چند نوع پسوریازیس وجود دارد؟

  یکشنبه، 21 دی 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
چند نوع پسوریازیس وجود دارد؟
پسوریازیس بیماری پوستی شایع و مزمن با بثورات پوسته دار است که در تمام سنین مشاهده می‌شود. شیوع این بیماری در حدود 2 ٪ از کل جمعیت می‌باشد. زمینه این بیماری ژنتیکی است بنابراین در خانواده، نسل اندر نسل منتقل می‌شود. همچنین در پسوریازیس بسیاری از عوامل محیطی نیز موثر هستند

پسوریازیس بیماری پوستی شایع و مزمن با بثورات پوسته دار است که در تمام سنین مشاهده می شود. شیوع این بیماری در حدود 2 ٪ از کل جمعیت می باشد. زمینه این بیماری ژنتیکی است بنابراین در خانواده، نسل اندر نسل منتقل می شود. همچنین در پسوریازیس بسیاری از عوامل محیطی نیز موثر هستند. این بیماری مسری نیست و به دلیل آلرژی ایجاد نمی شود.

شایع ترین سنین برای بروز اولیه پسوریازیس در نوجوانانی و در اواخر دهه پنجم زندگی است. این بیماری پوستی در بین زنان و مردان به طور مساوی مشاهده می شود، هر چند در کودکان، در دختران بیشتر از پسران دیده می شود. بیماری پسوریازیس اغلب اوقات خفیف است به طوری که بیمار به سختی متوجه ابتلا خود به بیماری می شود ، اما گاهی این بیماری می تواند چنان شدید باشد که بیمار باید برای درمان در بیمارستان بستری شود.بیماری پسوریازیس ممکن است خارش دار باشد. حدود 5 ٪ از افراد مبتلا به پسوریازیس به درد مفاصل (ورم مفاصل پسوریاتیک) مبتلا می شوند که ممکن است یک یا چند مفصل را درگیر کند. در این حالت بیماری پسوریازیس می تواند بسیار ناتوان کننده باشند.مشخصه بیماری پسوریازیس ضایعات پوستی به رنگ قرمز است که توسط پوسته های فلس مانند پوشیده شده و لبه ضایعات به خوبی مشخص می باشد. این ضایعات اغلب به صورت متقارن در هر دو طرف بدن قرار دارند. پوسته ها معمولاً سفید نقره ای هستند ولی در مناطقی از بدن مانند زیربغل یا در مصرف مرتب مرطوب کننده توسط بیمار این پوسته ها وجود ندارد و ضایعات به احتمال زیاد صاف و براق هستند.پسوریازیس معمولا بسیار خفیف است و باعث ضایعاتی در ناحیه آرنج و زانو یا حالت پوسته پوسته شدن در پوست سر می شود. با این حال، این بیماری می تواند هر منطقه از پوست را درگیر کند یا بسیار شدید باشد.

علت بیماری پسوریازیس چیست؟

اینکه دقیقاً چه چیزی موجب بیماری پوستی پسوریازیس می شود به طور کامل کشف نشده است، اما بسیاری از تحقیقات در این زمینه در حال انجام است. چیزی که مشخص است این است که سیستم ایمنی بدن در این بیماری درگیر بوده و به نظر می رسد فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی باعث ایجاد التهاب می شود. التهاب منجر به ایجاد بسیاری از اثرات روی پوست، از جمله رشد عروق خونی اضافی در داخل پوست (که باعث ایجاد رنگ قرمز می شود) و تکثیر بیش از حد سلول های پوست (که باعث ایجاد پوسته پوسته شدن می شود) میگردد.

علائم بیماری پسوریازیس چیست؟

علائم بیماری پسوریازیس در افراد مختلف متفاوت است، ولی نشانه های رایج آن را می توان در موارد زیر دسته بندی کرد:

  • لکه های قرمز پوستی با فلس های ضخیم نقره ای رنگ
  • نقاط کوچک پوسته پوسته (عموماً در کودکان)
  • پوست خشک و ترک خورده با احتمال خونریزی
  • خارش، سوزش و درد
  • ناخن های ضخیم، حفره دار یا شکسته شده
  • مفاصل متورم و سفت

انواع پسوریازیس

پنج نوع پسوریازیس وجود دارد. یادگیری بیشتر در مورد نوع پسوریازیس خود کمک خواهد کرد که بهترین درمان برای شما تعیین شود.

پسوریازیس پلاکی

پلاک پسوریازیس، یک مرکز نقره ای احاطه شده توسط یک مرز قرمز می باشد.بازوی فردی که با پسوریازیس پلاکی پوشش داده شده است.پسوریازیس پلاکی (Plaque Psoriasis) (پسوریازیس والگاریس) رایج ترین شکل از بیماری است و به صورت تکه های برآمده و قرمز پوشش داده شده با یک لایهٔ سفید نقره ای از سلول های پوست مرده به نظر می رسد. این تکه یا پلاک اغلب در پوست سر، زانو، آرنج و کمر ظاهر می شود. آن ها اغلب خارش دار و دردناک هستند، و می توانند خون ریزی کنند.

پسوریازیس خالدار

پسوریازیس خالدار (Guttate) یا قطره ای یک نوع از پسوریازیس است که به صورت ضایعات نقطه مانند کوچک به نظر می رسد. پسوریازیس خالدار اغلب در دوران کودکی یا جوانی شروع می شود، و می تواند توسط یک عفونت استرپتوکوکی باعث شده باشد. این نوع شایع ترین پسوریازیس، پس از پسوریازیس پلاکی است. حدود ۱۰ درصد از افرادی که به پسوریازیس مبتلا می شوند، پسوریازیس خالدار دارند.

پسوریازیس معکوس

پسوریازیس معکوس (Inverse) یا فلکسورال به صورت ضایعات قرمز در روی بدن مانند پشت زانو، زیر بغل یا در کشاله ران است. ممکن است صاف و براق به نظر برسد. بسیاری از مردم از نوع دیگری از پسوریازیس در جای دیگر در بدن در همان زمان مبتلا هستند.

پسوریازیس پوسچولار

پسوریازیس پوسچولار (Pustular) یا چرک دانه ای که با جوشهای چرکی سفید (تاول چرک غیر عفونی) احاطه شده توسط پوست قرمز به نظر می رسد. چرک متشکل از سلول های سفید خون است. این یک عفونت نیست، و مسری نمی باشد.

اریترودرما پسوریاتیک

پسوریازیس اریترودرمیک (Erythrodermic) به صورت خاص شکل التهابی پسوریازیس است که اغلب بر بیشتر سطح بدن تأثیر می گذارد. این ممکن است که در ارتباط با پسوریازیس پوسچولر von Zumbusch رخ می دهد. این یک نوع نادر از پسوریازیس است و یک بار یا بیشتر در طول عمر ۳ درصد از افرادی که پسوریازیس دارند رخ می دهد. به طور کلی در افرادی که پلاک پسوریازیس ناپایدار به نظر می رسد. این به این معنی است که ضایعات به وضوح تعریف نشده است. گستردگی، قرمزی آتشین و لایه برداری از پوست مشخصهٔ این فرم از پسوریازیس است. خارش شدید و درد اغلب با آن همراه است.افراد با شعله ور شدن پسوریازیس اریترودرمیک باید فوراً به دکتر مراجعه کنند، این شکل از پسوریازیس می تواند تهدیدکنندهٔ زندگی باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (353 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (247 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (123 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (103 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (89 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (71 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت غَش آور راننده گرگانی برای حفظ امنیت صندوق عقب ماشینش+عکس/ سلطان امنیت منطقه تویی!🤣 (46 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (40 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (35 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (31 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (29 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (25 نظر) جواب مثبت سیدمحمد خاتمی به دعوت هانیه توسلی، نوید محمدزاده و هومن سیدی برای حضور در نمایش تئاتر آنها/ چه مهمان نوازی گرمی+عکس (21 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 2 مرداد 1403
اپل واچ سری 10؛ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بدنه نازک‌تر!
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 2 مرداد 1403+فیلم
خبر خوش فوتبالی برای بانوان: مشکل زنان در اصفهان، اهواز و تبریز حل شد
واکنش احساسی برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق تیم پرسپولیس تهران به درگذشت سعید راد پدر بزرگ آدام همتی +تصویر
رونمایی از نوه قدبلند و فوتبالیست سعید راد در کانادا/ به نظرتون چقدر شبیه بابابزرگشه؟
گریم متفاوت و طاغوتی سعید راد در نقش رضاشاه+عکس
بیوگرافی و زندگی خصوصی سعید راد، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
سعید راد: نام "خلیج‌فارس" تعصب ملی‌ام را تقویت می‌کند/از مَنِ 20 سال خارج از کشور زندگی‌کرده بپرسید هیچ خبری نیست
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
کیفرخواست رائفی‌پور صادر شد؛ تحقیقات ادامه دارد
اقدام عجیب و خبرساز پدر حسن یزدانی در آستانه المپیک پاریس همه را حیرت زده کرد
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت