بهترین مواد غذایی ضد سرماخوردگی

  یکشنبه، 13 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
بهترین مواد غذایی ضد سرماخوردگی
دمای پایین، هوای سرد، روزهای کوتاه زمستانی می‌تواند موجب بیماری‌هایی چون آنفولانزا و سرما‌خوردگی شود. با خوردن مواد غذایی ضد سرماخوردگی خانواده‌ای سالم داشته باشید.

همان طور که می دانید رژیم غذایی و سبک زندگی در ابتلا و درمان خیلی از بیماری ها و شرایط بالینی نقش تعیین کننده ای دارند؛ اما یکی از بیماری هایی که در فصل پاییز شیوع بالایی می گیرد سرماخوردگی و آنفلوانزا است. وقتی خودمان یا یکی از نزدیکانمان به سرماخوردگی و آنفلوانزا مبتلا می شویم، همین طور توصیه های تغذیه ای است که از این طرف و آن طرف به گوش می رسد؛ اما دیگر وقت آن رسیده که به این موضوع نگاه کاملا علمی داشته باشیم. چیزی که در پیشگیری و درمان سرماخوردگی مهم است تقویت سیستم ایمنی بدن است؛ اما چگونه؟ چطور سیستم ایمنی بدنمان را تقویت کنیم؟

سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است. ویروس ها ساختار سلولی ندارند و تنها شامل ژنوم و پوششی از پروتئین در اطراف آن هستند. ویروس ها در صورت حمله به بدن، معمولا توسط سیستم دفاعی از بین می روند و تنها کافی است با رعایت بعضی موارد در خوردن و آشامیدن، به سیستم دفاعی بدن خود در راه مبارزه با ویروس ها، کمک کنیم. ویروس سرماخوردگی در زمان ورود به بدن ما بر قسمت های خاصی از بدن ما تاثیر می گذارد. ویروس ها بیشتر روی مجاری و دستگاه تنفسی تاثیر می گذارند. علائم معمول سرماخوردگی عبارتند از: احتقان بينی، آبريزش از بينی و عطسه. گاهی در روزهای اول سرماخوردگی گلودرد ظاهر می شود و به سرعت از بین می رود. گاهی درد در نقاط مختلف بدن هم در افراد مبتلا ظاهر می شوند. بیشتر سرماخوردگی ها در مدت سه تا هفت روز بهبود می یابند.

1- سیر خام

سیر خام حاوی ترکیبانی به نام«آلیون» و «آلیسین» است. این 2-ترکیب، ترکیبات ضدویروسی بسیار قوی ای محسوب می شوند که می توانند جلوی ابتلا به بیماری های ویروسی و مسری فصلی مانند سرماخوردگی را بگیرند. محققان بر این باورند اگر ویروس سرماخوردگی وارد بدن افرادی شد که عادت به مصرف سیر خام دارند، قبل از فعالیت از بین خواهد رفت و دیگر فرد را مبتلا به سرماخوردگی نخواهدکرد. برای دست یافتن به خواص ضدویروسی سیر، باید آن را به صورت له یا رنده شده مصرف کنید و از قورت دادن سیر به صورت درسته بپرهیزید.

2- پیاز خام

پیاز خام هم مانند سیر خام، حاوی آلیون و آلیسین است و حجم بالایی از ویتامین C را به عنوان یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها در خود جای داده است. تمام این ترکیبات کنار هم می توانند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی و میکروبی شوند. بهتر است افرادی که نمی خواهند سرما بخورند، وعده های اصلی غذایی خود را با پیاز خام همراه کنند.

3- ادویه ها

ادویه های مختلفی مانند زردچوبه، دارچین و پودر گل میخک حاوی حجم بسیار بالایی از انواع آنتی اکسیدان ها هستند. از این رو، می توانند باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی شوند. برای بهره بردن بیشتر از خواص ادویه ها، بهتر است آنها را 10 دقیقه پیش از پایان زمان پخت به ظرف غذای خود اضافه کنید.

4- سوپ مرغ

سوپ مرغ، جزو آن گروه از غذاهایی است که مصرف آن، هم برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی توصیه می شود و هم برای درمان آن. سوپ مرغی که حاوی گوشت مرغ، ادویه ها، هویج، پیاز و سیر باشد، علاوه بر افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن باعث افزایش رطوبت و دمانی حلق و بینی هم می شود. از آنجایی که ویروس های سرماخوردگی همیشه دنبال مخاط سرد و خشک برای نفوذ به بدن هستند، گرم و مرطوب شدن فضای حلق و بینی می تواند ویروس های سرماخوردگی را از بدن دور کند. از طرف دیگر، مصرف سوپ مرغ در دوران سرماخوردگی هم می تواند با کاهش التهاب های داخلی، علائم و عوارض ناشی از سرماخوردگی را هم تخفیف دهد.

5- مرکبات

مرکبات هم مانند سوپ مرغ، نقشی دوطرفه در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی دارند. مرکباتی مانند پرتقال، نارنج، نارنگی یا لیموهای ترش و شیرین، سرشار از ویتامین C هستند. به همین دلیل هم مصرف روزانه آنها می تواند تا 23 درصد شانس ابتلا به سرماخوردگی را کم کند و عوارض ناشی از این بیماری ویروسی را کاهش دهد. کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین، سبزی های برگ سبز تیره و گوجه فرنگی تازه هم تقریبا به اندازه مرکبات ویتامین C دارند و می توانند در درمان و پیشگیری از سرماخوردگی موثر باشند.

6- گوشت قرمز

اگر یکی از اعضای خانواده تان سرما خورده است، حتما حداقل روزی 23 گرم گوشت قرمز را در برنامه غذایی سایر اعضای خانواده بگنجانید. گوشت قرمز، سرشار از ماده معدنی روی است. از این رو، می تواند با کمک به تولید گلبول های سفید خونی، باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شود و جلوی ابتلا به برخی از بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی را بگیرد.

7- ماهی سالمون

ماهی سالمون دریایی، حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین D است و می تواند نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی و ویروسی مانند سرماخوردگی داشته باشد. برای پیشگیری از سرماخوردگی، می توانید هفته 2 مرتبه ماهی سالمون دریایی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

8- گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون، یکی از مرغوب ترین انواع پروتئین است که علاوه بر تامین روی، می تواند انرژی کافی برای بیماران مبتلا به سرماخوردگی را هم تامین کند تا آنها را از شر کرختی ناشی از سرماخوردگی در امان بمانند.

9- آب سبزی ها

ترکیب آب سبزی های مختلفی مانند گوجه فرنگی، کرفس، کدر و خیار می تواند علاوه بر آنتی اکسیدان های کافی و فراوان، حجم بسیار بالایی از ویتامین C را هم به بدن برساند تا با افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن، طول دوره سرماخوردگی را هم کوتاه تر کند.

10- زنجبیل

مصرف دمنوش زنجبیل برای افراد مبتلا به سرماخوردگی که دچار سوزش، خارش و زخم گلو هم هستند، بسیار مناسب است و می تواند با گرم و مرطوب کردن حلق و تخفیف گلودرد، باعث درمان سریع تر سرماخوردگی و از بین رفتن فضای مناسب برای رشد ویروس های این بیماری هم بشود. به علاوه، زنجبیل خاصیت ضددرد و کاهنده تب هم دارد. به همین دلیل هم مصرف دمنوش آن می تواند برای افراد مبتلا به سرماخوردگی مفید باشد.

11- چای گرم

مصرف انواع چای، مانند چای سبز، اولانگ یا سیاه به صورت گرم می تواند با وارد کردن حجم بالایی از آنتی اکسیدان ها به بدن و نرم و روان کردن مخاط بینی و گلو، در درمان هرچه سریع تر سرماخوردگی موثر باشد. اگر کمی عسل یا لیمو به چای خود اضافه کنید، خواص درمانی آن را برای رفع سرماخوردگی بیشتر خواهید کرد. عسل، خاصیت درمان زخم های گلو را دارد و لیمو هم 0حاوی ویتامین C و افزایش دهنده قدرت سیستم دفاعی بدن است. اگر به کافئین موجود در چای حساسیت دارید، انواع چای بدون کافئین را در دوران سرماخوردگی امتحان کنید.

12- موز

یبوست، یکی از مشکلاتی است که افراد مبتلا به سرماخوردگی به دلیل از دست دادن آب بدنشان به آن مبتلا می شوند. از این رو، مصرف موز می تواند علاوه بر رفع یبوست ناشی از سرماخوردگی، در درمان تهوع و استفراغ ناشی از این بیماری هم موثر باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (231 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (114 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (75 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (44 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (41 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (37 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (29 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نوزادان بی‌قرار؛ کودکانی که با اعتیاد متولد می‌شوند
سعید راد سوپراستار پرسپولیسی: سند زنده 6 تایی شدن استقلال، من هستم
ماجرای علاقه دیوانه وار محمدرضا شاه به دختران و زنان موطلایی!/مشتری پَروپا قرص خانه های فساد
حسن یزدانی صاحب 25 میلیارد تومان پول نقد می شود! / طلای المپیک پاریس قبل از برگزاری مسابقات بر گردن کشتی گیر معروف ایرانی میدرخشد
واکنش‌ها به جزئیات دیدار رهبری با مجلس: از «حفظه‌الله» تا جایگاه ثابتی و رسایی
(ویدیو) حال پذیرایی پرنور و دلباز خانه کمند امیرسلیمانی با پنجره های بزرگ، پرده های توری، ملبمان سبز پاستیلی و تراس پر از گل و باصفا/ پرده‌هاشونو چه شیک و خاص نصب کردن!
(تصویر)دلخراش ترین عکس که یک ایرانی را بهترین عکاس سال 2023 کرد!/در هر جا هنر یک ایرانی میدرخشد
(ویدئو) حضور سرزده دکتر پزشکیان در محل کار سابقش بدون تشریفات و واکنش جالب رئیس مجلس، محمدباقر قالیباف
تصویر جگرسوز از آخرین بوسه‌ی نسرین مقانلو، عمره سریال "مختارنامه"، به پیکر بی‌جان پسر جوانش، ارشیا
انتقاد جدی روزنامه اصولگرا از نماینده حمله کننده به ظریف!
(تصاویر) خلاقیت عجیب و وحشت انگیز در طراحی کیف‌ های مجلسی زنانه با الهام از چهره انسان!
(تصاویر)معروف ترین رکوردهای ایرانیان در کتاب گینس!
(عکس) گوشه ای از خانه پدری الناز ملک، بازیگر چشم‌رنگی سریال "زخم کاری"، با مبلمان قرمز و پرده های سبز/ چه خونه باصفا و خوش آب و رنگی
هریس: تمام تلاشم را برای شکست ترامپ به کار خواهم گرفت
(تصاویر ) خاص ترین و نادرترین رنگ پوست ها در جهان/ چه چهره های خاصی هم دارن
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت