ساعدنیوز
ساعدنیوز

چرا کودک به اندام تناسلی خود دست می زند؟

  جمعه، 25 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
چرا کودک به اندام تناسلی خود دست می زند؟
نشان دادن واکنش منفی در مقابل دست زدن کودک به اندام تناسلی، باعث می‌شود که باهدف لجبازی با شما و یا کنترل کردن‌تان، کودک این رفتار را تکرار کند. آن‌ها متوجه می‌شوند که با انجام دادن یا ندادن این رفتار می‌توانند عصبانیت یا آرامش را در شما کنترل کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ریشه اختلالات جنسی بسیاری از افراد در دوران بزرگسالی به این موضوع برمی گردد که این افراد در دوران کودکی با برخورد خشن و بازدارنده والدین در رابطه با مسایل جنسی مواجه شده اند. یکی از رفتارهای خشن والدین در زمانی است که کودک به آلت تناسلی خود دست می زند.بسیاری از والدین وقتی برای اولین بار می بینند که فرزندشان به آلت تناسلی خود دست زده دچار نگرانی شدیدی می شوند و برخورد سلبی و خشنی نشان می دهند که بسیار آزاردهنده است.

در این شرایط، سوالاتی پیش می آید مانند این که آیا باید بی توجه باشیم؟ آیا باید کودک را به سرعت به ترک این رفتار مجبور کنیم؟ یا این که باید این موضوع را مثبت ارزیابی کنیم؟

دلایل دست زدن کودک به اندام تناسلی

دست زدن کودک به اندام تناسلی، در برخی از شرایط به دلیل کنجکاوی برای کشف بدن نیست. دلایل بسیار دیگری نیز می تواند در این زمینه وجود داشته باشد که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد.

تکرار تجربه

گاهی اوقات کودکان، به صورت تصادفی متوجه لذتی که با تحریک اندام تناسلی در آن ها ایجاد می شود خواهند شد و به دنبال این احساس لذت، دست زدن به آلت تناسلی را مجدداً تکرار می کنند.

می بایست این موضوع روشن گردد که دست زدن کودک به آلت تناسلی برای کسب لذت جنسی نیست چراکه آن ها درکی از این مفاهیم در ذهن ندارند. کودک در این مرحله صرفاً می خواهد مطمئن شود که هر بار این رفتار را تکرار کند به همان نتیجه اولیه، یعنی لذت دست پیدا می کند.

جلب توجه از علل دست زدن کودک به اندام تناسلی

اغلب والدین در برابر این رفتار فرزندشان، واکنش های تندی انجام می دهند. این واکنش های تند برای کودک این گونه تعبیر می شود که با انجام این کار، توجه والدین یا دیگران را به دست خواهد آورد. اگرچه شما به صورت منفی و با پرخاش به کودک توجه کرده اید اما او صرفاً به این مسئله نگاه می کند که توجه شما را به دست آورده است. اگر کودک احساس کند از این طریق می تواند توجه شما را به سمت خودش معطوف کند، مجدداً دست زدن به اندام تناسلی را تکرار خواهد کرد.

کنترل والدین

نشان دادن واکنش منفی در مقابل دست زدن کودک به اندام تناسلی، باعث می شود که باهدف لجبازی با شما و یا کنترل کردن تان، کودک این رفتار را تکرار کند. آن ها متوجه می شوند که با انجام دادن یا ندادن این رفتار می توانند عصبانیت یا آرامش را در شما کنترل کنند. به همین خاطر مجدداً این رفتار را تکرار خواهند کرد. در برخی مواقع نیز انگیزه این رفتار صرفاً لجبازی کردن با خواسته والدین و اعلام استقلال هست.

در شرایطی که کودک باهدف کنترل والدین یا جلب توجه این کار را انجام می دهد بهتر است نسبت به رفتار، بی توجه باشید.

احساس ناراحتی از علل دست زدن کودک به اندام تناسلی

یک دلیل ساده اما شایع در ارتباط با دست زدن کودک به اندام تناسلی این است که ناراحتی یا مشکلی در این ناحیه برای کودک ایجادشده است. برای مثال سفت بستن پوشک نوزادان و ایجاد فشار روی اندام تناسلی یا وجود میکروب و التهاب که احساسات ناخوشایندی مثل سوزش و خارش را ایجاد می کند می تواند باعث دست زدن کودک به اندام تناسلی بشود.

تفاوت لمس آلت تناسلی در کودکان سنین مختلف

کودکان سنین مختلف، به شکل های متفاوتی اندام تناسلی خود را لمس می کنند. در طول یک سال اول زندگی، کودکان با مالیدن ران ها به یکدیگر، خوابیدن به پشت و حرکت به جلو و عقب، اندام تناسلی خود را تحریک می کنند.

در سنین ۱ تا ۴ سالگی، کودکان ممکن است به طور خصوصی یا در جمع، به اندام تناسلی خود دست بزنند. آن ها از روی کنجکاوی، اندام جنسی خود را به کودکان دیگر نشان می دهند و از آن ها نیز می خواهند که اندام جنسی خود را به وی نشان دهند. این سنین معمولاً زمانی است که کودکان متوجه تفاوت اندام جنسی در مردان و زنان می شوند. لمس اندام تناسلی در سن ۵ سالگی به اوج خودش می رسد و پس ازآن تا رسیدن فرد به بلوغ و نوجوانی، خاموش می شود.

لمس اندام تناسلی در کودکانی که قربانی سوءاستفاده جنسی شدند

دست زدن کودک به اندام تناسلی و کنجکاوی راجع به آن، در کودکانی که مورد تجاوز و آزار جنسی قرارگرفته اند، به مراتب بیشتر است. بعضی رفتارهای نامناسب در کودک که نشان دهنده سوءاستفاده جنسی است شامل موارد زیر می باشد.

  • گذاشتن دهان بر روی ناحیه تناسلی یا سینه ها
  • استفاده از زبان در حین بوسیدن اطرافیان
  • تقاضای برقراری ارتباط جنسی از دیگران
  • تمایل به واردکردن اشیا در ناحیه واژن یا مقعد
  • استفاده از اشیا برای خود ارضایی
  • درآوردن لباس در حضور دیگران
  • انجام بازی های جنسی با عروسک ها

والدینی که با نشانه های این چنینی در فرزندشان مواجه می شوند، بهتر است با یک روانشناس و مشاور در زمینه کودک مشورت نمایند. علاوه بر سوءاستفاده جنسی، مشاهده پورنو گرافی یا محتواهای نامناسب در تلویزیون یا موبایل، می تواند کنجکاوی کودکان را در این زمینه ها افزایش دهد.

عکس العمل والدین در مواجهه با دست زدن کودک به اندام تناسلی

لمس اندام تناسلی در کودکان، بخشی از فرایند شناخت بدن و کشف هویت هست. در این میان نحوه عکس العمل نشان دادن والدین اهمیت بالایی در این زمینه دارد.

آموزش خصوصی بودن حریم بدنی کودک

می بایست از سنین کودکی به فرزندتان این مطلب را بیاموزید که بدن او بسیار مهم است و نباید هر فردی آن را ببیند. برای نشان دادن اهمیت این کار بهتر است همیشه، لباس پوشاندن به کودک را در اتاق خواب یا دستشویی انجام دهید. درآوردن لباس کودک در جمع و جلوی بقیه به کودک این دیدگاه را القا می کند که دیده شدن بدنش توسط دیگران ایرادی ندارد. به علاوه بهتر است در هنگام پوشاندن لباس، حمام یا استفاده از سرویس بهداشتی، مدت زمان برهنه بودن کودک را کاهش دهید.

جلوگیری از دست زدن کودک به اندام تناسلی در حضور دیگران

وقتی متوجه می شوید که کودک شما، اندام خصوصی اش را لمس می کند، رفتار تند یا سرزنش آمیزی با او نداشته باشید اما به وی تذکر دهید که دست زدن یا وارسی اندام تناسلی، صرفاً می باید در یک حریم خلوت و در تنهایی مثل اتاق خواب اتفاق بیفتد. هرگز به فرزندتان اجازه ندهید این کار را در جایی غیر از اتاقش یا در حضور دیگران انجام دهد.

آگاهی دادن به فرزندان

به کودک خود آموزش دهید که چه کسانی و در چه صورتی اجازه دارند اندام خصوصی او را ببینند. برای مثال به او بگویید پدر و مادر، برای عوض کردن لباس و یا شست وشو این اجازه را دارند. همچنین دکتر یا پرستار صرفاً درصورتی که برای معاینه نیاز باشد می تواند به اندام خصوصی کودک دست بزند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (77 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (14 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...