بیماری تیروئید و درمان ارتودنسی

  سه شنبه، 22 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
بیماری تیروئید و درمان ارتودنسی
غده تیروئید هورمونی به نام تیروکسین ترشح می کند. این هورمون ممکن است اثراتی قابل توجه ای بر حرکت دندان ها در ارتودنسی داشته باشد.

غده تیروئید و هورمونهای آن نقش بسیار مهمی در تنظیم رشد، تکامل و ساز و کارهای متابولیکی بدن ایفا می کنند. اختلالات تیروئید شامل مجموعه شرایطی است که می توانند روی مراقبت دندانی مؤثر باشند. دندانپزشک به عنوان بخشی از تیم مراقبت های بهداشتی نقش قابل توجهی در کشف ناهنجاری های تیروئید بر عهده دارد. هنگام درمان ارتودنسی در بیماران تیروئیدی باید در نحوه ارائه خدمات دندانپزشکی تغییراتی داده شود. هورمون های تیروئید روی رشد، تکامل بافت های بدن، متابولیسم انرژی و بازسازی سلول ها و مواد مغذی تأثیر می گذارند.

آناتومی داخلی غده تیروئید شامل فولیکول هایی است که حاوی کلوئید موسینی هستند که پروتئین تیروگلوبولین در آن وجود دارد. تیروگلوبولین جزء سازنده اصلی دو هورمون اساسی است که توسط تیروئید تولید می شوند: تری یدوتیرونین یا T3 و تیروکسین یا T4. برای ساخت و ترکیب T3 و T4 علاوه بر تیروگلوبولین، ید هم مورد نیاز است. ید به سلول های فولیکولی تیروئید انتقال می یابد و با تیروگلوبین ترکیب می شود تا پیش ماده هورمون تیروئید تشکیل شود. نقص در هر یک ازهورمونهای T3 یا T4 می تواند به شدت روی رشد و تکامل کودکان تأثیر بگذارد و موجب کاهش عملکرد متابولیکی بزرگسالان خواهد شد. تولید بیش از حد یا مازاد بودن هورمون های تیروئید در صورتی که به موقع کشف و درمان نشوند می توانند عوارض جدی و تهدید کننده ای برای سلامتی در پی داشته باشد.

غده تیروئید

غده تیروئید یک غده درون ریز است که به شکل پروانه و در قسمت عرضی حنجره در جلوی گلو واقع شده است.غده تیروئید جزء بزرگترین غدد اندوکرین است و از دو لوب تشکیل می شود.از غده تیروئید هورمون هایی ترشح می شوند که عمدا بر متابولیسم و سنتز پروتئین تاثیر می گذارند.ممکن است تیروئید توسط بیماری های مختلف تحت تاثیر قرار بگیرد.در سراسر جهان شایع ترین علت اختلال درکارکرد تیروئید کمبود ید است.کم کاری تیروئیدیسم ثانویه که به دلیل کمبود ید اتفاق می افتد می تواند ناتوانی فکری به بار بیاورد اما خوشبختانه کاملا قابل پیشگیری است.غده تیروئید قادر است هورمون کلسیتونین تولید کند که به تنظیم میزان کلسیم خون کمک می کند.سلول های پارافوللیکولار در پاسخ به کلسیم خون بالا کلسیتونین تولید می کنند.

بیماری تیروئید و درمان ارتودنسی

به دلیل مکانیسم فیدبک منفی که ترشحات هورمون تیروئید را تنظیم می کند، اندازه گیری سرمی TSH بهترین شیوه برای تعیین عملکرد تیروئید است. افرادی که مبتلا به کم کاری اولیه تیروئید هستند غلظت TSH آنها زیاد خواهد بود چون بدن آنها تلاش می کند تا هورمون تیروئید بیشتری تولید کند. آثار دهانی شایع در کم کاری تیروئید عبارتند از بزرگی زبان، نارسایی چشایی، تأخیر رویش دندانها، ضعف سلامت پریودنتال و تأخیر در ترمیم زخم ها. بیمارانی که برای مدت طولانی دوز ثابتی از جایگزین هورمونی دریافت می کنند نمی بایست مشکلی با درمان های معمول و اورژانسیارتودنسی داشته باشند.

زمانی که اقدام به درمان ارتودنسی می کنید ممکن است هورمون تیروئید بر روی حرکت دندان ها در طول درمان ارتودنسی تاثیر بگذارد. در واقع غده درون ریز تیروئید که در قسمت عرضی حنجره در جلوی گلو قرار دارد، هورمون تیروکسین تولید می کند.

مصرف تیروکسین است که سرعت حرکت دندان ها را در طول درمان ارتودنسی افزایش می دهد. همچنین با عدم رعایت نکات بهداشتی و پوکی استخوان در حین درمان ارتودنسی باعث بروز عوارض جبران ناپذیری در آن ها می شود.

به همین دلیل است که افرادی که تیروئید دارند با محدودیت درمان روبرو هستند. به همین دلیل ارتودنتیست باید در طی درمان ارتودنسی مراقبت های لازم را انجام دهد. زمانی که تحت درمان ارتودنسی هستید اگر دوز پایین تیروکسین تجویز شود تحریک پذیری ریشه نسبت به نیروی ارتودنسی کاهش پیدا می کند. در نتیجه درمان طولانی تر می شود.

 درمان ارتودنسی

تاثیر تیروئید بر درمان ارتودنسی

در درمان ارتودنسی هورمون های تیروئید می تواند بر حرکت دندان ها تاثیر زیادی داشته باشند. یکی از هورمون هایی که غده ی تیروئید ترشح می کند، تیروکسین نام دارد. تیروکسین باعث تنظیم کلسیم بدن شده و در شکل و نحوه قرار گیری دندان ها و فک در طول درمان ارتودنسی تاثیر بسزایی دارد. هورمون های تیروئید می توانند باعث افزایش سرعت حرکت دندان ها در درمان ارتودنسی شود. بنابراین در افرادی که به پرکاری تیروئید مبتلا هستند، سرعت حرکت دندان ها بیشتر از حالت طبیعی بوده و در افراد با تیروئید کم کار سرعت این روند کمتر است. از همین رو بیماران مبتلا به اختلالات هورمونی باید برای دستیابی به نتیجه بهتر در درمان با ارتودنسی، به کنترل این هورمون ها زیر نظر پزشک متخصص بپردازند. چه بیمار کم کاری و یا پرکاری تیروئید داشته باشد حتما قبل از درمان ارتودنسی باید میزان هورمون تیروئید کنترل شود و این امر توسط یک متخصص غدد میسر است.

کنترل تیروئید در حین درمان ارتودنسی

در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید همواره استرس و اضطراب بیشتر از سایر افراد است. این افراد در حین درمان ارتودنسی دچار استرس بیشتری شده و وضعیتی که به آن بحران تیروتوکسیکوز گفته می شود، در این افراد به وجود می آید. در این وضعیت تیروئید فرد بیش از پیش به فعالیت پرداخته، پرکاری تیروئید شدیدتر و فعالیت تیروئید سمی می شود. در چنین موقعیتی با نظر متخصص غدد برای کنترل وضعیت از داروهایی چون اپی نفرین استفاده می شود. در موارد حاد متخصص ارتودنسی، در صورت صلاح دید، درمان ارتودنسی را به تعویق می اندازد. از طرف دیگر طول ویزیت درمان ارتودنسی در افراد مبتلا به کم کاری و یا پر کاری تیروئید، بایستی تا حدامکان کوتاه باشد خصوصا در جلسه باندینگ که قرار است براکت ها قرار گیرند این زمان باید تا جایی که مقدور است کوتاه باشد. در این بیماران ممکن است بر اساس صلاح دید متخصص ارتودنسی از آرام بخش در حین درمان استفاده شود.

نکات مهم در کم کاری یا پر کاری تیروئید در طول درمان ارتودنسی

بیمارانی که از مشکلات و اختلالات تیروئیدی رنج می برند، لازم است در حین درمان ارتودنسی برخی مراقبت های لازم از تیروئید را رعایت کنند تا درمان ساده تر و نتیجه مطلوب تری را تجربه کنند. برخی از این مراقبت ها شامل موارد زیر می باشند:

  • از استرس و تنش و شرایطی که باعث ایجاد هرگونه استرس می شوند، دوری کنید.
  • در صورت هر گونه عفونت با دستور پزشک آن را برطرف کنید، زیرا وجود عفونت در بیماران کم کار و یا پر کار تیروئید باعث اختلال در درمان ارتودنسی خواهد شد .
  • در طول درمان با ارتودنسی در صورت داشتن علائم تیروتوکسیک که شامل مواردی چون تب، تپش قلب، اسهال و استفراغ می باشد، به متخصص ارتودنسی معالج خود مراجعه کنید.

برخی عوارض احتمالی تیروئید در طول درمان ارتودنسی

ابتلا به اختلالات تیروئید می تواند در طول درمان ارتودنسی برخی عوارض و مشکلات برای فرد مبتلا به وجود بیاورد، برخی از عوارض احتمالی که اختلالات تیروئید ممکن است حین درمان ارتودنسی برای فرد مبتلا ایجاد کنند عبارتند از:

  • در صورت پرکاری تیروئید بیمار، ریمادلینگ در استخوان فک و دندان ها و بافت پریودنتال بیش از حد مجاز انجام شود.
  • در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید، درمان ارتودنسی می تواند منجر به تحلیل ریشه دندان ها شود.

پرکاری تیروئید می تواند منجر به هایپرتروفی زبان یا افزایش حجم زبان شده و در طول درمان ارتودنسی روی شکل دندان ها و فک تاثیر منفی بگذارد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (57 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (41 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (41 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (39 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (36 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (33 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (32 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) اولین غذای "جان" پسر بهرام رادان که مامان مینا براش درست کرده+عکس/ نوش جونش (26 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!