چرا کودک به اندام تناسلی خود دست می زند؟

  جمعه، 25 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
چرا کودک به اندام تناسلی خود دست می زند؟
نشان دادن واکنش منفی در مقابل دست زدن کودک به اندام تناسلی، باعث می‌شود که باهدف لجبازی با شما و یا کنترل کردن‌تان، کودک این رفتار را تکرار کند. آن‌ها متوجه می‌شوند که با انجام دادن یا ندادن این رفتار می‌توانند عصبانیت یا آرامش را در شما کنترل کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، ریشه اختلالات جنسی بسیاری از افراد در دوران بزرگسالی به این موضوع برمی گردد که این افراد در دوران کودکی با برخورد خشن و بازدارنده والدین در رابطه با مسایل جنسی مواجه شده اند. یکی از رفتارهای خشن والدین در زمانی است که کودک به آلت تناسلی خود دست می زند.بسیاری از والدین وقتی برای اولین بار می بینند که فرزندشان به آلت تناسلی خود دست زده دچار نگرانی شدیدی می شوند و برخورد سلبی و خشنی نشان می دهند که بسیار آزاردهنده است.

در این شرایط، سوالاتی پیش می آید مانند این که آیا باید بی توجه باشیم؟ آیا باید کودک را به سرعت به ترک این رفتار مجبور کنیم؟ یا این که باید این موضوع را مثبت ارزیابی کنیم؟

دلایل دست زدن کودک به اندام تناسلی

دست زدن کودک به اندام تناسلی، در برخی از شرایط به دلیل کنجکاوی برای کشف بدن نیست. دلایل بسیار دیگری نیز می تواند در این زمینه وجود داشته باشد که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد.

تکرار تجربه

گاهی اوقات کودکان، به صورت تصادفی متوجه لذتی که با تحریک اندام تناسلی در آن ها ایجاد می شود خواهند شد و به دنبال این احساس لذت، دست زدن به آلت تناسلی را مجدداً تکرار می کنند.

می بایست این موضوع روشن گردد که دست زدن کودک به آلت تناسلی برای کسب لذت جنسی نیست چراکه آن ها درکی از این مفاهیم در ذهن ندارند. کودک در این مرحله صرفاً می خواهد مطمئن شود که هر بار این رفتار را تکرار کند به همان نتیجه اولیه، یعنی لذت دست پیدا می کند.

جلب توجه از علل دست زدن کودک به اندام تناسلی

اغلب والدین در برابر این رفتار فرزندشان، واکنش های تندی انجام می دهند. این واکنش های تند برای کودک این گونه تعبیر می شود که با انجام این کار، توجه والدین یا دیگران را به دست خواهد آورد. اگرچه شما به صورت منفی و با پرخاش به کودک توجه کرده اید اما او صرفاً به این مسئله نگاه می کند که توجه شما را به دست آورده است. اگر کودک احساس کند از این طریق می تواند توجه شما را به سمت خودش معطوف کند، مجدداً دست زدن به اندام تناسلی را تکرار خواهد کرد.

کنترل والدین

نشان دادن واکنش منفی در مقابل دست زدن کودک به اندام تناسلی، باعث می شود که باهدف لجبازی با شما و یا کنترل کردن تان، کودک این رفتار را تکرار کند. آن ها متوجه می شوند که با انجام دادن یا ندادن این رفتار می توانند عصبانیت یا آرامش را در شما کنترل کنند. به همین خاطر مجدداً این رفتار را تکرار خواهند کرد. در برخی مواقع نیز انگیزه این رفتار صرفاً لجبازی کردن با خواسته والدین و اعلام استقلال هست.

در شرایطی که کودک باهدف کنترل والدین یا جلب توجه این کار را انجام می دهد بهتر است نسبت به رفتار، بی توجه باشید.

احساس ناراحتی از علل دست زدن کودک به اندام تناسلی

یک دلیل ساده اما شایع در ارتباط با دست زدن کودک به اندام تناسلی این است که ناراحتی یا مشکلی در این ناحیه برای کودک ایجادشده است. برای مثال سفت بستن پوشک نوزادان و ایجاد فشار روی اندام تناسلی یا وجود میکروب و التهاب که احساسات ناخوشایندی مثل سوزش و خارش را ایجاد می کند می تواند باعث دست زدن کودک به اندام تناسلی بشود.

تفاوت لمس آلت تناسلی در کودکان سنین مختلف

کودکان سنین مختلف، به شکل های متفاوتی اندام تناسلی خود را لمس می کنند. در طول یک سال اول زندگی، کودکان با مالیدن ران ها به یکدیگر، خوابیدن به پشت و حرکت به جلو و عقب، اندام تناسلی خود را تحریک می کنند.

در سنین ۱ تا ۴ سالگی، کودکان ممکن است به طور خصوصی یا در جمع، به اندام تناسلی خود دست بزنند. آن ها از روی کنجکاوی، اندام جنسی خود را به کودکان دیگر نشان می دهند و از آن ها نیز می خواهند که اندام جنسی خود را به وی نشان دهند. این سنین معمولاً زمانی است که کودکان متوجه تفاوت اندام جنسی در مردان و زنان می شوند. لمس اندام تناسلی در سن ۵ سالگی به اوج خودش می رسد و پس ازآن تا رسیدن فرد به بلوغ و نوجوانی، خاموش می شود.

لمس اندام تناسلی در کودکانی که قربانی سوءاستفاده جنسی شدند

دست زدن کودک به اندام تناسلی و کنجکاوی راجع به آن، در کودکانی که مورد تجاوز و آزار جنسی قرارگرفته اند، به مراتب بیشتر است. بعضی رفتارهای نامناسب در کودک که نشان دهنده سوءاستفاده جنسی است شامل موارد زیر می باشد.

  • گذاشتن دهان بر روی ناحیه تناسلی یا سینه ها
  • استفاده از زبان در حین بوسیدن اطرافیان
  • تقاضای برقراری ارتباط جنسی از دیگران
  • تمایل به واردکردن اشیا در ناحیه واژن یا مقعد
  • استفاده از اشیا برای خود ارضایی
  • درآوردن لباس در حضور دیگران
  • انجام بازی های جنسی با عروسک ها

والدینی که با نشانه های این چنینی در فرزندشان مواجه می شوند، بهتر است با یک روانشناس و مشاور در زمینه کودک مشورت نمایند. علاوه بر سوءاستفاده جنسی، مشاهده پورنو گرافی یا محتواهای نامناسب در تلویزیون یا موبایل، می تواند کنجکاوی کودکان را در این زمینه ها افزایش دهد.

عکس العمل والدین در مواجهه با دست زدن کودک به اندام تناسلی

لمس اندام تناسلی در کودکان، بخشی از فرایند شناخت بدن و کشف هویت هست. در این میان نحوه عکس العمل نشان دادن والدین اهمیت بالایی در این زمینه دارد.

آموزش خصوصی بودن حریم بدنی کودک

می بایست از سنین کودکی به فرزندتان این مطلب را بیاموزید که بدن او بسیار مهم است و نباید هر فردی آن را ببیند. برای نشان دادن اهمیت این کار بهتر است همیشه، لباس پوشاندن به کودک را در اتاق خواب یا دستشویی انجام دهید. درآوردن لباس کودک در جمع و جلوی بقیه به کودک این دیدگاه را القا می کند که دیده شدن بدنش توسط دیگران ایرادی ندارد. به علاوه بهتر است در هنگام پوشاندن لباس، حمام یا استفاده از سرویس بهداشتی، مدت زمان برهنه بودن کودک را کاهش دهید.

جلوگیری از دست زدن کودک به اندام تناسلی در حضور دیگران

وقتی متوجه می شوید که کودک شما، اندام خصوصی اش را لمس می کند، رفتار تند یا سرزنش آمیزی با او نداشته باشید اما به وی تذکر دهید که دست زدن یا وارسی اندام تناسلی، صرفاً می باید در یک حریم خلوت و در تنهایی مثل اتاق خواب اتفاق بیفتد. هرگز به فرزندتان اجازه ندهید این کار را در جایی غیر از اتاقش یا در حضور دیگران انجام دهد.

آگاهی دادن به فرزندان

به کودک خود آموزش دهید که چه کسانی و در چه صورتی اجازه دارند اندام خصوصی او را ببینند. برای مثال به او بگویید پدر و مادر، برای عوض کردن لباس و یا شست وشو این اجازه را دارند. همچنین دکتر یا پرستار صرفاً درصورتی که برای معاینه نیاز باشد می تواند به اندام خصوصی کودک دست بزند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (551 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (535 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (357 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (132 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (48 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (26 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (13 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (12 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) تبریک تولد متفاوت نوه دختری امام (ره) به پسر سید حسن خمینی + عکس / رئیس جمهور آمریکا هم خرداد ماهی بود! (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
«طلا خوری» خوراک لاکچری بازان ایرانی/ سرو بستنی، قهوه، آب و ترافل با طعم طلا | قیمت خوراکی‌های گران قیمت بچه پولدارها چقدر است؟
برآورد آمریکا و اسرائیل مداخله مستقیم ایران در جنگ با حزب الله است
راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات
شبی که رهبر معظم انقلاب حتی شام برای خوردن نداشتند! عروسی دختر آقا به صرف چند قلم میوه و شیرینی
قتل عام همزمان عروس و پدر ومادرش در شهر بابک کرمان / داماد خودش را هم کشت
از بی تفاوتی به طلاق تا عبور از خط قرمزهای عاطفی در سریال «در انتهای شب»
قوام جمهوری اسلامی در دست مردم است
جزئیات شرط معدل امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی در کنکور
حملۀ پسری 14 ساله با چاقو به دانشگاه سیدنی
خرازی:از همه ابزارها برای حمایت از حزب‌‌الله استفاده می‌کنیم
پیش‌بینی جنجالی هوش مصنوعی؛ ترامپ دوباره به کاخ سفید باز می‌گردد!
از دومین مناظره طوفانی تا اجرای باشکوه علیرضا قربانی در تخت جمشید در حواشی داغ امروز چهارشنبه 13 تیر 1403
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس