خاصیت درمانی سقز را بشناسیم

  دوشنبه، 03 آبان 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
خاصیت درمانی سقز را بشناسیم
سقز را با نام‌های مختلفی می‌شناسند از بنه و پسته کوهی گرفته تا کندر و جزء یکی از مفیدترین گیاهان دارویی و یا شیره درختانی است که خواص دارویی فراوانی دارد. سقز طبع گرم و خشکی دارد و در درمان یبوست و پاکسازی معده و رفع بوی بد دهان و ... کاربرد دارد که در این مقاله به معرفی مهم ترین خاصیت های درمانی ان پرداخت خواهیم نمود.

سقز را که می شناسید؟ همان صمغ آدامسی زرد رنگی که باید از طعم آن خوشتان بیاید تا حضور پررنگی در داخل دهان داشته باشد. سقز همچون آنتی بیوتیک تا حدودی با باکتری عامل اصلی زخم معده و اثنی عشر مقابله می کند ضمن این که بسیاری از اهالی محلی، شیره خام سقز را در حالت ناشتا می خورند، چون عقیده دارند موجب دفع سنگ کلیه می شود.

سقز چیست؟

درخت سقز از تیره پسته ایان بوده با ارتفاع ۲ تا ۷ متر که گاهی به ۹ متر هم می رسد و معولا در کوهستان های با آب و هوای نه چندان سرد می روید. عمر درخت سقز طولانی بوده در بعضی مناطق ایران درخت هایی با عمر ۱۵۰۰ سال یافت می شود و در حال حضر جزو لیست درختان حفاظت شده قرار دارد. قسمت های مورد استفاده درخت سقز، میوه، برگ، صمغ و گال های گیاه است.

سقز داررای تربانتین و کلوفان است که از درجه خلوص بالایی برخوردار می باشد. به طور کلی سقز جزو دسته صمغ هایی قرار می گیرد که دارای خواص دارویی، خوراکی و صنعتی فراوان است و در طب سنتی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

سقز (به کردی: جاجکه، جاجگ، به لکی جاجک، به هورامی وێژەن) صمغ (شیره غلیظ) درخت بنه یا همان درخت پسته وحشی است. سقز، ماده ای مانند آدامس است و غلظت آن تا حدی است که می توان از آن به عنوان یک آدامس مفید و طبیعی استفاده کرد.

عمولا از تنه این درخت در فصل پاییز به طور طبیعی یا با ایجاد شکاف صمغی خارج می شود که در فارسی به آن سقز گویند و در ساخت آدامس مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین خواص درمانی و صنعتی بسیاری دارد.

قسمت اصلی این گیاه که مورد استفاده قرار می گیرد شیره این گیاه است که مصارف بسیاری را در طب سنتی و صنایع غذایی دارد.

سقز یا شیره درخت بنه در صنعت آدامس سازی استفاده می شود و موجب کش آمدن آدامس می شود. شیره درخت بنه در هنگام ترشح به رنگ سبز روشن بوده و در کمک به هضم غذا و آوردن اشتها بسیار مفید است. ابوعلی سینا برای جویدن سقز خواص درمانی برشمرده است و آن را مفید خوانده است.

شیره درخت سقز

آشنایی با کاربرد سقز در صنایع

از کاربرد های سقز می توان به استفاده از آن در داروسازی، صنایع پلیمری، چسب، رنگ و لاک اشاره نمود. املسیون موجود در خواص سقز در تهیه روغن های چاپ، پارکت و کفپوش استفاده می شود. کلوفان خام موجود در این صمغ، به عنوان حجیم کننده و پرکننده صمغ های گران بها، آهار کاغذ، چسب و از مشتقات آن در روغن های معدنی، مرکب چاپ روزنامه ها، محلول های چسبی، روغن های کابل، مایع جوشکاری، کف پوش، تهیه رزینات فلزی، صنایع کاغذ های اختصاصی و رنگ های سرامیکی است.

خواص درمانی سقز

آیا میدانستید با مصرف سقز تا مقدار زیادی از مصرف داروهای شیمیایی جلوگیری خواهید کرد؟ یک ماده بسیار مغذی است؛ که از خواص و مزایای بی شماری برخوردار است و مصارف بسیاری در طب سنتی و صنایع غذایی دارد.در ادامه این مطلب با چند مورد از خواص باورنکردنی سقز آشنا می شویم.

صمغ سقز روی درخت

کاربرد سقز برای کاهش التهاب

سقز دارای خواص ضد التهابی می باشد و قادر است به درمان بیماری های خود ایمنی و یا التهاب مزمن کمک کند. سقز برای کاهش سطح التهاب و نشانه های تورم موثر است و سبب مسدود شدن مسیرهای التهاب شده و وتروفیل ها را که نوعی سلول خونی سفید هستند، را فعال می کند.

جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای اسید بوسولیکو آنتی اکسیدان های موجود در سقز با افزایش خاصیت کشسانی پوست، به رفع چین و چروک و لکه های پوستی کمک کرده و باعث جوانسازی پوست صورت می شود.

افزایش سلامت دهان با سقز

بر اساس نتایج یک کارآزمایی بالینی از 10 نفر، جویدن آدامس سقز به مدت یک هفته سبب کاهش تجمع پلاک شد. همچنین براساس چندین آزمایش بالینی از بیش از 100 نفر، جویدن سقز منجر به کاهش سطوح باکتری بزاق شد و در یک مطالعه سلولی نشان داده شد که عصاره سقز، باکتری هایی را که باعث بیماری های لثه و التهاب مانند ورم لثه می شوند ، را از بین می برد.

فواید سقز برای استخوان

شیره سقز سفید به عنوان یک داروی گیاهی به علت داشتن ویتامین D و املاح زیاد مخصوصا کلسیم براى درمان واریس ،استخوان درد، پا درد، گرفتگی عضلات، آرتروز، سیاتیک، زانو درد، روماتیسم، ترمیم محل شکستگی ها و دردهای مزمن عضلانی و ماهیچه ایی مفید است.

سقز به هضم غذا کمک میکند

بر اساس نتایج حاصل از یک آزمایش بالینی که بر روی 148 نفر دارای سوهاضمه صورت گرفت، مصرف 350 میلی گرم سقز به کاهش نشانه های سوهاضمه نظیر درد معده (هم به طور کلی و هم از اضطراب)، سوزش سردل و درد بالای شکم کمک کرد.

آیا سقز برای معده مفید است؟

جویدن سقز نقش بسیار مهمی در پاکسازی معده و دستگاه گوارش دارد.همچنین اطلاعات کمی درمورد اثرات سقز بر روی گاستریت – التهاب و یا سوزش معده وجود دارد. اما چون گاستریت مزمن می تواند نتیجه اچ.پولاری باشد، ممکن است در کاهش علائم مفید باشد.

خواص سقز و مقابله با سرطان

سقز بر اساس بررسی های علمی، حیوانات و مطالعات سلولی دارای خواص ضد سرطانی است. استفاده از عصاره سقز در موش های مبتلا به سرطان روده توانست تا حدود 35 درصد جلوی رشد سرطان را بدون هیچ گونه اثرات مضر بگیرد.

بر طبق نتایج مطالعه سلولی، سقز قادر است که حساسیت سلول های سرطانی پروستات را به هورمون های جنسی مردانه (آندروژن) کاهش دهد و ژن را خاموش کند که گیرنده ها را برای هورمون های جنسی مردانه تبدیل می کند، که می تواند جلو سرطان را بگیرد. در یک مطالعه سلولی هم، سقز اثرات ضد سرطان مشابهی را به تاکسول نشان داد، دارویی که اغلب برای سرطان سینه استفاده می شود. بر طبق در دو مطالعه سلولی دیگر هم، سقز توانست سلول های سرطانی کولون را از بین ببرد.

سقز مناسب برای پوست های خشک و حساس

سقز یکی از بهترین مواد طبیعی برای درمان پوست خشک و حساس می باشد.

روغن سقز برای کمردرد

ترکیب روغن سقز و بادام تلخ را به روی کمر باید به آرامی ماساژ داد تا فشار ناشی از آن از روی رگ های سیاتیک برداشته شود. برای درمان دردهای استخوانی این روغن را حتما از بالا به پایین ماساژ دهید.

روغن سقز برای مو

مخلوط روغن سقز با زفت برای درمان کچلی موثر است و همچنین بهترین راه برای رویش مجدد موهای آسیب دیده است. استفاده ی موضعی از روغن سقز بر روی موها و پوست سر با افزایش گردش خون به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و ریزش مو را درمان می کند. روغن سقز به دلیل بوی خوبی که دارد برای تهیه لوازم آرایشی و صابون هم استفاده می شود.

روغن سقز برای واریس

سیاهرگ ها و عضلات پا را در به حرکت درآوردن موثر خون کمک کرده و باعث تخلیه خون از رگ ها می شود که باعث می شود واریس بتدریج از بین برود. محل را با صابون شسته و روغن سقز را بمالید و از پایین به بالا محل واریس را ماساژ دهید. هر روز سه بار این ماساژ را انجام دهید. بعد از استفاده از شیره سقز نیازی به استفاده از جوراب واریس نیست ،در صورت دلخواه می توانید استفاده کنید.

درمان زخم دیابتی

مالیدن روغن سقز روی زخم به التیام آن کمک می کند و مخلوط سقز با عسل و عصاره آلوئه ورا جهت التیام زخم های دیابتی موثر است.

دفع سنگ کلیه

خوردن روغن سقز در حالت ناشتا، باعث دفع سنگ کلیه خواهد شد.

کاهش کلسترول با سقز

استفاده روزانه از پودر سقز (حدود 5 گرم در روز) به کاهش کلسترول LDL کمک می کند. در طول یک سال و نیم، به کاهش سایر علائم بیماری قلبی و کبد (آپولیپوپروتئین B، AST، ALT ، GGT) کمک می کند اما هیچ اثری در سطح HDL، LDL یا سطوح تری گلیسیرید ندارد، البته این اثر بیشتر در افراد چاق اعلام شده است. بر طبق یک مطالعه صورت گرفته بر روی خرگوش ها، سقز توانست کلسترول کلی را کاهش دهد و در مطالعه صورت گرفته بر روی موش ها، سقز توانست سطح تری گلیسیرید و کلسترول LDL را کاهش دهد.

فواید سقز برای محافظت از کبد

مصرف روزانه 5 گرم از سقز باعث شد آزمایش های خون شرکت کنندگان در یک تحقیق ، سطح آنزیم های کبدی مشخص ، در مقایسه با سطوح اولیه را نشان می دهند، پس شاخصی برای بهبود سلامت کبد است.همچنین برای پاکسازی کبد میتوان از ترشی بنه استفاده کرد.

کاهش فشار خون بالا از خواص سقز

بر طبق مطالعه صورت گرفته روی موش ها، مکمل سقز به کاهش فشار خون انقباضی و انبساطی کمک می کند و همچنین سبب کاهش التهاب و آسیب به قلب و سایر اندام ها که می تواند در اثر فشار خون بالا باشد، می شود.

درمان زخم ها با سقز

بر طبق نتایج یک مطالعه صورت گرفته بر روی 38 نفر از افراد مبتلا به زخم روده کوچک، سقز سبب کمک به ترمیم زخم و کاهش علایم شد. همچنین نتایج حاصل از یک آزمایش بالینی که بر روی 147 خانم انجام شد، نشان داد که سقز به التیام زخم ها کمک کرد اما این اثر بسیار اندک بود. البته لازم به ذکر است که سقز به صورت دهانی مورد استفاده قرار نگرفت و این کار به وسیله طبیبان سنتی با سوزاندن آدامس و رزین سقز و کشیدن زخم با آن بیش از 3 روز انجام شد. این تنها مطالعه ای بود که از دود سقز استفاده نمود و مکانیسم ها و معانی آن تا حد زیادی ناشناخته باقی ماند.

زخم زانو

فواید سقز برای بینایی

میوه بنه دارای ویتامین های B,A,D است. به همین علت از بخار پز سقز برای تقویت چشم استفاده میشود.همچنین مطالعات نشان داده اند که گلوکوم نیز که یک بیماری اعصاب بینایی چشم است و منجر به تار دید و کوری می شود. بواسطه سقز که قبل از جذب شدن در جریان خون، به از بین بردن باکتری ها در بخش گوارشی کمک می کند و مستقیماً با جلوگیری از آب سیاه در ارتباط است باعث جلوگیری از شب کوری میشود.

تقویت قوای جنسی با سقز

دهاننتایج حاصل از مطالعات اخیر نشان داده اند که سطح عالی روی سقز سبب افزایش عملکرد پروستات می شود که به افزایش میل جنسی مردان کمک می کند.

خواص سقز برای بیماران دیابتی

بر اساس نتایج حاصل از یک آزمایش بالینی که بر روی 179 نفر صورت گرفت، مصرف روزانه 1 گرم سقز خام سبب کاهش سطح گلوکز ناشتا شد، به ویژه در افراد چاق، اما پودر خام و سقز عاری از پلیمر هیچ گونه اثری نداشتند. علاوه بر این آدامس سقز سبب کاهش میزان قند خون بالا در موش های مبتلا به دیابت شد.

سقز و جلوگیری از گلوکوم

گلوکوم در واقع نوعی بیماری اعصاب بینایی چشم می باشد که سبب تاری دید و کوری می شود. بر طبق مطالعات صورت گرفته، سقز قبل از اینکه در جریان خون جذب شود، می تواند به نابودی باکتری ها در بخش گوارشی کمک کند و به طور مستقیم به جلوگیری از بروز آب سیاه کمک کند.

درمان عفونت با استفاده از سقز

استفاده از سقز برای مهار رشد انواع مختلف باکتری ها و قارچ کاندیدا مفید و موثر است. همانطور که گفتیم سقز دارای خواص ضد التهاب و ضد قارچی قوی است و با کاهش نشانه های بیماری های مختلف، نظیر عفونت های پوستی و کاندیدا مرتبط است. همچنین سبب حفاظت کبد از عفونت شده و برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کبدی سودمند و موثر است.

خواص سقز برای بیماری کرون

در یک تحقیق نشان داده شد مکمل هایی با سقز (2 / 2 گرم در روز)، نشانه های بیماری کرون را کاهش داده و سلامت عمومی را در طول 4 هفته بهبود بخشیده.علاوه بر کاهش تعداد مدفوع مایع، درد معده و گرفتگی عضلات، و مصرف داروهای ضد اسهال، همچنین به طور قابل توجهی نشانه های کلیدی را کاهش می دهد و التهاب را تشدید و بدتر می کند.

فواید سقز برای ریه

پودر سقز که به صورت خوراکی مصرف میشود باعث نرم کردن سینه و همچنین تسکین دردهای ریوی میشود.

خواص سقز و احیا سلول ها

سقز دربردارنده مقادیر بالا آنتی اکسیدان ها است که سبب کاهش آسیب رادیکال آزاد می شوند و سلول های زنده را احیا می کنند. بنابراین برای کاهش روند پیری و مراقبت از اندام های حیاتی در برابر بیماری ها و زوال مفید است و شما را جوان و با نشاط نگه می دارد.

عرق سقز چه خواصی دارد؟

عرق سقز بواسطه طبع گرم و خشکی که دارد. باعث درمان و پاکسازی معده و رفع بوی بد دهان و یبوست موثر است و همچنین اشتهاآورخوبی می باشد.

مضرات سقز

  • زیاد روی در خوردن میوه، بنه و سقز سبب زخم شدن دهان و کم اشتهایی می گردد.
  • در دوران بارداری استفاده بیش از حد آن بر جنین تأثیر داشته و باعث بیش فعالی کودک می شود.
  • همچنین در برخی افراد موجب یبوست یا آلرژی شده است. توجه داشته باشید که سقز با برخی از دارو ها مانند پنتوپرازول (پروتونیکس) که برای زخم استفاده میشود تداخل داره و ممکنه اثر هم رو خنثی کنند. حتما قبل ار مصرف اون با پزشک خود مشورت کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(عکس) باغ‌نشینی بهاره رهنما در اردیبهشت اصفهان (عکس) این بازیگر زن مشهور خواهرزاده «اخوان ثالث» است؛ پرستو گلستانی در 43 سالگی (عکس) دورهمی «خانم فدوی» سریال پایتخت با بازیگران زن مشهور فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال در کنار همسرش (ویدئو) نحوه پرورش درخت انگور با کمک دانه انگور در آب فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 خواستگاری علی مصفا از لیلا حاتمی چه شکلی بود؟ + تصاویر همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس گریم الناز ملک در زخم کاری 3؟! +عکس تأثیر باورنکردنی خَرها در تغییر مسیر بشریت حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم اقدام تحسین برانگیز یک بستنی فروش رشتی بامعرفت و مهربون برای کودکان/ دست مریزاد+عکس خوانندگی شاد و هوش پران یک طوطی سخنگو برای دلبری از صاحبش جهانی شد+ویدیو اشک ها و ناله های احساسی لیلا حاتمی در سوگ مادرش/ این سکانس ارزش صدبار دیدن رو داره+ویدیو اجرای شاهکار و باشکوه علی طولابی با آهنگ شجریان مقابل چشم احسان علیخانی/ با صدای بهشتیش کولاک کرد+ویدیو دکوراسیون زیبا و شیک 3 آشپزخانه ایرانی/هنرمندان عاشق این چیدمان می‌شوند+عکس مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم
همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403