درمان زانو درد چیست؟

  چهارشنبه، 05 خرداد 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
درمان زانو درد چیست؟
زانو درد ناراحتی شایعی است که بر اثر مشکلات کوتاه مدت یا بلند مدت ایجاد می‌شود. خوشبختانه، بسیاری از مشکلات کوتاه مدت زانو نیازی به درمان پزشکی ندارند و می‌توانید به تنهایی آن را تسکین دهید. افزون بر این، داروهای خانگی زیادی وجود دارند که به درمان زانو درد طولانی مدت کمک می‌کنند.

اگر دچار درد خفیف تا متوسط هستید، می توانید به چند روش خانگی زانو درد خود را بهبود بخشید. به هر دلیلی که زانو درد دارید، روش های مختلفی جهت درمان مشکلات ایجاد شده وجود دارد که با انجام آن می توانید تسکین درد را شاهد باشید.

گاهی درد در زانو متوسط تا شدید است و علائم بیمار روزبه روز بدتر می شود، در این مواقع توصیه می شود که بیمار به فوق تخصص زانو مراجعه کند. حال اگر جز آن دسته افرادی هستید که درد شدید و جدی ندارید، در ادامه با ما همراه باشید تا با چندین روش خانگی ساده مشکل خود را برطرف کنید.

درمان خانگی زانودرد

درد زانو یک بیماری شایع است که می تواند در اثر مشکلات کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد شود. بسیاری از مشکلات کوتاه مدت زانو نیازی به مراجعه به بهترین دکتر ارتوپد ندارد و مردم اغلب می توانند با کمک خود به بهبودی دست یابند. داروهای خانگی همچنین می توانند در بسیاری از مشکلات طولانی مدت دردهای زانو کمک کنند.

درمان درد زانو تا حدودی به علت مشکل بستگی دارد. با این حال ، داروهای ساده زیر می توانند در بسیاری از اشکال درد زانو کمک کنند. گاهی اوقات ممکن است تغییر در سبک زندگی بتواند در کاهش درد زانو تاثیر چشمگیری داشته باشد. به عنوان مثال استفاده از کفش و کفی طبی می تواند تا حدودی به بهبود این درد کمک کند.

فعالیت بدنی

ورزش می تواند باعث تاخیر در ایجاد استئوآرتریت (OA) ، یکی از شایع ترین دلایل درد زانو شود.پیاده روی ، دوچرخه سواری ، شنا و یوگا ممکن است همه در درمان خانگی آرتروز زانو موثر باشد و جزء بهترین درمان خانگی زانودرد مطرح شوند.

فعال بودن از نظر جسمی سلامت بافت غضروف را افزایش می دهد ، چه فرد دارای OA باشد یا نه.همانطور که گفتیم یکی از دلایل زانودرد ضعف عضلانی بود که افراد با انجام این ورزش ها می توانند این عضلات را تقویت کنند .

تای چی انجام دهید

تای چی، نوعی ورزش است برای آرامش ذهن و بدن شما بسیار مناسب خواهد بود، در واقع انعطاف و تعادل را افزایش می دهد. طبق مطالعات و تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده، نشان می دهد که انجام این تمرین برای افراد مبتلا به آرتروز زانو بسیار مفید است.

به طور کلی انجام تای چی می تواند به کاهش درد و افزایش حرکات بسیار کمک کند. همچنین افراد با تنفس عمیقی که در این تمرین انجام می دهند، آرامش را احساس خواهند کرد. در نهایت در کاهش استرس و کنترل درد مزمن بسیار موثر خواهد بود.

تمرینات تقویتی

افراد می توانند برای شناسایی بهترین تمرینات و برنامه های مورد نیازشان با یک فیزیوتراپ همکاری کنند.با تقویت عضلات فوقانی – عضلات چهار سر ران – از طریق ورزش می توانید به محافظت از مفصل زانو کمک کنید. این ماهیچه ها در کناره ها و قسمت جلوی ران ها قرار گرفته اند.

در زمان دراز کشیدن یا نشستن یک پا را صاف کنید و آن را بلند کنید.یک پا را روی یک پله قرار دهید ، سپس روی پله دیگر ، پائین بروید و دوباره این حرکت را تکرار کنید.روی یک صندلی بنشینید و سپس یک دقیقه بطور مکرر بایستید و بنشینید. این کار را با روشی آهسته و کنترل شده انجام دهید و از استفاده از دست برای تعادل خودداری کنید.این روش جزء دومین درمان خانگی زانو درد و بهترین درمان خانگی زانو درد می باشد .

وضعیت قرارگیری بدن

از سومین درمان خانگی زانو درد و بهترین درمان خانگی زانو درد می توان به اقداماتی که می تواند به حداقل رساندن درد زانو کمک کند اشاره کرد :

در صورت لزوم روی یک بالش نشسته و سطح صندلی خود را بالا ببرید.در هنگام نشستن ، به صورت خمیده ننشینید .از کفش های طبی استفاده کنید و از کفش ها با کف صاف استفاده نکنید ، چرا که فشار را به تمام پا وارد می کنند و این فشار به زانو ها منتقل می شود .

از نشستن های طولانی مدت و بدون حرکت اجتناب کنید . چرا که موجب سفت شدن مفاصل شما می شود.

کاهش وزن و رژیم غذایی

افراد چاق در معرض خطر بیشتری در ابتلا به زانودرد هستند . چرا که تمامی وزن بدن ما روی پاها قرار گرفته است و مفاصل باید این وزن اضافی را تحمل کنند. بنابراین کاهش وزن می تواند به کاهش این درد کمک کند .وزن اضافی باعث افزایش التهاب در بدن افراد مبتلا به آرتروز را زیاد می کند و زانوها نیز تحت تأثیر این التهاب قرار می گیرند.

رژیم غذایی متعادل و سالم در یک راستا قرار دارند:

  • مصرف میوه ، سبزیجات و فیبر زیاد
  • گوشت ، چربی حیوانات و چربیهای دیگر به میزان کم

مصرف داروها بهترین درمان خانگی زانودرد

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و سایر داروها می توانند به درد زانو ناشی از آرتروز کمک کنند. بعضی از این موارد باید در مطب پزشک تهیه شود ، اما بعضی از آنها در منزل ، چه با نسخه و چه بدون نسخه قابل استفاده هستند. از جمله داروهایی که به کاهش درد زانو کمک می کند :

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی خوراکی یا موضعی (NSAIDs)
  • کپسایسین موضعی
  • کورتیکواستروئیدهای داخل مفصلی
  • هیالورونیک اسید داخل مفصلی
  • استامینوفن و ناپروکسن ، که یک ماده ضد افسردگی است ، ممکن است کمک کند.

برخی از این داروها را مثل ایبوپروفن و ناپروکسن می توان بدون نسخه خرید .پزشکان به این نتیجه رسیده اند که تزریقات درون مفصلی می تواند در درمان درد زانو از مصرف داروها موثر تر واقع شود .

ماساژ

استفاده از ماساژ می تواند به خوبی درد زانو را تسکین دهد . این مورد یکی از روش های موثر در درمان خانگی زانو درد و بهترین درمان خانگی زانو درد می باشد .انجمن ماساژ درمانی آمریکا روش های زیر را در ماساژ توصیه می کند .

کارهای زیر باید در حالت نشسته انجام شود و زانوها به سمت جلو و پاها روی زمین صاف باشند.دستانتان را مشت کنید. ۱۰ مرتبه با هر دو دست به بالای ران ، قسمت پایینی و میانی ضربه بزنید. این کار را سه بار تکرار کنید.به عنوان حرکت بعدی بنشینید و کف پای خود را صاف روی زمین قرار دهید . سپس دو دست خود را بالای ران قرار داده و تا زانو بکشانید . این کار را برای قسمت های داخلی و خارجی ران هم می توانید انجام دهید .ماساژ دادن عضلات ناحیه ران تأثیرات بسیار مفیدی بر زانو دارد.

آروماتراپی

اسانس های روغنی ممکن است به کاهش درد کمک کنند.

یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۸ نشان داد که ماساژ با روغن حاوی زنجبیل و پرتقال باعث کاهش درد زانوها می شود . این مورد یکی از بهترین درمان خانگی زانودرد محسوب می شود .

در یک تحقیق ، محققان دریافتند که استفاده از پماد حاوی دارچین ، زنجبیل ، کندر و روغن کنجد اثر مشابهی بر درد ، سفتی و حرکت در استفاده از پماد سالیسیلات دارد.

پوست درخت بید

بسیاری از افراد جهت تسکین دردهای مفصلی خود، به ویژه برای درمان زانو از پوست درخت بید استفاده می کنند، زیرا به کاهش درد و التهاب کمک می کند. بهتر است افرادی که در ادامه ذکر خواهیم کرد قبل از این که از این روش درمانی خانگی استفاده کنند با پزشک خود در میان بگذارند:

  • دچار مشکلات گوارشی، کبدی و دیابت هستند.
  • داروهای رقیق کننده یا داروهایی برای کاهش فشارخون مصرف می کنند.
  • داروهای ضدالتهاب مصرف می کنند.
  • در حال مصرف استازولامید برای درمان تهوع و سرگیجه هستند.
  • به آسپرین آلرژی دارند.
  • کمتر از 18 سال سن دارند.

درمان پزشکی زانو درد

زانو درد مشکل شایعی است که در هر کدام از ساختارهای استخوانی زانو از جمله مفصل زانو (استخوان ران، درشت نی، نازک نی)، کاسه زانو (کشکک زانو) یا رباط ها و غضروف (مینیسک) زانو بوجود می آید. اغلب مشکلات زانو به خوبی به روش های درمانی محافظه کارانه واکنش نشان می دهند و به جراحی نیاز ندارند.

تزریق اوزون

روش درمان زانو درد با استفاده از تزریق ازن برای انواع مشکلات زانو مفید و موثر می باشد. در انواع آسیب دیدگی رباط های زانو، این روش درمانی باعث بهبود جریان خون در بافت آسیب دیده می شود و بدین ترتیب با فراهم کرد مواد مغذی در بافت، باعث تسریع در بهبودی می شود. در این روش ترکیبی از ازون، پروکائین و ویتامین بی 12 و مواد دیگر به بافت آسیب دیده زانو تزریق می شود، و باعث از بین رفتن تورم می شود و رسوبات فیبری را تحریک می کند، تا باعث شود سلول ها با استفاده از این رسوبات، بافت آسیب دیده را ترمیم کنند. تزریق ازن باید هر 1 الی 2 هفته یکبار تکرار شود، بیماران پس از یک الی دو جلسه درمانی به بهبودی و نتایج دلخواه (تسکین زانو درد و از بین رفتن تورم) می رسند.

تزریق اوزون به زانو

تزریق PRP

تزریق PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت، یکی از روش های درمانی موثر در درمان درد زانو می باشد. در این روش با استفاده از خون بیمار، پلاکت های تغلیظ شده را می گیرند، به دلیل اینکه پلاسمای غنی از پلاکت، حاوی فاکتورهای رشد است، باعث تسریع در روند بهبودی زانو درد می شوند.

هدف از تزریق پی آر پی درمان آسیب دیدگی توسط بدن می باشد، این روش نه تنها منجر به رفع علایم از جمله زانو درد می شود، بلکه باعث بهبودی نیز می شود. تاثیر این روش تا حدی است که گاهی لزوم استفاده از دارو و جراحی را برای بیمار از بین می رود. این روش برای درمان درد زانو ناشی از آسیب دیدگی های تاندون، رباط، غضروف و استخوان های زانو و همچنین در موارد ابتلا به آرتریت مورد استفاده قرار می گیرد.

ابتدا مقدار کمی خون از بیمار گرفته می شود، سپس با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ در سرعت بالا چرخانده می شود، تا بدین ترتیب پلاکت ها تغلیظ شوند. سپس مایع حاصل دور ناحیه آسیب دیده و یا در نزدیکی آن تزریق می شود. غلظت فاکتورهای رشد با این روش 3 الی 5 برابر بیشتر از حالت نرمال خون می شوند.

با توجه به نوع آسیب دیدگی و واکنش اولیه بیمار به درمان، پزشک یک الی چند مرحله تزریق پی آر پی را تجویز می کند. هنگام تزریق پزشک از تصویربرداری با اشعه ایکس و یا اولتراسوند برای پیدا کردن محل دقیق تزریق استفاده می کند. این روش عوارض جانبی ندارد، زیرا پلاسمای غنی از پلاکت از خون خود بیمار گرفته می شود و درصد احتمال واکنش بدن به آن صفر می باشد.

تزریق استروئید

تزریق استروئید روش موثری برای درمان زانو درد هستند که معمولاً برای مشکلات بلند مدت تری از قبیل پارگی غضروف و آرتریت بکار برده می شود. تزریق کورتیکواستروئید ترکیبی از داروی بیحسی موضعی و استروئید می باشد که به کاهش درد و ورم کمک می کنند.

زانو بند طبی

زانوبندهای طبی روشی فوق العاده برای محافظت از مفصل زانو، کاهش درد و التهاب، حفظ گرما و تسریع درمان درد زانو هستند. استفاده از زانوبند طبی باعث می شود که فعالیت های ورزشی و روزمره آسان تر صورت بگیرد.

کفش و کفی طبی

کفش و کفی طبی باعث محافظت از قوس کف پا می شوند. کفی های طبی باعث تغییر نیروی بین پا و ساق پا می شود و به عنوان یک بالشتک عمل می کنند که باعث تسکین زانو درد می شود. کفی ها همچنین هم ترازی و حرکت پا را تغییر می دهد. کفش های طبی به عنوان یک راه حل کوتاه مدت و برای کمک به جلوگیری از آسیب های بیشتر مفید می باشند.

لیزر درمانی

لیزردرمانی روشی است که در آن از طول موج های مخصوص نور برای تماس با بافتی که آسیب دیده است استفاده می شود و به ترمیم بافت و تسریع فرآیند درمان زانو درد کمک می کند. این روش اغلب برای بیمارانی مورد استفاده قرار می گیرد که بدنبال یک روش درمانی بدون جراحی و بدون درد برای کمک به تسکین و درمان سریع زانو درد شدید یا مزمن ورم مفصل و درد ناشی از آسیب دیدگی عضلات، تاندون، غضروف یا بافت های نرم دیگر هستند.

با توجه به مطالب فوق زانو درد مشکل شایعی است که می تواند ناشی از مشکلات ایجاد شده برای هر کدام از ساختارهای استخوانی تشکیل دهنده مفصل زانو، پاتلا یا رباط ها و غضروف زانو باشد. برای دردهای متوسط تا شدید ناشی از آسیب دیدگی به متخصص زانودرد مراجعه کنید. بسته به اینکه کدام ساختار درگیر شده است، با انجام ورزش زانو درد میتوان به بهبودی زانو نیز کمک کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (193 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان