چگونه با مصرف چای سبز از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟

  پنجشنبه، 05 تیر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه با مصرف چای سبز از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟
چای سبز را به خاصیت طعم‌دهندگی آن و عاملی برای کمک به کاهش وزن می‌شناسند. به عقیده محققان، چای سبز به خاطر داشتن آنتی‌اکسیدان و ترکیب‌هایی که التهاب را کاهش می‌دهند فواید زیادی برای سلامت دهان دارد و با عفونت باکتریایی در دهان مقابله می‌کند

بنا بر ادعای رئیس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۹۰ درصد مردم ایران دچار مشکلات دهان و دندان هستند. به گزارش خبرگزاری مهر، ۲۰۰ میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانی ها وجود دارد و شاخص پوسیدگی دندان در سنین ۳۵ تا ۴۴ سال عدد ۱۳ را نشان می دهد. از چنین آماری می توان نتیجه گرفت در کنار پیشرفت هایی که در زمینه پیشگیری، شناسایی و درمان بیماری های دهان و دندان صورت گرفته، باید مراقب چیزهایی که می خوریم نیز باشیم. با وجود این که بسیاری از خوراکی ها و نوشیدنی برای سلامت دندان ها مضر هستند، نوشیدنی هایی مثل چای سبز وجود دارند که نباید فواید آن ها را دست کم بگیرید.

معمولا چای سبز را به خاصیت طعم دهندگی آن و عاملی برای کمک به کاهش وزن می شناسند. به عقیده محققان، چای سبز به خاطر داشتن آنتی اکسیدان و ترکیب هایی که التهاب را کاهش می دهند فواید زیادی برای سلامت دهان دارد و با عفونت باکتریایی در دهان مقابله می کند. دلایل زیادی برای این ادعا وجود دارد که به برخی از آن ها می پردازیم.

4 خاصیت دندانی مهم چای سبز

جلوگیری از ایجاد حفره دندانی

از آن جایی که چای سبز باکتری ها را کنترل می کند و میزان اسیدیته بزاق را می کاهد ، در نتیجه عاملی برای جلوگیری از پلاک های دندانی است . پلاک های دندانی نیز راهی برای ایجاد حفره های دندانی و پوسیدگی هستند که جلوگیری از آن ها ، جلوگیری از آسیب های بعدی می باشد . اگر میزان اسیدیته موجود و باکتری در دهان شما کمتر باشد ، خونریزی لثه نیز کاهش پیدا می کند.

حفظ سلامت لثه

خاصیت ضد التهابی موجود در لثه ، می تواند عاملی برای پیشگیری از بیماری های لثه نیز باشد.

جلوگیری از ساییدگی دندان ها

شست وشوی دهان با استفاده از چای سبز می تواند مانع از فرسودگی و ساییدگی دندان ها شود.

متوقف کردن فعالیت مخرب مواد غذایی نشاسته ای

یکی از مطالعات دیگر هم نشان می دهد که چای سبز می تواند فعالیت مخرب مواد غذایی نشاسته ای (مانند کراکرها و کیک ها) را متوقف کند و مانع از پوسیدگی دندان ها شود.

جلوگیری از پوسیدگی دندان و سلامت لثه با مصرف چای سبز

چای سبز رشد باکتری ها را کنترل می کند، اسیدیته بزاق و پلاک دندان (قشر نازک و چسبناک روی دندان حاوی میلیو ها باکتری) را کاهش داده و مانع پیشروی یک پروسه مخرب می شود. خاصیت ضد التهاب چای در کنترل این بیماری ها نیز نقش مهمی دارد. مطالعات انجام شده روی این موضوع نشان می دهد افرادی که به طور منظم چای سبز می نوشند لثه های سالم تری نسبت به کسانی که چای سیاه می نوشند دارند. از آنجا که هزینه های مراقبت از دندان سرسام آور است، پیشگیری همیشه قبل از درمان توصیه می شود.

کنترل سرطان و کاهش دندان های از دست رفته

چیزی که می تواند از پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه جلوگیری کند بدون شک در پیشگیری از افتادن دندان ها هم موثر است. یک تحقیق انجام شده در ژاپن روی زنان و مردانی که روزانه دست کم یک فنجان چای سبز می نوشیدند نشان داده که این افراد سال های طولانی تری را با دندان های طبیعی شان سپری کرده اند. آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز، از بدن درمقابل تخریب سلولی و رشد بدخیم تومور مراقبت می کنند. یکی از یافته های دیگر درمورد چای سبز تاثیر آن در کاهش زخم ها و آُسیب های پیش از سرطان در دهان است.

تنفس بهتر

چای سبز به خاطر قابلیت از بین بردن میکروب هایی که در دهان ایجاد بوی بد می کنند، در رفع بوی بدن دهان بسیار موثر است و به همین دلیل در تولید بسیاری از خمیردندان ها استفاده می شود. چه بسا بسیار مفیدتر از خوشبوکننده هایی مثل نعناع و آدامس است که غالبا برای این منظور استفاده می شوند.نوشیدن ۵ فنجان چای سبز در روز زیاد نیست اما باید به نحوه دم کردن صحیح آن توجه داشته باشید تا کاملا از مزایای آن بهره مند شوید. پس از جوش آمدن آب و قبل از ریختن آن روی چای سبز کیسه ای یا برگ های چای بگذارید سه دقیقه بماند تا کمی حرارتش را از دست بدهد. بعد از ترکیب آن با چای نیز سه دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. مطمئن باشید دندان های سالم و حال خوب دهانتان از شما بابت این کار متشکر خواهند بود.

در مطالعات خواص ضدباکتریایی پلی فنول های چای سبز مشخص شده است و دانشمندان نشان داده اند که پلی فنول های برگ سبز چای اثر مهاری بر رشد اشرشیاکلی، استرپتوکوک پیوژنز و استافیلوکوک اورئوس دارد. از آن جا که این باکتری ها در ایجاد پلاک و پوسیدگی نقش دارد، در مطالعه ای اثر آن به عنوان یک دهانشویه مورد بررسی قرار گرفت و با «کلر هگزیدین» و «فلوراید» مقایسه شد.در این مطالعه شستشو با عصاره پلی فنول چای سبز باعث کاهش معنی دار عمق پوسیدگی نشد، در نتیجه عصاره پلی فنول چای به عنوان یک ترکیب طبیعی نسبت به دهانشویه های فلوراید و کلرهگزیدین در مهار فرایند پوسیدگی ضعیف تر است.

مطالعات دیگر به خواص ضدالتهاب و ضدباکتری چای سبز اشاره می کند که باعث کاهش درد پس از جراحی دندان می شود و نیاز افراد به مسکن را کم می کند و بدون عارضه جانبی است، در حالی که داروهای مسکن غیر استروئیدی و آنتی بیوتیک ها دارای عوارض هستند. این خاصیت ضدالتهاب و ضددرد به دلیل اجزای «آروماتیک» چای سبز است. همچنین «کاتشین» موجود در چای فعالیت فعالیت باکتری های دهان و دندان را کم می کند که خود باعث کاهش درد پس از جراحی می شود.

چای سبز همچنین در التهاب لثه ناشی از پلاک موثر است و همین طور باعث کاهش خونریزی و میزان پلاک دندان می شود.

خصوصیت مهم که چای سبز نسبت به چای سیاه دارد، خاصیت «آنتی کلاژناز» آن است. مطالعات نشان داده است که اثر شستشوی دهان با چای سبز بعد از پنج هفته تا پنجاه درصد اثر التهاب لثه ناشی از پلاک را کاهش می دهد. ترکیب «تانن» با ویتامین k موجود در چای سبز عامل کاهش خونریزی در دهان است. در نتیجه مصرف روزانه دهانشویه چای سبز باعث جلوگیری از التهاب لثه می شود. بیمارانی که از داروهای ضدانعقاد استفاده می کنند و بیمارانی که نارسایی شدید کلیوی دارند، به دلیل وجود ویتامین k و ترکیبات آلومنیوم در آن باید از مصرف آن خودداری کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (243 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (199 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (118 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (85 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (56 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (47 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (38 نظر) خلاقیت غَش آور راننده گرگانی برای حفظ امنیت صندوق عقب ماشینش+عکس/ سلطان امنیت منطقه تویی!🤣 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (29 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (25 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
کیفرخواست رائفی‌پور صادر شد؛ تحقیقات ادامه دارد
اقدام عجیب و خبرساز پدر حسن یزدانی در آستانه المپیک پاریس همه را حیرت زده کرد
لیست کامل بازیگرانی که به شبکه جم پیوستند/ از رابعه اسکویی تا رامسین کبریتی صابر سریال ستایش+عکس
5 آیتم ضروری که یک دختر خانم شیک‌پوش برای تابستان به آن نیاز دارد
راهنمای خرید عطر تابستانی برای مرداد 1403
نگاهی به زندگی سعید راد با 3 همسر مشهورش/ طلاق نوش آفرین از سعید راد و فرار به هندوستان
از ساندویچی باز کردن سعید راد بعد از ممنوع الفعالیت شدن تا کارگری در آمریکا! / روحش شاد ...
عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس
نوزادان بی‌قرار؛ کودکانی که با اعتیاد متولد می‌شوند
سعید راد سوپراستار پرسپولیسی: سند زنده 6 تایی شدن استقلال، من هستم
ماجرای علاقه دیوانه وار محمدرضا شاه به دختران و زنان موطلایی!/مشتری پَروپا قرص خانه های فساد
حسن یزدانی صاحب 25 میلیارد تومان پول نقد می شود! / طلای المپیک پاریس قبل از برگزاری مسابقات بر گردن کشتی گیر معروف ایرانی میدرخشد
واکنش‌ها به جزئیات دیدار رهبری با مجلس: از «حفظه‌الله» تا جایگاه ثابتی و رسایی
(ویدیو) حال پذیرایی پرنور و دلباز خانه کمند امیرسلیمانی با پنجره های بزرگ، پرده های توری، ملبمان سبز پاستیلی و تراس پر از گل و باصفا/ پرده‌هاشونو چه شیک و خاص نصب کردن!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت