چه نوع ضد افتابی بخریم؟ فیزیکی یا شیمیایی؟

  دوشنبه، 12 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
چه نوع ضد افتابی بخریم؟ فیزیکی یا شیمیایی؟
ضد آفتابی برای شما مناسب است که با آن راحت‌تر باشید و بتوانید هر روز از آن استفاده کنید. این ضد آفتاب باید دست کم SPF 30 یا بالاتر باشد. علاوه بر این، دقت کنید «طیف گسترده» باشد تا بتواند از آسیب‌های خطرناک پرتوهای فرابنفش (UVA و UVB) جلوگیری کند

همانطور که از نام این محصول پیداست ضد آفتاب ها محصولاتی هستند که وظیفه اصلی آن ها حفاظت از پوست در برابر نور خورشید است. نور خورشید به سبب وجود پرتوهای فرابنفش ultra violet میتواند سبب عارضه های گوناگون پوستی از خشکی و قرمز شدن پوست گرفته تا سرطان های بدخیم پوستی گردد.تصور غلط رایج این است که اتفاده مداوم از ضد آفتاب می تواند سبب حساسیت و آکنه شود. این احتمال وجود دارد ولی در صورتی که ضد آفتاب مناسب را انتخاب نکرده باشید. چراکهیک ضد آفتاب خوب و مناسب برای شما می تواند حتی ظاهر پوستتان را بهبود ببخشد.

چرا باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟

۱. محافظ از اشعه ماوراء بنفش مضر

از آنجایی که لایه اوزن دائما در حال تضعیف شدن است، همه ما بیشتر از گذشته در معرض اشعه های خطرناک نور خورشید قرار می گیریم و این درحالی است که ما به میزان قابل توجه ای برای تامین ویتامین D بدن، به نور خورشید نیاز داریم اما کرم های ضد افتاب به گونه ای درست شده اند که مانع از ورود اشعه های مضر به بدن می شوند و از ایجاد اختلالات پوستی جلوگیری می کنند.

۲. جلوگیری از پیری زودرس

همه ما دوست داریم که پوستی جوان تر، شفاف تر و سالم تر داشته باشیم. و این یک دلیل قانع کننده ای برای استفاده از کرم های ضد آفتاب است. کرم های ضد آفتاب پوست را در مقابل چروک و خطوط نامتقارن و متقارن و همچنین پیری زودرس حفظ می کند. مطالعات نشان داده است افراد زیر ۵۵ سال که از کرم ضد آفتاب استفاده می کنند، علائم پیری و چروک در پوست آنها ۲۴ درصد کمتر از افرادی است که از کرم های ضد آفتاب استفاده نمی کنند.

۳. کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست

در حالی که اکثر افراد استفاده از کرم های ضد آفتاب را عمدتا برای زیبایی و فواید بهداشتی استفاده می کنند و آن را یک مزیت می دانند اما توصیه می شود که از کرم های ضد آفتاب در تمام طول روز و ماه استفاده کنید تا پوست شما از خطر ابتلا به انواع سرطان پوست به ویژه ملانوم درامان باشد. این سرطان بدترین نوع سرطان شناخته شده پوست است که برای زنان در رنج سنی ۲۰ سال بسیار تهدید کننده است.

۴. کاهش چروک بر روی پوست صورت

کرم های ضد آفتاب را به اندازه کافی روی صورت خود بمالید تا از بروز ناراحتی ها و سوختگی پوست صورت در امان بمانید. همچنین استفاده از کرم های ضد آفتاب پوست شما را در مقابل آسیب های ناشی از اشعه خورشید و ایجاد آکنه حفظ کرده در نتیجه پوستی صاف و بدون چروکی خواهید داشت.

همانطور که خواندید، ضد آفتابی برای شما مناسب است که با آن راحت تر باشید و بتوانید هر روز از آن استفاده کنید. این ضد آفتاب باید دست کم SPF 30 یا بالاتر باشد. علاوه بر این، دقت کنید «طیف گسترده» باشد تا بتواند از آسیب های خطرناک پرتوهای فرابنفش (UVA و UVB) جلوگیری کند. همچنین، برای اینکه انتخابی آگاهانه داشته باشید، باید بدانید پوست شما با کدام فرمولاسیون انواع ضد آفتاب سازگارتر است: فیلترهای فیزیکی، فیلترهای شیمیایی یا ترکیبی از هر دو.

ویژگی های کرم ضد آفتاب فیزیکی

  • به محض مصرف، اثرگذار است. اما، برای عملکرد مؤثرتر لازم است جذب شود. این ضد آفتاب ممکن است با تماس لباس با پوست یا تعریق پاک شود.
  • تقریباً هیچ گاه پوست را تحریک نمی کند.
  • ممکن است رد سفید رنگی از خود به جای بگذارد، به ویژه روی پوست های تیره تر.
  • از آنجا که به آسانی پاک می شود به مراقبت بیشتری نیاز دارد. همچنین، به دلیل نوع فرمولاسیون آن باید مقدار زیادی از این نوع کرم را مصرف کنید تا بهتر از پوستتان محافظت کند.

ویژگی های کرم ضد آفتاب شیمیایی

اثرگذاری این ضد آفتاب حدود ۳۰-۱۵ دقیقه پس از مصرف آغاز می شود. اما برای عملکرد مؤثرتر لازم است که جذب شود. همچنین باید اطمینان یابید که با لباس پوشیدن پاک نمی شود و از بین نمی رود.

  • معمولاً در انواع ضد آفتاب، ضد آفتاب های شیمیایی نسبت به فیزیکی بافت رقیق تری دارند.
  • این نوع ضد آفتاب ها بیشتر به دلیل فرمولاسیون های مقاوم در برابر آب شان انتخاب می شوند. چراکه هنگام خیس شدن یا تعریق، رد سفید رنگی از خود به جای نمی گذارند. اما به هر حال باید هر دو نوع ضد آفتاب را به طور مرتب تجدید کنید.
  • این نوع ضد آفتاب ممکن است برای افرادی که پوست های بسیار حساس دارند، حساسیت زا باشد.

هر نوع ضد آفتابی را که انتخاب کردید، باید در تمام طول سال از آن استفاده کنید. حتی اگر فکر می کنید احتمال آفتاب سوختگی وجود ندارد. باید بدانید نور خورشید (حتی از پشت ابر) پوست را پیر می کند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.

ترسناک اما واقعی!

نور فرابنفش UVA از پنجره ها عبور می کند. شما آسیب های ناشی از این نور را روی پوستتان احساس نخواهید کرد، اما، متأسفانه این اتفاق رخ می دهد. ضد آفتاب معدنی(فیزیکی) را انتخاب کنید یا ضد آفتاب شیمیایی، در هر حالت، باید به چند نکته ی بسیار مهم روی برچسب انواع ضد آفتاب دقت کنید. کرم ضد آفتابی را بخرید که عبارت های زیر روی برچسب آن درج شده باشد:

  • طیف گسترده (از هر دو اشعه ی UVA و UVB محافظت می کند.)
  • بدون عطر
  • غیرکومدون زا (منافذ پوست را مسدود نمی کند)
  • فاقد چربی
  • بدون پارابن
  • با حداقل SPF 30 یا بالاتر

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (539 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (367 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (197 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (113 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (11 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (12 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (6 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (6 نظر) (عکس) گریه های تلخ نسرین مرادی، فریده سریال نون خ در روز تشییع پیکر همسر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی (4 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
اعلام تقویم تحصیلی 1404 - 1403 دانشگاه‌های علوم پزشکی
آخرین جزئیات از برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری
پدر بازیکن معروف تیم ملی به جرم آزار جنسی یک نوجوان دستگیر شد +جزئیات
لحظه شماری برای ساخت یک ایران تمام عیار در حواشی داغ امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
سرخط مهم‌ترین اخبار: تلاش پزشکیان و جلیلی در آخرین روز تبلیغات
اظهارات وقیحانه رضا پهلوی: فحاشی به رأی‌دهندگان ایرانی در کشورهای مختلف، کار جمهوری اسلامی است!
فاجعه هولناک: مرد شیطان‌صفت دو عشق اش را به قتل رساند
کشف شربت تریاک و متادون در عملیات پلیس گرمسار
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس