بیش فعالی کودک چگونه تشخیص داده می شود؟

  یکشنبه، 05 بهمن 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
بیش فعالی کودک چگونه تشخیص داده می شود؟
هنگامی که به فکر درمان بیش فعالی در کودکان می افتید باید بدانید که اختلال بیش فعالی درمان قطعی ندارد اما کاملا قابل کنترل است. روش های مختلفی برای درمان بیش فعالی وجود دارد که براساس نظرات متفاوتی که کارشناسان می دهند اجرا می شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، مراقب کودک بیش فعال برای مراقبت از این کودکان با توجه به نشانه های این اختلال همیشه با چالش های بزرگی روبه رو است. بیش فعالی یا اختلال نقص توجه در کودکان( Attention Deficit Hyperactivity Disorder) که به اختصار به آن ADHD گفته می شود به حالتی اطلاق می گردد که در آن کودک بیش از حد متعارف فعال و پرجنب و جوش است که این امر باعث بروز مشکلاتی اساسی در کیفیت زندکی کودک و اطرافیانش می گردد. از نشانه های اصلی بیش فعالی در کودکان می توان به عدم توانایی در تمرکز، جنب و جوش غیر طبیعی و داشتن حرکات تکانشی در اعضای بدن اشاره نمود.

اولین قدم برای درمان بیش فعالی در کودکان ، شناسایی علائم است. با شناخت علائم و نشانه های بیش فعالی می توانید متوجه شوید که آیا فرزندتان بیش فعال است یا خیر. علائم بیش فعالی در کودکان ممکن است با توجه به شرایط خانوادگی و ژنتیکی که کودک دارد، متفاوت باشد.

اما به صورت مختصر می توان به موارد زیر به عنوان علائم بیش فعالی در کودکان اشاره کرد:

گوش ندادن به صحبت های دیگران، علاقه به بازی های پر سر و صدا، پرچانگی و صحبت کردن بیش از اندازه، تحریک پذیری بسیار بالا و نیمه تمام رها کردن کارها.

باید توجه داشته باشید که داشتن یک یا حتی چند مورد از نشانه هایی که گفته شد، الزاما به این معنا نیست که فرزندتان بیش فعال است و به این اختلال مبتلاست. بلکه به این معنی است که باید بیش فعالی را جدی بگرید و به دنبال تشخیص و راه های درمان آن بگردید.

بیش فعالی چگونه تشخیص داده می شود؟

قدم بعدی در درمان بیش فعالی در کودکان، تشخیص دادن به موقع و مناسب اختلال بیش فعالی است. برای تشخیص بیش فعالی یک تست مشخص وجود ندارد. بلکه برای شناختن علائم بیش فعالی در کودکان نیاز است که سوالات متفاوتی در مورد موضوعات متفاوت پرسیده شود. روانشناس این اطلاعات را از پدر و مادر کودک، مدرسه او و یا حتی از طریق سوال پرسیدن از خود کودک به دست می آورد.

روان پزشکی که می خواهد روند درمان بیش فعالی در کودکان را شروع کند از شما در مورد علائم مختلفی که فرزندتان دارد سوال می کند. هم چنین سوالات دیگری در مورد این که این علامت ها چه مدت است که شروع شده می پرسد.

هر اختلالی بیش فعالی نیست!

در سال های اخیر، بیش فعالی و صحبت در مورد اثرات آن در جامعه بسیار رواج یافته است. به همین دلیل ممکن است تعدادی از اختلالات و مشکلاتی که کودکان با آن دست و پنجه نرم می کنند با بیش فعالی اشتباه گرفته شود.

از جمله این اختلال ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اختلال دوقطبی، اختلال شیدایی، حسادت، عصبانیت، افسردگی.

تشخیص اختلال های روانی در کودکان زیر 5 سال بسیار مشکل است. به این دلیل که کودکان در سن قبل از مدرسه به شدت تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می گیرند و شما ممکن است این شرایطی که تجربه می کنند را به عنوان بیش فعالی در نظر بگیرید.

نکته دیگری که در درمان بیش فعالی در کودکان زیر 5 سال اهمیت دارد این است که خُلق و رفتار بچه ها در این سن به شدت تغییر می کند. در این سن کودک با جهان اطرافش مواجه می شود و دوست دارد موارد متفاوتی را تجربه کند. در چنین شرایطی موضوعات مختلف بسیار بر او تاثیر می گذارند. برنامه های تلویزیونی، والدین و کودکان بزرگتر از جمله عواملی هستند که بر رشد شخصیت کودک تاثیر می گذارند.

درمان بیش فعالی در کودکان چگونه انجام می شود؟

برنامه درمانی که برای درمان بیش فعالی در کودکان در نظر گرفته می شود، شامل موارد مختلفی است که وابسته به عوامل زیادی است. علائم بیش فعالی در کودکان با توجه به سن آن ها ممکن است متفاوت باشد. برنامه درمانی می تواند شامل برنامه های آموزشی، دارو درمانی و ترکیبی از هردو باشد.

روان پزشک تشخیص می دهد که کودک چه دارویی و به چه مقداری مصرف کند. اشتباهی که تعدادی از والدین انجام می دهند این است که از داروهایی که روان پزشک برای کودکان دیگر تجویز کرده برای فرزندشان استفاده می کنند. روان پزشک برای درمان بیش فعالی در کودکان براساس ویژگی های جسمی و پیشرفت اختلال دارو تجویز می کند.

یکی از روش های موثر دیگر در درمان بیش فعالی در کودکان ، رفتار درمانی است. در این روش، با کودک صحبت می شود و سعی می کنند با تشویق کردن و صحبت منطقی او را به سمت رفتار بهتر سوق دهند. هم چنین راه دیگری که می توان با آن رفتار کودکان را بهبود بخشید، دادن آموزش های مناسب به والدین است. این موضوع در بهبود علائم بیش فعالی در کودکان بسیار موثر است.

چه درمانی برای کودک من موثر است؟

هیچ کسی نمی تواند به صورت دقیق تعیین کند که چه درمانی برای همه افراد مناسب است. نکته ای که اهمیت دارد این است که درمان دارویی برای همه پاسخگو نیست و ممکن است در تعدادی از افراد به خوبی جواب ندهد. از طرف دیگر تعدادی از کودکان با روش های روانشناسی و صحبت های والدین کنار نمی آیند.

در چنین شرایطی نقش یک روانشناس بسیار حیاتی به نظر می رسد. یک روانشناس با تجربه و با سواد به شما کمک می کند تا بهترین استراتژی را در درمان بیش فعالی در کودکان تان در پیش بگیرید.

آیا بیش فعالی تاثیرات مثبتی هم در کودکان دارد؟

شاید این موضوع در ابتدا خنده دار به نظر برسد اما باید بگوییم که بله. بیش فعال بودن کودک تان می تواند اثرات مثبتی را هم برای او در پی داشته باشد. از جمله این اثرات مثبت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- خلاقیت

افرادی که علائم بیش فعالی در کودکان را دارند، ذاتا خلاق هستند و می توانند موارد را به خوبی تصور کنند. این تصورات و قدرت ذهنی بالا به آن ها کمک می کند که بتوانند هنرمندان خوبی باشند. این کودکان به دلیل توانایی بالایی که در درگیر شدن با مسائل مختلف دارند، می توانند ایده پردازهای خوبی برای فعالیت های فرهنگی و هنری باشند.

2- شور و نشاط

به ندرت اتفاق می افتد که کودکانی که بیش فعال اند، کسل باشند و انزوا طلبی داشته باشند. به همین دلیل است که کودکانی که بیش فعالی دارند، دوست دارند در فعالیت های مختلف جسمانی شرکت کنند.

البته یکی از مواردی که باعث می شود پدر و مادر ها به فکر درمان بیش فعالی در کودکان بیفتند این است که مدام به دنبال فعالیت های ورزشی و پر انرژی اند و اطرافیان شان را از این موضوع کلافه می کنند.

والدین چگونه می توانند به درمان بیش فعالی در کودکان کمک کنند؟

هر پدر و مادری دوست دارد که فرزندش بهترین شرایط را تجربه کند و در راحتی زندگی کند. در چنین شرایطی اگر برای کودک اتفاقی بیفتد، پدر و مادر تمام تلاش شان را برای بهتر کردن وضعیت فرزندشان انجام می دهند. در ادامه به چند مورد از کمک هایی که والدین بهبود علائم بیش فعالی در کودکان ، می کنند می پردازیم:

1- خواب و فعالیت فرزندتان را کنترل کنید

خواب و فعالیت دو عامل بسیار مهم در روند درمان بیش فعالی در کودکان هستند. خواب کافی باعث می شود که کودک از نظر ذهنی و عصبی مشکلی پیدا نکند. هم چنین فعالیت بدنی مناسب باعث می شود که کودک بتواند هیجان هایش را تخلیه کند و شادی و نشاط بهتری داشته باشد.

2- به کودک تان یاد بدهید که چطور دوست پیدا کند

اگر کودک یاد بگیرد که با دیگران ارتباط برقرار کند و بتواند با دیگران کنار بیاید، می تواند بهتر از قبل بیش فعالی را کنترل کند. شما به عنوان یک پدر یا مادر باید به کودک تان بیاموزید که شنونده خوبی باشد و آستانه تحملش را بالا ببرد تا بتواند با دیگران رابطه دوستانه برقرار کند.

3- غذا خوردن کودک تان را اصلاح کنید

یکی از موارد دیگری که به درمان بیش فعالی در کودکان بسیار کمک می کند، تغدیه مناسب است. تغدیه مناسب به خصوص در کودکان باعث رشد سیستم عصبی می شود و از مشکلات بعدی جلوگیری می کند. کودکان عادات غذایی را از خانواده می آموزند و تلاش می کنند خودشان به صورت مستقل اجرا کنند.

نید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (701 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان