ساعدنیوز
ساعدنیوز

راهکارهایی برای لذت بردن از تنهایی

  چهارشنبه، 01 دی 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
راهکارهایی برای لذت بردن از تنهایی
ساعات و ایام تنهایی فرصتی است که باید از آن استفاده کرد ، برای بهره وری و لذت بردن از تنهایی آنچه را مناسب است انجام دهید. با ما همراه باشید تا به شما یاد دهیم چگونه از تنهایی خود لذت ببرید.

آیا تنها بودن را دوست دارید یا از آن متنفر هستید؟ پاسخ هرچه که باشد مهم این است که تنها بودن لزوماً مساله ای ناتوان کننده نیست. برخی از افراد تنها بودن را بد می دانند. از نظر آن ها، تنها بودن بدان معناست که فرد ضد اجتماعی و منزوی یا مردم گریز است. این در حالی است که تنها بودن متفاوت از احساس تنهایی است. وقتی لذت بردن از تنهایی را یاد می گیرید به عنوان یک فرد، رشد خواهید کرد. اگر بتوانید ابتدا به تنهایی خوشحال باشید و خود را دوست داشته باشید، توانایی عشق ورزیدن بی قید و شرط به دیگری را پیدا می کنید. بنابراین به خاطر داشته باشید که هرچه بیشتر به تنهایی نگاه منفی داشته باشید، عامل قوی تری برای از پا دراوردن شما خواهد بود.

توصیه هایی برای لذت بردن از تنهایی

بعضی از افراد فکر می کنند که تنهایی یک کابوس شوم است. وحشت از تنها ماندن باعث می شود که مدام وارد رابطه های رنگارنگ شوند و در این مسیر از عزت نفس شان کاسته شود زیرا در مکان درستی قرار نمی گیرند و شتابزدگی برای فرار از تنهایی، آنها را به سمت و سوی افراد نادرست سوق می دهد.
برای اینکه زندگی شاد و بهره وری داشته باشید باید لذت بردن از تنهایی را یاد بگیرید و بدانید که در تنهایی هم مزایای فراوانی وجود دارد که موجبات رشد و شکوفایی شخصیتی تان را فراهم می کند. کارهای فراوانی وجود دارد که به لذت بردن از تنهایی کمک می کنند. پس مستقل باشید، شادی و خوشحالی تان را به وجود دیگران در زندگی تان گره نزنید و بدانید که شما برای کامل بودن، کافی هستید. در ادامه به شما می گوییم که چطور می توانید تنها باشید اما هنوز راضی، خوش و سرحال باقی بمانید.

تنهایی

هنگام هیجان نفس عمیق بکشید

شلوغی برای مابسیار طاقت فرسا است مثل حرکت کردن در مکانهای شلوغ ابتدا باید صبر خود را بالا ببریم تپش قلب عصبانیت را تشدید می کند ما همیشه هیجان زده هستیم به همین دلیل گاهی اوقات تمرین کنید تمرکز کنید و نفس های عمیق بکشید.

پیدا کردن فضاهای مورد علاقه

پیدا کردن فضای نزدیک خانه مثل کافی شاپ برای سفر کردن های تنهایی مناسب است محل آرامی را انتخاب و بنشینیدیک فنجان قهوه بنوشید یکی از بهترین راههای دیدن محیط و گفت و گو با خوداست به این ترتیب فرد احساس بهتری را در خود میابد.

مطالعه کنید

مطالعه کردن یکی از بهترین روش ها برای سرگرم کردن و آموزش دیدن است همه ما با بهانه های مختلف از مطالعه کردن دور میشویم در حالی که می توانیم زمانمان را به جای اتلاف کردن با خواندن کتاب خوب سپری کنیم .

صرف زمان با کسانی که برایتان مهم هستند

درست است می گوییم زمان تنهایی اما شما رد همین زمان هم می توانید فکر کرده و فردی را که بودن با او برایتان لذت بخش است را بشناسید. روابط می آیند و می روند اما دوستان و خانواده اغلب در اطراف هم هستند اکنون یک فرصت طلایی دارید که وقت و زندگی تان را با چه کیفیتی و با کسی که برایتان مهم است سپری کنید تا یک روز با نگاه به گذشته در حسرت نبودن زمان کافی برای همراهی کسی که برایتان ارزش داشته نباشید

ورزش کنید و شاداب بمانید

یکی از مهم ترین اقداماتی که هر فرد برای لذت بردن از تنهایی باید در نظر داشته باشد، ورزش کردن است. ورزش کردن هم جسم و اندام تان را سالم و زیبا می کند و هم از نظر روحی و روانی برای تان شادی آور و لذت بخش خواهد بود. با انجام حرکات ورزشی، هورمون ها و مواد شیمیایی مطلوبی در بدن ترشح می شوند که شما را سرحال می آورند، خوش بین تر می کنند و روحیه ای قوی تر در اختیارتان می گذارند.
ضمن اینکه در انجام حرکات ورزشی یک پیام تلویحی هم به مغزتان ارسال می شود: وقتی ورزش می کنید، ناخودآگاه به خودتان القا می کنید که خود را دوست دارید و برای بهتر شدن خود در تلاش هستید. ورزش کردن یکی از روش های درجه یک برای لذت بردن از تنهایی است. برای خود برنامه ریزی داشته باشید و حداقل چند روز در هفته را برای انجام آن سپری کنید. دوچرخه سواری چند دقیقه ای در اطراف محل زندگی، دویدن در پارک و…، شما را شاداب خواهد کرد و تنهایی تان را جذاب و رنگی تر.

برای لذت بردن از تنهایی خاطرات تان را بنویسید

نوشتن خاطرات هم یکی از راه های لذت بردن از تنهایی است. حتما می پرسید، چرا و چگونه؟ واقعیت این است که با نوشتن خاطرات، هر فرد اقدام به واکاوی رفتارها و احساسات خود می کند. در نتیجه شناخت دقیق تری نسبت به خودش پیدا خواهد کرد و می تواند احساسات خود را در قالب کلمات و عبارات بروز بدهد. به همین خاطر، ضمن اینکه خود را بهتر می شناسد، دچار عواطف و احساسات فروخورده نیز نمی شود و یاد می گیرد که احساساتش را بروز بدهد.
در این صورت، احساسات و عواطف منفی از وجودش خارج می شوند و احساسات و عواطف مثبت هم انرژی اش در زندگی را چند برابر می کنند. پس برای لذت بردن از تنهایی به نوشتن خاطرات روزانه هم فکر کنید. ابراز احساسات و شناخت آنها باعث می شود که کنترل و مدیریت بهتری روی روان تان داشته باشید و به خودشناسی عمیق تری دست پیدا کنید.

از رسانه های اجتماعی فاصله بگیرید.

رسانه های اجتماعی ذاتاً بد یا مشکل ساز نیستند، اما اگر احساس می کنید که با چک کردن مرتب آن ها، دچار استرس یا نا امیدی می شوید، باید از آن فاصله بگیرید.نگاه کردن به تصویر یک زوج با لبخندی که تا ابد هک شده، به شما این واقعیت را القا می کند که آن ها همیشه خوشحال و راضی هستند و فکر می کنید به خاطر اینکه در حال حاضر کنار شخصی که دوستش دارید نیستید و یا همیشه در حال خندیدن نیستید، زندگی شادی ندارید. در حالی که چنین نیست!

یک نفس عمیق بکشید و گوشی، لپتاپ یا کامپیوترتان را کنار بگذارید. لذت بردن از تنهایی تجربه ای عمیق و خاص خواهد بود.اگر می خواهید تفاوت را احساس کنید، آزمایشی انجام دهید و برای ۴۸ ساعت، از حضور در شبکه های اجتماعی خودداری کنید. اگر این کار باعث بهبود کیفیت زندگی تان شد و یا دیدید که بودن یا نبودن در شبکه های اجتماعی فرقی برایتان نداشت، سعی کنید روزانه حداقل برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، خودتان را از آن ها جدا کنید.

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

گفتن این حرف آسان تر از انجام آن است؛ اما در هر صورت، باید دست از مقایسه زندگی خودتان با دیگران بردارید وگرنه لذت بردن از تنهایی را تجربه نخواهید کرد. تعداد دوستان یا رفت و آمد های شما مهم نیستند. مهم این است که آیا از بودن در جمع دوستان یا خانواده لذت می برید یا نه؟ ممکن است هم نشینی با گروه کوچکی از دوستان برایتان دلپذیر تر باشد، تا اینکه بخواهید با ۲۰ الی ۳۰ نفر به گردش و تفریح بروید.

یادتان باشد که زندگی دیگران آن چیزی نیست که به ما نشان می دهند. اکثر افراد در شبکه های اجتماعی یا در حضور دیگران، داستان ها و روایت هایی را به اشتراک می گذارند که فقط یک لحظه کوتاه از زندگی شان است. شما با تمام زندگی آن ها و دغدغه هایشان آشنا نیستید. حتی نمی توانید مطمئن باشید که اگر لحظه ای جای آن ها بودید، آیا حسرت زندگی الان خودتان را می خوردید یا نه!

از انجام این کارها برای لذت بردن از تنهایی غافل نشوید

  • خودتان را در آینه نگاه کنید، به چشم هایتان زل بزنید و بگویید:«من دوستت دارم، از ته قلبم می پرستمت، تو فوق العاده ای!»
  • روش صحبت کردن خود را تغییر دهید. به جای جمله «من چقدر احمق بودم» بگویید «من بهترین تصمیم را گرفتم.»
  • زیر دوش آب گرم به مدت زیادی بایستید.
  • به بدن تان اهمیت دهید. ورزش هایی مانند یوگا، پیلاتس را در برنامه روزانه تان قرار دهید. مدیتیشن کنید.
  • مواد غذایی ارگانیک مصرف کنید و موادی را که ارزش غذایی خاصی ندارند، از فهرست تان روزانه تان حذف کنید.
  • برای مدتی بنشینید و هیچ کار انجام ندهید.
  • عادات بدتان را شناسایی و عادات خوب دیگر را جایگزین شان کنید.

در آخر

ما انسان ها از همان روز نخست حضورمان در دنیا تنها هستیم. حتی اگر دورمان را دوستان و اقوام زیادی پر کنند باز هم در هر مرحله از زندگی برای رشد کردن و بلوغ باید زندگی را در جایی درون اعماق وجود خودمان کشف کنیم. این سیر و سلوک فقط و فقط با تنهایی مقدور و ممکن می شود. بنابراین بهتر است، لذت بردن از تنهایی را هم به خوبی یاد بگیریم.
کسی که شور و شعف پنهان در تنهایی را کشف کند و راه های خوش بودن در این حالت را بداند، بی تردید در برخورد با دیگران هم رفتارها و واکنش های بهتری خواهد داشت. زیرا خود را به درستی می شناسد و در تعریف ارتباطش با دیگران بنا به خودآگاهی هایی که دارد به دقت و صحیح عمل می کند. یادتان نرود که تنها بودن، یک کابوس شوم نیست بلکه حالتی از زندگی بشر روی این کره خاکی است و می تواند لذت بخش ترین ثانیه های یک فرد از زندگی باشد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (110 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (91 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (86 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (42 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (34 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (33 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (31 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (28 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (23 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (20 نظر)
دیگران می‌خوانند   
روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم که توجه همه رو به خودش جلب کرد+عکس/ فقط نگاه های فرزاد حسنی (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستای صافکار در تعمیر ماشین مشتری حماسه ساز شد+عکس/ ببخشید دفتر صد برگ برای نوشتن جزوه کافیه😂 رونمایی از 4 قلوهای تو راهی مژده لواسانی و اسم های زیباشون/ خدا از الان حفظشون کنه+ویدئو ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری آرزوی محال پدر غزل بدیعی و رضا داوودنژاد برای بچه دار شدنشان/ 10 تا بچه هم کمه!+فیلم رونمایی از تیپ باکلاس و شیک دامادی فرهاد شهریزی، سنجر سریال گیلدخت / مبارکا باشه+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از آوازخوانی ترانه سریال پس از باران توسط پسر شمالی/ ماشالا چه صدایی!+فیلم خادمی ثریا قاسمی، خانم گل گیلدخت با چادر نماز سفید در صحن حرم امام رضا(ع)+عکس (ویدئو) دوربین مخفی این پسر خوش ذوق با سرکار گذشتن مردم/فقط واکنش مردم دیدنیه!!😂 آخرین عکس تهیه کننده ایرانی و همسر جوانش سارا صوفیانی قبل از ترک ایران/ زوجی که 28 سال اختلاف سنی دارند!+عکس لهجه اصفهانی بانمک و مسلط احمدرضا عابدزاده که به لطف داشتن همسر اهل اصفهان یاد گرفته +ویدیو/ فقط عرض ارادت آخرش! گریم معرکه آزیتا حاجیان و اکبر عبدی در نقش های ماندگار عجوزه پیر و پسرش/ اصلا قابل شناسایی نیست+عکس خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای حل مشکل درختان شهرداری حماسه ساز شد/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس😆 عرض ارادت منحصربفرد روسای جمهور دوره‌های مختلف از رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ روحانی، احمدی نژاد و... استفتاء از رهبری درباره چند همسری و نظر قابل تامل ایشان/خدا یکی محبت یکی یار یکی +فیلم سالن زیبایی اختصاصی همسر شاهرخ استخری داخل خونه شیک و لوکسشون در بلژیک/ مامان هنرمند داشتن نعمتیه+عکس (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ رونمایی داریوش فرضیایی از روسری منجق دوزی شده و گردنبند زیبای مادرش/ خوشگل موحنایی دوست دارم حسابی+ویدیو داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂 بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز (ویدئو) تعریف واقعی از آموزش عملی در مدارس به روایت تصویر/ خودتان قضاوت کنید...
تیتر امروز   
دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂 بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز (ویدئو) تعریف واقعی از آموزش عملی در مدارس به روایت تصویر/ خودتان قضاوت کنید... (ویدئو) ژست گازگرفتن مدال طلا بر روی سکوی قهرمانی از کجا آمده است؟/ شِندِرغاز یا چِندِرغاز!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...