چگونه هیپرهیدروز را تشخیص دهیم؟

  دوشنبه، 22 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
چگونه هیپرهیدروز را  تشخیص دهیم؟
عرق کردن بیش از حد زیر بغل را هیپر هیدروز زیربغل می نامند، یکی از نشانه های عرق بیش از حد زیر بغل لباس هایی است که می پوشید، اگر از ترس اینکه لکه های عرق در لباس شما بیش از حد نمایان شوند از پوشیدن لباس های روشن و رنگی اجتناب می کنید، یا لباس های ظریف و ابریشمی را از ترس آسیب دیدن توسط عرق نمی پوشید، احتمالا دچار هیپر هیدروز زیربغل هستید.

هایپرهیدروزیس و تاثیر آن

این شرایط بر همه افراد از هر نژاد یا سنی تأثیر می گذارد.اما برای بسیاری، هایپرهیدروزیس از سنین کودکی یا نوجوانی آغاز می شود.اگر چه هایپرهیدروزیس یک بیماری دردآور و تهدید کننده جان نیست، اما نگرانی مداوم در مورد تعریق زیاد می تواند باعث ایجاد اثرات روحی، عاطفی و اجتماعی شود.بسیاری از افرادی که دائما و به مقدار زیاد عرق می کنند باید با خجالت، ناامیدی و استرس کنار بیایند.اگر از چنین شرایطی رنج می برید، شاید سعی کنید.علائم تعریق را با لایه های مختلف لباس و یا اجتناب از حضور در موقعیت های اجتماعی پنهان کنید. همچنین ممکن است وقتی به شدت عرق کرده اید دیگران تصور کنند که شما عصبی یا بیمار هستید

و دائم از شما بپرسند که حالتان خوب است یا نه؟!

نتایج یک مطالعه نشان داد که تقریبا ۵ درصد از مردم مبتلا به هایپرهیدروزیس هستند. این آمار در حالی است که بسیاری از افراد فکر می کنند تعریق آنها محیطی است و حتی خیلی از مردم نمی دانند که تعریق زیاد نوعی مشکل پزشکی است یا از عنوان کردن این مسئله خجالت زده و مضطرب هستند و هرگز به پزشک مراجعه نمی کنند.

در حقیقت، فقط کمتر از ۴۰ درصد افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس ، برای مشکل خود توصیه های پزشکی را دنبال می کنند. در نتیجه، متخصصین پوست بر این باورند تعداد کودکان و نوجوانان مبتلا به هایپرهیدروزیس بیشتر از تعداد تشخیص داده شده می باشد.

در این مقاله به علائم تشخیص هیپرهیدروز اشاره کرده ایم که با توجه به آنها می توانید متوجه شوید عرق کردن شما نرمال است یا اینکه بیش از حد عرق می کنید.

عرق زیر بغل باعث می شود لباس شما دائما خیس باشد

عرق کردن بیش از حد زیر بغل را هیپر هیدروز زیربغل می نامند، یکی از نشانه های عرق بیش از حد زیر بغل لباس هایی است که می پوشید، اگر از ترس اینکه لکه های عرق در لباس شما بیش از حد نمایان شوند از پوشیدن لباس های روشن و رنگی اجتناب می کنید، یا لباس های ظریف و ابریشمی را از ترس آسیب دیدن توسط عرق نمی پوشید، احتمالا دچار هیپر هیدروز زیربغل هستید. مردان مبتلا به هیپر هیدروز زیربغل از ترس نمایان شدن لکه های عرق در زیر بغل خود، حتی در هوای گرم هم کت خود را در از تن درنمی آورند.

مام ها و دئودورانت ها هم نمی توانند عرق زیر بغل را کنترل کنند

از دکتر خود در مورد اینکه چرا به راحتی عرق می کنید سوال بپرسید، اگر دچار هیپر هیدروز باشید دئودورانت های معمولی که به صورت روزانه مصرف می کنید پاسخگو نخواهند بود، هر چقدر هم از این محصولات بیشتر استفاده کنید تاثیری نخواهد داشت. ممکن است محصولات ضد عرق خیلی قوی که غلظت آلومنیوم کلرید آنها بیشتر است بتوانند تا حدودی غده های عرق را مسدود کنند، اما در مواردی حتی این محصولات هم کافی نخواهند بود.از پزشک خود بخواهید یک داروی ضد عرق قوی برای کنترل عرق شما تجویز کند. در بیشتر موارد داروهای ضد عرق جوابگو هستند اما ممکن است به درمان های دیگر هم نیاز داشته باشید.

عرق کردن بیش از حد تمرکز شما را برهم می زند

هنگامی که دچار هیپر هیدروز باشید، بیشتر اوقات برایتان دشوار است که به مسائل دیگر فکر کنید زیرا همیشه نگران این هستید که دیگران متوجه شوند پیراهنتان از عرق خیس شده است. ممکن است به فردی خجالتی تبدیل شوید که گوشه گیر می شود و از تماس فیزیکی با دیگران خودداری می کند. این اتفاق حتی ممکن است تمایل شما برای رقصیدن در مهمانی ها یا ورزش کردن در باشگاه ها را از بین ببرد، زیرا می ترسید این فعالیت ها وضعیت را بدتر کنند.

هیپر هیدروز در بهداشت شما اختلال ایجاد می کند

در واقع هیپر هیدروز هیچ ارتباطی با بهداشت ندارد، با این حال افرادی که دچار هیپر هیدروز هستند فکر می کنند عرق کردن آنها به خاطر حمام نرفتن است، چنین افرادی معمولا در روز چند بار دوش می گیرند و لباس خود را عوض می کنند این راه حل شاید برای مدت کوتاهی بدن شما را خشک نگه دارد اما اگر دچار هیپر هیدروز باشید دوش گرفتن مکرر، صابون های قوی و شامپو بدن نمی توانند این مشکل را حل کنند. برای درمان هیپر هیدروز به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

پزشک می تواند به شما کمک کند تا با علائم عرق کردن مفرط مواجه شوید

عرق کردن بیش از حد خطرناک یا تهدید کننده زندگی نیست، اما اگر باعث از بین رفتن اعتماد به نفس و اختلال در فعالیت های روزمره شما شود در واقع زندگی شما را محدود کرده است. اگر دچار هر کدام از علائم هیپر هیدروز مانند عرق زیر بغل، عرق کف دست یا عرق پا هستید با پزشک خود مشورت کنید. با تجویز پزشک خود می توانید با داروهای ضد عرق، تزریق بوتولینوم توکسین نوع 1 و سایر روش های درمانی مشکل خود را حل کنید. در موارد خیلی شدید که با داروها مشکل حل نشود می توانید از روش های جراحی استفاده کنید.

عرق زیر بغل مفرط به درمان پزشکی نیاز دارد

هنگام کار کردن یا زمانی که قرار است در مقابل شنوندگان زیادی سخنرانی کنید عرق کردن زیر بغل یک اتفاق طبیعی است و چیز غیر قابل انتظاری نیست اما اگر بدون هیچ دلیل واضحی در هر زمان از روز یا شب زیر بغلتان شدیدا عرق می کند احتمالا علائم هیپر هیدروز زیر بغل را دارا هستید و لازم است برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

تعرق بیش از حد دست ها نشانه هیپر هیدروز کف دست می باشد

افرادی که به هیپر هیدروز زیر بغل مبتلا هستند ممکن است سایر قسمت های بدنشان که غده های عرق بیشتری متمرکز است مانند دست ها، پاها و کشاله ران هم عرق مفرط داشته باشند. عرق کردن بیش از حد کف دست با نام هیپر هیدروز کف دست شناخته می شود. افرادی که این مشکل را دارند به دلیل لغزنده بودن کف دست در نگه داشتن قلم، رانندگی یا کار با کامپیوتر دچار مشکل می شوند.

خیس شدن کفش ها از عرق زیاد پاها

بیشتر افراد مبتلا به هیپر هیدروز زیر بغل، به عرق کردن بیش از حد پاها که هیپر هیدروز کف پایی نامیده می شود دچار هستند. چنین افرادی پاهایشان بیش از حد عرق می کند به طوریکه جوراب ها و کفش هایشان خیس می شود تا حدی که احساس می کنند در گودال آب راه می روند. این افراد از درآوردن کفش و جوراب خود در مکان های عمومی یا باشگاه ها به خاطر بوی بد پاها خجالت می کشند. چنین افرادی ممکن است صندل ها را از لیست پوشیدنی های خود حذف کنند، زیرا لغزنده بودن پاها بدون جوراب در راه رفتن آنها مشکل ایجاد می کند.

عرق کردن زیاد یک نشانه از سمت بدن است

افت قند خون
اگر در محیطی با دمای عادی و متوسط حضور دارید، اما همچنان به شدت عرق می کنید ممکن است افت قند خون مقصر اصلی این شرایط باشد.تعریق می تواند نشانه ای از افت قند خون خفیف، زمانی که قند خون به زیر ۷۰ میلی گرم در هر دسی لیتر رسیده است، باشد، هنگامی که قند خون افت می کند، تعریق بیشتر مواقع در پشت گردن و خط مو صورت می گیرد.به این شرایط هنگام شب باید توجه داشته باشید زیرا فرد ممکن است در خواب به شدت عرق کند و متوجه آن نباشد که این شرایط به نام هیپوگلیسمی شبانه نیز شناخته می شود.
نیاز به سدیم بیشتر
اینکه عرق مقادیری نمک را در خود دارد سبب می شود که ما با از دست دادن آن به سدیم بیشتری احتیاج داشته باشیم.در مواقعی که عرق کردن سبب ایجاد سوزش چشم ها، خراشیدگی ها یا زخم های موجود بر روی سطح پوست شود، احساس بدی را روی پوست بدن تان به وجود آورد و یا لکه های سفیدی را روی لباس تان باقی گذارد، این درست زمانی است که شما به مصرف بیشتر سدیم احتیاج دارید.
بارداری یا یائسگی
هورمون های ترشح شده در طی بارداری و افزایش سوخت و ساز بدن می تواند باعث تحریک غدد عرق و افزایش تعریق می شود. در طی یائسگی نیز، ترشح کم هورمون استروژن بر هیپوتالاموس و دمای بدن اثر می گذارد و باعث گرگرفتگی زنان یائسه می شود. برای دفع گرمای اضافی، رگ های خونی در پوست گشاد می شوند و غدد عرق را وادار به فعالیت می کنند. با این کار احساس برافروختگی کم می شود.
استرس
استرس، عصبانیت و خجالت می تواند دلیلی برای عرق کردن باشد فشار روحی باعث فعالیت غدد عرق در کف دست ها و پاها می شود،به این دلیل است که هنگام عصبی بودن، دست ها می لرزند.
عوارض جانبی برخی داروها
تعریق یکی از عوارض جانبی داروها از جمله: داروهای ضد افسردگی، داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب، داروهای فشار خون، داروهای سرطان و برخی داروهای دیابت است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان