چای بلومینگ، دمنوشی که باید امتحان کنید

  سه شنبه، 13 مهر 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
چای بلومینگ، دمنوشی که باید امتحان کنید
در خصوص تاریخچه ی چای بلومینگ که نام دیگرش چای شکوفا شونده یا گل چای است، برخی بر این باورند که این چای یک چای مدرن است در حالی که صدها سال از اولین تولید چای بلومینگ می گذرد. بررسی ها نشان داده چای بلومینگ اولین بار از یوننان یکی از استان های جنوب شرقی چین به وجود آمد.

چای بلومینگ در واقع یک چای چینی محسوب می شود و در فرهنگ این کشور نشانه عشق و سعادت و رفاه می باشد. این چای در کشور چین احترام خاصی دارد و معمولا آن را در میهمانی های خاص و یا برای افراد خاص سرو می کنند. حتی به عنوان یک هدیه نیز آن را به کسی که برایشان اهمیت دارد هدیه می کنند.

چای شکوفا یا گل چای ترکیبی از چای و گل است. به طور خاص تر ، چای سفید سوزن نقره ای و چای سبز ، چای اولونگ ، شکوفه ها و یا غنچه های تازه ی یک گل است این گل میتواند متفاوت باشد گاهی گل یاس است گاهی رز یا گل آمانته ،لیلی و اسمانتوس با هنرمندی به شکل ماهرانه ای به هم پیچیده میشوند و به شکل توپ در می آیند تا در نهایت وقتی مصرف کننده چای را استفاده کرد توپ به شکل گل باز شود، معمولا هنرمندان با دستهای خود هر عدد چای را داخل الیاف نخی قرار میدهند. چای بلومینگ هنگامی که در یک قوری شیشه ای در آب گرم قرار گرفته است ، غوطه ور می شود و گل "شکوفا می شود" ، جلوه زیبایی بی نظیری ایجاد می کند ، ضمن اینکه مزایای سلامتی هر دو مؤلفه این بسته را نیز به همراه دارد.

این نوشیدنی بی نظیر ریشه در چین دارد ، جایی که به طور سنتی برای طیف عظیمی از شرایط پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. چای بلومینگ به دلیل حضور زیاد کاتچین ها ، فلاونوئیدها ، اسیدهای آمینه و سایر آنتی اکسیدان ها فواید سلامتی زیادی دارد

گل شکوفا هنگام دم کشیدن

مواد تشکیل دهنده چای بلومینگ

این چای یکی از انواع چای های پوئر به حساب می آید.

چای پوئر نوعی چای است که برگهای چای تحت فشار به هم در قالبهایی فشرده میشوند.

البته قالب های چای پوئر معمولا متفاوت با شکل کروی چای بلومینگ است؛ اما از آنجایی که هر دو نوع این چای ها در اثر فشرده شدن ایجاد میشوند میتوان چای بلومینگ را یک نوع چای پوئر به حساب آورد.

در نگاه اول شاید برایمان عجیب باشد وقتی بدانیم این چای یک ساخته ی دست است.

در چین چای بلومینگ ساخته ی دست هنرمندان چینی است که ترکیبی از چای سفید سوزن نقره ای و چای سبز ، چای اولونگ ، گل، شکوفه ها و یا غنچه های تازه ی یک گل است این گل میتواند متفاوت باشد گاهی گل یاس است گاهی رز و یا … . مجموعه ی برگهای چای ها و غنچه ی گل ها با هنرمندی به شکل ماهرانه ای به هم پیچیده میشوند و به شکل توپ در می آیند تا در نهایت وقتی مصرف کننده چای را استفاده کرد توپ به شکل گل باز شود، معمولا هنرمندان با دستهای خود هر عدد چای را داخل الیاف نخی قرار میدهند.

انواع چای گل:

چای بلومینگ بسته به نوع گلی که در تهیه آن به کار رفته انواع مختلفی دارد:

  1. گلوب آمارانت (Globe Amaranth)
  2. گل یاس
  3. عثمانتوس (Osmanthus)
  4. سوسن (Lily)
  5. گل همیشه بهار (Marigold)
  6. ترولیوس چینسینس (Trollius Chinensis)
  7. گل داوودی
  8. گل اسطوخودوس
  9. گل بنفشه
  10. گل رز

چای شکوفا

خاصیت چای بلومینگ

با توجه به گلی که قرار داده شده میتواند خواص چای متفاوت باشد و خواص گلی که دارد را به خواص خود اضافه کند مثلا گل یاس خواص شادی آفرینی دارد و یا گل های دیگر که هر کدام خواص جداگانه ای دارند با برگهای چای مجموعه ای زیبا و پرخاصیت را ایجاد میکنند، در ادامه ی مقاله صرف نظر از نوع گلی که در چای بلومینگ قرار دارد به خواص آن با توجه به برگهای چای ای که در آن است میپردازیم از آنجا که برگ های چای به کار رفته در چای بلومینگ معمولا برگهای چای سبز و سفید است (در برخی مواقع از چای سیاه هم استفاده میشود ) به بررسی خواص بلومینگ می پردازیم.

افزایش متابولیسم و ​​کاهش وزن

مصرف بلومینگ تی به طور موثری به سوخت و ساز بدن سرعت می بخشد.

از همین رو این چای به عنوان یک دمنوش لاغری مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع مصرف این چای باعث می شود تا سطح چربی بدن شما در حد نرمالی قرار بگیرد.

اگر از اضافه وزن رنج می برید، مصرف چای شکوفا شونده را در رژیم لاغری خود بگنجانید.

این چای با افزایش سوخت و ساز بدن مکمل لاغری خوبی محسوب می شود.

مقدار کافئین موجود در چای سبز، به تقویت سوخت و ساز بدن کمک می کند که توسط تعدادی از مواد مغذی دیگر تهیه شده است که می تواند به بهینه سازی عملکرد های بدن کمک کند. چای بلومینگ همچنین باعث کاهش وزن می شود و باعث می شود چای بلومینگ برای افرادی که سعی در کاهش وزن خود دارند، یک انتخاب محبوب باشد.

چای بلومینگ و مقابله با سرطان

این دمنوش به دلیل داشتن چای سبز ، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که اثر محافظتی در برابر سرطان روده بزرگ و معده را دارد کاتچین ها و فلاونوئیدهای موجود در چای سبز برای داشتن توانایی جستجوی رادیکال های آزاد و خنثی کردن آنها قبل از ایجاد بیماری مزمن ، استرس اکسیداتیو یا التهاب در بدن ، مفید هستند. این باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. چای بلومینگ به دلیل اینکه ضد اکسیدان است ضد سرطان میباشد. این خاصیت چای سفید یکی از خاصیت هایی است که در عصر حاضر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در واقع با مصرف گل چای سلول های بدن و دی ان ای آن ها از آسیب ها و جهش هایی که منجر به بروز سرطان می شود، در امان می مانند.

چای شکوفنده بهبود دهنده عملکرد مغز و نورون ها

استفاده از چای شکوفنده برای افزایش عملکرد مغز و بهبود مهارت های شناختی و حرکتی به اثبات رسیده است.

این چای سرشار از کاتچین است.

کاتچین یک تریکب زیستی فعال می باشد که از نورونها محافظت کرده و سبب بهبود عملکردشان می شود.

مصرف بلومینگ تی شما را هشیارتر کرده و از بروز بیماری های مغزی چون آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می کند.

مصرف این چای کمک می کند تا ثبات ذهنی بالایی داشته باشید.

چای شکوفنده دارای ویژگی های ضد التهابی بالا

مصرف گل چای به دلیل خاصیت ضد التهابی بروز آرتروز جلوگیری میکند.

تحقیقات ثابت کرده اند که مصرف خوراکی هایی که دارای پلی فنول فراوان می باشند تا ۵۰ درصد احتمال بروز ورم مفاصل را کاهش می دهند.

اگر می خواهید دچار درد و ورم مفاصل نشوید و در دوران پیری به راحتی حرکت کنید، مصرف چای شکوفا شونده را فراموش نکنید. ماهیت ضد التهابی و ضد درد چای سبز به خوبی شناخته شده است ، به این معنی که این چای می تواند به درد مزمن ، آرتروز ، نقرس ، سردرد ، بواسیر و اختلالات مفاصل کمک کند ، در عین حال برای افرادی که از آسیب ، جراحی یا بیماری طولانی مدت نیز بهبود می یابند ، کمک می کند.

کشتن باکتری های دهان با بلومینگ چای

باکتری های دهان می تواند مشکلات زیادی از قبیل سرطان های دهانی، عفونت و بوی بد دهان را برای ما به وجود آورند. از بین بردن باکتریهای مضر بسیار مهم می باشد. چای شکوفنده حاوی ترکیبات آنتی باکتریال و ضد ویروسی مختلفی می باشد که می تواند این باکتریها و ویروس های مضر را از بین برده و سبب بوی خوش دهان شود.

خواص چای بلومینگ برای دستگاه تنفس

اگر از سرفه ، سرماخوردگی یا احتقان رنج می برید ، چای بلومینگ می تواند به سرعت مخاط را قطع کرده و التهاب موجود در دستگاه تنفسی شما را از بین ببرد . این به سهولت در رفع علائم کمک می کند ، در حالی که خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی چای سبز عامل بیماریزای اساسی ایجاد کننده را هدف قرار می دهد. این دمنوش برای رفع سرفه ، بهبود سرماخوردگی یا احتقان و گرفتگی نفس و تنگی نفس مفید است، چای بلومینگ می تواند به سرعت مخاط را قطع کرده و التهاب موجود در دستگاه تنفسی شما را از بین ببرد . این به سهولت در رفع علائم کمک می کند ، در حالی که خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی چای سبز عامل بیماریزای اساسی ایجاد کننده را هدف قرار می دهد.

مفید برای تقویت بینایی

دمنوش بلومینگ حاوی ویتامین A و سایر ترکیبات فعال ، برای بینایی مفید است.
این آنتی اکسیدان می تواند با از بین بردن رادیکالهای آزاد اکسیداتیو ناشی از استرس ، از تخریب ماکولا جلوگیری کرده و از شروع آب مروارید پیشگیری کند.

خاصیت آرامبخشی چای بلومینگ

دمنوش گل چای شکوفنده باعث متعادل کردن هورمونهای استرس و آرامبخشی میشود.
کاتچین ها و پلی فنول ها به تعادل مجدد سطح هورمون و القای احساس آرامش کمک می کنند ، در حالی که تجربه زیبایی شناختی تماشای گل چای شکوفنده در حال باز شدن به خودی خود نوعی مراقبه است.

مراقبت از پوست

رادیکالهای آزادی که به علت استرس و قرار گرفتن در مدت طولانی تحت اشعه آفتاب ایجاد شده اند توسط چای بلومینگ میتوانند کاهش پیدا کنند. آنتی اکسیدان دارد که باعث جلوگیری از چین و چروک پوست میشود .

پلی فنولیک ترکیبات به ویژه برای سلامتی پوست مفید هستند. آنها نه تنها رشد مجدد سلولهای جدید را تحریک می کنند بلکه از تجزیه کلاژن و سایر سلولهای پوستی که منجر به ایجاد چین و چروک و لکه های سنی می شوند نیز جلوگیری می کنند.

به خاطر وجود پلی فنول های خاص در چای شکوفنده، مصرف این چای میتواند سبب زیبایی و سلامت پوست شود.

آنتی اکسیدان های قوی چای گل پوست شما را از اشعه های مضری چون ماورا بنفش محافظت می کنند و پوست را از داخل و خارج به خوبی آبرسانی می کند.

مصرف این چای به بازسازی سلول های پوست و کاهش آنزیم هایی که سبب از بین رفتن کلاژن و الاستین می شود کمک زیادی می کند.

به همین سبب مصرف این چای به جوان نگهداشتن پوست کمک زیادی می کند.

این چای با دفع سموم از بدن باعث پاکسازی کبد شده و در نتیجه رنگ چهره ی شما را بازتر و شفاف تر می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

این چای شکوفا شونده حاوی مقدار زیادی catechin است که یک ضد باکتری قوی است و بدن را در برابر بیماری های محیطی حفظ میکند.

همچنین دارای خاصیت ضد التهابی است که به کاهش درد در بدن کمک میکند.

این چای گل شکل مانند دیگر انواع چای به تقویت استخوان کمک میکند.

برای مبارزه با بیماری های استخوان که با افزایش سن ایجاد میشوند مناسب است. این دمنوش حاوی کاتچین ها و فلاونوئیدهای به دلیل داشتن چای سبز است که به آراد سازی رادیکال های آزاد و خنثی کردن آنها قبل از ایجاد بیماری مزمن ، استرس اکسیداتیو یا التهاب در بدن ، کمک میکند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

چگونگی دم کردن چای بلومینگ

در اینجا یک فرایند ساده برای تهیه چای شکوفنده یا چای بلومینگ وجود دارد. به دستورالعمل زیر نگاهی بیندازید.

مواد لازم:

  • 1 بسته چای بلومینگ
  • 1 قوری شیشه ای شفاف (می توانید شکوفه گل را ببینید!)
  • 4 فنجان آب 1 قاشق غذاخوری عسل یا شکر ارگانیک (در صورت لزوم)

طرز استفاده ی چای بلومینگ بسیار ساده است هر گوله یا توپ را باید در یک قوری قرار دهید و بعد آب جوشیده در کتری یا سماور را در قوری بریزید ، ترجیحا بیشتر از نصف قوری را آب جوش بریزید تا فضای کافی برای شکوفا شدن به این چای زیبا داده شود. برای اینکه بتوانید از منظره ی زیبای شکوفا شدن چای استفاده کنید سعی کنید از قوری شیشه ای که محتویاتش پیداست استفاده کنید.

اجازه دهید مخلوط به مدت 3-5 دقیقه بماند تا بسته نرم شود و گل شکوفه آن آشکار شود.

بگذارید مخلوط 2-3 دقیقه دیگر بماند. چای (نه گل آن را) را درون فنجان ها بریزید. عسل یا شکر را طبق سلیقه اضافه کنید و لذت ببرید!
چای بلومینگ فقط سالم و پرخاصیت نیست بلکه زیبا هم هست و از طرفی فقط زیبا نیست بلکه پر از خاصیت هم هست.
جلوه گری و چشم نوازی چای بلومینگ
تنها دلیل انتخاب دوستداران این چای نیست ، در واقع خواص چای بلومینگ از مهمترین دلایل انتخاب این چای است به دلیل اینکه بیشتر از چای سفید در تولید این چای گل شکل استفاده میشود یک نوع چای سفید محسوب میشود و تمام خواص چای سفید را دارد.

دم کردن چای بلومینگ

چه افرادی نباید از چای بلومینگ استفاده کنند

بسته به نوع گل مورد استفاده در بسته ، ممكن است عوارض جانبی چای بلومینگ را تجربه کند. همچنین ، چای سبز که برای بسته بندی استفاده می شود ، سرشار از کافئین است ممکن است عوارض جانبی خاصی داشته باشد.

بیشترین عوارض جانبی چای بلومینگ شامل موارد زیر است:

  1. سردردعصبی بودن
  2. اضطراب
  3. ناراحتی معده
  4. اسهال
  5. تحریک پذیری
  6. ضربان قلب نامنظم

اطمینان حاصل کنید که این چای در حد اعتدال مصرف می شود.

علاوه بر این ، پنج نوع متداول گل در چای بلومینگ نیز ممکن است برخی از عوارض جانبی دیگر را که باید در نظر گرفته شود به همراه داشته باشد.

گل یاس : افرادی که به یاس حساسیت دارند ممکن است در صورتی که این گل انتخابی در چای بلومینگ باشد ، درماتیت تماسی را تجربه کنند. واکنش همچنین می تواند شامل ناراحتی معده ، سرگیجه ، حالت تهوع یا استفراغ باشد.

گل زنبق : گرده این گل یک آلرژن بسیار رایج برای افراد است و اگرچه مقدار کمی گرده در چای شکوفه وجود دارد ، می تواند منجر به مشکلات تنفسی ، عطسه ، خارش و تحریک پوست ، دهان یا چشم شود.

گل اسمانتوس : در حالی که داروهای سنتی چینی استفاده از اسمانتوس را در دوران بارداری توصیه می کند ، اما توسط FDA و سایر تنظیم کننده های بین المللی برای زنان باردار و شیرده هشدار داده می شود. قبل از افزودن چای شکوفنده اسمانتوس به رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید.

گل جعفری: این نوع گل ممکن است باعث خارش ، تورم ، سوزش پوست ، مشکل در تنفس یا سرگیجه شود ، اما این معمولاً فقط در صورت مصرف در غلظت های بسیار زیاد ایجاد می شود.

همچنین توصیه می شود زنان شیرده و یا باردار از مصرف این نوع چای بپرهیزند و یا در صورت مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

چای سفید توپی نماد عشق و سعادت

هنرمندان چینی که چای بلومینگ درست میکنند معتقدند این چای نماد عشق، سعادت و رفاه است به همین دلیل از تازه ترین و با کیفیت ترین شکوفه ها و چای ها برای درست کردن آن استفاده میکنند.

همه چیز درباره چای بلومینگ یا چای شکوفنده.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (53 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان