چگونه دندان ها را با روشی کاملا طبیعی و فوری سفید کنیم؟

  یکشنبه، 05 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
چگونه دندان ها را با روشی کاملا طبیعی و فوری سفید کنیم؟
برای سفید کردن دندان چه کنیم؟ حدود ۱۸ درصد افراد می‌گویند که معمولا در هنگام عکس گرفتن سعی می‌کنند دندان‌هایشان را پنهان کنند. بیشتر آنها از رنگ زرد دندان‌هایشان ناراضی‌اند و خجالت می‌کشند. امروزه داشتن دندان‌های سالم و زیبا اهمیت زیادی دارد.

زرد شدن دندان ها، موردی است که با استفاده از برخی از مواد غذایی مثل قهوه یا افزایش سن رخ می دهد؛ و به همین دلیل، افراد بسیاری به دنبال سفید کردن دندان هستند. جالب است بدانید تنها روش سفید کردن دندان ها، بیلچینگ یا روکش دندان نیست؛ بلکه با ماده طبیعی که در خانه هر فردی هست یا به راحتی می شود تهیه کرد، رفع زردی دندان در خانه را می توانید انجام دهید. در ادامه این مقاله، با روش های سفید کردن دندان با نشاسته، سفید کردن دندان ها با زردچوبه، جوش شیرین، پوست موز، زغال در منزل و … آشنا خواهید شد.

چرا دندان ها زرد می شوند؟

دندان ها به دلیل لکه هایی که روی سطح دندان (مینا) و همچنین در بخش پایین تر ساختمان دندان ایجاد شده و گسترش پیدا می کنند، زرد یا حتی قهوه ای رنگ می شوند. رویه ی سفید یا همان مینای دندان، سفت و سخت است. زیر مینای دندان، ماده ای به رنگ قهوه ای کم رنگ وجود دارد که به آن عاج می گویند. اگر مینای دندان نازک شود، عاج دندان نمایان می شود که در میان بزرگ سالان شایع است. خرابی دندان از تباهی مزمن بافت سخت دندان ناشی می شود که به دلیل اسید یا chelation، بدون دخالت باکتریایی، از سطح دندان زدوده شده است. اما علت نازک شدن مینای دندان چیست؟ عواملی چون افزایش سن، ژنتیک و مصرف غذاهایی که باعث پوسیدگی یا لک شدن دندان می شوند، از دلایل نازک شدن مینای دندان است. بسیاری از عادات ناسالم می توانند ریسک بیماری های لثه را نیز افزایش دهند.

هرچند منطقی نیست که انتظار داشته باشیم دندان هایمان با بالا رفتن سن، همچنان سفید و درخشان باقی بمانند، اما می توانیم از عواملی که تغییر رنگ دندان ها را تسریع می کنند اجتناب کنیم.

برخی از دلایل زرد یا تیره شدن دندان ها عبارتند از:

  • نوشیدن چای یا قهوه؛
  • سیگار کشیدن؛
  • نازک شدن مینای دندان به دلیل بالا رفتن سن؛
  • تغذیه ی نادرست که شامل مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده با محتوای اسیدی بالاست مانند بعضی از انواع نوشیدنی ها، شکلات یا گاهی برخی میوه ها. حتی بعضی از مکمل ها نیز به دلیل دارا بودن اسید، نازک شدن مینای دندان را تشدید می کنند.
  • خشکی دهان (کم بودن بزاق دهان یعنی محافظت ضعیف از مینای دندان)؛
  • با دهان نفس کشیدن و بسته بودن راه های هوایی بینی که باعث کاهش بزاق شده و اجازه نمی دهند دهان و دندان ها مرطوب بمانند؛
  • مصرف آنتی بیوتیک؛
  • مصرف بیش از حد فلوراید، مخصوصا اگر این عادت از کودکی شروع شده باشد؛
  • عوامل ژنتیکی.

چگونه دندان ها را با روشی کاملا طبیعی سفید کنیم؟

خوشبختانه بسیاری از داروهای خانگی وجود دارد، که شما می توانید برای روشن و سفید کردن دندانها و زیبایی لبخند خود استفاده کنید، که مقرون به صرفه و آسان هستند. با مطالعه دقیق ادامه این بخش از سلامت خواهید دانست که چگونه با این چند راه حل موثر، دندان هایتان را در خانه سفید کنید. راهکارهای زیر ممکن است به سفیدتر کردن دندان ها کمک کند:

1-ایجاد تغییرات مثبت در رژیم غذایی

اجتناب از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که موجب تغییر رنگ یا زرد شدن دندان ها می شوند، یکی از اولین کارهایی است که باید برای سفید کردن دندان های خود انجام دهید. مواد غذایی و نوشیدنی هایی مانند شراب و چای که حاوی جوهر مازو هستند، می توانند دندان ها را لکه دار کنند. قهوه و نوشابه و آب میوه های تیره نیز می توانند باعث لکه دار شدن آنها شوند.

افرادی که نگران رنگ دندان های خود هستند، باید از مصرف بیش از حد مرکبات، قهوه و نوشابه خودداری کنند. از طرف دیگر، همیشه باید دندان های خود را بعد از مصرف این مواد غذایی و نوشیدنی ها مسواک بزنید.دندانپزشکان توصیه می کنند که حداکثر 30 دقیقه پس از صرف غذا حتما مسواک بزنید. چون بلافاصله پس از مصرف غذا فعالیت باکتری ها و میکروب ها در دهان شما شروع میشود. که میتوانند محیط دهان را اسیدی کرده و به بافت دندان ها آسیب برسانند.ترک سیگار می تواند خطر ایجاد لکه های نیکوتین روی دندان را کاهش دهد. این کار همچنین می تواند از پوسیدگی دندان و بیماری لثه جلوگیری کند، که هر دو می توانند به مینای دندان آسیب رسانده و باعث بروز مشکلات بهداشت دهان و دندان شوند.

دندان سفید

2-برای سفید کردن دندان ها روغن های گیاهی را امتحان کنید

روغن کشیدن به دندان ها یکی از روش های باستانی شستشوی دهان و دندان با کمک روغن های طبیعی است. در این روش برای از بین بردن کثیفی، باکتری ها و باقی مانده غذا در لابلای دندان از روغن های قوی گیاهی استفاده میشود.روغن کشیدن دندان به هیچ عنوان جایگزین مناسبی برای مسواک و نخ دندان نیست. اما برخی تحقیقات نشان می دهد که شستن دهان با روغن های خاص ممکن است به سفیدتر شدن دندان ها کمک کند.

انجمن دندانپزشکی آمریكا (ADA) اظهار میکند: كشیدن روغن به دندان یک روش دندانپزشکی غیر متعارف است. هیچ مطالعات علمی معتبری وجود ندارد كه نشان دهد كشیدن روغن باعث كاهش حفره ها، سفید شدن دندان ها یا بهبود سلامت دهان و دندان می شود. با این حال هیچ شواهدی مبنی بر نا کار آمد نبودن آن نیز در دسترس نیست.برای امتحان کردن این روش، ده دقیقه پس از مسواک زدن دهان را با روغن بشویید و سپس آن را از دهان خود خارج کنید.

روغن های مناسب برای کشیدن روغن به دندان عبارتند از:

  • روغن نارگیل
  • روغن آفتابگردان
  • روغن کنجد

3-مسواک زدن با جوش شیرین

جوش شیرین می تواند به آرامی لکه های سطح دندان را از بین ببرد. برخی افراد نگران این هستند که جوش شیرین خیلی زننده است و ممکن است مینای دندان را خرد کرده یا به آن آسیب بزند. اما تحقیقات سال 2017 نشان داد که جوش شیرین برای سفید کردن دندان ها یک راه ایمن است و برای از بین بردن لکه ها و زردی دندان مناسب است.جوش شیرین همچنین ممکن است به مبارزه با باکتری ها کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که ممکن است جوش شیرین بتواند پلاک را کاهش داده و از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

4- استفاده از پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک سفید کننده طبیعی است که می تواند به سفیدتر شدن دندانهای لکه دار کمک کند. برای سفید کردن دندان ها به روشی بهینه، فرد می تواند به مدت 1-2 دقیقه دو بار در روز به مدت یک هفته با ترکیبی از جوش شیرین و پراکسید هیدروژن مسواک بزند. استفاده از پراکسید هیدورژن تنها به صورتت گاه به گاه باید انجام شود و نباید هر روز از آن استفاده کرد.

پراکسید هیدروژن ممکن است حساسیت دندان را افزایش دهد. بنابراین برای استفاده طولانی مدت یا برای افرادی که قبلاً دندان های حساس دارند مناسب نیست.

5- سفید کردن دندان با میوه

پاپائین و و برومیلین، آنزیم های هستند که به ترتیب در میوه های پاپایا و آناناس یافت میشوند. این آنزیم ها به رفع رنگ زرد دندان ها کمک میکنند.

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد كه محصولات بهداشتی حاوی این میوه ها می توانند اثرات سفیدکننده متوسطی بر روی دندان داشته باشند. با این حال، نویسندگان این مطالعه هشدار داده اند که تحقیقات بیشتری برای تعیین مؤثر بودن این آنزیم ها لازم است.

6-سفید کردن دندان با پوست موز

می شود گفت این راه، راحت ترین روشی است که در این مطالعه کرده اید. کافی است پس از میل کردن یک موز، پوست ان را برای مدت 5 دقیقه بر روی دندان هایتان حرکت دهید و اثر آن را ببینید. برای افزایش قدرت این روش، می توانید پس از آن از خمیر جوش شیرین و آب لیمو استفاده کنید.

7- سفیدی دندان با روغن نارگیل

همچون روش قبلی، این راه نیز بسیار آسان است. کافی است انگشت اشاره خودتان را در کمی روغن نارگیل فرو کنید؛ و برای 5 دقیقه، با انگشت تان، دندان هایتان را مسواک بزنید. جالب است بدانید روغن نارگیل دارای اسیدی به نام “لاوریک” است که می تواند منجر به سفیدی دندان ها شود.

8-مسواک زدن با خمیر پودر زردچوبه

یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه ارگانیک و کمی آب را در یک ظرف کوچک مخلوط کنید، تا یک خمیر نازک ایجاد شود، از مسواک نرم برای مالیدن خمیر روی دندان استفاده کنید و به آرامی به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید مراقب باشید که پاشیده نشود، زیرا می تواند همه جا رارنگی کند! با آب بشویید و پس از آن با خمیر دندان به طور منظم مسواک بزنید .

9- مسواک زدن با ذغال سنگ فعال

پودر زغال سنگ با درجه فعال مواد غذایی را روی مسواک مرطوب بپاشید،سپس به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید. مراقب باشیدکه پاشیده نشود، چون می تواند همه جا را لکه دار کند ! پس از آن ،با آب بشویید و به طور منظم مسواک بزنید.

10- سفید کردن دندان ها با خمیر آب لیمو و جوش شیرین

یک قاشق چای خوری آب لیمو را با جوش شیرین به مقدار لازم ، مخلوط کنید ،تا یک خمیر نازک ایجاد شود، سپس با مسواک نرم و به آرامی به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید با آب بشویید، سپس با خمیر دندان به طور منظم مسواک بزنید تا آبلیمو از بین برود.

11- شستشوی دندان با سرکه سیب

یک قاشق غذاخوری از سرکه سیب را ،مانند دهان شویه در اطراف دهان خود برای 2 دقیقه شستشو دهید، پس از آن مسواک خود را در سرکه سیب فرو کرده و برای کمک به حذف لکه ها مسواک بزنید بعد بشویید و سپس دندان های خود را با جوش شیرین و خمیر دندان مسواک بزنید تا تمام سرکه سیب حذف شود.

12-ضدعفونی دهان و دندان با جوش شیرین، خمیر دندان و هیدروژن پراکسید

2قاشق چای خوری جوش شیرین ،با 2 قاشق چای خوری از خمیر دندان و یک قاشق چای خوری از پراکسید هیدروژن مخلوط کنید مخلوط را روی دندان ها پخش کنید و 5-10 دقیقه آن را رها کنید .دندان ها را با مخلوط مسواک کنید و سپس به طور کامل با آب بشویید، برای حذف تمام پراکسید هیدروژن با خمیر دندان به طور منظم و یا جوش شیرین مسواک بزنید.

13- خمیر دندان سفید کننده خانگی با اسانس های روغن

مقدار مساوی از روغن نارگیل ارگانیک و جوش شیرین را با چند قطره روغن نعناع، اسانس نعناع یا روغن چوب دارچین مخلوط کنید، تا خمیر دندان ایجاد شود دندان ها را روزی دوبار مسواک بزنید.

14- سفیدی دندان با پوست پرتقال و نمک

بخش سفید پوست پرتقال را، با نمک دریا بپوشانید سپس به آرامی بر روی دندان های خود به مدت 2 دقیقه مالش دهید بعد آنرا بشویید و سپس برای حذف تمام مرکبات، به طور منظم با خمیر دندان و یا جوش شیرین مسواک بزنید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (447 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (275 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (272 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (217 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (184 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (150 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (82 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (81 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس