چگونه پوست دست خود را جوان نگه داریم؟

  جمعه، 28 شهریور 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
چگونه پوست دست خود را جوان نگه داریم؟
بیشتر ما برای جوان ماندن دنبال پاک کردن آثار پیری در صورت خود هستیم، غافل از اینکه دست‌ها هم می‌توانند تابلویی باشند که روی آن‌ها نوشته شده: «من پیر هستم». به عبارت دیگر، دست‌ها هم مانند پوست صورت مرتب در معرض آسیب‌های محیطی تأثیرگذار بر پوست قرار دارند و باید مراقب آن‌ها بود.

بیشتر ما برای جوان ماندن دنبال پاک کردن آثار پیری در صورت خود هستیم، غافل از اینکه دست ها هم می توانند تابلویی باشند که روی آن ها نوشته شده: «من پیر هستم». به عبارت دیگر، دست ها هم مانند پوست صورت مرتب در معرض آسیب های محیطی تأثیرگذار بر پوست قرار دارند و باید مراقب آن ها بود. از طرفی، پزشکان پوست معتقدند پوست پشت دست بسیار نازک تر از پوست صورت است و به مراتب زودتر از صورت پیر می شود. با این مقدمه بد نیست یاد بگیرید که چطور برنامه ای روزانه برای مراقبت از پوست دستتان تدوین کنید.

پوست دست زود پیر می شود
پوست دست به طور فیزیولوژیکی لایه ای بسیار نازک از چربی دارد بنابراین هنگام قرار گرفتن در معرض نور آفتاب با تخریب کلاژن یا الاستین و به دنبال شروع مراحل پیر شدن، تغییر شکل پوست دست به شدت قابل مشاهده است و یک روز فرد به خودش می آید و متوجه می شود پوستش دیگر مثل قبل جوان نیست؛ چروک شده، رگ هایش بیرون زده و خشک به نظر می رسد.

پوست دست راحت لک می شود
با توجه به اینکه از دوران کودکی تا امروز چقدر در معرض نور خورشید قرار گرفته اید، با شروع فرآیند پیری پوست، پوست پشت دست ها شروع به لک شدن می کنند؛ لک هایی قهوه ای که حضورشان روی پوست زیبایی را از ظاهر پوست می گیرد.

عوامل پیرکننده خانگی پوست دست کدامند؟
شستن ظرف ها و البسه، پاک کردن سطوح مختلف خانه با انواع مواد شوینده، تعویض گلدان ها، البته بدن دستکش، بریدگی با چاقو، وارد آمدن ضربات پی درپی به ناخن ها، شستن زیاد دست ها، شستن دست ها با آب داغ، سوختن پوست دست هنگام آشپزی و اتو کشیدن لباس ها و... پوست دست ها را به شدت خشک می کند و در نتیجه ظاهر آن را زودتر به مرحله پیری می رساند بنابراین سعی کنید حتماً هنگام کار در خانه دستکش دستتان کنید. همچنین شما می توانید با استفاده از محصولات موضعی که در داروخانه ها به فروش می رسند خیلی راحت پوست دستتان را جوان نگه دارید. مواد شیمیایی کلیدی موجود در این محصولات پوستی، روند پیری را به تأخیر می اندازند.

جدیدترین کرم هایی که در شرکت های آرایشی- بهداشتی تولید می شوند حاوی عوامل رشد هستند. این مواد یا به عبارتی عوامل اصلی تأثیرگذار بر رشد سلول های پوستی عمدتاً از گیاهان به دست می آیند. عوامل رشد کمک می کنند کلاژن سازی تحریک شود. اگر 40 سال به بالا هستید، لازم است چنین کرم هایی را در برنامه مراقبت های روزانه از دست خود داشته باشید. این موضوع در تحقیقات علمی هم به ثبت رسیده، مثلاً در سال 2007 میلادی محققان دریافتند خانم های 35 تا 65 ساله ای از کرم های دست حاوی عوامل رشد استفاده می کنند طی 60 روز تأثیرات چشم گیری در ظاهر پوست دستشان می بینند.
اگر قدرت مالی خرید کرم های مراقبتی گران قیمت را ندارید، نگران نباشید. از طرف متخصصان پوست به شما توصیه می کنیم از کرم های مرطوب کننده معمولی به طور منظم در زندگی روزمره خود استفاده کنید. باور کنید یا نه، دست ها رطوبت بسیار بیشتری نسبت به سایر قسمت های بدن نیاز دارند زیرا این عضو بدن بیشتر از سایر قسمت ها در معرض عوامل مخرب و آسیب زا قرار دارد.

چرا مرطوب کننده مهم است؟

مرطوب کننده اثر مخرب آفتاب یا از بین رفتن کلاژن را از بین نمی برد اما سبب می شود پوست پرتر و جوان تر به نظر برسد. از ترکیبات مؤثر مرطوب کننده ها می توان به موادی مانند شی باتر (نوعی چربی که از دانه درختی به نام Shea استخراج می شود و خاصیت ضدپیری دارد)، روغن دانه ماکادمیا (فندق استرالیایی)، روغن زیتون، ویتامین E و گلیسیرین اشاره کرد. یادتان باشد کرم مرطوب کننده را وقتی دستتان نم دار است استفاده کنید زیرا مرطوب کننده برخلاف اسمش رطوبتی از محیط به پوست نمی رساند، بلکه باعث می شود رطوبت پوست در آن بماند.

راه و روش داشتن دستهایی با پوست و ظاهری جوان

1- به دست هایتان هم ضد آفتاب بزنید

مثل صورت، دستهایمان را هم از آفتاب در امان نگاه داریم یعنی زمانی که تا حد امکان صورتمان را از نور آفتاب می پوشانیم حال توسط کرم ضد آفتاب و یا کلاه آفتابی باید برای دستانمان هم پوششی در نظر بگیریم.

2-با دستانتان همانند صورت تان رفتار کنید:

اگر دقت کرده باشید با پوست صورت با ملایمت و لطافت برخورد می شود یعنی مرتب مرطوب و شستشوی مناسب داده می شود برای پوست دستانتان هم شوینده مناسب و نرم کننده خوب تهیه کنید.

3-به دستانتان شکر بمالید!

نرم کننده ای خانگی برای دستانتان به این روش که نصف به نصف شکر و روغن زیتون را با هم خوب مخلوط کرده و به دستانتان بمالید و ماساژ خوبی داده و بعد از نیم ساعت بشویید.

یا به این روش :

کمی شکر را روی یک تکه لیمو بپاشید. پوستتان را با آن بمالید و اسکراب کنید تا از خاک و سلول های مرده پوست خلاص شود. پس از 10 دقیقه، آن را بشورید. این کار را یک بار در هفته انجام دهید.

4-گلیسیرین استفاده کنید:

از قدیم مادربزگ هایمان با گلیسیرین دستهایشان را مرطوب و ماساژ می دادند که اکنون جنبه مثبت آن کشف شده که تاثیر فوق العاده ای در جوان سازی پوست دارد.

5-دست کش را فراموش نکنید:

دست ها با در معرض مواد شیمیایی و یا گرد و میکروب ها شکسته و در نهایت زود پیر می شوند با دستکش های مناسب از این اتفاق جلوگیری کنید.

6-اطراف ناخن ها را چرب کنید:

پوست دور ناخن ها اکثر اوقات با بی توجهی مواجه هستند که سلامت و زیبایی آن ها خود عاملی در زیبایی دست ها به شمار می رود پس با چرب کردن این محدوده از دست ها به زیبایی و جوانی آن کمک کنید.

7-با دست هایتان کار سنگین انجام ندهید:

زمانی که کاری که نیاز به فشار آوردن به سطحی سخت و یا بلند کردن وسیله ای سنگین دارد رگ های دستان را تحت فشار قرار داده و آنها را برجسته می کند که در پیری دست نقش دارد.

جوانسازی پوست دست با پارافین

درمان با موم پارافین، دارای مزایای زیبایی و درمانی است. پارافین می تواند منافذ پوست باز کرده و سلول های مرده پوست را حذف کند. همچنین، استفاده از پارافین برای پوست دست باعث لطیف تر و نرم شدن پوست شده و در نتیجه رطوبت پوست را افزایش می دهد.پارافین همچنین به پوست دست کمک می کند که چربی طبیعی خود را حفظ کند. موم پارافین را می توانید برای درمان پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی پوست خشک استفاده کرده و مشکلات پوستی را برطرف کنید.

جوانسازی پوست دست با لیزر

اگر دچار پیری پوست، آکنه و دیگر مشکلات پوستی هستید و یا مدت زمان زیادی در معرض نور خورشید قرار گرفته اید، با استفاده از روش لایه برداری با لیزر می توانید لکه ها، زخم ها، چین و چروک، و یا خطوط را از پوست دست خود حذف کرده و پوست خود را شاداب کنید.لایه برداری پوست با لیزر باعث حذف سلول های مرده پوست شده و سبب تولید و ترمیم سلول های جدید پوستی می شود.

ماسک سفید کننده دست

برای سفید کردن دست می توانید از ماسک های مختلفی استفاده کنید. یکی از این ماسک های موثر، استفاده از ماسک روشن کننده شیر و پوست پرتقال است. پوست پرتقال حاوی ویتامین ث بوده و در روشن سازی پوست دست بسیار موثر است.برای این کار، کمی پوست پرتقال را در محیط باز و در برابر نور خورشید خشک کرده و سپس آن را به صورت پودر در آورید. در این مرحله، پودر پوست پرتقال را با کمی شیر مخلوط کرده و این خمیر را روی پوست دست بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس
دیگران می‌خوانند   
خوانندگی بینظیر جوان نگهبان با آهنگ محمد علیزاده در صداتو+ویدیو/ زمونه عمر ما رو میگیره برادر از برادرش سیره اسراف و تجمل گرایی این زن ایرانی زبانزد بود + عکس و سند سوال خنده دار و چالشی مهران مدیری از نعیمه نظام دوست؛ پشه چند تا قلب داره؟+ ویدیو/ فقط جواب خانوم بازیگر مراسم ازدواج 2 میمون در باغ وحش تهران! +عکس حمله خرس گرسنه به یخچال یک خانواده؛ مهمانی شروع شد! +فیلم استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
منتخب روز