بیماری درد پشت زانو چیست؟

  شنبه، 23 مهر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
بیماری درد پشت زانو چیست؟
درد پشت زانو گاهی اوقات به تدریج و در طول زمان به وجود می‌آید و نشانه یک بیماری زمینه ای است و گاهی نیز ناگهانی و به دلیل مصدومیت رخ می‌دهد. درد پشت زانو به دلیل فشار و استرس زیاد بر روی مفاصل زانو ایجاد می‌شود. درد متوسط تا شدید در پشت مفصل زانو باعث بی ثباتی آن در سنین پیری می‌شود. در این مطلب به علل درد پشت زانو خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

درد پشت زانو به ناراحتی یا درد در پشت مفصل زانو گفته می شود. این درد و سوزش زانو می تواند در اثر حرکت به وجود آمده و یا در حالت ثابت زانو نیز وجود داشته باشد و همچنین می تواند تا حدی شدید شود که حرکت زانو را محدود کند، دردهایی مثل کیست مینیسک و… توصیف افراد مختلف از درد پشت زانو عبارت از ناراحتی، التهاب، گرما و احساس سوزش، گرفتگی، درد و ورم پشت زانو می باشد.

درد پشت زانو یک علامت شایع برای کیست بیکر می باشد که در اثر تجمع مایع سینوویال در پشت زانو، ایجاد می شود. مایع سینوویال سطوح درون مفصل را لغزنده کرده و اصطکاک بین غضروف های آن را کاهش می دهد. علائم ناشی از کیست زانو، به طور متناوب زیاد و کم می شوند. این عارضه همچنین آسیب طولانی مدتی به زانو وارد نخواهد کرد.

همچنین، درد پشت زانو می تواند نشانه ی ترومبوز عمیق وریدی (لخته ی خون در پا) بوده که یک عارضه ی بسیار جدی و خطرناک می باشد. لخته ی خون ممکن است شکسته شده و باعث آمبولی (انسداد جریان خونی) در ریه، حمله ی قلبی و یا حتی سکته گردد. ترومبوز عمیق وریدی علائم مشابهی با کیست بیکر دارد.

علل بروز درد در پشت مفصل زانو

  • گرفتگی عضلات پا : گرفتگی عضله می تواند موجب درد زانو شود، اما معمولا در یک عضله ایجاد می شود. درد زانو ناشی از گرفتگی، معمولا در همسترینگ یا کشاله ایجاد می شود.
  • بیکرز کیست: این کیست یا تورم، ناشی از فشار بیش از حد در پشت مفصل زانو است و می تواند منجر به انباشت مایع در پشت زانو شود. آرتروز یا آسیب زانو می تواند خطر ابتلا به آن را افزایش دهد.علائم آن به شکل درد در زانو و یا پشت زانو، تورم در پشت زانو و مشکل خم شدن زانو خواهد بود. علائم می تواند با افزایش فعالیت بدتر شود، و اگر کیست متورم شود، درد شدید در زانو وجود خواهد داشت.
  • پارگی مینیسک زانو از علل درد پشت زانو: آسیب رایج دیگر که باعث درد پشت زانو می شود، پارگی مینیسک است. مینیسک یک غضروف است که مفصل زانو را تراز می کند و شبیه یک بالشتک عمل می کند. قسمت پشتی ران یک دسته عضله دارد که به آن عضلات پشت ران (همسترینگ) می گویند. در حین خم کردن زانو یا انجام حرکاتی که ناگهان سرعت حرکت افزایش یا کاهش یابد، ممکن است عضلات پشت ران آسیب ببینند و باعث درد پشت زانو شوند. صدماتی که در حین حرکات خاص یا ورزش ها به استخوان وارد می شود، مانند شکستگی یا در برخی موارد آسیب به عصبی که از پشت زانو می گذرد، می تواند باعث درد پشت زانو شود.
  • التهاب مفاصل: شرایطی مانند التهاب مفاصل که ناشی از انحطاط یا دلایل دیگری است، می تواند منجر به تغییر ساختار استخوان شود. این عامل می تواند باعث ایجاد درد در مفصل زانو و اطراف آن ازجمله پشت زانو شود. این درد با تورم و سفت شدن پشت زانو همراه است.
  • التهاب تاندون از علل درد پشت زانو: ساختارهایی به نام تاندون وجود دارند که در سر ماهیچه های اصلی و وصل کننده قرار دارند. تاندون هایی که به ماهیچه های پشت ران و ماهیچه های ساق پا وصل می شوند، در پشت مفصل زانو قرار دارند. هنگامی که این تاندون ها متورم می شوند، پشت زانو درد می گیرد. محل هایی که التهاب تاندون رخ می دهد عبارتند از: التهاب تاندون عضلات دو سر ران، التهاب تاندون ماهیچه های پشت زانو و التهاب تاندون گاسترو که در پشت ساق پا واقع شده است.

 درد در پشت مفصل زانو

علائم بروز درد در پشت مفصل زانو

درد پشت زانو معمولا همراه با علائم دیگری ظاهر می شود که به علت اصلی آن مانند یک بیماری، اختلال یا عارضه بستگی دارد. علائم درد پشت زانو می توانند شامل تورم یا ادم (خیز)، التهاب و قرمزی و همچنین درد باشند. اگر شما همراه با درد پشت زانو علائم دیگری را نیز تجربه می کنید، حتما با پزشک خود آن ها را در میان بگذارید. این اطلاعات می توانند به تشخیص پزشک کمک کنند.

درد پشت زانو می تواند همراه با علائم دیگری نیز ظاهر شود که به برخی از آن ها در زیر اشاره شده است :

  • عدم توانایی قرار دادن وزن بر روی زانو
  • احساس درست به هنگام صاف کردن پا
  • کاهش تحرک و دامنه ی حرکتی زانو
  • گرفتگی و خشک شدگی
  • تورم و التهاب

علائم جدی که می توانند نشان دهنده ی یک عارضه ی خطرناک باشند :

در برخی از موارد، درد پشت زانو همراه با علائم خاص دیگری ظاهر می شود که نشان دهنده ی یک عارضه ی خطرناک می باشند. در صورت مشاهده ی این علائم باید بلافاصله برای درمان درد پشت زانو به اورژانس پزشکی مراجعه شود. علائمی که می توانند نشان دهنده ی یک عارضه ی جدی و خطرناک باشند عبارت اند از :

  • ایجاد کبودی بر روی پشت زانو و یا ساق پا
  • دشواری در تنفس
  • قرمزی در پشت زانوی یک پا
  • احساس گرما در پشت زانوی یک پا
  • تورم دردناک در پشت زانو یا ساق پا

به یاد داشته باشید که ترومبوز عمیق وریدی معمولا در ساق پا ایجاد می شود ولی می تواند در مناطق دیگری نیز به وجود آید.

عوارض درد پشت مفصل زانو

  • اختلال در انجام امور روزمره به دلیل محدودیت حرکتی ایجاد شده
  • چوب شدگی و کاهش دامنه حرکات که می تواند به مرور زمان مخرب باشد
  • تغییر رنگ پوست
  • حساسیت زیاد یا درد پوست که می تواند کل اندام تحتانی بدن را در برگیرد
  • تورم، درد، ادما و ضعف

 درد پشت مفصل زانو

تشخیص درد پشت مفصل زانو

پزشک شما احتمالا برای تشخیص علت درد پشت زانو، از یک یا چند روش از روش های زیر استفاده می کند :

  • بررسی سوابق پزشکی
  • گفت و گو در مورد فعالیت های اخیر شما
  • MRI
  • عکس برداری با اشعه ی ایکس
  • استفاده از فراصوت
  • آزمایش خون

تمریناتی برای درد پشت زانو

برای اینکه دوباره بتوانید حرکات آزاد انجام دهید و از آسیب بیشتر زانوی خود جلوگیری کنید، فیزیوتراپی و ورزش های خاصی که توسط متخصص زانو آموزش داده می شود را برای درمان درد پشت زانو دنبال کنید.

  1. بر روی پشت دراز بکشید و پاها را صاف کنید؛ پنجه پاها را به سمت جلو و عقب حرکت دهید تا کشش را در ساق پای خود حس کنید. سپس پاشنه پاها را حرکت دهید تا زانوها بالا بروند، آن قدر که زانوها خم شوند و پاشنه ها به بدن نزدیک شوند.
  2. روی معده بخوابید و پاها را صاف کنید، زانوها را به سمت بدن خم کنید، زانوها را در این حالت نگه دارید و دوباره آن ها را صاف کنید. می توان در این روش از وزنه استفاده کرد، اما این کار باید تحت نظارت انجام شود.
  3. بایستید و پای خود را از پشت بالا ببرید تا زانو خم شود، قوزک پا را نگه دارید و پاشنه پا را به پشت خود بمالید. برای چند ثانیه این حالت را حفظ کنید و سپس پا را رها کنید. در اینجا نیز می توان از وزنه استفاده کرد. توصیه می شود برای این کار با یک متخصص زانوی مجرب مشورت کنید.

روش های درمانی برای بهبود درد پشت زانو

روش های درمان درد در پشت زانو به علل ایجاد کننده درد و بیماری های زمینه ای بستگی دارد. در 70 تا 90 درصد از موارد، زانو درد متوسط (نه درد پشت زانو) به درمان های فیزیکی و تغییرات سبک زندگی بسیار خوب واکنش نشان می دهد. برخی درمان های خانگی در زیر ارائه شده است:

داروها

داروهای ضد درد بدون نیاز به نسخه پزشک مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی برای کاهش درد مفید هستند. به هر حال وقتی که علت دقیق بیماری را نمی دانید توصیه می شود که بدون مشورت پزشک از داروهای رقیق کننده خون یا داروهای ضدالتهابی استفاده نکنید.

دارو درمانی

تزریق

وقتی که داروهای خوراکی به کاهش درد کمک نمی کنند و شما هم تمایلی به انجام عمل جراحی ندارید یکی از روش های تزریقی زیر می توانید به شما کمک کند:

  • مکمل های حاوی اسید هیالورانیک
  • تزریق کورتیکو آستروئید
  • اوزون
  • پی آر پی

لیزر درمانی

لیزر درمانی سرد (که به عنوان لیزر درمانی سطح پایین هم شناخته می شود) یک روش نسبتاً جدید در درمان های فیزیکی است که دران از لیزر سطح پایین برای تحریک عملکرد سلولی استفاده می شود. از آنجا که این روش به درمان بسیاری از بیماری ها و آسیب ها – کمر درد، آرتروز، گردن درد، اختلالات مفصلی و… -کمک می کند، می تواند برای درمان زانو درد و درد پشت زانو نیز مؤثر باشد.

مگنت تراپی

برای کاهش درد زانو می توان از روش مگنت تراپی استفاده کرد. محل قرار گرفتن مگنت ها مهم است البته این نکته نیز بسیار مهم است که از مگنت صحیح با سطح توان مناسب استفاده شود. مگنت ها متناسب با محل قرار گرفتن و قدرتشان در بدن نفوذ می کنند. برای درمان درد زانو استفاده از مگنت صحیح در محل درست و دقیق می تواند نتایج مؤثری به دنبال داشته باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (676 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (203 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (155 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان