بیماری خوابگردی چیست؟

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
بیماری خوابگردی چیست؟
خوابگردی یا راه رفتن در هنگام خواب که با نام سامبنابولیسم شناخته می شود رفتاری است که به نظر می رسد شما در طی شب از خواب بیدار می شوید و راه می روید و یا حتی ممکن است فعالیت های دیگری نیز انجام دهید اما پس از این که بیدار شوید هیچ خاطره ای از راه رفتن خود و کارهایی که انجام داده اید نخواهید داشت.

اختلال خوابگردی از جمله اختلالات شایع در حوزه خواب میباشد . همچنین اختلال خوابگردی از جمله نگران کننده ترین موضوعاتی است که والدین و اطرافیان فرد مبتلا در مورد آن با پزشک صحبت میکنند . متخصصینی که در حوزه اختلال خواب فعالیت میکنند ، بارها این تجربه را دارند که والدین نگرانی که فرزندشان دچار اختلال خوابگردی است به آنها مراجعه میکنند و میگویند که فرزند ما در خواب راه میرود و خودش را در معرض آسیب قرار میدهد . اختلال خوابگردی از سنین کودکی احتمال وقوع دارد . اما اگر اختلال خوابگردی کودکان درمان نشود و یا این که ناقص درمان شود قطعا در آینده نیز فردی بزرگسال با اختلال خوابگردی را مشاهده خواهیم کرد . در ادامه به علائم و تعریف اختلال خوابگردی خواهیم پرداخت . پس حتما در صورت مشاهده موارد و نشانه هایی که ذکر میشود برای پیشگیری و درمان به پزشک مراجعه شود تا از آسیب ها جلوگیری به عمل بیاید .

در طی این اختلال فرد از خواب بیدار شده به طوری که ممکن است با چشمان باز راه برود، رانندگی کند، غذا بخورد، اعمال غیر ارادی مثل تخلیه ادرار و دیگر کار هایی که در طی بیداری نیز انجام می دهد را انجام دهد. افرادی که در خواب راه می روند، همچنین ممکن است نشانه های دیگری را نیز در هنگامِ خوابگردی یا بعد از آن نشان دهند از جمله: نشستن در تخت با چشم های باز ومعمولا با نگاهی بی روح و حالتی مبهم، گیجی بعد از بیدار شدن، فراموش کردن کارهایی که در هنگام خوابگردی انجام داده اند (همه یا بخشی از آن)، مشکل به سختی بیدار شدن در هنگام راه رفتن در خواب، خشونت بعد از بیدار شدن.

خوابگردی

علت خوابگردی

عوامل زیادی می توانند در خوابگردی نقش داشته باشند، از جمله:

  • فشار عصبی
  • اختلال در برنامه خواب
  • کمبود خواب یا خستگی
  • بیماری یا تب
  • استرس، اضطراب
  • مصرف داروهای خاص
  • رفتن به رختخواب با مثانه پر
  • محیط خواب پر سر و صدا یا محیط خواب نامناسب

بعضی اوقات شرایط خواب آور باعث راه رفتن در خواب می شود مانند:

  • سندرم پاهای بی قرار
  • مصرف مواد اعتیادآور مانند الکل
  • بیماری ریفلاکس معده (GERD)
  • مصرف داروهای خاص مانند داروهای خواب آور، آرام بخش یا برخی داروهای مورد استفاده برای اختلالات روان پزشکی
  • اختلالات تنفسی در خواب (گروهی از اختلالات که دارای الگوهای تنفس غیرطبیعی در هنگام خواب هستند مانند آپنه انسدادی خواب)

عوامل خطر خوابگردی

عواملی که ممکن است خطر خوابگردی را افزایش دهند، عبارتند از:

  • ژنتیک: به نظر می رسد خوابگردی در خانواده ها ژنتیکی و ارثی باشد. اگر یکی از والدین شما سابقه خوابگردی داشته باشد احتمال وقوع خوابگردی در شما زیاد است و اگر هم پدر و هم مادر شما سابقه این اختلال را داشته باشند احتمال بروز خوابگردی در شما بیشتر خواهد بود.
  • سن: خوابگردی بیشتر در بزرگسالان و کودکان اتفاق می افتد اما اگر خوابگردی در بزرگسالی برای اولین بار رخ دهد به احتمال زیاد با شرایط دیگر و بیماری های زمینه ای ارتباط دارد و احتیاج به مراجعه به پزشکتان و درمان دارد.

خوابگردی

عوارض خوابگردی

خوابگردی به خودی خود نگران کننده نیست، اما شما در حالت خوابگردی احتمال دارد:

  • خواب دیگران را مختل کنید.
  • باعث ایجاد احساس خجالت و بروز مشکلات در روابط اجتماعی شما گردد.
  • اختلال در خواب باعث خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و ایجاد اختلال در زندگی روزمره شما شود.
  • در حین خوابگردی به دیگران آسیب برسانید، البته آسیب به دیگران در حین خوابگردی به ندرت رخ می دهد.
  • به خودتان آسیب برسانید (به ویژه اگر در نزدیکی پله ها راه بروید، از خانه خارج شوید، رانندگی کنید یا چیز نامناسبی بخورید.)

تشخیص خوابگردی

برای تشخیص راه رفتن در خواب ، پزشک تاریخچه پزشکی و علائم شما را بررسی می کند. ارزیابی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • معاینه بدنی: پزشکتان می تواند معاینه جسمی را برای تایید یا ردکردن شرایطی که ممکن است با خوابگردی اشتباه گرفته شود، مانند تشنج در شب، سایر اختلالات خواب یا حملات هراس توصیه کند.
  • مشورت در مورد علائم شما: در صورتی که شما تنها زندگی می کنید شاید از راه رفتن در خواب خودتان بی اطلاع باشید و خوابگردی بیشتر توسط اطرافیان شما دیده می شود. برای همین پزشکتان ممکن است از اطرافیان شما بخواهد پرسشنامه ای راجع به رفتارهای خواب شما پر کنند. در صورت داشتن سابقه خانوادگی در مورد خوابگردی حتما به پزشکتان بگویید.
  • مطالعه خواب شبانه (پلی مونوگرافی): در بعضی موارد، پزشکتان احتمال دارد یک مطالعه شبانه را در یک محیط آزمایشگاهی خواب توصیه کند. در پلی مونوگرافی، گیرنده های قرار داده شده بر روی بدن شما امواج مغزی، میزان اکسیژن موجود در خون، ضربان قلب و تنفس و حرکات چشم و پا را هنگام خواب ضبط و کنترل می کنند. حتی امکان دارد از شما فیلم گرفته شود تا بتوانید رفتار خود را در طول خواب مشاهده کنید.

درمان خوابگردی

برای کنترل این اختلال می توانید از راهکارهای خانگی استفاده کنید، از جمله

  • خواب کافی
  • مدیتیشن و تمرینات آرامش بخشی
  • پرهیز از محرک های سمعی و بصری قبل از خواب
  • خوابیدن در جای امن
  • کاهش مصرف کافئین و تخلیه مثانه و روده قبل از خواب
  • قرار دادن زنگ هشدار باز شدن برای تمام درها و پنجره ها
  • عدم مصرف مایعات در ساعت های منتهی به خواب
  • آرام نگه داشتن محیط خواب، کم کردن نور و نویز

دارودرمانی برای خوابگردی

راه رفتن در خواب می تواند به دلیل وجود یک بیماری زمینه ای مانند رفلاکس معده، آپنه خواب، بیماری پای بیقرار، یا تشنج باشد. دارودرمانی زمانی ضروری است که:

  • احتمال بروز آسیب جدی است
  • رفتارهای فرد موجب بیخوابی خانواده و کاهش کیفیت خواب در طول روز شده است
  • سایر روش های درمانی موثر نبوده است

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (191 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان