چگونه از حملات دردناک نقرس در امان باشیم؟

  دوشنبه، 23 آبان 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
چگونه از حملات دردناک نقرس در امان باشیم؟
نقرس نوعی آرتریت است که در آن کریستال های کوچکی در داخل و اطراف مفاصل ایجاد می شود و باعث حملات ناگهانی درد شدید و تورم می شود. این بیماری عمدتاً مردان بالای 30 سال و زنان پس از یائسگی را تحت تأثیر قرار می دهد . به طور کلی، نقرس در مردان شایع تر از زنان است.

نقرس یک نوع آرتروز شایع است که باعث درد شدید، تورم و خشک شدگی مفصل می شود. این بیماری معمولاً بر مفصل انگشت شست پا اثر می گذارد. حمله نقرس به سرعت و ناگهانی اتفاق می افتد و به مرور زمان برطرف می شود و به آرامی به مفصل متورم آسیب وارد می کند. نقرس همچنین با افزایش شیوع بیماری های قلبی عروقی و بیماری های متابولیکی ارتباط داشته و بسیار دردناک است. این بیماری شایع ترین نوع آرتروز التهابی در مردان است و با این که مردان، بیشتر دچار این بیماری می شوند احتمال این که زنان نیز پس از یائسگی به نقرس مبتلا شوند زیاد است.

نقرس

علل نقرس

نقرس به دلیل بالا بودن میزان اسید اوریک در خون یا هایپراوریسمی ایجاد می شود. اسید اوریک به دلیل تجزیه پورین – یک ماده شیمیایی که مقادیر زیاد آن در غذاهایی مانند گوشت، مرغ و غذاهای دریایی یافت می شود- در بدن تولید می شود. معمولاً اسید اوریک در خون حل شده و از طریق کلیه ها به وسیله ادرار از بدن خارج می شود. اگر مقدار زیادی اسید اوریک تولید شود یا مقدار کافی از آن دفع شود باعث تجمع کریستال های سوزنی شکل می شود و در نتیجه التهاب و درد در مفاصل و اطراف مفاصل ایجاد می شود.

 نقرس

علائم متداول حمله نقرس

درد و التهاب شایع ترین علائم حمله نقرس است. درد ناشی از نقرس گاهی اوقات به عنوان یک درد تیز، لرز و خرد کننده توصیف می شود. این درد معمولاً بدون هشدار رخ می دهد می تواند شما را در نیمه شب بیدار کند، یا ممکن است اولین چیزی باشد که در هنگام صبح مشاهده می کنید.

هنگامی که دچار حمله نقرس هستید، درد ثابت است و شدت درد می تواند در طول حمله نوسان داشته باشد. اگرچه حملات معمولاً حدود 3 تا 5 روز طول می کشند، اما درد در 24 ساعت اول پس از شروع حمله شدیدتر است. پس از بین رفتن درد، ممکن است متوجه برخی ناراحتی ها در مفصل آسیب دیده شوید. این ناراحتی می تواند از چند روز تا چند هفته ادامه یابد.علاوه بر درد، ممکن است متوجه شوید که مفصل آسیب دیده سفت، متورم، گرم، قرمز و بسیار سست شده است. این موارد علائم التهاب است.

فقط یک مفصل مبتلا می شود: اولین حمله نقرس شما فقط در یک مفصل دیده می شود (اغلب در ناحیه انگشتان پا، مچ پا یا زانو)، اما سایر مفاصل نیز می توانند آسیب ببینند. همچنین می توانید در ناحیه پا، پاشنه پا، آرنج، مچ دست و انگشتان دچار نقرس شوید. اگر بیش از 1 حمله نقرس داشته باشید، مفصلی که تحت تأثیر قرار می گیرد تغییر نمی کند. به عنوان مثال، اگر شما یک حمله نقرس به انگشتان پا داشته باشید، دفعه بعد که حمله ای انجام می شود، احتمالاً در همان انگشت پا خواهد بود. با این حال، همانطور که بعداً خواهید خواند، اگر نقرس مزمن شود، مفاصل بیشتری می توانند درگیر شوند.

 نقرس 

محرک های رایج عود نقرس

نقرس به دلیل سطوح بالای اسید اوریک در بدن ایجاد می شود. اسید اوریک زمانی ایجاد می شود که بدن پورین ها را تجزیه می کند، این پورین ها مواد شیمیایی هستند که به طور طبیعی در بدن و در برخی غذاها یافت می شوند. اسید اوریک معمولاً از طریق ادرار تجزیه شده و ترشح می شود. وقتی به درستی از شر آن خلاص نشود، اسید اوریک اضافی به کریستال های سوزنی شکل در مفاصل تبدیل می شود که باعث عود نقرس می شود.موارد خاصی وجود دارد که محرک های شناخته شده عود نقرس هستند و از آنجایی که می توان تا حد زیادی از محرک ها اجتناب کرد، مهم است که در هنگام تلاش برای پیشگیری یا مدیریت درد نقرس، بدانید که آنها چه هستند.

گوشت و غذاهای دریایی خاص

بسیاری از غذاهای غنی از پورین می توانند سطح اسید اوریک را در بدن افزایش دهند و به نوبه خود خطر حمله نقرس را افزایش دهند. غذاهای با سطوح بالاتر پورین عبارتند از:

  • گوشت قرمز، مانند گوشت گاو، بره
  • گوشت اعضای داخلی بدن مانند جگر و کلیه

به نظر نمی رسد که همه غذاهای غنی از پورین سطح اسید اوریک یا خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهند. سبزیجاتی مانند نخود، لوبیا، عدس، مارچوبه، اسفناج و قارچ سرشار از پورین هستند اما به نظر نمی رسد که اگر در مقادیر متوسط ​​مصرف شوند، تأثیری بر خطر نقرس ندارند.

الکل

نوشیدن آبجو، شراب و مشروبات الکلی باعث افزایش سطح اسید اوریک در خون می شود. هرچه الکل بیشتری بنوشید، خطر حمله نقرس بیشتر می شود.اما یک مطالعه نشان داد که حتی مصرف متوسط ​​الکل ممکن است خطر حمله نقرس را در بین مردان افزایش دهد. در واقع، شرکت کنندگان مردی که تا دو نوشابه در یک دوره 24 ساعته مصرف کردند، 36 درصد بیشتر از کسانی که در همان بازه زمانی الکل مصرف نکردند، در معرض خطر عود نقرس بودند. از سوی دیگر، یک نوشیدنی در یک دوره 24 ساعته به طور قابل توجهی خطر را افزایش می دهد. محدود کردن مصرف الکل ممکن است به جلوگیری از عود کمک کند.

نوشیدنی ها و مواد غذایی سرشار از فروکتوز

فروکتوز، نوعی قند، تنها قندی است که سطح اسید اوریک را در بدن افزایش می دهد. نوشیدنی های سرشار از فروکتوز، مانند آب میوه ها و نوشابه های شیرین شده، سطح اسید اوریک را در خون افزایش می دهند.مصرف غذاهای سرشار از فروکتوز مانند کلوچه ها و آب نبات نیز با افزایش خطر ابتلا به نقرس مرتبط است. اجتناب یا محدود کردن این نوشیدنی ها و مواد غذایی با قند بالا ممکن است به کاهش خطر حمله نقرس کمک کند.

شاخص توده بدنی بالاتر

اضافه وزن یا چاقی با پیشرفت اولیه نقرس مرتبط است. ارتباطی بین شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) و سطوح بالاتر اسید اوریک وجود دارد. این ارتباط حتی پس از ابتلا به نقرس می تواند همچنان نقش داشته باشد. اگر در دسته BMI اضافه وزن یا چاق هستید، کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش ممکن است راهی برای کاهش سطح اسید اوریک و جلوگیری از عودهای بعدی باشد.

در حالی که برخی غذاها، نوشیدنی ها و عوامل سبک زندگی محرک های شناخته شده حملات نقرس هستند، محرک های دیگری نیز وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند.

فشار

رابطه دقیق هنوز باید مشخص شود، اما تحقیقات نشان می دهد که استرس می تواند باعث افزایش سطح اسید اوریک در خون شود. برای کمک به جلوگیری از عود نقرس، محققان پیشنهاد می کنند که افراد مبتلا به نقرس سعی کنند از استرس اجتناب کنند یا اقداماتی را برای کاهش استرس انجام دهند.

آسپرین

آسپرین با دوز پایین می تواند سطح اسید اوریک خون را افزایش دهد و گاهی اوقات خطر عود نقرس را تقریباً دو برابر می کند. یک مطالعه نشان داد که خطر حمله نقرس پس از دو روز مصرف آسپرین با دوز پایین افزایش می یابد. هر چه دوز کمتر باشد، ارتباط بیشتر است.

اما آسپرین با دوز پایین اغلب در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی استفاده می شود. بنابراین حتی اگر ممکن است باعث تشدید نقرس شود، توصیه نمی شود در صورت مصرف آسپرین با دوز پایین، برای محافظت از خود در برابر حمله قلبی یا سکته قطع کنید یا مصرف آن را تغییر دهید. درعوض، می توانید سایر محرک های نقرس را که ممکن است در زندگی تان وجود داشته باشد، مانند مصرف الکل و گوشت قرمز بررسی کنید.

کم آبی بدن

کم آبی می تواند منجر به سطوح بالاتر اسید اوریک به دلیل کاهش ادرار و در نتیجه حذف اسید اوریک شود. برای کاهش خطر حمله نقرس، افراد مبتلا به نقرس باید روزانه مقدار زیادی آب بنوشند. اگر در محیط های گرم تر مانند سونا ورزش می کنید یا وقت می گذرانید، نوشیدن مقدار بیشتری آب مهم است.

تغییرات دما

آب و هوا می تواند بر نقرس تأثیر بگذارد. دمای بالا و رطوبت کم هر کدام خطر حمله نقرس را افزایش می دهند. ترکیب آب و هوای گرم و خشک به ویژه می تواند باعث تشدید نقرس شود. رطوبت بسیار زیاد نیز می تواند خطر عود نقرس را افزایش دهد اما به میزان کمتر.

دلیل دقیق این ارتباط هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما یک نظریه این است که کم آبی نقش مهمی دارد. افراد مبتلا به نقرس باید هیدراته بمانند تا از بروز نقرس ناشی از آب و هوا در محیط های گرم یا خشک جلوگیری کنند.

مدیریت محرک های نقرس

محرک های نقرس از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد می توانند بدون هیچ مشکلی یک استیک بخورند یا یک آبجو بنوشند اما برخی نمی توانند یک لقمه یا یک جرعه آبجو را تحمل کنند. پس باید یاد بگیرید که چه چیزی برای شما بد است و محرک نقرس شماست.

  • برای مدتی از آنچه می خورید یادداشت برداری کنید. به این ترتیب، می توانید به عقب برگردید و ببینید آیا می توانید حملات نقرس را با غذاهای خاصی مرتبط کنید یا خیر. سپس خواهید فهمید که واقعاً باید از چه چیزی اجتناب کنید.
  • در کنار اجتناب از محرک ها، در اینجا کارهای دیگری وجود دارد که می توانید برای سالم ماندن و جلوگیری از شعله ور شدن علایم نقرس انجام دهید:
  • به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد دوز داروی نقرس خود را در طول زمان تنظیم کنید.
  • همیشه دارو برای شعله ور شدن در دست داشته باشید. هرچه سریعتر آن را مصرف کنید، زودتر می توانید علائم را کنترل کنید.
  • از یک رژیم غذایی سالم پر از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، لبنیات کم چرب و پروتئین های گیاهی (مانند لوبیا و آجیل) استفاده کنید. مصرف غذاهای فرآوری شده (مانند نان سفید، کیک و آب نبات) را کاهش دهید.
  • ورزش منظم داشته باشید.

توصیه هایی برای غذاهای خاص یا مکمل ها برای درمان نقرس

  • گوشت های اندام و غده ای. از گوشت هایی مانند کبد، کلیه و شیرینی های شیرین که سطح پورین بالایی دارند و به میزان بالای اسید اوریک خون کمک می کنند، خودداری کنید.
  • گوشت قرمز. اندازه سرو گوشت گاو، گوسفند و گوشت خوک را محدود کنید.
  • غذای دریایی. بعضی از انواع غذاهای دریایی مانند آنچوی ها، صدف ها، ساردین ها و ماهی تن نسبت به انواع دیگر پورین بیشتری دارند. اما فواید کلی سلامتی خوردن ماهی ممکن است از خطرات افراد مبتلا به نقرس بیشتر باشد. بخش متوسطی از ماهی می تواند بخشی از رژیم غذایی نقرس باشد.
  • سبزیجات با پورین بالا. مطالعات نشان داده است که سبزیجات حاوی پورین مانند مارچوبه و اسفناج خطر ابتلا به نقرس یا حملات مکرر نقرس را افزایش نمی دهند.
  • غذاها و نوشیدنی های قندی. غذاهای شیرین شده مانند شکر، غلات شیرینی، شیرینی و شکلات را محدود یا از مصرف آن ها خودداری کنید. مصرف آب میوه های طبیعی شیرین را محدود کنید.
  • ویتامین ویتامین C ممکن است به کاهش سطح اسید اوریک کمک کند. در مورد اینکه آیا مصرف 500 میلی گرم ویتامین C در برنامه غذایی و رژیم درمانی شما قرار می گیرد، با پزشک خود مشورت کنید.
  • قهوه. برخی تحقیقات حاکی از آن است که نوشیدن قهوه در اعتدال، به خصوص قهوه با کافئین معمولی، ممکن است با کاهش خطر نقرس همراه باشد. نوشیدن قهوه اگر شرایط پزشکی دیگری داشته باشید ممکن است مناسب نباشد. با پزشک خود در مورد اینکه چقدر قهوه برای شما مناسباست، صحبت کنید.
  • گیلاس. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خوردن گیلاس با کاهش خطر حمله های نقرس همراه است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (598 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان