چگونه یک خبرنگار حرفه ای شویم

  پنجشنبه، 02 مرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
چگونه یک خبرنگار حرفه ای شویم
ساعد نیوز: عملکرد حرفه ای نیازمند داشتن تخصص در شغل خود و همچنین رعایت اصول اخلاقی و آشنایی با قوانین و محدودیت های شغلیتان می باشد. حرفه ای بودن در خبرنگاری یکی از جنبه های مهم موفقیت می باشد. حرفه ای بودن می تواند افق کاریتان را بالا ببرد و موفقیت های خوبی را در موقعیت فعلیتان نسیب شما کند.

عملکرد حرفه ای نیازمند داشتن تخصص در شغل خود و همچنین رعایت اصول اخلاقی و آشنایی با قوانین و محدودیت های شغلیتان می باشد. حرفه ای بودن در خبرنگاری یکی از جنبه های مهم موفقیت می باشد. حرفه ای بودن می تواند افق کاریتان را بالا ببرد و موفقیت های خوبی را در موقعیت فعلیتان نصیب شما کند یکی از اولین نشانه های حرفه ای بودن داشتن رفتار مودبانه در مقابل همکاران وبالادستان شما در خبرنگاری می باشد. این سیاست را همواره باید در همه ی مراحل مد نظر بگیرید از اولین معرفی خود تا نحوه تعامل با دیگران.

اصل اول: اشتیاق

اشتیاق و کششی خاص به حرفه ی خبرنگاری می تواند مسیر موفقیت در این شغل را برای شما هموار کند، علاقه داشتن به حرفه ی خبرنگاری باعث می شود شما سختی های این شغل را راحت تر تحمل کنید و با آن مقابله کنیدو همچنین هرچقدر علاقمند باشید انرژی و زمان بیشتری برای موفقیت در شغل خبرنگاری صرف خواهید کرد علاوه بر این موارد هرچه احساس شما در رابطه با شغلتان بهتر باشد نتایج کارتان نیز بهتر خواهد بود و هر چه نتایج کارتان مثبت تر باشد احساس خوبی به شما دست خواهد داد.

اصل دوم: استقامت وپایداری

استقامت یعنی داشتن بالاترین ظرفیت برای تحمل سختی های کار خبرنگاری، این حرفه جز مشاغل سخت و خطرناک جهان محسوب می شود که لازمه ی موفقیت در این شغل استقامت وپایداری است. افراد دارای روحیه ی قو ی می توانند به اهداف خود در خبرنگاری دست پیدا کنند، خبرنگاران بعلت آنکه ناظران بر عملکرد مسئولین می باشند واز انان بعوان نگهبانان جامعه یاد می شود، به دلیل افشاء گریشان و انتقادهایشان بیشتر مورد تهمت و تنبیه قرار می گیرند و همچنین آنان برای تهیه ی خبر به مناطق خطرناک از جمله مناطق جنگی، زلزله زده و یا صحنه های درگیری و... اعزام می شوند بنابراین آنان باید دراری استقامت بالا برای کار در فضایی با پس زمینه ی سر وصدای زیاد باشند.

اصل سوم: ردیابی خبر

شما باید بعنوان یک حرفه ای خبر های مهم جهانی و ملی را پیگیری کنید، در نگاه اول به یک خبر صحت آن را تشخیص دهید با اهداف و گرایشات و خط مشی هر کدام از رسانه ها و مطبوعات آشنایی کامل داشته باشید، روزنامه های مختلف با خط مشی های متفاوت را بخوانید تا با نحوه عملکرد آنان آشنایی کامل داشته باشید. برای اینکه بتوانید یک ردیاب خبر خوب باشید بهتر است به سایت ساعد نیوز مراجعه کنید وخبر های دست اول را از آنجا به دست آورید.

اصل چهارم: یافتن سوژه مناسب

پیدا کردن سوژه مناسب کار آسانی نیست در بسیاری از مطبوعات و رسانه ها گروهی از خبرنگاران و روزنامه نگاران تنها وقت خود را به پیدا کردن سوژه مناسب اختصاص می دهند چرا که سوژه مناسب با زاویه دید خوب می تواند مخاطبان بسیاری را برای رسانه و یا مطبوعاتی که در آن مشغول به کار هستید برایتان جذب می کند. یک خبرنگار حرفه ای در یافتن سوژه مناسب بسیار ماهر عمل می کند طوری که سوژه او می تواند خیلی جذاب و مخاطب پسند باشد و راهکارهای عملی برای حل مسائل ارائه می دهد.

اصل پنجم: ارتباط قوی

داشتن مهارت ارتباطی قوی یکی از لازمه های کار خبرنگاران حرفه ای می باشد. خبرنگاران حرفه ای به خوبی می دانند که اصل کار خبرنگاری یافتن منابع خبری می باشد بنابراین خبرنگاران حرفه ای روابط خود را به بهترین صورت با منابع خبری حفظ می کنند آنان همیشه پل های ارتباطی منابع نظیر ایمیل، شماره تلفن همراه، شمارهی منزل، شمارهی محل کار و... را در جایی مطمئن که بعدا آن را از دست ندهند یاد داشت می کنند. در نظر داشته باشید که یاد داشت شماره منابع خبری در همراه چندان کار مطمئنی نیست چرا که ممکن است با یک مشکل فنی در هراهتان شمارهی منابع از دست برود. خبرنگاران حرفه ای شبکه ی ارتباطی بسیار قوی با روزنامه نگاران حرفه ای و سردبیران شایر روزنامه و سازمان های خبری دارند، خبرنگاران حرفه ای باشبکه سازی روابط خود به خوبی به خبر های دست اول دست پیدا می کنند.

اصل ششم: مطالعه

مطالعه مکرر باعث افزایش آگاهی شما در راستای بسیاری از مسائل از جمله سیاست، اقتصاد، بهداشت و... می شود، هرچه بیشتر بدانید بهتر عمل خواهید کرد هر چه بیشتر بدانید در درک رفتار و انگیزه افرادو گرو ها بهتر خواهید بود و قادر به پیش بینی خواهید شد، مثلا مطالعه در زمینه اقتصادی شما را در تهیه خبر های مالی ماهرتر خواهد کرد و کار خبری شما طبیعی تر و عمیق تر و منطبق بر واقعیات خواهد شد که باعث جلب اعتماد مخاطب و تاثیر پذیری هر چه بیشتر آنان از سوی رسانه شما خواهد شد. مطالعه وداشتن اطلاعات عمیق و آگاهی های موثر جنبه ای از خبرنگاران حرفه ای می باشد.

علاوه بر اصولی که ما برای خبرنگاران حرفه ای تعریف کردیم، قطعا ویژگی های تجربه بالا، داشتن خلاقیت، پشتکار، ارائه کار با کیفیت بالا حتی در شرایط سخت وپرفشار، صداقت و شجاعت از ویژگی های برجسته دیگر خبرنگاران حرفه ای می باشد که ما در این متن نتوانستیم بیشتر به انان بپردازیم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
داریوش ارجمند: خانومه میره وزنه بردار میشه 2 سال دیگه نه رحم داره نه تخمدان همشو عمل میکنه میریزه دور! من پدر سنتی رو دوست دارم تا پدری که سفره عرق پهن میکنه+فیلم (506 نظر) نگاهی به سینی غذای ساده رهبر انقلاب با 2 استکان چای و قند و پنیر +عکس / آقا چهار زانو روی زمین نشسته اند (482 نظر) نگاهی به خانه بدون تجملات محمود احمدی نژاد با فرش ماشینی و مخده های قدیمی و مزین به تصویر امام خمینی و رهبر معظم انقلاب (عکس) (299 نظر) عکسی از اولین روز مادر شدن فرح پهلوی/ قرق بیمارستان و نمایش زندگی سلطنتی... (225 نظر) ساده زیستی رهبر انقلاب به روایت تصویر / از عینک شکسته و کفش ساده تا سفره غذای ساده در کنار سیاستمداران (217 نظر) مادر علی دایی: پسرم به بیمارستانها گفته اگه کسی توان مالی نداشت به من خبر بدین؛ به هر نیازمندی که من بگم به حسابش پول واریز می‌کنه +ویدیو (201 نظر) سفره غذای ساده و دورهمی صمیمی رهبر معظم انقلاب با فرماندهان ارشد سپاه+عکس/ آقا هم مثل همه روی زمین غذا می خورد (179 نظر) محمدرضا گلزار: تا میتونین دعا کنین تا میتونین نماز بخونید؛ آدم بی‌اعتقاد هیچ چیز در زندگیش نداره+ویدیو (174 نظر) مهنوش صادقی همسر دوم مهدی هاشمی: 20 سال با مهدی هاشمی رابطه داشتم و گلاب آدینه خبر داشت (169 نظر) نگاهی به لباس عروس های زنان شاه پهلوی؛ از لباس عروس 30 کیلویی ثریا اسفندیاری تا پیراهنی مزین به پرهای لک‌لک آفریقایی! / به نام مردم به کام خاندان منحوس پهلوی+عکس (169 نظر) داریوش ارجمند: من مختار رو خوب میشناسم! مختار خیلی علیه السلام نیست/ اصلا از مختار و فریبرز عرب نیا خوشم نمیاد! (150 نظر) خنده رهبر انقلاب از پیشنهاد عجیب احمدی‌نژاد: ساخت اتوبان از فرودگاه امام به مسجد جمکران تا امام زمان در ترافیک و شلوغی اتوبان قم گیر نکنند! (146 نظر) علی دایی: همسرم بهترین مشاورم هست؛ ویلای به شکل توپ در کلاردشت ندارم؛ میلیون‌ها علی دایی هم برای مردم کم است+عکس (117 نظر) تصویری از اعلامیه ترحیم همسر تایلندی یوسف تیموری/ روحش شاد و یادش گرامی (113 نظر) نگاهی به مجلل ترین مدرسه در سوئیس که بچه های پهلوی در آنجا درس خواندند/ زمانی که بچه های مردم از امکانات کم تحصیلی هم برخوردار نبودند! (110 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 29 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز پنجشنبه 29 تیر 1403 + فیلم
4 هنرمند محبوب ایرانی که همسر خارجی دارند/ از ازدواج ساعد سهیلی با دختر فرانسوی تا زن هندی بنیامین بهادری+عکس
فال روزانه پنجشنبه 29 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه پنجشنبه 29 شهریور 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 29 شهریور 1403
برگزاری مسابقات فوتبال جام شهدای خدمت در ارومیه
بیوگرافی و زندگی خصوصی محمدرضا هلال زاده، ضیا سریال طوبی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
عموی تتلو: تتلو گیاهخوار است، ماموران زندان هم برای گیاهخواری او شرایط را فراهم می‌کنند
آتش سوزی کارخانه تولیدی فولاد در تیکمه داش + فیلم
اهدای زمین به آموزش و پرورش شهرستان مرند
از پرستاری تا طبابت/کتاب"سمفونی موگادیشو" خاطرات من از سومالی است
نجات معجزه آسای مرد 55 ساله از چاه 35 متری در مرند
امین فردین با آبروی الناز شاکردوست بازی کرد! ادعای روابط عجیب و غریب بازیگر فیلم بی بدن با هنرمندان ایرانی!
فوزیه همسر اول شاه پهلوی: کاخ نشینی در شان ما نیست/ شاه به من خیانت می کرد، با یک سرهنگ ازدواج کردم و دختری به نام نادیا دارم
منتخب روز   
توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW جمله امروز پزشکیان که گفت «خیلی خراب نکردم که؟» در فرهنگ آذری زبان ها یعنی چه؟ +عکس کیک تولد خاص و شکلاتی شهاب حسینی برای تولد 13 سالگی پسرش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : یه آقایی با کیف سامسونِت و کت و شلوار آبی استخری اومد صداشو کلفت کرد مغرورانه گفت آقای مدیری من برای اینکه وارد سینما شم باید چیکار کنم گفتم باید بلیط بخری+ویدئو کیک تولد خاص و شکلاتی همسر هاشمی رفسنجانی برای تولد 82 سالگی یارش با طرح مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس تصویر رهبر معظم انقلاب در دستان وزیر کودک‌کش+عکس انتشار غزل جدیدی از رهبر معظم انقلاب + فیلم/ دیدن این ویدیو با صدای دلنشین رهبری رو از دست ندید نگاهی به کیک تولد 44سالگی شهاب حسینی با دیزاین خاص در خانه اش/مبارکا باشه +عکس