معرفی برج العرب دبی

  سه شنبه، 18 آبان 1400   زمان مطالعه 13 دقیقه
معرفی برج العرب دبی
برج العرب دبی در جزیره‌ای مصنوعی در ۲۸۰ متری ساحل جمیرا واقع شده است و چهارمین هتل بلند جهان به حساب می‌آید. این هتل که ۳۲۱ متر ارتفاع دارد، در سال ۱۹۹۹ میلادی افتتاح شد و طوری طراحی شده است که به بادبان کشتی شباهت دارد. این اثر نمادین یکی از مشهورترین جاهای دیدنی دبی است.

برج العرب نام هتلی در دبی، امارات متحده عربی است. ساختمان آن ۳۲۱ متر ارتفاع دارد و در جزیره ای مصنوعی ۲۸۰ متر از خشکی بنا شده است. کوچک ترین اتاق هتل ۱۶۹ و بزرگ ترین اتاق آن ۷۸۰ متر مربع مساحت دارند.غالباً هتل برج العرب را به اشتباه « تنها هتل ۷ ستاره جهان» می نامند اما چندین هتل ۷ ستاره دیگر در دنیا وجود دارد که این هتل از همه آنها بهتر است.هفت طبقه از این هتل به صورت آکواریوم در زیر دریا وجود دارد. اجاره کوچک ترین اتاق این هتل شبی ۶ هزار درهم است. سرو هر غذا در این هتل کمتر از ۱۰۰۰ درهم نیست. تمامی مهمانان این هتل تا روز آخر اقامت از آخرین مدل گوشی آیفون و اینترنت نامحدود رایگان بهره مند میشوند.

برج العرب کجاست؟

برج العرب، هتلی فوق لوکس و مجللی در دبی و امارات متحده عربی است که روی جزیره ای مصنوعی در فاصله ۲۸۰ متری از ساحل و روی دریا قرار دارد.

درباره برج العرب

برج العرب که به جسارت در طراحی، لوکس بودن بی حد وحصر سوئیت ها، ارتفاع بلند و بسیاری از ویژگی های دیگرش معروف است، بی شک یکی از بهترین هتل های جهان به حساب می آید. این برج که نمادی از دبی مدرن محسوب می شود، برنده چندین جایزه به عنوان لوکس ترین هتل جهان شده است.هتل مذکور نه تنها از نظر معماری جذابیت زیادی دارد، بلکه در زمان افتتاح به عنوان بلندترین هتل جهان شناخته می شد؛ گرچه برتری برج العرب چندان دوام نیاورد و در سال های بعد سه هتل دیگر در دبی ساخته شدند که از نظر ارتفاع بلندتر از آن بودند. با این حال، به نظر نمی رسد که هیچ یک از هتل های این شهر لوکس بتوانند با شهرت برج العرب رقابت کنند. در واقع، این هتل که ادعا می شود تنها هتل هفت ستاره در جهان است، در جزیره ای مصنوعی در وسط دریا خودنمایی می کند و مجهز به یک هلی پد معلق است که امکان تبدیل آن به زمین تنیس وجود دارد.

برج العرب

برج العرب در ابتدا به عنوان نمادی برای دبی و شناساندن آن به مردم جهان ساخته شد و اکنون بخش زیادی از این شهرت مدیون هلی پد آن است. معمار این شاهکار تمام تلاش خود را به کار بست تا ساختاری در سطح جهانی ارائه دهد که تصویری برجسته از دبی را به تصویر بکشد.برج العرب دارای سوئیت های مشرف به دریا، ۹ رستوران معروف و یک اسپا با خدمات کامل است. علاوه بر این، مهمانان می توانند از رولز رویس همراه با راننده یا هلیکوپتر اختصاصی هتل برای حمل ونقل استفاده کنند. تراس هتل نیز با دو استخر شنا، ۳۲ کابانای لوکس و رستوران، اوقاتی خوشی را برای مهمانان می سازد.

جایگاه هلی کوپتر در برج العرب

اگر از سمت دریا به برج العرب نگاه کنید، یک صلیب در نمای شمالی آن به چشم می خورد که باعث بحث و جدل های زیادی در میان بزرگان امارات متحده عربی شد. سرانجام حاکم دبی با ممنوعیت صدور مجوز برای قایقرانی و پرواز از ضلع شمالی، به این ماجرا خاتمه داد.جذابیت بصری برج العرب آن را بین گردشگران معروف کرده است؛ به خصوص در طول شب که نورپردازی فضای بیرونی برج از سفید به رنگ های گوناگون تغییر می کند. این نورپردازی ظاهر کاملی به برج می بخشد و تصویر بهتری از آن در چشم انداز اطراف به وجود می آورد.

برج العرب چگونه ساخته شد؟

«تام رایت» (Tom Wright)، معمار بریتانیایی، برج العرب را به سفارش شیخ محمد بن رشید آل مکتوم، حاکم دبی، طراحی کرد. از ابتدا هدف از ساخت این هتل بی نظیر، سرمایه گذاری در گردشگری منحصربه فرد بود. چالش برانگیزترین جنبه برای معماران و مهندسان، تصمیم برای ساخت آسمان خراشی در یک جزیره مصنوعی بود؛ ایده ای که بعدها برای جزیره پالم معروف نیز تکرار و در مقیاس بزرگ تری اجرا شد.برج العرب به دلیل ویژگی های پیچیده مهندسی و ساختمانی قابل توجه است. جزیره مصنوعی آن باید به اندازه ای پایین ساخته می شد که بیننده تصور کند، ساختمان روی آب شناور است. از آنجا که مهندسان به دنبال ایجاد یک لایه سطحی از سنگ های بزرگ بودند، ساخت جزیره در دل دریا سه سال به طول انجامید. برای جلوگیری از خطر وقوع سیل، بلوک های بتونی سوراخ دار با الگوی لانه زنبوری روی بستر سنگ نصب شدند که همچون اسفنج مصنوعی غول پیکر عمل می کنند و ضربه موج را کاهش می دهند.در پایان کار، جزیره مصنوعی که هتل برج العرب روی آن ایستاده بود، تقریبا هفت متر ارتفاع داشت.

تاریخچه ساخت هتل برج العرب

تام رایت از شرکت «دبلیو اس آتکینز» (WS Atkins) طراحی هتل برج العرب را در سال ۱۹۹۳ میلادی آغاز کرد و وظیفه او ایجاد سازه ای بود که نماد دبی و بازتابی از میراث آن باشد. برج العرب در جزیره ای خصوصی در ۱۵ کیلومتری جنوب ساحل یکی از قدیمی ترین محله های دبی به نام جمیرا ساخته شده است.برج العرب مظهر تجمل است که ساخت آن در سال ۱۹۹۴ میلادی با همکاری بیش از ۳,۵۰۰ کارگر، ۳,۰۰۰ شرکت و پیمانکار و ۲۵۰ طراح از انگلستان، ایالات متحده آمریکا و دبی آغاز شد. کار ساخت جزیره مصنوعی حدود سه سال به طول انجامید و سپس پایه های برج بنا نهاده شد که در مدت زمان دو سال ساخته شد.این هتل حدود پنج سال بعد در اول دسامبر ۱۹۹۹ میلادی افتتاح شد که در فهرست استثنایی ترین جاذبه های دبی قرار گرفت. این ساختمان دارای یک مخروط فولادی معکوس است که در نزدیکی سقف در ارتفاع ۲۱۰ متری قرار دارد. از این بخش در درجه اول به عنوان هلی پد استفاده می شود؛ گرچه برای رویدادهای خاصی نیز به کار می رود.

برج العرب

طراحی و معماری برج العرب

طرح ساختمان برج العرب به صورت دو بال به شکل «V» است که ضمن ایجاد یک دکل، آتریوم عظیمی را در بر می گیرد. طراحی و ساخت برج با چالش های متعددی همراه بود که در ادامه به آن می پردازیم.

ساخت برج العرب روی جزیره مصنوعی

کل برج با ۲۵۰ ستون به قطر ۱٫۵ متر مهار شده است که ۴۵ متر زیر دریا پایین رفته اند. برای این منظور فاصله میان پایه ها با سنگ و شن پوشیده شده است. تجمع میلیاردها دانه شن منجر به ایجاد اصطکاک زیادی می شود که پایه را محکم در جای خود نگه می دارد.

استحکام برج العرب

هر یک از ۲۰۲ سوئیت هتل از دو طبقه تشکیل شده که دارای نمای منحنی و بالکنی در طبقه فوقانی است. سوئیت ها به صورت پیش ساخته هستند که در محل به سازه بتنی نصب شده اند. برای دستیابی به استحکام کافی، از خرپاهای فلزی غول پیکر با مقطع مثلثی و طول ۸۵ متر در دیوارهای جانبی بیرونی استفاده شده است. این خرپاها می توانند در طول روز تا پنج سانتی متر منبسط و منقبض شوند که برای این منظور یک میله اتصال هدایت کننده طراحی شد.

برج العرب

مقاومت برج العرب در برابر باد شدید

بیرونی ترین قسمت ساختمان با اسکلتی فولادی از تیرهای بزرگ ساخته شده است که از سازه در برابر بادهای شدید محافظت می کند؛ بادهایی که اغلب در امتداد این خط ساحلی می وزند. استفاده از تیرهای فولادی با توجه به محدوده دمای روزانه معمولی این منطقه، مشکلات بیشتری را به همراه داشت؛ گرچه این مشکلات با ایجاد مهارهای متحرک برای تیرهای فولادی محقق شد که می توانستند با انبساط روزانه تیرها مقابله کنند.

مقاومت برج العرب در برابر گرمای شدید

نمای برج با دو لایه بافت معماری پوشانده شده است که به منظور جلوگیری از گرمای بیش از حد و نور خورشید، ۶۰ سانتی متر با هم فاصله دارند.در واقع، میزان انرژی خورشیدی برج باید در طول سال تحت نظارت باشد تا از بار اضافی انرژی (برق و گرما) در بخش های مسکونی جلوگیری شود. به همین دلیل تصمیم گرفته شد که نمای جلوی هتل بدون شیشه باشد و از پوشش دو لایه ای یک صفحه پارچه ای سفید شفاف استفاده شود. وجود این متریال پارچه ای سفیدرنگ و محکم در نمای سازه، به هتل ظاهر بادبانی می دهد. رنگ این نما در طول شب در هر ۱۵ دقیقه تغییر می کند تا جلوه ای منحصربه فرد به وجود آورد؛ در عین حال که مزاحمتی برای مهمانان داخل سوئیت ها ایجاد نمی کند.در طول روز، نور خورشید از آن عبور می کند؛ اما مانع از گرمای بیش از حد به فضای داخلی می شود و با بازتاب بخش اعظم انرژی به بیرون، برج را خنک نگه می دارد و سایه تولید می کند. روش کار به این صورت است که انرژی حرارتی پس از عبور از پارچه اول، به واسطه جریان هوا بین دو لایه پارچه از بین می رود و به این ترتیب، انرژی دریافتی به حداقل می رسد. در طول شب، فضای بین دو پرده روشن می شود و منظره بصری زیبایی را در فضای داخلی و خارجی ایجاد می کند.

برج العرب

علاوه بر این، جهت ساختمان باعث کاهش حرارت در فصل تابستان می شود. بخش برجسته جنوبی برج دارای بیشترین مساحت است که در نتیجه ظرفیت حداکثر جذب گرما را دارد.

اثر دودکش برج العرب

درهای چرخان واقع در ورودی اصلی به عنوان مکانیسم قفل کننده عمل می کند تا از پدیده موسوم به «اثر دودکش» جلوگیری کند؛ این موضوع هنگام صعود هوای گرم و سقوط هوای خنک در ساختمان های بلند رخ می دهد.درهای چرخان در ورودی اصلی مانع از پدیده اثر دودکش می شوندبه عبارتی، با وجود دمای ۲۳ درجه داخل برج العرب، دمای دبی گاهی اوقات در طول روز به ۵۰ درجه می رسد و در نتیجه در ساعاتی از روز حدود ۳۰ درجه اختلاف دما میان فضای داخل و خارج به وجود می آید. اختلاف دما منجر به اختلاف فشار می شود که در ساختمان های بلند بروز بیشتری پیدا می کند.این موضوع می تواند مشکلات زیادی از جمله گیرکردن در آسانسورها، ایجاد سروصدا بر اثر عبور هوا از داخل شیارها و نشت هوا به وجود آورد. راهکار چنین معضلی، درهای چرخان هستند که هیج فضایی برای تبادل هوا با بیرون باقی نمی گذارند. به این ترتیب، فضای داخل هتل با فضای بیرون هیچ گاه در تماس نخواهد بود.

تاثیر زلزله بر سازه برج العرب

برج العرب در منطقه زلزله خیز قرار ندارد. با این حال، جنوب ایران که در فاصله کمی از شمال دبی واقع شده، در معرض خطر زلزله متوسط است و به نوبه خود می تواند لرزه هایی در دبی ایجاد کند. برای تقویت سازه در برابر هرگونه نوسان احتمالی، از دو میراگر جرمی تنظیم شده (TMD)، هرکدام به وزن حدود دو تن استفاده شده است که ارتعاشات در دکل لوله ای فولادی را محدود می کند؛ این دکل ۶۰ متر بالاتر از ساختمان قرار دارد.

اعوجاج هارمونیکی برج العرب

پس از ساخت اسکلت اولیه برج العرب و زمانی که پروژه در مراحل پایانی قرار داشت، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم درخواست کرد که تا حد ممکن تمامی ابزارهای داخل سوئیت ها الکترونیکی باشند. انجام این کار مستلزم تغییر در ساختار سیم کشی برج و افزایش۵۰ درصدی بارالکتریکی بود.هر سوئیت برج نزدیک به ۱۴ کیلووات انرژی مصرف می کند که معادل هشت برابر مصرف انرژی در سوئیتی معمولی در اروپا است. به طور کل، انرژی لازم برای تامین برق برج العرب، برابر با شهرکی به جمعیت ۶ هزار نفر می شود. برای مدیریت این حجم عظیم جریان الکتریکی، بیش از ۵,۰۰۰ کیلومتر سیم کشی در ساختمان کار شد که می توانست اختلالی به نام «اعوجاج هارمونیکی» را رقم بزند و موجب اختلال در عملکرد رله ها، فیوزها، کلیدها و سیستم های کنترل از راه دور شود. مهندسان برق سازه، برای عبور از این چالش به سراغ دستگاه فیلترینگ امواج رفتند و راهکار فیلترینگ فعال را در پیش گرفتند.

داخل برج العرب چگونه است؟

برج العرب یکی از مجلل ترین هتل های جهان محسوب می شود که فضای داخلی آن به صورت فاخر و لوکس، جامع و باروک طراحی شده است.طراح چینی «خوان چو» (Khuan Chew) که کار دکوراسیون بسیاری از هتل های برجسته در سراسر جهان را برعهده داشته است، ماموریت طراحی داخلی برج العرب را بر اساس چهار عنصر جهان باستان (آب، آتش، باد و خاک) پذیرفت. آب در آکواریوم ها و فواره های کل هتل وجود دارد، در حالی که آتش در فواره ورودی به چشم می خورد؛ همراه با بخار که نشا ن دهنده هوا است. خاک از طریق ۲۴ هزار متر مربع سنگ مرمر و سنگ های قیمتی به نمایش درآمده که در سراسر هتل استفاده شده است.طراحی داخلی برج العرب بر اساس چهار عنصر آب، آتش، باد و خاک استطراحی داخلی برج همچنین با توجه به مناظر و فرهنگ کشور امارات متحده عربی انجام شده و تلفیقی از روحیه مهمان نوازی عرب ها و رنگ شن های صحرا است که منجر به ایجاد فضای بدیعی شده است. هنگام ورود به برج نیز از فضای رنگارنگ و معماری منحصربه فرد آن شگفت زده می شوید. قطعا استفاده از بهترین مصالح و وسایل روز دنیا از جمله ۳۰ نوع سنگ مرمر مرغوب، انواع لوسترهای لوکس و بهترین فرش های دستبافت در این امر بی تاثیر نبوده اند.آتریوم بسیار بزرگی (فضای بزرگ و باز میان ساختمان) در داخل برج وجود دارد که در وسط طبقه همکف به آبشار و فواره ای چند طبقه می پیوندد. اطراف آتریوم مزین به ستون های طلایی است که با ورق های طلای ۲۴ عیار پوشانده شده اند.وجود پروژکتور و نور روشن لامپ های هالوژن با ولتاژ پایین، جذابیت عناصر نقره و کریستال این برج را دوچندان می کنند. در اطراف آسانسور و پایه ستون های بخش پذیرش هتل، لامپ های هالوژن با ولتاژ پایین وجود دارد که جلوه ای چشمگیر ایجاد می کنند. این نورپردازی ها برای دستیابی به صحنه ای جذاب از فضای داخلی لازم بوده اند.

داخل برج العرب

برج العرب چند متر ارتفاع دارد؟

برج العرب با ۳۲۱ متر ارتفاع از سطح دریا، از بلندترین هتل های جهان به حساب می آید. این هتل به عنوان یکی از بلندترین هتل ها در جهان شناخته می شود؛ گرچه ۳۹ درصد از ارتفاع کلی آن فضای غیرمسکونی است.

صاحب برج العرب کیست؟

گروه جمیرا، برج العرب را ساخت و مدیریت آن را بر عهده دارد. این شرکت در زمینه هتلداری، خدمات گردشگری، سرگرمی و مدیریت رستوران های زنجیره ای فعالیت می کند که از دارایی های آن می توان به برج العرب، مدینه جمیرا و پارک آبی وایلد وادی اشاره کرد.

داخل برج العرب

و در پایان...

برج العرب دبی در جزیره ای مصنوعی در ۲۸۰ متری ساحل جمیرا واقع شده است و چهارمین هتل بلند جهان به حساب می آید. این هتل که ۳۲۱ متر ارتفاع دارد، در سال ۱۹۹۹ میلادی افتتاح شد و طوری طراحی شده است که به بادبان کشتی شباهت دارد. این اثر نمادین یکی از مشهورترین جاهای دیدنی دبی است که به عنوان تنها هتل هفت ستاره جهان دارای سوئیت های مجلل، طیف وسیعی از رستوران های عالی، سواحل باورنکردنی و تراس بسیار وسیعی است. برج العرب به حدی جذابیت دارد که بسیاری از گردشگران آرزوی یک شب اقامت در آن را دارند.امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید با ساعد نیوز همراه باشید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (245 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (114 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (49 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (48 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (40 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (34 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (29 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
استقبال مجلس از بانوی کابینه / تعهد فرزانه صادق به تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و طرح نهضت ملی مسکن
تظاهرات چندهزار نفری در حمایت از غزه در شیکاگو
300 میلیون رهن، ماهی 5 میلیون اجاره برای یک سوئیت 30 متری در تهران!
ویدیویی از جذابیت آلن دلون، ستاره جهانی دهه های 80 و 90 میلادی، از اوج جوانی تا 88 سالگی، آخرین سال زندگی‌اش/ قالی کرمون که میگن ایشونن، گذر زمان رفته رفته جذابترش کرده
(ویدیو) ماجرای دعوای جنجالی حدیث میرامینی با مهسا طهماسبی و الهام شعبانی در نمایش «بی پایانی»
(عکس) سنگ تمام مونا نیکی برای همسرش علیرضا نیکبخت واحدی با چیز کیک خانگی خوشمزه و کنار استخر/ طعمش یه چیز دیگه اس
(تصاویر) پست تاثیر گذار و ناراحت کننده امین زندگانی، بازیگر سریال طوبی، برای آلن دلون
(ویدیو) چیدمان مثال‌زدنی پنت هاوس زیبای محمدرضا گلزار با شیک‌ترین رنگ مبلمان، فرش و روتختی/ میدونستین از نظر طراحان داخلی این رنگ یکی از باکلاس‌ترین‌هاست برای انتخاب مبلمان؟
(ویدئو) حرفهای تلخ بهرام افشاری در مورد پرستاری از پدرش و قضاوت های مردم / بچه طلاقم بهم میگفتن اگه معتاد نشه بقیه رو معتاد میکنه
(ویدیو) بازی میخکوب‌‌کننده‌ی مریلا زارعی در فیلمی که به خاطر آن سیمرغ گرفت/ بازیگری که که نه تنها با کلمات بلکه با صدا و نگاهش همگان را مبهوت خود میکند
(ویدیو) روایت تلخ مه‌ لقا می‌ نوش‌ زاد، بازیگر سریال "قطب شمال" از فوت پدر و مادرش به فاصله دو سال! / با عمویم زندگی می‌کنم و به خاطر من ازدواج نکرده
حامد بهداد مادر ناصرالدین شاه شد!+عکس
(تصاویر) به نظر شما نقش عروس به کدامیک از بازیگران میاد؟/ نگاهی به بازیگران زن در نقش عروس/ از لیلا حاتمی تا الهام حمیدی و نیوشا ضیغمی
فوت و فن خانه‌داری؛ چیکار کنیم یخ مرغ زود باز شود؟+ روش سریع و فوری باز کردن یخ مرغ
کمک اینستاگرام به طلافروشان / خرید طلا در 13 صفر شگون دارد؟
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!