چگونه فلاتر (لکه های شناور چشمی) چشم را از بین ببریم؟

  سه شنبه، 31 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه فلاتر (لکه های شناور چشمی) چشم را از بین ببریم؟
لکه های شناور چشم، هنگامی است که لکه هایی در جلوی چشم و میدان دید فرد ظاهر می شوند و متحرک هستند. معمولا این لکه های متحرک، بیشتر به صورت لکه های سیاه یا خاکستری، سفید متحرک یا رشته ها (خطوط) و اشکال تار عنکبوتی در جلوی چشم ظاهر شوند و وقتی چشم را حرکت می دهید، به سمت شما حرکت می کنند.

شناورهای چشم Eye floaters اشکال کوچکی هستند که در سراسر میدان دید شما شناور هستند. بقایای موجود در زجاجیه شما باعث ایجاد سایه بر روی شبکیه چشم شما شده و باعث ایجاد شناورها می شود.این عارضه در بیشتر موارد کاملاً طبیعی هستند. زجاجیه ماده ای شفاف و ژل مانند است که بیشترفضای چشم را پر می کند.شناورهای چشم معمولاً نیازی به درمان ندارند ، زیرا خود هیچ آسیبی به بینایی وارد نمی کنند. با این حال ، در بعضی موارد ، شناورهای چشم ممکن است دید را دشوار کنند و برای بازگرداندن بینایی باید برداشته شوند.در مواردی شناورهای چشم ممکن است نشانه اولیه یک مشکل جدی مانند آسیب به شبکیه چشم باشند.

عوامل خطر فلوتر های چشمی

عوامل زیر می تواند احتمال بروز فلوتر های چشمی را در فرد افزایش دهد:

  • نزدیک بینی
  • ضربه به چشم
  • رتینو پاتی دیابتی
  • التهابات چشمی
  • داشتن سن بیشتر از 50 سال
  • عوارض ناشی از جراحی آب مروارید

چگونه فلاتر چشم را به طور طبیعی کاهش دهیم؟

1. ماساژ آرام شقیقه ها

یک پارچه ای که در آب گرم مرطوب شده روی چشمان بسته شده خود قرار دهید. پس از این شقیقه خود را به آرامی ماساژ دهید. این به کاهش سطوح استرس کمک می کند و از فلاتر چشم جلوگیری می کند.

2. سعی کنید روی بینایی خود تمرکز کنید

بینایی خود را بر روی یک شیء خاص فوکوس کنید و این به آرام کردن چشمان شما کمک خواهد کرد. شما می توانید یک سکه یا مداد را بگیرید و تمرین کنید تا چشمانتان بر این هدف تمرکز کند. حالا شی را به آرامی به سوی خود بکشید (در فاصله 6 اینچ چشم شما باشد). شی را به محل اصلی خود برگردانید. این روند را حداقل 10 بار در روز تکرار کنید.

3. تمرینات چشم را انجام دهید

چشمتان را به سمت عقربه های ساعت و ضد عقربه های ساعت بچرخانید. این تمرین چشم نه تنها در درمان اشیاء شناور چشم موثر است بلکه می تواند استرس چشم در اثر کار طولانی مدت در مقابل کامپیوتر و یا تماشای تلویزیون را کاهش دهد.

4. یوگا انجام دهید

فشار اضافی بر روی چشم می تواند موجب افتادگی چشم شود. یوگا یک راه عالی برای از بین بردن استرس است. انجام یوگا هر دو بدن و ذهن را آرام می کند به این ترتیب، ناراحتی هایی ناشی از فلاتر چشم را درمان می کند.

5. مقدار زیادی آب بنوشید

چگونه می توان به طور طبیعی از فلاتر چشم جلوگیری کرد؟ در بعضی موارد ممكن است فلاتر در چشم ها به علت ایجاد سموم در بدن شما رخ دهد. یک روش عالی برای حذف سموم بدن از طریق مصرف زیاد آب است. هنگامی که سموم در بدن برداشته می شوند فلاتر چشم ها به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

6. مصرف بلوبری

بلوبری حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها است. آن همچنین بافت شبکیه را سفت می کند. با توجه به این خواص، به بهبود عملکرد چشم و جلوگیری از نفوذ چشم کمک می کند. شما می توانید آنها را خام و یا آنها را با مواد غذایی و آب بخورید.

7. مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها را افزایش دهید

غذاهای مختلف، مواد تشکیل دهنده و گیاهانی که منابع غنی از آنتی اکسیدان ها هستند وجود دارد. شما می توانید از این غذاها برای درمان فلاتر در چشم استفاده کنید. برخی از این غذاها پرتقال، کیوی، توت فرنگی و سبزیجات برگ سبز هستند. چای سبز نیز یک منبع غنی از آنتی اکسیدان است. به راحتی می توان فرض کرد که غذاهای غنی از آنتی اکسیدان برای پیشگیری و درمان فلاتر در چشم مفید هستند. ویتامین E مانند بادام، بادام زمینی و دانه های آفتابگردان که در بسیاری از دانه ها و بادام یافت می شود. ویتامین A ممکن است به تقویت شبکیه کمک کند منابع غذایی ویتامین A عبارت از هویج، گرمک، اسفناج و کلم بروکلی است.

8. افزایش مصرف تورین

چگونه می توان به طور طبیعی از فلاتر در چشم جلوگیری کرد؟ تورین در حال حاضر در گوشت و غذاهای دریایی مانند میگو ها و حلزون های اسکالوپ است. که برای افزایش بینایی عالی هستند. خوردن غذاهای حاوی تورین در بهبود بینایی و به کاهش وقوع فلاتر چشم کمک می کند.

9. Ginko Biloba مصرف کنید

جینکوبیلیا به افزایش جریان خون کمک می کند در نتیجه، کیفیت بینایی بهبود می یابد. این معمولاً توسط افرادی که دارای گلوکوم هستند مصرف می شود. از این رو، می توان فرض کرد که می تواند از گلوکوم جلوگیری کند و یک وضعیت جدی برای چشم است و می تواند به طور موثر از شناورهای چشمی جلوگیری کند.

10. استفاده از عینک آفتابی

قرار گرفتن در معرض اشعه های مستقیم خورشید ممکن است به چشم آسیب برساند. از این رو، با استفاده از عینک های آفتابی هنگام خروج از خانه از چشم های خود محافظت کنید. با انجام این کار می توانید از تاثیر مستقیم نور خورشید به چشم خود جلوگیری و فلاتر چشم ها را کاهش دهید.

چه موقع به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر فقط چند لکه شناور چشم دارید که با گذشت زمان تغییر نمی کنند ، استرس نگیرید.

در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • افزایش ناگهانی تعداد شناورها
  • چشمک می زند
  • از دست دادن دید جانبی
  • تغییراتی که به سرعت وارد می شوند و با گذشت زمان بدتر می شوند
  • لکه های شناور بعد از جراحی چشم یا ضربه چشم
  • چشم درد

پزشکی را انتخاب کنید که تجربه مشکلات شبکیه را داشته باشد. اگر بلافاصله کمک نگیرید ، می توانید بینایی خود را از دست دهید.

چند راه مراقبت از چشم

نور صفحه نمایش موبایل یا کامپیوتر را به حداقل برسانید و هم چنین اندازه ی فونت ها را بیشتر کنید.ورزش هایی برای تقویت چشم انجام دهید؛ به عنوان مثال، به یک شئ که در نزدیک تان است برای چند لحظه تمرکز کنید و سپس به دوردست نگاه کنید. این کار باعث تقویت عضلات چشم تان می شود و هم چنین از تاری چشم می کاهد.از نور خورشید بهره ببرید؛ نه اینکه به طور مستقیم به آن نگاه کنید. نگاه کردن به فضای باز و تابیدن نور خورشید به صورت تان بسیار مفید است.اگر از لنز استفاده می کنید، بیشتر از 19 ساعت می تواند برای سلامت چشم تان خطرناک باشد. خانم ها در صورت داشتن آرایش چشم، قبل از خوابیدن حتما چشم خود را از آرایش پاک کنند.از عینک هایی استفاده کنید که در برابر اشعه هایی مثل فرابنفش محافظ هستند. و در آخر، نور کافی، خواب کافی، غذاهای حاوی امگا 3، هویج، ویتامین C و ورزش را فراموش نکنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (646 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (199 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (153 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان