ساعدنیوز
ساعدنیوز

شگفت انگیزترین داروهای گیاهی برای مقابله با استرس

  دوشنبه، 13 تیر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
شگفت انگیزترین داروهای گیاهی برای مقابله با استرس
زندگی در دنیای مدرن به‌گونه‌ای است که پیشرفت تکنولوژی به‌جای این‌که باری از روی دوش بشریت بردارد، وی را درگیر تکاپو و استرس کرده است. حتماً شما هم در طی فعالیت‌های روزانه استرس را تجربه کرده‌اید و متوجه شده اید برای بهبود عملکرد خود ناگزیر از کنترل استرس هستید. در این مطلب سعی داریم شما را با گیاهان دارویی موثر درکاهش استرس آشنا سازیم.

استرس نوعی احساس طبیعی است که در موقعیت های تهدیدکننده تجربه می شود و بر فیزیولوژی سیستم عصبی تأثیر می گذارد. برخی از این موقعیت ها تحت کنترل ما هستند، یعنی بدون اینکه نیاز به مصرف داروی ضد استرس قوی داشته باشیم و فقط با تغییر شرایط و سبک زندگی و با استفاده از گیاهان دارویی می توانیم هم از بروز استرس جلوگیری کنیم و هم بر آن غلبه کنیم.

سنبل الطیب (سنبل کوهی)

سنبل الطیب گیاهی بوته ای و چند ساله است که بالغ بر ۲۰۰۰ گونه دارد. این گیاه خاصیت آرامش بخشی دارد به طوری که مدت زمان به خواب رفتن را تا ۲۰ دقیقه کاهش می دهد و در کنترل استرس بسیار مؤثر است. اثرات درمانی این گیاه به قدری قوی است که از آن به عنوان قوی ترین دارو ضد افسردگی و اضطراب نام می برند. دمنوش سنبل الطیب را هم به شکل تنها و هم به شکل ترکیب با بادرنجویه و بابونه می توان استفاده کرد.

نقش اسطوخودوس در کاهش استرس

اسطوخودوس یا گیاه لاوندر گیاهی چند ساله است که به شکل بوته می روید. قسمت های گل این گیاه قابل جمع آوری و مصرف است. خاصیت این گیاه کاهش استرس و هیجانات احساسی است و به شکل های مختلفی قابل استفاده است. می توان از عرق اسطوخودوس استفاده کرد و یا گل های خشک آن را داخل پارچه ای بالای تخت خود آویزان کنید تا با رایحه ی آن آرامش بگیرید. این گیاه را می توان به شکل دمنوش استفاده کرد و به دلیل خاصیت آرامش بخشی که دارد در صورت استفاده شبانه، خواب آرامی خواهید داشت. علاوه بر این، می توانید اسانس اسطوخودوس را برای استفاده راحت تر یا کاربرد موضعی خریداری کنید. در واقع استنشاق اسطوخودوس برای آرامش سریع، عالی است.

اسطوخودوس

بادرنجویه گیاهی با خاصیت ضد استرس قوی

گیاه بادرنجبویه با نام علمی ملیسا نام گیاهی دارویی درخانواده ی نعناعیان است که قادر است بر دستگاه عصبی تاثیر بگذارد. بادرنجویه با ایجاد آرامش عضلانی خاصیت خواب آوری دارد و به تنهایی یا به صورت ترکیب با سنبل الطیب می تواند جایگزین قرص های خواب باشد. درصورتی که دچار بی خوابی ناشی از استرس هستید، می توانید از روغن بادرنجویه برای مالش عضلات پشت گردن استفاده کنید. اسانس این گیاه از گل و شاخه های تازه و یا خشک و برگ های بادرنجویه، با تقطیر بخار آب یا استخراج شیمیایی تهیه می شود که بوی تازه لیمو و رنگ زرد کمرنگ دارد. همچنین می توانید از دمنوش این گیاه استفاده کنید.

رازک

رازک داروی ضد استرس گیاهی است که قدمت صدساله دارد و در تنظیم خواب هم موثر است. این گیاه به دلیل طعم تلخی که دارد، معمولا آن را به همراه سنبل کوهی یا نعنا و یا بابونه به صورت دمنوش مصرف می کنند.

ریحان

ریحان گیاهی است بسیار معطر که اغلب در پخت وپز مورد استفاده قرار می گیرد. این سبزی به دلیل داشتن خواص هضم کنندگی اش معروف است و برای افرادی که هنگام عصبی شدن دچار معده درد می شوند، بسیار مفید است. این اتفاق اغلب در شرایط استرس زا رخ می دهد.

ریحان

پونه کوهی در کنترل استرس

پونه کوهی یک راه حل طبیعی عالی برای آرام کردن عصبانیت، اضطراب یا استرس به صورت تدریجی و بدون عوارض جانبی است. اگر تصمیم به استفاده از آن به صورت اسانس دارید، می توانید آن را با روغن اسطوخودوس ترکیب کنید تا اثرات آرامش بخشی آن بیشتر شود.

بابونه دارویی برای مقابله با استرس

چای بابونه گزینه خوبی برای کنترل استرس است. این چای گیاهی بسیار آرامش بخش است. یکی از مزیت های این گیاه بر داروهای کنترل کننده ی اضطراب این است که اغلب داروهای آرام بخش موجب افزایش وزن می شوند؛ اما این داروی گیاهی این عارضه ی جانبی را ندارد و می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

تخم شربتی

خوشبختانه تخم شربتی جزو دانه های در دسترسی است که در هر عطاری پیدا می شود. این دانه های ریز سلامت عمومی بدن را تضمین می کنند و از داروهای موثر و طبیعی برای مقابله با استرس محسوب می شوند. تخم شربتی حاوی مواد معدنی مفیدی مانند منیزیم و همچنین ویتامین B است که این دو ماده مغذی برای کاهش استرس لازم و ضروری هستند. بزرگتری و مهمترین خاصیت تخم شربتی در میزان بالای اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در آن ها است. این ترکیبات مغذی باعث بهبود وضعیت روحی و عصبی می شود.

تخم شربتی

چای سبز

شما همچنین می توانید با نوشیدن یک فنجان چای سبز اضطراب خود را کاهش دهید. چای سبز حاوی آمینو اسید ال تیانین (L-Theanine) است که تولید امواج مغزی آلفا را در مغز افزایش می دهد و این امواج به نوبه خود منجر به کاهش استرس، افزایش آرامش، بهبود تمرکز و هوشیاری ذهنی می شود. به علاوه این اسید آمینه نقش مهمی را در تولید گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) که یک انتقال دهنده عصبی است و باعث ریلکس شدن انسان می شود، ایفا می نماید.

عسل درخت پرتقال

همان طور که می دانید انواع متنوعی از عسل وجود دارد. یکی از انواع پرخاصیت آن عسل درخت پرتقال است که به علت خواص آرام بخشی شهرت زیادی دارد. البته اگر موفق به خرید این نوع عسل نشدید می توانید از عسل های معمولی استفاده کنید.

گل ساعتی

اثر تسکین بخشی این گیاه متوسط است و خواب را افزایش می دهد. علاوه بر این برای درمان اضطراب، بی خوابی، افسردگی و عصبیت استفاده می شود. بخشی از گیاه که روی زمین است می تواند خشک شود و به صورت دم نوش مورد استفاده قرارگیرد. این گیاه به صورت تنتور یا کپسول در داروخانه ها یافت می شود. گل ساعتی می تواند میزان گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) را در مغز افزایش دهد و در نتیجه به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.

کل ساعتی

بوزیدان یا جیسینگ هندی

جیسینگ هندی گیاهی بسیار موثر برای کاهش استرس می باشد. مطالعات مجله ای پزشکی-روان شناسی در هند نشان داده که ریشه جیسینگ هندی با کاهش میزان هورمون کورتیزول (موثر در استرس) در بزرگسالان منجر به کاهش قابل توجه استرس می گردد. همچنین جیسینگ هندی آستانه تحمل انسان را در مقابل استرس افزایش می دهد و به نوبه خود باعث بهبود کیفیت زندگی می شود. علاوه بر این، جیسینگ هندی منجر به تقویت سیستم عصبی، افزایش انرژی، کاهش خستگی و بهبود کیفیت خواب می گردد. این گیاه به آسانی در عطاری ها به صورت ریشه تازه، ریشه خشک شده، پودر و یا به صورت مکمل موجود می باشد.

کاهش استرس با آرامبخشی به نام گل گاو زبان

خوردن دم کرده گیاه گل گاو زبان یک آرامبخش طبیعی برای کاهش استرس است که پس از خوردن آن بلافاصله تأثیر آن را خواهید دید. طبع گل گاو زبان گرم و خشک است. خوردن دمنوش گل گاو زبان در هنگام ناراحتی و استرس یک راه حل طبیعی برای مقابله با استرس می باشد. گل گاو زبان یک گیاه دارویی برای کاهش استرس است.

زالزالک

یکی دیگر از گیاهان دارویی برای کاهش استرس زالزالک است که خوردن آن خاصیت آرامبخشی دارد. خوردن زالزالک باعث رفع استرس، کاهش فشارهای عصبی، تنظیم ضربان قلب، کنترل احساسات هیجانی، خواب راحت، کاهش فشار خون و … می شود. زالزالک دارای سه نوع زرد، سیاه و قرمز است.

زالزالک

شیرین بیان

شیرین بیان یکی دیگر از گیاهان دارویی مؤثر برای کاهش استرس است که خوردن دم کرده آن یک روش درمانی ساده برای درمان استرس می باشد. اگر فشارهای روانی و اضطراب در طول روز روند کاری شما را مختل می کند می توانید از دمنوش شیرین بیان برای درمان استرس خود استفاده کنید.

ریحان مقدس

ریحان مقدس از گیاهان دارویی است که به عنوان یک گیاه ضد استرس طبیعی عمل می کند. این گیاه به عنوان یک گیاه سازگار کننده بدن انسان با شرایط محیطی، پاسخ طبیعی بدن به استرس های جسمی و روحی را افزایش می دهد. بعلاوه این گیاه به عملکرد صحیح بدن در زمان استرس کمک می کند.

سخن آخر

داروهای ضد استرس گیاهی، داروهای بی خطر و غیر اعتیادآور هستند و تنها نکته ی مورد اهمیت در مورد آن ها عدم استفاده بیش از اندازه است و درصورتی که با دوز مناسب استفاده شوند، عارضه ای نخواهند داشت. همچنین خاصیت خواب آوری سبب شده، گیاهان دارویی برای خواب بهتر نیز توصیه شوند. البته اگر تحت نظر پزشک از داروی خاصی برای کنترل استرس استفاده می کنید، نباید به هیچ وجه، خودسرانه دارو را قطع کنید و اقدام به مصرف داروی گیاهی کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

2 دیدگاه
  دیدگاه ها
ارغوان
6 ماه پیش

ممنون از مطالب مفیدتون
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (279 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (154 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (106 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (72 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (52 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (51 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (45 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (36 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (36 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (29 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (27 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (26 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییر چهره جالب و هوش پران پاشا جمالی، مهیار نون خ بعد از تراشیدن موهایش +عکس لحظه شگفت انگیز بازکردن یک تابوت مصری توسط باستان شناسان+ویدیو تصاویری جالب و خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال پایتخت/ چقدر صمیمی و کاربلد! رونمایی از گندم، دختر زیبای امیرمهدی ژوله، داور صداتو/ چقدر بانمک و ناز+عکس عاشقانه های جذاب شبنم مقدمی، داور صداتو و همسر جوان و خوشتیپش/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس تصویری بسیار قدیمی و کمتر دیده شده از کودکی و جوانی رهبر معظم انقلاب تولد حیرت انگیز و هوش پران یک بچه خرگوش با صورت شبیه فیل+عکس فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) گریه های تلخ همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در روز تشییع پیکرش/ روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به کیک دو طبقه سالگرد ازدواج پدرام کریمی مجری مشهور ایرانی و همسر باکلاسش+عکس کودکی بامزه سعید آقاخانی، نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چقدر ناز و گوگولی+عکس تبریک تولد جالب محسن کیایی برای بهرام رادان/ چه سلفی زیبا و خاصی+عکس خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو نوشته تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی درباره حمل بار با ماشینش+ویدیو/ اینجور صحنه ها مختص شهر اولین ها ست و بس👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده