بیماری دوپویترن چیست؟

  یکشنبه، 10 مرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
بیماری دوپویترن چیست؟
بیماری دوپویترن یا کنتراکچر دوپویترن Dupuytren’s Contracture دوپویترَن به علت کلفت شدن بافت زیر پوست کف دست و انگشتان ایجاد می شود. در کف دست انسان، زیر پوست، یک بافت محکم به شکل پرده به نام فاشیای کف دستی Palmar fascia وجود دارد.

انقباض دوپویترن یا بیماری کف دست، حالتی است که در آن فاشیای کف دست و انگشتان سفت و ضخیم می شوند این تغییر شکل در دست به طور تدریجی با گذشت زمان ایجاد می شود. با شروع پیشرفت انقباض دوپویترن، قسمت های بیشتری از فاشیا به دلیل تشکیل گره های بافتی در زیر پوست بسیار ضخیم می شوند. این منجر به کوتاه شدن فاشیا می شود. این وضعیت به طور عمده انگشتانی را که از شست فاصله دارند را تحت تأثیر قرار می دهد. این وضعیت ممکن است شامل انگشتان چهارم و پنجم باشد.

انقباض دوپویترن روی چه کسانی تأثیر می گذارد؟

بررسی ها نشان داده است که این وضعیت در بین مردان بیشتر از زنان دیده شده است. علاوه بر آن، انقباض دوپویترن بیشتر در بیماران دیابتی مشهور است. در بین مبتلایان به بیماری صرع و سوء مصرف کنندگان الکل این وضعیت بیشتر دیده می شود. شناخته شده است که در بیمارانی که بیش از 50 سال سن دارند رخ می دهد.

علت انقباض دوپویترن چیست؟

علت دقیق انقباض دوپویترن مشخص نیست. در چند مورد، انقباض دوپویترن می تواند از اعضای خانواده به ارث برسد، و از این رو، این یک مشکل ژنتیکی نیز محسوب می شود. علت دقیق انقباض دوپویترن به روشنی درک نشده است. به نظر می رسد خطر ابتلا به این بیماری توسط بیماری های کبدی مانند سیروز، دیابت، صرع و مشکلات تیروئید افزایش می یابد.

علائم بیماری دوپویترن

دوپویترن به طور معمول در طول سالها به آرامی پیشرفت می کند، این وضعیت معمولا با ضخیم شدن پوست در کف دست شما آغاز می شود و همانطور که در حال پیشرفت است، پوست روی کف دست شما ممکن است چروک یا گود شود.یک قوس از بافت می تواند در کف دست شما ایجاد شود این توده ممکن است به لمس شدن حساس باشد اما معمولا دردناک نیست.در مراحل بعدی دوپویترن، طناب های بافتی که زیر پوست کف دست شما قرار دارند، می توانند تا انگشتان شما گسترش پیدا کنند به طوری که این طناب ها سفت می شوند و در مواقع شدید انگشتان شما ممکن است به سمت کف دستتان برسند.انگشت کوچک وحلقه بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند، اما انگشت میانی نیز می تواند درگیر باشد، انگشت شست و اشاره به ندرت تحت تاثیر قرار می گیرند. دوپویترن در هر دو دست می تواند اتفاق بیفتد، هر چند یک دست معمولا به شدت بیشتری تحت تاثیر قرار می گیرد.

دلایل بیماری دوپویترن

پزشکان نمی دانند که علت دوپویترن چیست وهیچ شواهدی وجود ندارد که آسیب های دست یا اشاعه هایی که باعث ارتعاش به دست می شوند را باعث ایجاد این وضعیت بدانند.

عوارض جانبی بیماری دوپویترن

دوپویترن می تواند استفاده از دست هایتان را برای انجام کارهای خاصی سخت کند. از آنجا که انگشت شست و انگشت اشاره معمولا تحت تأثیر قرار نمی گیرند، بسیاری از افراد ناراحتی و ناتوانی زیادی برای انجام فعالیت های حرکتی مانند نوشتن را ندارند اما با پیشرفت دوپویترن، می تواند توانایی شما را به طور کامل دستتان را محدود کند، مانند باز کردن کامل دستتان، گرفتن اشیا بزرگ، یا قرار دادن دستتان در جاهای باریک.

تشخیص بیماری دوپویترن

در بیشتر موارد پزشکان می توانند دوپویترن را تشخیص دهند، دوپویترن توسط نگاه و احساس از دست شما تشخیص داده می شود تست های دیگر به ندرت لازم است. پزشک شما دست هایتان را با یکدیگر مقایسه می کند و برای پوست های دست ،کف دستتان را بررسی می کند.

او همچنین بخشی از دستها و انگشتان شما را برای بررسی گره های سخت یا بافت ها فشار می دهد؛ همچنین ممکن است بررسی کند که آیا شما می توانید دست خود را روی یک میز یا سطح صاف دیگری قرار دهید یا خیر. عدم توانایی باز کردن کامل انگشتان نشان می دهد که شما دچار دوپویترن هستید.

چه مراقبت هایی در خانه می توان انجام داد؟

قبل از عمل جراحی می توانید کارهایی برای بیماری دوپویترن انجام دهید. بهتر است وضعیت خود را زیر نظر داشته باشید زیرا می تواند سال ها یا حتی چندین دهه طول بکشد تا این بیماری پیشرفت کند.زمانی که دیگر قادر نیستید دست خود را صاف بر روی میز قرار دهید یا در فعالیت های روزمره خود دچار مشکل می شوید، بهتر است به پزشک یا جراح مراجعه کنید.جراح در مورد مناسب ترین شیوه عمل جراحی دست شما صحبت خواهد کرد. بهتر است سعی نکنید انگشتان خود را صاف کنید زیرا این امر باعث تشدید آسیب بافت ها و بدتر شدن اوضاع می شود.پس از عمل جراحی، لازم است که جهت دستیابی به بهترین نتیجه و عملکرد، برای استفاده از آتل و کنترل اثر زخم، به فیزیوتراپیست مراجعه کنید.

چه مدت زمانی برای بهبودی لازم است؟

زخم ها معمولاً حدود 10 تا 14 روز طول می کشد تا بهبود یابند. در این مدت باید انگشتان خود را به آرامی حرکت دهید.باید بعد از دو هفته اول بتوانید برای انجام بسیاری از کارهای روزانه از انگشتان دست خود استفاده کنید. تا سه ماه کاهش تدریجی درد و تورم و بهبود حرکت و قدرت انگشتان وجود دارد.فیزیوتراپی زودرس می تواند به جلوگیری از عوارض و به حداقل رساندن درد بعد از عمل جراحی کمک کند.بهبودی کامل بعد از عمل با توجه به موقعیت انگشت قبل از عمل و آنچه در عمل جهت صاف کردن انگشت لازم است، تا سه ماه یا بیشتر طول می کشد.

گزینه های درمانی این وضعیت به شدت و پیشرفت بیماری بستگی دارد. اگر وضعیت پیشرفت بیماری به صورت کند و تدریجی است، پس لازم نیست زیاد نگران باشید.

راهکار هایی برای تسکین علائم بیماری دوپویترن

  • تکنیک نیدلینگ: در موارد شدید، ممکن است به این روش نیاز داشته باشید. در این روش، استفاده از سوزن درمانی می تواند موثر باشد. سوزن ها از طریق پوست شما وارد می شوند و بر روی طناب بافتی تاثیر می گذارند. اما در این شرایط، احتمال عود و بازگشت انقباضات وجود دارد. در چنین مواردی، روش باید تکرار شود. یکی از اصلی ترین مزایای روش سوزن زدن، این است که نیازی به برش ندارد. به همین دلیل می توان سوزن زدن را همزمان روی چند انگشت انجام داد. اما نمی توان از آن در بعضی از نقاط انگشت که خطر آسیب به عصب وجود دارد استفاده کرد.
  • تزریق آنزیم ها: تزریق نوع خاصی از آنزیم به کف دست شما می تواند تاندون ها را نرم کند. احتمال ضعیف شدن اعصاب و تاندون های کف دست در حین تزریق آنزیم ها وجود دارد. آنزیم کلاژناز کلستریدیال برای درمان این وضعیت موثرتر شناخته شده است.
  • پرتو درمانی: این روش کاملا غیر تهاجمی است. می تواند برای بیماران با شدت کم تجویز شود. بررسی ها در مورد استفاده از اشعه برای این شرایط ادامه دارد. با این حال، نتایج کاملا مثبتی نشان نداده است.
  • عمل جراحی: در بیشتر موارد شدید، گزینه دیگر برای بیمار برداشتن بافت کف دست شما با جراحی است.
  • ضربه استروئیدی (تزریق): اگر یک توده دردناک باشد ، تزریق استروئید ممکن است به کاهش درد کمک کند. در بعضی موارد، ممکن است از بدتر شدن وضعیت شما جلوگیری کند. ممکن است به تزریق مکرر نیاز داشته باشید.
  • فاسیوتومی: در این روش بی حسی موضعی به دست ها داده می شود و کل بدن تحت بیهوشی قرار نمی گیرد. جراحی در ناحیه آسیب دیده انجام می شود. بعد از جراحی از بیمار خواسته می شود که برای بهبودی آتل بزنید.
  • عوارض جراحی: خطرات مختلفی در ارتباط با جراحی برای انقباض دوپویترن وجود دارد. قبل از انتخاب گزینه های درمانی بهتر است جوانب مثبت و منفی روش های درمانی مختلف را بسنجید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (87 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (33 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (28 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (30 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (24 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (21 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!