشید، استفاده کنید.

طب سوزنی در درمان خر و پف

گهگاه بعد از رنجش طولانی مدت سینوس ها و گذرگاه های هوا، در بافت داخلی می تواند مایعی شکل گیرد. این مایع آماس نام دارد و می تواند مانع جریان هوا شده و منجر به خروپف شود. طب سوزنی می تواند در این موارد با افزایش جریان خون به بافت ها، و کمک به خارج کردن مایع اضافی، سودمند باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر با درمان هایی که به آن ها اشاره کردیم و تغییر در شیوه زندگی، باز هم خروپف کردید یا با اختلال در تنفس یا احساس تنگی نفس از خواب بیدار شدید، حتماً در این مورد به پزشک ریه و دستگاه تنفسی مراجعه کنید. خروپف به خودی خود خطرناک نیست اما دلیل این که باید بعضی از خروپف ها را جدی گرفت و حتماً برای بررسی و درمان آن ها به پزشک مراجعه کرد، این است که خروپف می تواند مهم ترین علامت بیماری وقفه تنفسی یا آپنه انسدادی خواب (OSA) باشد. گاهی میان خواب، خروپف ها قطع می شود که به معنی قطع تنفس به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه است. سپس با یک خرناس راه تنفسی باز می شود و فرد دوباره شروع به تنفس همراه با خروپف می کند. این نوع خروپف، احتمالاً علامت ابتلاء به یک بیماری است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (638 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (196 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان