چه غذاهایی احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند؟

  شنبه، 29 شهریور 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
چه غذاهایی احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند؟
مواد غذایی تقویت کننده عملکرد مغز به خوبی شناخته شده هستند اما در این میان خوراکی‌هایی هستند که مصرف آن‌ها باعث تخریب این عملکرد و خطر ابتلا به آلزایمر می‌شود.

غذا می تواند بهترین دوست یا بدترین دشمن انسان باشد و این مساله تنها به اندازه دور کمر شما مربوط نمی شود. رژیم غذایی اثر چشمگیری بر عملکرد و بهره وری مغز دارد. اگر اخیراً هر چه بیشتر با فراموشی مواجه می شوید، ممکن است نیازمند تغییراتی در رژیم غذایی خود باشید. برخی از محبوب ترین مواد غذایی در رژیم غذایی مدرن اثری مخرب و فاجعه بار بر مغز دارند.

مواد غذایی تنها برای یک روز بهره وری را کاهش نمی دهند. زمانی که به طور منظم مصرف می شوند، آن ها می توانند آثاری ماندگار به همراه داشته باشند و حتی خطر بیماری های انحطاطی مغز مانند زوال عقل و بیماری آلزایمر را افزایش دهند. برای حفظ سلامت و عملکرد مطلوب مغز از خوراکی هایی که در ادامه به آن ها اشاره شده است، پرهیز کنید.

چه غذاهایی احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهند؟

آلزایمر و غذاهای خطرناک: نوشیدنی های شیرین

سیستم تنظیم کننده مغز نمی تواند از عهده کالری های موجود در نوشیدنی های شیرین برآید. شواهد نشان می دهد که نوشیدنی های شیرین گرسنگی را همانند غذاهای جامد کاهش نمی دهد. به همین خاطر مقدار بیشتری از این نوشیدنی ها مصرف می شود. از آنجایی که بیشتر افراد از سیگنال های گرسنگی و سیری خود به عنوان راهنمای خوردن استفاده می کنند، به سیستمی که بتواند به درستی کار کند نیاز خواهند داشت. برای کمک به انجام این کار، می توان غذاهای کامل مصرف کرد، تمرینات ورزشی انجام داد و از خوردن موادی همچون نوشابه صرف نظر کرد.

آلزایمر و غذاهای خطرناک : غذاهای فراوری شده

سطوح بالای چربی و کلسترول موجود در این غذاها در دیواره های شریان تامین خون به مغز رسوب میکند. عدم خون رسانی کافی در نهایت باعث سکته مغزی می شود. علاوه بر این؛ مصرف این نوع غذاها باعث ترویج چاقی و التهاب در بدن می شوند که این دو عامل خود، ریسک فاکتورهای ابتلا به مشکلات شناختی هستند.

آلزایمر و غذاهای خطرناک : شیرین کننده های مصنوعی

محققان آمریکایی این نکته را به وضوح ثابت کرده اند که استفاده از شیرین کننده های مصنوعی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهند. این نکته را باید بدانید که اگر مبتلا به دیابت نوع ۲ باشید، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در شما ۴ برابر نسبت به سایرینی که دیابت ندارند، بیشتر می شود. دیابت باعث کاهش حساسیت به انسولین، افزایش قند خون، و خطر انحطاط مغزی خواهد شد.

آلزایمر و غذاهای خطرناک : ماهی های حاوی جیوه

شاید کمی متناقض به نظر بیاید. چون همیشه گفته ایم که ماهی ها به دلیل دارا بودن امگا ۳ ها برای مغز مفید هستند. اما ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و تن حاوی فلزات سنگین به خصوص جیوه اقیانوس ها نیز هستند. همه فلزات سنگین کمابیش در افزایش خطر ابتلا به آلزایمر نقش دارند و باعث کاهش قدرت درک می شوند. بهتر است ماهی هایی مانند ماهی ساردین و ماهی خال مخالی که حاوی جیوه کمتری هستند را انتخاب کنید. ماهی های پرورشی کنترل شده نیز انتخاب های مناسبی هستند چون جیوه موجود در آن ها کمتر از جیوه ماهی های پرورش یافته در دریاهای آلوده است. با این حال هیچ وقت از خوردن ماهی غافل نباشید. لازم است که هر هفته دو مرتبه ماهی میل کنید چون فواید آن بیش از مضراتش است.

آلزایمر و غذاهای خطرناک : چربی های ترانس

اسیدهای چرب ترانس در غشاهای سلول های عصبی وارد شده و باعث سفتی و کاهش واکنش های این سلول ها می شوند. این مساله نیز روی آمادگی نورون ها یا همان سلول های عصبی تاثیر منفی می گذارد. کاهش واکنش های این سلول ها باعث کاهش قدرت به خاطر سپاری و افزایش خطر افسردگی و غیره می شود. بهتر است مواد غذایی سرشار از امگا ۳ ها مانند ماهی ها، روغن های گیاهی، آجیل ها، بذر کتان و غیره را به رژیم تان اضافه کنید و تا حد امکان از مصرف مواد غذایی حاوی چربی های اشباع شده و اسیدهای چرب ترانس موجود در مواد غذایی فراوری شده و صنعتی بپرهیزید.

آلزایمر و غذاهای خطرناک : غذاهای منجمد

مصرف مواد غذایی یخ زده به طور منظم، می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد و همچنین به زوال عقل که ناشی از تخریب سلول های مغزی در طول زمان است منتهی شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (183 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (17 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!