چه غذاهایی برایتان پوستی سالم و درخشان به ارمغان می آورند؟

  شنبه، 01 شهریور 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
چه غذاهایی برایتان پوستی سالم و درخشان به ارمغان می آورند؟
امروزه لوازم های آرایشی بسیاری تحت عنوان “تغذیه پوست” در بازار وجود دارد، اما حقیقت این است که کلید داشتن پوستی سالم و درخشان از این بطری ها بیرون نمی آید. درست است که لوسیون ها و کرم های آرایشی در بسیاری از موارد راه گشا هستند، اما تاثیری که تغذیه در این زمینه دارد صدها برابر بیشتر از تاثیر این محصولات است.

مشکلات پوستی بسیار آزاردهنده است از پوست های خشک گرفته تا لکه های پوستی و جوش که برای برخی از خانم ها و آقایان به دغدغه تبدیل شده است، یکی از بخش های درمان مشکلات پوستی و رسیدن به یک پوست ایده آل برنامه غذایی است چرا که رژیم غذایی نقش مهمی را در سلامت پوست ایفا می کند.

برای سلامت بدن و پوست مان باید توجه بیشتری به عادات غذا خوردن مان و انتخاب های آگاهانه تری داشته باشیم. برای داشتن پوستی سالم و شفاف به جای هزینه برای خریدن کرم های آرایشی و بهداشتی فقط کافی است یک رژیم غذایی سالم داشته باشیم.

در این مطلب قصد داریم شما را با غذاهایی که پوستی سالم و درخشان برایتان به ارمغان می آورند، آشنا کنیم با ما همراه باشید.

ماهی سالمون

علاوه بر اینکه ماهی سالمون یکی از منابع بسیار قدرتمند ضد التهابی امگا 3 است، حاوی دی متیل اتانول آمین (DMAE) نیز هست. DMAE باعث تقویت پوست سالم می شود زیرا از تمامیت غشای سلولی محافظت می کند. این ماده مغذی همچنین به جلوگیری از تولید اسید آراشیدونیک (AA)، ماده التهابی که منجر به ایجاد چین و چروک می شود نیز کمک می کند. DMAE در رابطه با ویتامین های B کار می کند تا سطح استیل کولین را افزایش دهد. استیل کولین یک انتقال دهنده عصبی برای عملکرد صحیح ماهیچه هاست که باعث می شود پوستتان سفت تر و باطراوت تر به نظر برسد.

گوجه فرنگی پخته شده

لیکوپن یک رنگدانه طبیعی است که مسئول رنگ قرمز گوجه فرنگی است. این رنگدانه به تقویت استحکام کلاژن (پروتئین جوان کننده پوست) کمک می کند و با از بین بردن رادیکال های آزاد مسئول پیری پوست، اثر اکسید کننده اشعه UV را از بین می برد. یک مطالعه منتشر شده در مجله پوست و مو انگلیس نشان داد، شرکت کنندگانی که روزانه 5 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی می خورند، 33 درصد بیشتر از گروه کنترل، در برابر آفتاب سوختگی محافظت می شوند.

چرا رب گوجه فرنگی یکی از بهترین مواد غذایی برای پوست است؟ به این خاطر که پخت و پز گوجه فرنگی سطح لیکوپن آنها را بالا می برد، بنابراین سس گوجه فرنگی، گازپاچو، و حتی بسته های کچاپ نیز از این خواص بهره می برند.

نوشیدن آب

نوشیدن آب به سم زدایی بدن کمک می کند.باعث مرطوب شدن پوست می شود.پوست صاف وانعطاف پذیر می شود.برای داشتن پوست و بدنی سالم نوشیدن آب ضروری است.می توانید آب مصرفی خود در طول روز با لیمو و خیار مزه دار کنید.

چای سبز و معجزات آن !

چای سبز دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که در درمان آکنه و جوان ماندن پوست نقش بسزایی دارد.

هویج

هویج یک میوه شگفت انگیز و پر از خاصیت است. بتاکاروتن و ویتامین A زیادی که هویج دارد، آنتی اکسیدانی است که از تولید بیش از حد سلول در لایه بیرونی پوست جلوگیری می کند. این بدان معناست که تعداد سلول های مرده پوست که با چربی پوست ترکیب شده و مسئول مسدود کردن منافذ منافذ پوست شما هستند کاهش خواهد یافت.

علاوه بر این، ویتامین A نقش اساسی در کاهش رشد سلول های سرطانی ایفا می کند. این یک بازی دو سر برد با بهترین غذا برای پوست است.

زردچوبه

فواید مصرف زردچوبه فقط به محافظت در برابر سرطان و کاهش درد ختم نمی شود، این ادویه ارزشمند خواص سلامت پوست را نیز به همراه دارد. این به این دلیل است که به این دلیل که آنتی اکسیدان عضو فعال زرد چوبه یعنی کورکومین، یکی از موثرترین گزینه های مبارزه با التهاب است. (حتی موثرتر از ایبوپروفن!)

بعلاوه، تحقیقات نشان می دهد که این ادویه از طریق مهار آنزیمی در پوست که رنگدانه ایجاد می کند، می تواند برای روشن شدن لکه های تیره یا زخم های ناشی از پیری و یاعدم تعادل هورمون ها استفاده شود. شما می توانید با ترکیب عسل و زردچوبه یک ماسک صورت فوق العاده درست کنید.

فلفل دلمه زرد

ویتامین C برای شکل گیری و رشد بافت پوست و ماهیچه ها و نیز ایجاد کلاژن (پروتئینی که باعث تقویت و ساختار پوست ، استخوان ها ، ماهیچه ها و تاندون های شما می شود)، ضروری است. به جای خوردن یک پرتقال برای دریافت ویتامین سی موردنیاز بدنتان، مقداری فلفل دلمه زرد غنی از ویتامین C مصرف کنید.

یک مطالعه منتشر شده در مجله بریتانیایی نشان داد داوطلبانی که روزانه 4 میلی گرم ویتامین C را به مدت سه سال دریافت کرده بودند، حدود 11 درصد ظهور چین و چروک روی پوست را کاهش دادند.

روغن گلرنگ

اسیدهای چرب امگا ۶ که در روغن گلرنگ یافت می شوند می تواند برای افرادی که از پوست خشک، پوسته پوسته و یا خارش پوست رنج می برند، به عنوان یک مرطوب کننده فوق العاده عمل کند. این اسیدهای چرب دیواره های سلولی را انعطاف پذیر نگه می دارند و به آب اجازه می دهند تا به لایه بیرونی پوست بهتر نفوذ کند.

محققان دریافته اند که این روغن حتی می تواند برای افرادی که از شرایط شدید مانند اگزما رنج می برند ، نیز موثر باشد.

تخم مرغ

این دلیل دیگری است که شما باید تخم مرغ را کامل بخورید. زرده تخم مرغ سرشار از ویتامین هایی است که برای عملکرد مناسب سلول ها ضروری هستند و همچنین حاوی بیوتین “ویتامین زیبایی” است. این ویتامین بیشتر در جهت کمک به رشد مو و تقویت ناخن ها معروف است، اما تحقیقات نشان داده که بیوتین می تواند به حفاظت پوست از آکنه، خارش پوست و حتی خشکی پوست کمک کند.

آووکادو

درست است که ورزش کردن بدن را قدرتمند و روی فرم نگه می دارد، اما پوست صورت کم کم روال تدریجی پیری خود را طی خواهد کرد. به جای سرمایه گذاری بر روی تعدادی از محصولات سوال برانگیز ضد پیری، به فروشگاه بروید و یک آووکادو بخرید. این میوه سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است که با کاهش خطر پیری زودرس ناشی از اشعه ماوراء بنفش، پوست را هیدراته و محافظت می کند. به علاوه، منبع قدرتمند چربی آووکادو به شما کمک می کند تا بسیاری از ویتامین های محلول در چربی را جذب کنید و همچنین به محافظت از پوست در برابر آفتاب کمک می کند.

اسفناج

دوباره گیاهی مورد علاقه افراد گیاه خوار پیروز می شود. در مطالعه ای که در ژورنال بین المللی سرطان منتشر شده است ، افرادی که بیشترین سبزیجات برگ دار را می خورند، از ابتلا به کارسینوم سلول سنگفرشی پوست جلوگیری کرده اند. محققان معتقدند که مقادیر زیاد فولات (یک ویتامین B ضروری موجود در آوکادوو) به حفظ و ترمیم DNA کمک می کند و احتمال رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد. فقط یک فنجان اسفناج حاوی 65 درصد از مقدار توصیه شده روزانه فولات است.

کلم پیج

کلم پیچ با کسب عنوان سوپر فود (غذاهای سرشار از مواد مغذی و ویتامین) جایگاه خود را بیش از پیش ارتقا داده است. این سبزی چلیپایی حاوی ویتامین های A ، C ، E و به طور خاص ، ویتامین K است، این ها ویتامین های ضد پیری مورد علاقه پوست هستند. سبزیجات برگ دار یکی از منابع قدرتمند ویتامین K هستند، ویتامینی که به لخته شدن خون و بهبود سریعتر هنگام آسیب کمک می کند. هنگامی که این سبزی پر از فایده به طور موضعی استفاده شود، می تواند دید کبودی ها، زخم ها، ترک پوستی و رگ های عنکبوتی را به حداقل برساند.

سیب زمینی های شیرین

یک مطالعه منتشر شده نشان داد که خوردن یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات درخشش جذابی به پوست می دهد. تعداد کمی از غذاها به اندازه یک سیب زمینی شیرین پخته شده، سرشار از منابع مفید برای درخشش و سلامت پوست هستند. در حقیقت، فقط نیمی از یک سیب زمینی متوسط، 200 درصد از میزان منابع توصیه شده روزانه شما را تأمین می کند. جالب است بدانید که با پخت سیب زمینی کاروتنوئید بیشتری دریافت خواهید کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (37 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان