ساعدنیوز
ساعدنیوز

بیماری سیستینوری و راه های در مان آن!

  چهارشنبه، 30 فروردین 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
بیماری سیستینوری و راه های در مان آن!
سیستینوری یک بیماری نادر است که در آن سنگ های ساخته شده از اسید آمینه ای به نام سیستئین در کلیه، حالب و مثانه تشکیل می شود. این بیماری ژنتیکی است و از طریق خانواده ها منتقل می شود. در این مطلب از ساعد نیوز شما را با این بیماری ژنتیکی آشنا می کنیم.

سیستینوری یک بیماری ارثی است که باعث تشکیل سنگ های ساخته شده از اسید آمینه سیستین در کلیه ها، مثانه و حالب می شود. بیماری های ارثی از طریق نقص در ژن های آنها از والدین به فرزندان منتقل می شود. برای ابتلا به سیستینوری، فرد باید این نقص را از هر دو والدین به ارث ببرد.نقص در ژن باعث می شود سیستین در داخل کلیه ها جمع شود، که اندام هایی هستند که به تنظیم جریان خون شما کمک می کنند. کلیه ها وظایف زیادی دارند، از جمله:

  • جذب مواد معدنی و پروتئین های ضروری به بدن

  • فیلتر کردن خون برای حذف مواد سمی

  • تولید ادرار برای دفع مواد زائد از بدن

سیستینوری چیست؟

زمانی‌که حجم اسیدآمینه‌ای به‌نام سیستین در ادرار شما افزایش پیدا کند، سنگ کلیه‌ای با همین نام در کلیه‌ها، مثانه و حالب‌ها تشکیل می‌شود. بیماری ارثی نتیجه وجود نقصی در ژن است که از والدین به فرزندان انتقال پیدا می‌کند.

سیستینوری را باید یک بیماری ارثی دانست که در صورت ابتلای هر دو والد، فرزندان به آن مبتلا می‌شوند. با خوردن پروتئین بدن اسیدآمینه آن را برای ارسال به روده‌ها و خون تجزیه می‌کند. سپس برای فیلتر شدن به کلیه می‌فرستد تا بتواند دوباره از اسیدآمینه‌ها استفاده کند.

فرد مبتلا به این بیماری، اسید آمینه را به‌جای این‌که دوباره به خون برگرداند، به سنگ سیستین تبدیل می‌کند. وجود نقص در ژن این افراد موجب تجمع بیش از اندازه سیستین در کلیه خواهد شد و عملکرد آن را که برای بدن بسیار مفید است، مختل می‌کند.

علائم بیماری سیستینوری

تا زمانی‌که سنگ کلیه سیستین در کلیه، حالب یا مثانه تشکیل نشود، سیستینوری علائمی مشخصی نخواهد داشت. با هر بار حرکت سنگ‌های کلیه علائم این مشکل بروز پیدا می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد نشانه‌های بیماری در بین افراد بزرگسال 20 تا 30 عود خواهد کرد و معمولا در نوزادان یا نوجوانان دیده نمی‌شود.

علائم آن عبارتند از:

  • ادرار همراه با خون

  • احساس درد در یک طرف پهلو یا پشت

  • حالت تهوع و استفراغ

  • احساس درد در شکم، کشاله ران یا لگن

چه چیزی باعث سیستینوری می شود؟

نقص هایی که جهش نیز نامیده می شود، در ژن های SLC3A1 و SLC7A9 باعث سیستینوری می شود. این ژن ها دستورالعمل هایی را برای بدن شما فراهم می کنند تا یک پروتئین ناقل خاص موجود در کلیه ها را بسازد. این پروتئین معمولاً بازجذب اسیدهای آمینه خاصی را کنترل می کند.

اسیدهای آمینه زمانی تشکیل می شوند که بدن پروتئین ها را هضم و تجزیه می کند. آنها برای انجام طیف گسترده ای از عملکردهای بدن استفاده می شوند، بنابراین برای بدن شما مهم هستند و زباله به حساب نمی آیند. بنابراین، هنگامی که این اسیدهای آمینه وارد کلیه ها می شوند، به طور معمول به جریان خون باز می گردند. در افراد مبتلا به سیستینوری، نقص ژنتیکی با توانایی پروتئین ناقل برای بازجذب اسیدهای آمینه تداخل می کند.

یکی از اسیدهای آمینه (سیستین) در ادرار خیلی محلول نیست. اگر دوباره جذب نشود، در داخل کلیه جمع می شود و کریستال یا سنگ سیستین را تشکیل می دهد. سپس سنگ های سخت در کلیه ها، مثانه و حالب گیر می کنند. این می تواند بسیار دردناک باشد.

 سیستینوری

عوارض سیستینوری

بیماری سیستینوری همیشه همراه شما خواهد بود. بنابراین در صورت عدم تشخیص به‌موقع و مدیریت آن می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیری شود. عوارض سیستینوری عبارتند از:

  • عفونت دستگاه ادراری

  • عفونت کلیه‌ها

  • آسیب به کلیه و مثانه به‌دلیل ورود سنگ

  • مسدود سازی حالب‌ها (لوله‌های انتقال دهنده ادرار از کلیه به مثانه)

داروها

برخی داروها و مکمل‌های کلسیم و ویتامین ث ممکن است احتمال تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهند. از این رو، توصیه می‌شود تمام داروها و مکمل‌های غذایی که مصرف می‌کنید را به پزشک معالج خود اطلاع دهید. برخی از این داروها و مکمل‌ها می‌توانند احتمال تشکیل سنگ کلیه را بالا ببرند. از طرف دیگر، مصرف هیچکدام از داروها و مکمل‌های خود را مگر به دستور پزشک قطع نکنید. بعضی از داروهایی که می‌توانند باعث ایجاد سنگ شوند عبارتند از:

  • آنتی‌بیوتیک‌های خاص، از جمله سیپروفلوکساسین و آنتی‌بیوتیک‌های سولفا

  • برخی از داروهای درمان HIV و ایدز

  • برخی از دیورتیک‌ها که برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شوند. البته بعضی از دیورتیک‌های تیازیدی در واقع به پیشگیری از سنگ کمک می‌کنند.

  • سابقه خانوادگی

در صورتی که فرد سابقه خانوادگی سنگ کلیه داشته باشد، به عنوان مثالیکی از بستگان درجه اول مانند والدین یا خواهر و برادر قبلا سنگ کلیه داشته‌اند، احتمال تشکیل سنگ کلیه در او نیز بسیار بیشتر است.

 سیستینوری

درمان سیستینوری

برای درمان سیستینوری باید ابتدا از تشکیل مجدد سنگ‌های سیستین جلوگیری کرد و غلظت اسیدآمینه موجود در ادرار را کاهش داد. در زیر با راه‌کارهای مفید برای درمان این بیماری آشنا می‌شوید:

1. هیدراته نگه داشتن بدن

مصرف فراوان مایعات از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند. بدن باید در طول روز 3 تا 4 لیتر ادرار تولید کند. با افزایش مصرف مایعات می‌توانید خطر تشکیل سنگ کلیه سیستین را که موجب بروز علائم دردناک بیماری سیستین می‌شود، کاهش دهید.

2. رژیم غذایی برای بیماری سیستینوری

رعایت موارد زیر می‌تواند به عود سنگ کلیه سیستین و جلوگیری از بروز نشانه‌های بیماری کمک کند.

  • کاهش مصرف نمک تا کمتر از 2 گرم در روز

  • محدود کردن پروتئین حیوانی

  • نوشیدنی‌های قلیایی همچون آب معدنی

  • اجتناب از خوردن غذاهای فرآوری شده، کنسروی، منجمد و فست‌فودها

  • عدم مصرف الکل

بهترین رژیم غذایی برای بیماری سیستینوری خوراکی‌هایی حاوی متیونین کم است. اما نمی‎توان این آمینواسید ضروری برای بدن را به‌طور کامل حذف کرد. بلکه باید آن را در مقدار محدودتری مصرف کنید. مصرف گوشت، مرغ و تخم‌مرغ را به 120 تا 150 گرم در روز کاهش دهید. همچنین مواد غذایی قلیایی همچون سیب‌زمینی، سبزیجات و میوه تازه در برنامه غذایی خود بگنجانید تا غلظت سیستین در ادرار کاهش یابد.

3. متعادل سازی PH

افزایش PH یک ماده، آن را اسیدی‌تر می‌کند. در صورت وجود سیترات پتاسیم یا استازولامید که موجب قلیایی‌تر شدن ادرار می‌شوند، PH افزایش پیدا کرده و سیستین به مقدار بیشتری حل خواهد شد. برای این منظور می‌توانید با تجویز پزشک داروهای قلیایی کننده استفاده کنید.

4. دارودرمانی سیستینوری

داروها یکی‌دیگر از روش‌های مناسب درمان سیستینوری محسوب می‌شوند که حتما باید آن‌ها را با تجویز پزشک متخصص مصرف کنید . این داروها می‌توانند کریستال‌های سازنده سیستین را با ترکیبات شیمیایی موجود در ساختار خود حل کنند.

آن‌ها عبارتند از:

  • پنی‌سیلامین

  • تیوپرونین

  • کاپتوپریل

  • بوسیلامین

5. جراحی

عمل جراحی راه‌کار دیگری برای درمان سیستینوری محسوب می‌شود که بسته به اندازه سنگ کلیه ممکن است پزشک آن را انتخاب کند. اگر اندازه سنگ کلیه بزرگ باشد و لوله‌های حالب را مسدود سازد، از روش‌های زیر برای جراحی و بیرون آوردن سنگ استفاده می‌کنند:

  • لیزر درمانی برای حل کردن سنگ‌ها

  • نفروستولیتوتومی (ایجاد برش کوچکی در پشت برای خروج سنگ‌ها)

  • اورتروسکوپی (ورود لوله نازک و باریک به مجاری ادراری توسط ابزار مخصوص برای خروج سنگ)

  • سنگ‌شکنی با امواج ضربه‌ای

چگونه از ابتلا به سنگ کلیه جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از سنگ کلیه این است که مطمئن شوید روزانه مقدار زیادی آب می‌نوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید. بنابراین:

  • آب بنوشید.

  • از مصرف زیاد نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه احتناب کنید.

  • آب لیموی تازه را به آب خود اضافه کنید.

  • از نوشیدنی های گازدار دوری کنید.

  • نمک زیاد نخورید.

  • استرس نداشته باشید.

خلاصه

سیستینوری یک بیماری نادر ژنتیکی است که در اثر آن کلیه‌ها به‌طور مداوم سنگ کلیه از نوع اسیدآمینه‌ای به نام سیستین می‌سازند. افراد در تمام گروهای سنی می‌توانند تحت تاثیر این مشکل قرار بگیرند.سنگ کلیه یک وضعیت آزاردهنده و دردناک است که می‌تواند بر زندگی روزمره شما اثر مستقیمی داشته باشد. بهترین راه‌کار مراجعه به پزشک متخصص اورولوژی و تشخیص نوع سنگ است. بیماری سیستینوری نتیجه تشکیل کریستال‌های ساخته شده از مواد معدنی طبیعی در کلیه هستند که به آن‌ها سنگ کلیه سیستین می‌گویند. اگر پدر یا مادر دچار این نوع سنگ کلیه باشد، احتمال به ارث رسیدن بیماری سیستینوری به شما بسیار بالا خواهد بود. اما یادتان باشد این بیماری بسیار نادر بوده و تنها 1% از افراد دارای سنگ‌های کلیه دچار سیستینوری می‌شوند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (79 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (27 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...