بیماری مونونوکلئوز عفونی چیست؟

  یکشنبه، 10 مرداد 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
بیماری مونونوکلئوز عفونی چیست؟
مونونوکلئوز عفونی یا مونو اغلب «بیماری بوسیدن» نیز خوانده می‌شود. ویروسی که باعث مونو می‌شود از طریق بزاق سرایت می‌کند، بنابراین از طریق بوسیدن انتقال می‌یابد، اما گاهی ممکن است در معرض سرفه یا عطسه دیگران قرار گرفته باشید، یا از لیوان و ظروف غذایی کسی استفاده کرده باشید که مونو دارد.

بیماری مونونوکلئوز نوعی بیماری عفونی مربوط به دهان است، که می تواند در هر سنی بروز کند. هر چند پزشکان معتقدند که شیوع این بیماری در بین جوانان به مراتب کمتر است.عامل ایجاد این بیماری عفونی ویروس اپشتین بار است. مونونوکلئوز در بسیاری از منابع به عنوان بیماری بوسه نیز شناخته می شود. دلیل این نام گذاری این است که در برخی از مواقع بوسیدن منجر به انتقال این بیماری و آلوده کردن فرد می شود.

مونونوکلئوز در برخی از افراد هیچ علائمی از خود نشان نمی دهد، بنابراین به صورت درمان نشده رها می شود. از این رو ممکن است در طولانی مدت عوارض غیرقابل جبرانی را در پی داشته باشد.

چه عواملی باعث مونو می شود؟

مونونوکلئوز ، یا مونونوکلئوز عفونی ، معمولاً توسط ویروس Epstein-Barr (EBV) ایجاد می شود. اکثر بچه ها در زمان بزرگ شدن در برخی موارد در معرض EBV قرار می گیرند.نوزادان و کودکان خردسال آلوده به EBV معمولاً علائم بسیار خفیفی دارند یا اصلاً علائمی ندارند. اما نوجوانان و جوانان آلوده غالباً علائمی دارند که نشان دهنده مونو می باشد .مونو معمولاً در سنین 15 تا 24 سال در کشورهای پیشرفته شایع تر است. در کشورهای در حال توسعه ، افراد در اوایل کودکی که علائم کمتری دارند بیشتر آلوده می شوند. در افراد بین 16 تا 20 سال حدود 8٪ علایم شامل گلودرد است. سالانه حدود 45 نفر از 100000 نفر در ایالات متحده به بیماری مونو عفونی مبتلا می شوند.ویروس های دیگر ، مانند سیتومگالوویروس ، گاهی اوقات نیز می توانند یک بیماری شبیه این بیماری ایجاد کنند.

مونونوکلئوز معمولا با چه علائمی همراه است؟

بیماری مونونوکلئوز نیز مانند هر بیماری عفونی دیگری با علائم و نشانه هایی همراه است. هر چند این علائم در همه افراد به صورت یکسان بروز نمی کند. اما در ادامه لیستی از رایج ترین علائم این بیماری را برای شما گردآوری کرده ایم.

  • تب
  • سردرد
  • عفونت گلو
  • خستگی بیش از حد معمول
  • بروز برآمدگی متورم و عفونی در گردن یا زیر گلو
  • لوزه های متورم با تنفس دشوار
  • جوش های پوستی عفونی
  • وجود لکه های سفید در پشت حلق
  • بی اشتهایی
  • تورم غدد لنفاوی پشت گردن
  • افزایش احتمال ابتلا به هپاتیت و یرقان
  • بزرگ شدن طحال و احساس درد در قسمت بالای شکم
  • کم خونی
  • بزرگ شدن کبد

تشخیص بیماری مونونوکلئوز عفونی

پزشک شما احتمالاً سوالاتى درباره علائم بیمارى از شما خواهد کرد و سپس براى تائید تشخیص آزمایش خون منو درخواست مى کند.یکى از آزمایش های رایج براى تشخیص این بیماری «تست منوسپات» است. در صورت قطعی نبودن پاسخ آزمایش منوسپات، نیاز به انجام سایر آزمایش هاى خونى است.

بزرگی طحال

نگرانى جدى اصلى درباره منونوکلئوز این است در جریان عفونت با این ویروس ممکن است طحال بزرگ شود و خطر پارگى آن وجود دارد. طحال مانند یک غده بزرگ است که در بخش بالایى سمت. چپ شکم قرار دارد. کارکرد طحال با خون ارتباط دارد.گرچه پارگى طحال در مبتلایان به منونوکلئوز نادر است، توصیه مى شود که نسبت به نشانه هاى آن هشیار باشید و در صورت مشاهده هر یک از آنها بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.نشانه هاى پارگى طحال شامل درد در بخش بالایى سمت چپ شکم (پایین سمت چپ قفسه سینه)، احساس سبکى در سر، احساس تند شدن و شدت ضربان قلب، خونریزى آسان تر از معمول و دشوارى تنفس هستند.

چگونه می توان از ابتلا به بیماری مونونوکلئوز عفونی پیشگیری کرد؟

در حالت کلی هیچ راهی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. زیرا از طرفی هیچ واکسن تایید شده ای برای ایمن سازی شما در برابر این بیماری وجود ندارد. از طرفی ویروس ایجاد کننده این بیماری به گونه ای است که می تواند، حتی پس از برطرف شدن نیز در بدن باقی بماند. بنابراین بزاق فرد آلوده تا آخر عمر می تواند منجر به انتقال این بیماری شود.

عدم استفاده از لیوان، قاشق و ظروف مشترک و پرهیز از بوسیدن افراد دارای علائم و یا افرادی که به تازگی بهبود یافته اند نیز می تواند راهی برای پیشگیری از آن باشد.

همه افراد بالغ بالای ۳۵ سال، احتمال ابتلا به این بیماری را دارند. اما با توجه به این که هر فرد تنها یک بار در زندگی خود به این بیماری دچار می شود، بنابراین آنتی بیوتیک تولید شده در بدن برای مقابله با این ویروس تا آخر عمر برای فرد کافی خواهد بود.

مونونوکلئوز چگونه درمان می شود؟

بهترین راه درمان برای مونو استراحت و نوشیدن مایعات زیاد است ، به خصوص در اوایل بیماری که علائم شدیدتر است.داروی خاصی برای مونو وجود ندارد ، اما استامینوفن یا ایبوپروفن می تواند به تسکین تب و درد عضلات کمک کندآنتی بیوتیک ها کمکی به رفع این بیماری نمی کنند ، زیرا فقط در برابر باکتری ها موثر هستند. فردی که مونو دارد و آنتی بیوتیک مصرف می کند ، غالباً جوش می زند.هرگز به کودکی که دارای بیماری ویروسی است آسپرین ندهید زیرا استفاده از آن با سندرم ری ارتباط دارد ، که ممکن است باعث نارسایی کبد گردد و یا حتی کشنده شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (572 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (36 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان