چله داغ چیست و چه کاربردی دارد؟

  سه شنبه، 11 آبان 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
چله داغ چیست و چه کاربردی دارد؟
گیاه چله داغی یا همان گیاه آدمک از انواع گیاهان دارویی بشمار می آید که در درمان بیماری های شکمی و تسکین درد مفاصل و استخوان و همچنین عفونت های تنفسی و التیام دردهای روماتیسمی مانند آسم و یرقان به کار می رود.

در بعضی از مناطق کشورمان مانند آذربایجان غربی و شرقی و نیز شهرستان دماوند به طور سنتی از ریشه چله داغی استفاده می شود.
مردمان آن منطقه گیاه چله داغی را به صورت ضماد با دنبه گوسفند جهت درمان و التیام دردهای روماتیسمی استفاده می کنند.
همچنین برای نرم نمودن عضلات نواحی که شیئی در آن فرو رفته جهت در آوردن شی و یا جا اندازی استخوان های جا به جا شده و در رفته به کار می برند.
علاوه بر آن در شهرستان دماوند برای نرم کردن و تحلیل نمودن خار پاشنه پا و حتی تسکین درد از آن استفاده می کنند.

آشنایی با گیاه چله داغی یا گیاه آدمک

چله داغی با نام علمی Biebersteinia که از آن به نام سنبل بیابانی هم یاد شده و در فارسی به نام بیش خاف نیز شناخته شده است.
چله داغی یا بیش خاف گیاهی پایا دارای ساقه کلفت است که تا حدود ۱۵ تا ۴۰ سانتیمتر رشد می کند.
این گیاه دارای برگ های مرکب شانه ای و گل های زرد رنگ می باشد. تمامی سطح گیاه اعم از گل، برگ و ساقه های آن پوشیده از کرک های سفید و انبوه است.
برگ های آن دو یا سه بار به طور شانه ای بریده شده، گلبرگ های آن رنگ سفید مایل به زرد دارد. این گیاه در شهر های مرکزی ایران رویش طبیعی دارد.
چله داغی یکی از گیاهان بومی مناطقی چون آذربایجان شرقی و بعضی از مناطق کمربند شمالی ایران، دامنه های البرز، اطراف شمشک، فیروزکوه، دماوند و قزوین است. در طب سنتی از آن برای تسکین درد مفاصل و استخوان استفاده می شود. ترکیبات این گیاه دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهاب و ضد درد است. گیاه دارویی چله داغی دارای آلکالوئیدهای مختلفیمی باشد.
ریشه های این گیاه دارای کربوهیدرات ها و ترکیبات وابسته (33.9 درصد) شامل: مونوساکاریدها (2.59درصد)، نشاسته (4.78 درصد) و دکسترین ها (16.6 درصد) هستند. همچنین دارای ساپونین ها و فلاونوئیدها نیز می باشد.
اندام های هوایی این گیاه حاوی ساپونین های تری ترپنی، اسانس، آلکالوئیدها و تانن است.

گیاه چله داغی

خواص گیاه آدمک یا چله داغی

طب امروزی، گیاه بابا آدم را به عنوان پایین آورنده قند خون، ضدسرطان، ضدتب، ضدروماتیسم، ضدنفخ، ضدعفونی کننده، مسهل، کاهش دهنده کلسترول و چربی خون، محرک ایمنی بدن و دارای خاصیت پروبیوتیک پذیرفته است. در این مقاله از ساعد نیوز به معرفی مهم ترین خاصیت دارویی این گیاه می پردازیم.

اثرات مفید گیاه آدمک بر پوست

ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه مانند پلی استیلن خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچی دارد.
ترکیبات موثر موجود در این گیاه به علت اینکه روند پوست اندازی را تسریع می کند، سموم سطحی بر روی لایه اپیدرم پوست را می زداید و باکتری زدایی می کند.
در حقیقت نوعی لایه برداری طبیعی و سالم و نیز آب رسانی به لایه های سطحی پوست را انجام می دهد؛ در نتیجه شادابی را برای پوست به ارمغان می آورد.

بر اساس تحقیقات به عمل آمده، استفاده از پماد تهیه شده از گیاه بابا آدم قادر است، همانند داروی ضد التهاب ساختگی هیدروکورتیزون، دارای اثرات بهبوددهندگی و تسریع کنندگی روند التیام زخم باشد.

لایه برداری پوست

گیاه آدمک و تصفیه خون

ریشه این گیاه تصفیه کننده خون و لنف بدن می باشد و این عمل را با دو مکانیسم انجام می دهد:
1ـ گرفتگی های موجود در سیستم تنفسی را برطرف می کند و به دفع دی اکسیدکربن کمک می نماید.
همچنین گرفتگی در سیستم دفع ادرار را برطرف می کند و به نوعی ضد سنگ کلیه نیز می باشد.
2ـ این گیاه همچنین به کبد کمک می کند تا مواد زائد موجود در خون را تصفیه کند و به کمک کلیه ها آن را از بدن دفع نماید.

مرهم چله داغ برای بیماری های روماتیسمی

گیاه «چله داغی» به عنوان یکی از گونه های گیاهی منحصر به کشور در درمان بیماری های التهابی و مفصلی شناخته شده است، این گیاه از دیرباز در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است محققان کشور با استفاده از ریشه گیاه چله داغی پماد ضد دردی را تولید کردند که در درمان بیماری های التهابی و مفصلی نقش مؤثری را دارد. ین پماد از ریشه گیاه چله داغی است و بر خلاف بسیاری از ضد دردها که برای بیماران گوناگون چون بیماران قلبی عروقی و یا کلیوی منع مصرف دارد، نه تنها در درمان و تسکین دردها مؤثر است، بلکه اثرگذاری خوبی در بیمارانی که منع شده اند نشان داده است.

درد روماتیسمی

خواص کلیوی گیاه چله داغ

ریشه گیاه آدمک ادرارآور است و تعریق را افزایش می دهد. در حقیقت دفع آب را از بدن می افزاید و از احتباس آن در بدن جلوگیری می کند.

خاصیت ضد نقرس گیاه آدمک

گیاه آدمک دفع کننده اسید اوریک از بدن می باشد، به بیانی دیگر بهبودی بیماران مبتلا به نقرس را تسریع می کند.

جدال گیاه آدمک با دیابت

از اثرات ثابت شده این گیاه، خاصیت ضددیابتی آن می باشد؛ که اولاً باعث کاهش قند خون (با مصرف 3 فنجان جوشانده برگ گیاه در روز) می شود؛ و ثانیاً افرادی که میل زیادی به شکر و شیرینی دارند، با مصرف این گیاه به صورت ناشتا، این تمایلشان کاهش می یابد.

بهبود سیستم گوارشی با چله داغ

اثر این گیاه بر دستگاه گوارش، به علت ضدعفونی کردن دستگاه گوارش، برطرف کردن یبوست و تسریع در امر هضم غذا می باشد.

گیاه آدمک و کم خونی

این گیاه به علت دارا بودن مقادیر بالایی از آهن باعث درمان کم خونی و رنگ پریدگی ناشی از آن می شود.

تقویت سیستم ایمنی

تحقیقات نشان داده که این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود ایدز می شود.
همچنین این گیاه در درمان سرماخوردگی، روماتیسم، سرخک، التهاب، آرتریت، تسکین کمردرد، تب، عفونت ها، التهاب و ذات الریه نیز موثر است.

روش مصرف گیاه چله داغ

گیاه چله داغ را می توان به دو روش خوراکی و موضعی مصرف کرد. برای مصرف خوراکی باید ابتدا قسمت های هوایی گیاه را در معرض هوای آزاد خشک کرد و از شاخ و برگ آن دمنوش تهیه کرد. برای دم کردن گیاه باید مقدار مناسبی از گیاه را به همراه آب جوش در قوری بریزید. سپس اجازه دهید چند دقیقه روی بخار آب بماند تا مانند چای دم بکشد. همچنین می توان مقداری از گیاه خشک شده را پودر کرد و به صورت خام همراه با شیر مصرف کرد.

روش دیگر به کار بردن گیاه چله داغ به صورت موضعی است که معمولا جهت تسکین دردهای مفاصل و برخی بیماری ها مانند خار پاشنه کاربرد دارد. برای این کار پس از جمع آوری چله داغی در مرداد ماه، (سه ماه اول سال گیاه در حال رشد است و بهتر است برداشت نشود) ابتدا ریشه های آن را به منظور پاک شدن ریشه از چربی ها و ناخالصی با آب می شویند. پس از تکه تکه کردن در سایه تحت تاثیر هوای آزاد خشک می کنند.

سپس توسط دستگاه آسیاب تکه های خشک شده را پودر و آماده مصرف می کنند.

همچنین می توانید مقدار چربی گوسفند را با گیاه خشک یا تر بکوبید و مانند ضماد روی محل مورد نظر قرار دهید. سپس محل را با یک پارچه تمیز ببنیدید تا اثرگذاری بیشتر داشته باشد.

موارد احتیاط در مصرف گیاه آدمک

برخی از عوارض جانبی مانند خشکی دهان، سردرد، تهوع، اسهال، بی قراری و آلرژی با مصرف بیش از اندازه گیاه آدمک به صورت خوراکی دیده شده است.
بهتر است خانم ها در زمان بارداری و شیردهی از این گیاه استفاده نکنند.
در صورت تماس برگ های این گیاه با ملتحمه و یا قرنیه، عوارض شدید چشمی ممکن است ایجاد شود.
دیابتی ها در صورت مصرف دارو، گیاه آدمک مصرف نکنند.

در صورت درمان دیابت ملیتوس با داروهای شیمیایی، بهتر است برای جلوگیری از تداخلات دارویی، این گیاه استفاده نشود؛ زیرا ممکن است اثر این گیاه به اثر داروهای کاهنده قند خون اضافه شود و احتمال افت شدیدتر قند خون به وجود آید. به افرادی که از داروهای دیورتیک مصرف می کنند این گیاه توصیه نمی شود؛ زیرا باعث کاهش میزان زیاد پتاسیم بدن شده و به دلیل خاصیت ادرارآور بودن آن، بدن میزان زیادی از آب مورد نیاز خود را از دست می دهد.

مصرف مقدار مناسبی از گیاه چله داغ، عوارض خاصی را به دنبال نخواهد داشت. با این حال مصرف خوراکی این گیاه ممکن است با داروهای فشار خون تداخل ایجاد کند.

به یاد داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوما بی خطر نیستند و دوز، روش مصرف و تداخل آن ها با دیگر مواد غذایی و داروها بسیار حائز اهمیت است. چنانچه به بیماری مبتلا هستید یا در شرایط خاصی به سر می برید، حتما پیش از مصرف روزانه گیاهان دارویی با پزشک خود مشورت کنید.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
احمدرشیدی
1 سال پیش

عالیه
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس
دیگران می‌خوانند   
سرگرمی بی پرده نوجوانان ایرانی با داستان های جنسی و پورن شخصیت های کره ای و بی تی اس/ پدر و مادرا خبر دارین؟+فیلم پیاده روی خنده دار و بامزه همسر ستاره سادات قطبی با کالسکه صورتی پسرش/ خانم مجری تا تونست غُر زد😂+ویدیو راهنمای جامع ثبت سند خرید و فروش در حسابداری حضور فوتبالیست سرشناس در مراسم عروسی شیدا خلیق و کیوان ساکت اف/به پای هم پیرشین الهی+ عکس جشن تولد بهنوش بختیاری در خانه سالمندان و کیک قرمز پروانه‌ای شکلش+عکس عکسی از مرتضی پورعلی گنجی که از رونالدو تقلید کرد فداکاری پدر برای پسرانش درسیل+ویدئو/سیل هم مغلوب مهر پدری شد لئوناردو داوینچی در این تصویر تغییر جنسیت داد/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس غوغای اجرای شبانه حمید هیراد با آهنگ عاشقانه در خانه/ احساس تو صداش موج میزنه+ویدیو صحبت های جالب معصومه ابتکار در مورد پوشش دختران مدرسه حداد عادل+ویدئو سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار! استایل دامادی و گران قیمت مرتضی پورعلی گنجی ستاره تیم ملی/ آقای فوتبالیست کراوات بست +عکس اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی زیباترین زنجیره انسانی برای نجات پاکبان گیر افتاده در سیل مشهد+ ویدئو/یک روزی باران می بارد آرام آرام میشورد غم ها را... حکم تتلو اعلام شد/ توبه تتلو چه تاثیری بر مجازاتش داشت؟ جزئیات حکم را ببینید اولین عکس دونفره و عاشقانه « شبنم قربانی» سارا در سریال ملکه گدایان و همسرش در یک مراسم لحظه پیدا شدن جسد سبحان 5 ساله در محل احداث سد خراسان+ ویدئو دلخراش امضای کریستیانو رونالدو روی پیراهن جورجینا/ عاشقانه های آقای فوتبالیست و همسرش جشن تولد ساده و خلوت خانم بازیگر معروف ایرانی در کافه شیک و زیبای المیرا شریفی مقدم+عکس پسربچه کرجی چطور 1300 نفر را به دردسر انداخت! کیف ضد گلوله در دست محافظ رهبر معظم انقلاب +عکس جسد پسربچه 5ساله بعد از 27 روز پیدا شد/ ماجرای تلخ سبحان که خرسان او را بلعیده بود خلوت و تنهایی ماهور الوند در یک کافه شیک و دنج و ژست قشنگش برای عکاسی+عکس سفره رنگین و خوشمزه مینا مختاری با غذاهای سنتی یزدی/ مشخصه خیلی خوشمزه ست/ نوش جونتون+عکس دانش‌آموزان به تعطیلات زمستانی می‌روند؟ پاسخ جنجالی سیروان خسروی برای دختر مورد علاقه برای ازدواج؛ با اخلاق یا خوشگل؟+ویدئو از سیل هولناک مشهد تا ازدواج دوم مهدی کوشکی با دختری جوان در حواشی داغ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب با عنوان «انحصار آمریکا را شکستید» +عکس آرزوهای ناصرالدین شاه برای ایران از زبان خودش کولاک جدید مهران مدیری با برنامه جذاب دیگر/ آقای بازیگر درحال گُل یا پوچ!+عکس اولین تصویر از مراسم ازدواج مهدی کوشکی با بازیگر تئاتر؛ عروس خانم کیست؟ جدیدترین ژست و تغییرچهره مازیار لرستانی/ از زمین تا آسمون فرق کرد+عکس شکوه ایران باستان در شهر ممنوعه چین خوانندگی بینظیر جوان نگهبان با آهنگ محمد علیزاده در صداتو+ویدیو/ زمونه عمر ما رو میگیره برادر از برادرش سیره اسراف و تجمل گرایی این زن ایرانی زبانزد بود + عکس و سند سوال خنده دار و چالشی مهران مدیری از نعیمه نظام دوست؛ پشه چند تا قلب داره؟+ ویدیو/ فقط جواب خانوم بازیگر مراسم ازدواج 2 میمون در باغ وحش تهران! +عکس حمله خرس گرسنه به یخچال یک خانواده؛ مهمانی شروع شد! +فیلم استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس
تیتر امروز   
منتخب روز