چگونه از آسیب دیدن مو های خود جلوگیری کنیم؟

  چهارشنبه، 07 آبان 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
چگونه از آسیب دیدن مو های خود جلوگیری کنیم؟
همه روش‌هایی كه این روزها برای صاف، فر و حالت دادن به موها به كار می‌گیریم در كوتاه‌مدت عوارضی همراه دارند. اما شاید بگویید كه تا به حال موهای خود را رنگ نكرده‌اید و كلا عادت به استفاده از اتو و سشوارهای حالت‌دهنده مو ندارید و موهای‌تان تنها با تغییرات آب و هوا حالت وز و زشتی به خود می‌گیرند

همه روش هایی كه این روزها برای صاف، فر و حالت دادن به موها به كار می گیریم در كوتاه مدت عوارضی همراه دارند. اما شاید بگویید كه تا به حال موهای خود را رنگ نكرده اید و كلا عادت به استفاده از اتو و سشوارهای حالت دهنده مو ندارید و موهای تان تنها با تغییرات آب و هوا حالت وز و زشتی به خود می گیرند.دلیل تان هر چه كه باشد باید بدانید موهای ما از ساختمانی سه لایه با هزاران سلول تشكیل شده است كه برای سالم و درخشان ماندن نیاز به رسیدگی و رطوبت مناسب دارد. زمانی كه كوتیكول لایه بیرونی موها در معرض رنگ های شیمیایی و حرارت های زیاد وسایل حالت دهنده قرار می گیرد به مرور سلامت خود را ازدست داده و وز و خشن می شود.
البته تا زمانی كه موها مرتب صاف می شود آسیب دیدگی موها به خوبی قابل مشاهده نیست، اما به شستن و خشك كردن موها بعد از حمام و یا با هر تغییر آب و هوایی سوخته و وز به نظر می رسند و تارهای مو از ریشه بی حالت و كدر می شوند. از طرفی افرادی كه موهای خشك و مجعدی دارند بیشتر از هر كسی مستعد وز و خشن شدن موها هستند اما این قصه سردراز دارد پس بهتر است با كمك روش های زیر تا دیر نشده به موهای تان سر وسامانی بدهید.

ماساژدادن با کره

این درمان خانگی را امتحان کنید. موهای خشک و شکننده خود را با مقداری کمی از کره برای داشتن موهایی براق و درخشان درمان کنید. آن را بر روی موهای خشک خود ماساژ داده، سپس با یک کلاه حمام برای نیم ساعت بپوشانید. سپس موهای خود را شامپو بزنید و آبکشی کنید تا کره ها از آنها پاک شود.

نرم کنندگی با روغن زیتون

نصف فنجان روغن زیتون را گرم کرده (ولی نجوشانید) و بر روی موهای خشک خود قرار دهید، سپس موهای خود را با آن ماساژ دهید. تارهای موی خود را ابتدا با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و سپس روی آن را با حوله بپیچید. این درمان خانگی برای ۴۵ دقیقه انجام داده سپس شامپو زده و کاملا آبکشی کنید. ترکیب دیگر مخلوط ¼ فنجان روغن زیتون و ½ فنجان عسل است که برای ۲۰ دقیقه بر روی موها قرار داده و آبکشی کنید، سپس با شامپو موهای خود را بشویید.

شست و شو با چای

شاید شما فکر کنید فقط از چای به عنوان درمان گلودرد می توان استفاده کرد، اما شما می توانید از آن برای تبدیل موهای خشک به موهایی با درخشندگی طبیعی بهره ببرید به این دلیل که غنی از ویتامین C و E می باشد از موها در برابر اثرات ناشی از اشعه های UV محافظت می کند. از چای گرم، تلخ (چای کیسه ای یا تازه) به عنوان آبکشی نهایی بعد از شامپو زدن استفاده کنید. چای می تواند رنگ مو را بهبود دهد. افراد دارای موهای رنگ روشن باید از چای بابونه استفاده کنند. چای سیاه ممکن است تارهای موی آنها را تیره تر کند. افراد دارای موهای با رنگ تیره باید از چای سیاه برای درخشش و بهبود کیفیت رنگ موهای خود استفاده کنند.

چند نکته مهم برای درمان موهای آسیب دیده

  • هر شب قبل از رفتن به رختخواب برای تحریک فولیکول مو ها، پوست سر را به مدت چند دقیقه ماساژ دهید.
  • از استفاده بیش از حد از وسایل گرمایشی مانند اتو مو یا محصولات شیمیایی مانند رنگ مو بر روی موها خودداری کنید.
  • موهایتان را با شامپو ملایم 3 یا 4 بار در هفته شستشو دهید. از نرم کننده استفاده کنید. اما بعد از استفاده مطمئن شوید که موها را کاملا آبکشی کرده اید. بعد از هر شستشو، به آرامی آب اضافی را از موها بگیرید و سپس آن ها را خشک کنید.
  • به آرامی موها را با یک برس حاوی موهای طبیعی یا شانه دندانه درشت شانه کنید.
  • هنگام شنا، حتما از کلاه استفاده کرده و موها را قبل و بعد از شنا بشویید.
  • از موهایتان در برابر اشعه مضر خورشید محافظت کنید.
  • از لوازم جانبی برای بستن موهایتان استفاده کنید که آسیبی به موها نمی رسانند.
  • از یک رژیم غذایی سالم پیروی کرده و در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید.
  • ورزش منظم برای بهبود سلامت کلی و سلامت موهایتان مفید است.
  • روزانه 6 تا 7 ساعت بخوابید و سعی کنید رو بالشتی هایی از جنس ابریشم یا ساتن را استفاده کنید.
  • استرس یکی از دلایل ایجاد آسیب روی موها است. سعی کنید استرستان را کم کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (130 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (50 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (49 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خاطرات ناصرالدین‌شاه در فرنگ؛ «پادشاه آلمان جنّی است»!
ایده هایی برای استفاده از اکسنت وال در تغییر دکوراسیون خانه
فال ابجد روزانه دوشنبه 1 مرداد 1403
فال روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد 1403
یک فوتبالیست کچل دوست داشتنی مشعل المپیک پاریس را حمل می کند!
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 1 مرداد 1403 + فیلم
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نقطه مشترک همسر دوم علی دایی با همسر حضرت علی(ع) در انتخاب مهریه/ مهریه ضامن خوشبختی نیست
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت