بهترین درمان های خانگی خشکی چشم

  دوشنبه، 10 مرداد 1401   زمان مطالعه 13 دقیقه
بهترین درمان های خانگی خشکی چشم
خشکی چشم به علت کاهش یا فقدان اشک در چشم ایجاد می‌شود. عواملی همچون محیط، دارو و سن می‌توانند در ایجاد چنین شرایطی تاثیر بگذارند. درمان خشکی چشم در طب سنتی به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود که در این مطلب به بررسی آن می پردازیم.

خشکی چشم یا سندروم خشکی چشم یک بیماری شایع است. خشکی چشم زمانی رخ می دهد که اشک بسیار سریع تبخیر شود، یا هنگامی که چشم ها اشک بسیار کمی تولید کنند. خشکی چشم ممکن است در یک یا هر دو چشم ایجاد شود و می تواند منجر به عفونت شود.

سندرم خشکی چشم می تواند در هر سنی و در افرادی که از نظر بیماری های دیگر سالم هستند، اتفاق بیفتد. با این حال، در سنین بالاتر که چشم اشک کمتری می سازد و همچنین در خانم ها نسبت به آقایان، شایع تر است. به علاوه خشکی چشم در مناطقی که سو تغذیه باعث کمبود ویتامین A می شود نیز، شایع تر است.

معمولاً همگی ما حس خشکی چشم را تجربه کرده ایم. در عین حال تشخیص خشکی چشم باید توسط متخصص و چشم پزشک باشد. چشم پزشک ممکن است برای تائید بیماری میزان اشک را اندازه گیری کند، دلایل و علت های خشکی چشم را بررسی کند تا درمانی مناسب برای آن در نظر گرفته شود.

علائم خشکی چشم

خشکی چشم می تواند باعث علائم زیر شود:

  • احساس خراشیدگی و وجود جسم خارجی در چشم
  • احساس سوزش در چشم
  • قرمزی چشم
  • حساسیت به نور
  • تاری دید

چه افرادی بیشتر در معرض خطر خشکی چشم قرار دارند؟

هر فردی ممکن است به خشکی چشم مبتلا شود، اما موارد زیر احتمال ابتلاء به خشکی چشم را افزایش می دهد:

  • سن ۵۰ سال یا بیشتر
  • جنسیت: خشکی چشم در زنان شایع تر است.
  • استفاده از لنزهای تماسی
  • کمبود ویتامین A (موجود در غذاهایی مانند هویج، کلم بروکلی و جگر) یا اسیدهای چرب امگا ۳ (موجود در ماهی، گردو و روغن های گیاهی)
خانمی در حال مالیدن چشم

علت خشکی چشم

به طور معمول، غدد اشکی چشم برای مرطوب نگهداشتن چشمان ما، اشک تولید می کنند. خشکی چشم زمانی اتفاق می افتد که اشک چشم به درستی چشم ما را مرطوب نگه ندارد. علل این موضوع می تواند به صورت زیر باشد:

  • غدد اشکی به اندازه کافی، برای مرطوب نگهداشتن چشم، اشک تولید نمی کنند.
  • اشک خیلی زود خشک می شود.
  • ترکیب اشک آنقدر خوب عمل نمی کند که چشم ما را خیس نگه دارد.

سایر علل خشکی چشم عبارتند از:

  • داروها: خشکی چشم می تواند یکی از عوارض جانبی برخی از داروها باشد. مثال هایی از این داروها عبارتند از داروهایی که سرماخوردگی و آلرژی، افسردگی یا فشار خون بالا را درمان می کنند.
  • بیماری ها: برخی از بیماری ها، از جمله دیابت، مشکلات تیروئید و اختلالات خودایمنی مانند لوپوس، می توانند باعث خشکی چشم شوند.
  • جراحی چشم با لیزر: برخی از انواع جراحی های چشم با لیزر ممکن است باعث شوند چشمان ما اشک کمتری تولید کنند. می توانیم در ارتباط با مدتی که این عارضه معمولاً طول می کشد و همچنین در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی با چشم پزشک خود مشورت کنیم.
  • فاکتورهای محیطی: باد، دود، آلودگی یا خشکی هوا می توانند باعث شوند اشک سریع تر خشک شده و در نتیجه منجر به خشکی چشم شود.
  • نگاه کردن طولانی مدت به صفحه نمایش: هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش رایانه یا تبلت ممکن است کمتر پلک بزنیم، همین امر می تواند منجر به خشکی چشم شود.

درمان خانگی خشکی چشم

طب سنتی درست همانند طب مدرن می تواند عارضه خشکی چشم را در افراد به طور کامل درمان نماید. موارد متعددی در طب سنتی وجود دارد که می توانید برای خشکی چشم از آن استفاده کنید و از تاثیرات آن بهره مند گردید. با ما همراه باشید تا در ادامه با این درمان ها آشنا شوید.

پلک های خود را بشویید.

افراد مبتلا به چشم خشک تمایل دارند به طور مداوم چشم خود را مالش دهند، که باید برای جلوگیری از التهاب از این امر اجتناب شود. برای از بین بردن این ناراحتی و حفظ سلامتی مناسب چشم، توصیه می شود که پلک های خود را چند بار در روز شستشو دهید. چند قطره شامپو بچه را روی نوک انگشتان پاک خود قرار دهید با چشمان بسته، به آرامی با انگشتان خود نزدیکی پایه مژه ها را ماساژ دهید. صابون را به طور کامل و با استفاده از آب گرم از پلک های خود بشوید؛ این عمل را یک یا دو بار در روز انجام دهید. پزشک ممکن است توصیه کند که این کار را روزانه انجام دهید، حتی اگر علائم خشکی شما تسکین یافته باشد. قطع این کار روزمره ممکن است باعث شود علائم شما بازگردد.

نوشیدن آب برای درمان خشکی چشم

نوشیدن آب یکی دیگر از درمان های موثر خانگی برای خشکی چشم به حساب می آید. کم آبی ممکن است خطر خشکی چشم را افزایش دهد. بنابراین، توصیه می شود در طول روز میزان نوشیدن آب را افزایش دهید. آب در بالا بردن میزان فعالیت های سوخت و سازی بدن نقش مهمی ایفا می کند. میزان نیاز به آب بسته به سن و سال، جنسیت، و شرایط جسمانی تغییر می کند. یک زن برای رساندن آب کافی به همه ی نقاط بدن باید روزانه بیش از دو و نیم لیتر آب بنوشد؛ در حالی که یک مرد در طول روز حداقل به بیش از سه و نیم لیتر آب نیاز دارد. ۲۰ درصد از آب مورد نیازتان از طریق خوردن مواد غذایی تامین می شود؛ و لازم است ۸۰ درصد مابقی را با نوشیدن آب (نه انواع نوشیدنی دیگر نظیر نوشابه و غیره) تامین نمایید.

خانمی در حال نوشیدن آب

کمپرس گرم برای خشکی چشم

یک پارچه پاک و بدون آهار را در آب گرم بشویید و آب اضافی آن را بگیرید. این پارچه گرم و مرطوب را بر روی پلک های بسته خود نگه داشته تا ۱۰ دقیقه (نه بیشتر از آن). اطمینان حاصل کنید که پارچه را با آب گرم دوباره مرطوب و استفاده کنید. در نهایت، چشم های خود را با آب معمولی تمیز خوب شستشو دهید. از این درمان حداقل دو بار در روز استفاده کنید تا علائم خشکی چشم شما فروکش کند.

استفاده از روغن کرچک برای درمان چشم های خشک

روغن کرچک خالص، ارگانیک و بدون هگزا را با استفاده از قطره چشمی درون چشم خود بچکانید. یک قطره از آن را در هر پلک چشم دو بار در روز برای حفظ رطوبت چشم و کاهش قرمزی استفاده کنید تا تاثیرات مثبت آن را در رفع خشکی چشم ببینید.

استفاده از سرمه بادام

سرمه بادام یک راه درمان موثر خشکی چشم در طب سنتی می باشد که شما خودتان نیز می توانید آن را در منزل درست کنید. برای تهیه سرمه بادام باید در ابتدا تعدادی بادام درختی را مغز نمایید و مغزهای آن را در سوزن فرو ببرید. سپس سوزن ها به سمت آتش یا شعله ی گاز ببرید. ظرفی را در بالای دود های به وجود آمده بگیرید تا در آن جمع شوند. دود های جمع آوری شده همان سرمه بادام است که برای درمان خشکی چشم به کار می روند. می توانید یک ظرف سرمه دان نو را از بازار تهیه کنید و چشمان خود را سرمه بکشید.

غذاهای حاوی امگا 3 مصرف کنید.

این گروه شامل غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی هستند، منابع خوب این مواد مغذی عبارتند از: ماهی های چرب و روغن ماهی، روغن دانه کتان و روغن کتان، دانه کنجد، بادام و گردو. همچنین می توانید پس از مشاوره با پزشک خود، مکمل های امگا ۳ را نیز مصرف کنید.

مواد غذایی حاوی امگا 3

روغن نارگیل برای خلاصی از خشکی چشم

پنبه ای را در روغن نارگیل خیس کنید و به مدت ۱۵ دقیقه به طور مستقیم بر روی پلک های بسته قرار دهید. از این روش در فواصل منظم در طول روز استفاده کنید، همچنین روغن نارگیل را به عنوان روغن، صبح ها در معده خالی برای حذف سموم از بدن خود استفاده کنید که می تواند باعث برطرف شدن خشکی چشم شود.

پلک زدن

پلک زدن منظم می تواند جریان اشکی را بهبود دهد، چشم ها را مرطوب کند و همچنین اشک را به اطراف چشم ها پخش کند. این عمل به نوبه خود نشانه خشکی چشم را کاهش می دهد. همچنین گردش خون در چشم ها را تنظیم و جلوه سرخی چشم را کاهش می دهد. در واقع، هر پلک زدن مواد مغذی را به ساختارهای سطحی چشم رسانده و کمک می کند آنها را سالم نگه دارد. تمرین چشمک زدن را پنج بار حداقل هر ساعت به مدت چند هفته انجام دهید. سپس می توانید تناوب این عمل را حداقل تا چهار بار در روز کاهش دهید.

ماساژ برای درمان خشکی چشم

چند قطره روغن زیتون یا روغن نارگیل را روی انگشتان خود قرار دهید. به آرامی روغن را بر روی پلک های بسته قرار دهید و برای چند دقیقه ماساژ دهید. سپس کف دست خود را بر روی پلک خود بگذارید و آنها را به طور کامل برای چند دقیقه دیگر بپوشانید. باید روغن را از پلک ها شستشو دهید و پاک کنید زیرا جذب می شود.

آلوئه ورا

یک برگ آلوئه ورا را کاملاً شسته و ژل آن را استخراج کنید. ژل را روی یک تکه پنبه قرار دهید و آن را به آرامی در خارج از پلک خود مالش دهید. اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه روی پلک بماند و سپس با آب تمیز شست وشو دهید. از این درمان دو یا سه بار در روز استفاده کنید.

برای درمان خشکی چشم آب هویج بخورید.

هویج غنی از ویتامین A می باشد و برای سلامت چشم ها بسیار مفید می باشد. از زمان های قدیم مادربزرگ ها هویج پخته شده را در فصول سرد سال طبخ می نمودند و استفاده می کردند. ولی امروزه بیشتر افراد ترجیح می دهند که آب هویج بنوشند. اگر اهل نوشیدن آب هویج هستید به شما پیشنهاد می کنیم که هر چقدر دوست دارید مصرف کنید تا بمبی از خواص مختلف و ویتامین ها را وارد بدن خود کنید.

آب هویج

تاثیر گلاب در درمان خشکی چشم

یک قطعه پارچه پنبه ای یا یک توپ پنبه ای را در عصاره گل رز (گلاب) خیس کرده و روی پلک های بسته خود قرار دهید. حدود ۱۰ دقیقه بگذارید بماند و در روز دو یا سه بار این عمل را تکرار کنید تا از نتایج فوق اعاده آن در در مان خشکی چشم بهره مند شوید.

دستگاه بخور

با استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده، به خصوص در ماه های زمستان، می توانید از از خشکی چشم جلوگیری کنید. مرطوب کننده هوا یا دستگاه را روشن نگه دارید و به جای جایگزینی مناسب برای یک رطوبت ساز تجاری از بخور طبیعی استفاده کنید. همچنین می توانید گیاهانی را در فضای اتاق قرار دهید تا از طریق آنها به رطوبت هوا اضافه شود.

از کنجد و دانه چیا استفاده نمایید.

این دو نوع دانه ی ذکر شده یکی از راهکار های درمان موثر خشکی چشم در طب سنتی و خانگی می باشد. می توانید نان خانگی درست کنید و این دانه ها را روی آن ها بپاشید. همچنین این ترکیبات غنی از امگا 3 می باشند و همانطور کهقبلا گفته شد، امگا 3 برای خشکی چشم بسیار موثر می باشد.

تاثیر آنتی اکسیدان ها در درمان خشکی چشم

خشکی چشم می تواند با کمک آنتی اکسیدان ها درمان شود. تاثیر مصرف آنتی اکسیدان ها به این دلیل است که خشکی چشم ممکن است به دلیل آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد ایجاد شود؛ آسیب هایی نظیر استرس اکسیداتیو که خودد ناشی از افزایش سن، رژیم غذایی ناسالم، عدم انجام فعالیت های بدنی، استرس مزمن، استفاده از داروهای مختلف و سبک زندگی ناسالم نظیر مصرف سیگار یا نوشیدنی های الکلی ایجاد می شوند. آنتی اکسیدان ها در کاهش سرعت فرایند اکسیده شدن بدن نقشی مهم ایفا می کند. به منظور تسکین خشکی چشم و تسریع فرایند بهبودی، باید به اندازه ی کافی از سبزیجات پهن برگ و میوه های رنگی نظیر برگ چغندر، کلم کالی، گوجی بری، آسای، اسفناج و غیره مصرف نمایید.

خواب عمیق کافی

خشکی چشم ممکن است به دلیل کم خوابی نیز ایجاد شود. بنابراین، خواب عمیق نیز یکی دیگر از راه های درمان خانگی طبیعی برای خشکی چشم به شمار می رود. خوابیدن می تواند برای بهبود هر گونه ناراحتی و مشکلات سلامتی، زمان کافی را در اختیار بدن قرار دهد. پس از ساعت های طولانی مشغولیت به کار و مطالعه، چشم ها و هم چنین بدن تان به ۷ تا ۸ ساعت خواب کامل شبانه نیاز دارد. اگر به خوبی نخوابید، ممکن است چشم های تان گود برود و دایره های سیاهی دور آن ها حلقه بزند. به علاوه، کار کردن یا بازی کردن در مقابل صفحه نمایش رایانه به مدت طولانی نیز بر سلامت چشم ها تاثیر منفی می گذارد و باعث خستگی، قرمزی و خشکی آن ها می شود. بنابراین، استراحت دادن به چشم ها از طریق اجتناب از استفاده از رایانه تا آخر شب، خودداری از شب بیداری، و زود خوابیدن برای سلامت چشم ها بسیار حائز اهمیت است. در طول شبانه روز حداقل ۷ ساعت بخوابید و هر از گاهی چشم های تان را از صفحه نمایش رایانه بردارید و به آن ها استراحت دهید. با انجام این کارهای به ظاهر کوچک بعد از یک هفته می توانید نتیجه ی متفاوت قابل توجه آن را مشاهده نمایید.

مرد خوابیده

نور و روشنایی کافی

بسیاری از آدم ها همواره مرتکب این اشتباه می شوند که هنگام تماشای تلویزیون و استفاده از رایانه نور محیط را بسیار کم می کنند. تاریکی اتاق و نوری که از صفحه نمایش تلویزیون و رایانه خارج می شود می توانند باعث خستگی چشم ها شوند. از این رو، توصیه می شود کنار تلویزیون یا رایانه تان یک وسیله ی روشنایی با نور کافی قرار دهید. این کار نه تنها به شما کمک می کند تصاویر صفحه نمایش را شفاف تر مشاهده کنید، بلکه از چشم های تان در برابر ضعیف شدن و خشکی محافظت می کند.

هنگام مطالعه ی کتاب از چراغ مطالعه استفاده کنید. چراغ های مطالعه نور را دقیقا روی صفحات کتاب تان متمرکز می کنند. به علاوه، به آن هایی که به شدت علاقه به مطالعه دارند و حتی در تخت خواب هم کتاب های شان را رها نمی کنند، توصیه می شود از روشنایی های بالای تخت استفاده کنند. این چراغ های روشنایی که در بالای تخت تعبیه می شوند، می توانند به پیشگیری از خستگی چشم های تان کمک کنند.

وقتی رو به روی رایانه به کار یا بازی مشغول هستید، باید از چراغ های حباب دار استفاده کنید؛ زیرا آن ها به طور موثر می توانند فضای اتاق و صفحه ی کلیدتان را روشن نمایند.

توصیه می شود هنگام رانندگی در جاده از عینک های محافظ چشم استفاده کنید. عینک های محافظ چشم می توانند از چشم های تان در برابر گرد و غبار و از آن مهم تر، نور خورشید محافظت کنند. به علاوه، اگر همیشه چشم های تان در برابر نور آفتاب قرار دارد، استفاده از عینک آفتابی برای تان بسیار ضروری است. نور آفتاب ممکن است بر چشم های تان تاثیر بگذارد و باعث خشک تر شدن شان شود.

تاثیر چای بابونه در درمان خشکی چشم

چای بابونه که از شکوفه های خشک شده ی گیاه بابونه درست می شود، غالبا برای درمان بیماری ها و مشکلات متعدد سلامتی مورد استفاده قرار می گیرد. فواید فراوان چای بابونه ناشی از وجود ماده ای به نام بیسابولول است. بیسابولول حاوی خواص ضد میکروبی و آرامش بخش است. به علاوه، چای بابونه با اثر خنک کنندگی و ضد التهابی اش می تواند به بازیابی رطوبت از دست رفته و تسکین خستگی چشم های تان کمک نماید. از این رو، چای بابونه نیز از جمله درمان های خانگی موثر برای خشکی چشم به شمار می رود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (599 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان