بی خوابی خود را با مصرف لیمو درمان کنید

  سه شنبه، 31 فروردین 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
بی خوابی خود را با مصرف لیمو درمان کنید
دم کرده به لیمو یک دمنوش مطبوع و لذت بخش است که اثر ملایمی دارد و می توان از آن پس از شام یا آخر شب استفاده کرد تا یک خواب آرام و راحت داشت. این گیاه در تقویت اعصاب موثر است و با افسردگی نیز مقابله می کند.

گیاه به لیمو بومی آمریکای جنوبی است. از برگ این گیاه به علت رایحه لیمو مانند، در انواع مختلف غذاها و چای استفاده می شود. در گذشته از به لیمو به طور گسترده برای درمان بیماری های مختلف مانند تب، سردرد، عفونت های پوستی و مشکلات گوارشی و همچنین به دلیل آثار ضد اسپاسمی استفاده می شد.

6 دمنوش گیاهی برای درمان بی خوابی و داشتن خوابی راحت

۱- سنبل الطیب

سنبل الطیب گیاهی است که قرن ها برای درمان مشکلاتی مانند بی خوابی، اضطراب و سردرد استفاده می شود. در گذشته و در طول جنگ جهانی دوم، در انگلستان برای کاهش استرس و اضطراب ناشی از حملات هوایی از سنبل الطیب استفاده می شد. امروزه، سنبل الطیب یکی از محبوب ترین دمنوش های خواب آور در اروپا و ایالات متحده ی آمریکاست. سنبل الطیب به صورت مکمل خوراکی به شکل های کپسول یا مایع دردسترس است. سنبل الطیب معمولا خشک شده و به عنوان چای به فروش می رسد. اثرات بلندمدت سنبل الطیب بررسی شد. در این آزمایش، بعد از ۲۸ روز مصرف روزانه ی ۶۰۰ میلی گرم سنبل الطیب خشک شده، علائم بی خوابی در شرکت کنندگان کاهش یافت. البته باید توجه داشته باشید که این نتایج براساس گزارش های ذهنیِ شرکت کنندگان استوار است و داده های عینی که با کیفیت خواب در ارتباط باشند، مانند ضربان قلب یا فعالیت مغز، بررسی نمی شوند. روی هم رفته، نوشیدن چای سنبل الطیب می تواند به بهبود کیفیت خواب بدون عوارض جانبی کمک کند.

2- بابونه

سال هاست که چای بابونه به عنوان دارویی طبیعی برای کاهش التهاب، کاهش اضطراب و درمان بی خوابی استفاده می شود. در حقیقت چای بابونه را آرام بخشی ملایم یا خواب آور می دانند. عوارض آرام بخش بابونه، به یک آنتی اکسیدان به نام آپی ژنین برمی گردد که در چای بابونه فراوان است. آپی ژنین برخی گیرنده های خاص مغز را تحریک می کند که باعث کاهش اضطراب و به خواب رفتن می شوند. مطالعه ای بین ساکنان ۶۰ آسایشگاه سالمندان نشان داد کسانی که روزانه ۴۰۰ میلی گرم عصاره ی بابونه مصرف می کنند، نسبت به کسانی که هیچ گونه بابونه ای استفاده نمی کنند، خواب بهتری دارند. مطالعه ی دیگری روی زنانی که زایمان کرده اند و خواب خوبی ندارند، نشان داد، آنهایی که به مدت دو هفته چای بابونه می نوشند، نسبت به کسانی که چای بابونه ننوشیده اند، خواب بهتری دارند. علاوه براین ها، مطالعه ای روی افراد مبتلا به بی خوابی مزمن نشان داد کسانی که به مدت ۲۸ روز، روزانه دو بار و هر بار ۲۷۰ میلی گرم عصاره ی بابونه مصرف می کنند، ۱۵ دقیقه زودتر از آنهایی به خواب می روند که این عصاره را مصرف نکرده اند. کسانی که این عصاره را مصرف کردند، دفعات کمتری هم در طول شب از خواب بیدار می شدند.

3 -دمنوش رازیانه

دمنوش رازیانه اغلب از دانه های این گیاه تهیه می شود و فواید مختلفی برای دستگاه گوارش دارد. نوشیدن دمنوش رازیانه قبل از خواب می تواند معده را آرام کند، اشتهای آخر شب را کاهش می دهد و به طور کلی، بدن را آرام می کند. دمنوش رازیانه به عنوان کاهش دهنده ی اشتها عمل می کند و نوشیدن آن، راه خوبی برای جلوگیری از پرخوری آخر شب است.

4- دمنوش به لیمو

دمنوش به لیمو به کاهش فشار عصبی، استرس و اضطراب کمک می کند و این بدین معناست که نوشیدن یک فنجان از به لیمو قبل خواب، می تواند راه خوبی برای سد کردن افکار مزاحم باشد. همان طور که از اسمش پیداست، این دمنوش عطر و طعم مرکباتی دارد. این دمنوش اغلب با ترکیب نعناع تهیه می شود که آن را به یک نوشیدنی نشاط آور تبدیل می کند که مجاری تنفسی را پاکسازی می کند و در نتیجه به خواب بهتر کمک می کند.

5 – گل گاوزبان

گل گاو زبان آرام بخش است و می تواند به درمان بی خوابی به ویژه در افرادی که صفراوی مزاج هستند، کمک کند افرادی که فشار خون آن ها بالاست نباید از گل گاوزبان استفاده کنند چون مصرف این گیاه فشار خون را بالا می برد. گل گاوزبان باید حتما با لیمو عمانی مصرف شود چون گل گاوزبان گرم و مرطوب است و باید با استفاده از لیمو عمانی از خاصیت گرم بودن آن کم کرد. ۱۵ گرم از این گیاه را به همراه یک لیمو عمانی سوراخ شده باید در یک قوری استیل به همراه آب ریخت تا بجوشد و سپس به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد.

6- اسطوخدوس

اسطوخدوس گیاهی است که اغلب به دلیل رایحه ی معطر و آرام بخش خود مورد توجه بوده است. در دوران باستان، یونانی ها و رومی ها اغلب اسطوخدوس را به وان های حمام شان اضافه می کردند و در رایحه ی آرام بخش آن نفس می کشیدند. چای اسطوخدوس از غنچه های کوچک بنفش گیاه گل دار تهیه می شود. این گیاه بومی منطقه ی مدیترانه است که درحال حاضر در سرتاسر دنیا رشد می کند و بسیاری از مردم برای آرامش و کمک به خواب راحت، چای اسطوخدوس می نوشند. تحقیقاتی درباره ی تأیید فواید این گیاه انجام شده است. مطالعه ای در بین ۸۰ زن پس از زایمان انجام شد و نشان داد کسانی که به مدت دو هفته هر روز درمعرض رایحه ی اسطوخدوس قرار گرفته بودند و چای اسطوخدوس می نوشیدند، درمقایسه با کسانی که چای اسطوخدوس مصرف نکردند، کمتر خسته می شدند. علاوه براین، در مطالعه ی دیگری روی ۶۷ زن مبتلا به بی خوابی، مشخص شد که مصرف دوبار در هفته، هربار ۲۰ دقیقه استنشاق اسطوخدوس، بعد از ۱۲ هفته باعث کاهش شدت ضربان قلب، تغییرات ضربان قلب و بهبود خواب می شود. تحقیقات نشان داده اند اسطوخدوس می تواند باعث کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب افراد مبتلا به اضطراب و اختلالات وابسته به اضطراب هم بشود. بنابراین، اگر اضطراب یکی از دلایلی است که باعث می شود خواب به چشمان تان نیاید، نوشیدن چای اسطوخدوس می تواند برای تان مفید باشد.

خوابی راحت با دمنوش به لیمو

این گیاه یک داروی آرامبخش، معطر و دارای بویی همانند لیمو است. به لیمو دارای خاصیت دفع حشرات، آرامبخش اعصاب و ضدافسردگی است. گیاه به لیمو از موادی مانند اسیدسیتریک،
ویتامین ث، کلسیم، بیوفلاوتویید، لیمونن، منیزیم و پکتین تشکیل شده است. دمنوش این گیاه برای درمان نفخ و گاز معده، کلیوی و هضم غذا تاثیرگذار است و به دلیل تاثیرات آرامبخشی آن، مصرف دمنوش به لیمو بعد از صرف شام باعث یک خواب راحت و آسوده می شود. برگ گیاه به لیمو برای تسکین تپش قلب، کاهش عفونت بدن، سرگیجه و سردرد و بیماری های روحی و روانی موثر است. نوشیدن ترکیب یک قاشق غذاخوری برگ لیمو با یک لیوان آب جوش به همراه یک قاشق مربا خوری عسل باعث کاهش فشار خون بیماران می شود که پودر برگ این گیاه دارای طعمی تلخ، تند و رنگ سبز تیره است. مصرف گیاه به لیمو برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، لک های پوستی و مادران باردار مضر است.

لیمو ترش میوه ای برای رفع بیخوابی

لیموترش یکی از کوچکترین مرکباتی به حساب می آید که دارای خواص زیاد و طعم فوق العاده است. علاوه بر این در رفع بیخوابی نیز اثرات خوبی دارد. لیموترش می تواند روی رنگ و روی شما تأثیر بگذارد و پوست های کدر و تیره را روشن و خوش آب و رنگ کند. اگر می خواهید مقداری کالری بسوزانید به سراغ لیموترش بروید. این ماده ی مغذی شما را به اندام دلخواه تان نزدیک می کند. دمنوش لیمو علایم اضطراب را کاهش می دهد و مشکل بی خوابی را رفع می کند. افزودن چند قطره لیمو به آب آشامیدنی مانند ضد عفونی کننده عمل می کند و سموم بدن را دفع می کند. با کاهش دادن اشتها باعث کاهش وزن می شود. اسید موجود افزایش ناگهانی قند خون را پس از صرف غذا کاهش می دهد.به نقل از باشگاه خبرنگاران، دمنوش لیمو گلو درد را تسکین می دهد. استفاده موضعی از آب لیموئ باعث رفع آکنه و لک می شود در صورت داشتن پوست حساس آب لیمو را با کمی آب رقیق کنید. در اغلب موارد استفاده از شامپوی نامناسب و مخمر مالاسزیا Malassezia باعث پیدایش شوره در پوست سر می شود. خوشبختانه لیموترش به راحتی می تواند با این مخمر مقابله کند. برای این کار هفته ای یک مرتبه از آب لیموترش استفاده کنید. آب لیموترش را گرفته و به موهای خود زده و ۵ دقیقه بعد موهای تان را شامپو بزنید. لیموترش قابضی است که می تواند سلول های پوست سر را تنگ تر کند. این کار باعث می شود پوست سر محکم تر و محافظت شود. توصیه می کنیم از شامپوی ضدشوره استفاده کنید . اگر شوره های همچنان روی سرتان جا خوش کردند به متخصص پوست مراجعه کنید.

مصرف لیمو چه تاثیری بر خواب دارد؟

لیمو به عنوان ماده ای با کاربرد های متعدد شناخته شده اما آنچه زیاد شناخته نشده است فواید سلامتی آن در ارتباط با خواب، تنفس و سایر موارد است. یکی از عادات خوبی که می تواند هر شب پیش از خواب دنبال شود، قرار دادن برش های لیمو در بشقاب کنار تخت به دلیل مزایای بسیار آن است.

این مزایا عبارتند از:

۱- تصفیه هوا

بدون نیاز به استفاده از هرگونه ماده شیمیایی یا سمی، با چند برش لیمو در کنار تخت، هوای تمیزتری دریافت خواهید کرد، زیرا این نوع ماده خوراکی حاوی توانایی پاک کنندگی بسیار قوی است.

۲- کیفیت خواب را بهبود ببخشید

داشتن هوای بهتر در اتاق خواب برای بهبود کیفیت خواب بسیار مهم است، زیرا تأثیر مثبتی در دفاع ایمنی بدن انسان دارد.

۳- تنفس را بهبود می بخشد

اگر از آلرژی یا آسم رنج می برید، قرار دادن برش های لیمو بر روی رختخواب به شما کمک می کند تا در طول شب به راحتی تنفس کنید.

۴- نشاط گلو و سر

خوابیدن در تمام طول شب در کنار برش های با طراوت لیمو، کمک بزرگی برای بیدار شدن با گلوی با طراوت تر و ذهن پرانرژی و متمرکزتر از حد معمول است.

۵- از بین رفتن افسردگی

رایحه لیمو قادر به از بین بردن اضطراب و افسردگی است، در واقع رایحه لیمو به شدت بر روی روحیه تأثیر می گذارد، با عادت به خواب هنگام استنشاق رایحه لیمو، می توانیم با آرامش بیشتری از خواب بیدار شویم و از آن لذت ببریم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان