چند نکته برای رفع بوی بد سیر از دهان

  سه شنبه، 13 اسفند 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
چند نکته برای رفع بوی بد سیر از دهان
سیر یکی از مواد غذایی بسیار خوشمزه با خواص زیاد است. پزشکان برای پیش‌گیری از بسیاری بیماری‌ها همواره بر مصرف سیر تأکید دارند، اما چون بعد از مصرف این ماده‌ی پرخاصیت بوی بد دهان گریبان‌گیرمان می‌شود، اغلب از مصرف آن صرف‌نظر می‌کنیم. در این مورد راه حل هایی وجود دارد که به آنها اشاره می کنیم.

برای از بین بردن بوی سیر از دهان و معده چه کنیم؟

به دلیل خواص و فواید بیشمار سیر مایلیم تا آن را در برنامه غذایی خود بگنجانیم اما بوی بدی که بعد از خوردن آن از دهان و معده منتشر می شود مانع از این تمایل می شود ولی این دلیل خوبی برای مصرف نکردن یکی از بهترین آنتی اکسیدان های طبیعی دنیا نخواهد بود چرا که با راه حلی های ساده و سریع می توانید از بیرن بردن بوی سیر از دهان و معده را به سادگی انجام دهید.

چرا سیر و پیاز، باعث بوی بد دهان می شوند؟

یک سری از ترکیبات در پیاز، سیر و یا هر دو، موجب بوی بد در دهان یا حتی کل بدن می شوند ، که شامل:

آلیسین: زمانی که حبه های سیر در معرض هوا قرار می گیرند، ماده ای به نام آلین، به آلیسین تغییر پیدا می کند ،که سپس به چندین ترکیب حاوی گوگرد تبدیل می شود ،و این بو را به سیر می دهد.

آلیل متیل سولفید: این ترکیب، هم از پیاز و هم از سیر ،زمانی که خرد شده اند منتشر می شود زمانی که خورد می شوند، این ماده توسط رگ های خونی جذب می شود و از طریق منافذ ریه و پوست رها می شود.

سولفوکساید سیستئین: این ترکیب گوگردی در سیر و پیاز به محض خورد شدن ، موجب بوی نامطبوعی از طریق تنفس می شود.

راه کارهایی برای از بین بردن سیر

مالیدن دست به فلزات

بوی سیر ترکیبی است از مولکول مختلف که اکثر آنها حاوی گوگرد است. گوگرد به خوبی به فلز می چسبد، در نتیجه اگر دست خود را روی فولاد یا فلزات دیگر بکشید مولکول های گوگردیِ سیر که حاوی بوی بد هستند به فلز می چسبند و بوی دست شما کمتر می شود و از بین می رود. گوگرد در مدار ۳ p، چند الکترون ناپایدار دارد. در تماس با فلز، این الکترون ها در مدار بالاتر قرار می گیرند و این امر سبب پیوستگی پایدار مولکولی گوگرد و فلز می شود. به همین دلیل زمانی که دست خود را روی فلزات می مالیم، مولکول های گوگرد به فلزات می چسبند و بوی بد از بین می رود.

سیب زمینی

سیب زمینی را به دو نیم تقسیم کنید و یک تکه از آن را آب پز کنید. سپس سیب زمینی آب پز شده را روی دستان تان که بوی سیر گرفته است، بگذارید. مراقب باشید که دستان تان نسوزد!

روغن زیتون

بعد از اینکه سیب زمینی پخته را روی دست تان گذاشتید اگر خدای ناکرده دستان تان کمی سوخت یا ملتهب شد، می توانید از روغن زیتون به عنوان پماد سوختگی استفاده کنید.

استفاده از خمیر دندان یا دهان شویه

می توانید روی دست های بوگرفته تان خمیر دندان یا دهان شویه بمالید. این روش اثر طولانی مدت ندارد اما باعث می شود حداقل دست تان بوی خمیر دندان (مثلا با رایحه ی نعناع) بگیرد و شدت بوی سیر کاهش بیابد.

جوش شیرین

مالیدن جوش شیرین روی دست ها نیز می تواند در برخی از موارد بوی بد سیر را از بین ببرد. البته این روش همیشه کارساز نیست.

آب لیمو

آب لیموترش نیز گاهی در از بین بردن بوی بد دست که بر اثر تماس با سیر ایجاد شده، مؤثر است.

خردل

خردل حاوی زردچوبه است که به از بین بردن بوی بد کمک می کند. یک قاشق چای خوری خردل را به مدت یک دقیقه در دهان تان بچرخانید و بیرون بریزید. سپس یک دوم قاشق چای خوری از آن را در دهان تان بگذارید و ببلعید. این خردل تا اعماق ریه های شما، جایی که ترکیبات گوگردی سیر توسط جریان خون منتقل شده اند، می رود.

همچنین شما می توانید یک دوم قاشق چای خوری نمک را با دو قاشق چای خوری روغن خردل مخلوط کنید و روندی را که در بالا ذکر کردیم، تکرار کنید. فقط این ترکیب را در دهان تان بچرخانید و قورت ندهید. بعد از حدود یک ساعت، دهن تان را با آب شست و شو بدهید.

آدامس یا قرص نعناع

جویدن آدامس یا خوردن قرص نعناع، به طور موقت بوی سیر را از بین می برد. قرص یا آدامس نعناعی ای را انتخاب کنید که عصاره ی قوی داشته باشد یا از روغن نعناع واقعی تهیه شده باشد.

شیر

چربی موجود در شیر بوی سیر دهان را کاهش می دهد. ترکیب آب و چربی بوهای بد دهان را از بین می برد یا حداقل کاهش می دهد. بعد از خوردن سیر یک لیوان شیر پرچرب بنوشید. حتما نتیجه ی آن را خواهید دید. شیر می تواند بر بوی سولفات سیر غلبه کند.

شستشو دهنده ی زبان

پرزهای زبان، می توانند باکتری ها و خرده ریزه ها را گیر بی اندازند شستشوی زبان، بعد از هر غذا ضروری است.

دستگاه تمیز کننده جرم دندان

از دستگاه تمیز کننده جرم دندان یا هر شستشو دهنده ی دیگری استفاده کنید این دستگاه ،همه چیزهای بین یا زیر لثه را تمیز می کند. اگر طی فرآیند این چنینی، از شر غذاهای به جا مانده خلاص نشوید ، غذا در دهان شما فاسد می شود.

پختن سیر

پختن سیر، باعث کاهش بو می شود، ولی باید این حقیقت را نیز در نظر داشته باشید ،که خواص آنتی اکسیدانی سیر بر اثر پخته شدن ، لطمه می خورد ؛ سعی کنید برای پخت غذا ،از سیر تازه به جای پودر سیر استفاده کنید.

مسواک زدن

اگر اغلب اوقات سیر می خورید، برای یک مسواک و خمیر دندان خوب پول خرج کنید ؛ مسواک زدن ،تنها راه نتیجه بخش برای تمیزی دهان شما است این کار را حداقل به مدت دو دقیقه انجام دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (664 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (568 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (224 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (130 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (34 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!