چرا کودکان فست فود و غذاهای ناسالم دوست دارند؟

  چهارشنبه، 26 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
چرا کودکان فست فود و غذاهای ناسالم دوست دارند؟
والدین باید هنگام انتخاب غذاهای صنعتی یا میان وعده ها برای کودکان، به برچسب های تغذیه دسرها و آبمیوه ها با دقت نگاه کنند. موادی با میزان کمتر شکر و سدیم انتخاب کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، کودکان باید رژیم غذایی سالم و مغذی داشته باشند تا به رشد حداکثری برسند. متاسفانه، زندگی پر مشغله والدین باعث شده زمان کمتری را صرف تغذیه کودکان کنند این امر منجر به سبک زندگی ناسالم، رژیم غذایی نامتعادل، بی تحرکی شده و مصرف بیش از حد فست فودها در پی آن باعث چاقی و بسیاری از مسائل بهداشتی در بزرگسالی می شود.

خوراکی مضر کودک

چاقی کودکان در سال های اخیر در ایالات متحده یک مشکل رو به افزایش است، به خصوص زمانی که پدر و مادر پر مشغله تر هستند. براساس این مطالعه، حدود 12.7 میلیون نفر (17 درصد)کودکان و نوجوانان عمدتا به دلیل ورزش نکردن و رژیم غذایی ضعیف، دارای مساله چاقی هستند.

کودکان ممکن است در سنین بین 5 تا 6 سالگی دچار مشکل چاقی باشند همچنین مطالعات نشان داد که کودک بین سنین 10 تا 18 سال می تواند یک بزرگ سال چاق شود.

تغذیه کودکان با غذاهای ناسالم و مضر نیز منجر به رشد ناکافی ، سلامت بد دهان و همچنین کمبود مواد مغذی می شود

در ۲ سال اول زندگی، زمانی که یادگیری دائما اتفاق می افتد، ذائقه غذایی نیز شکل می گیرد. بسیاری از افراد یاد می گیرند اما برخی بصورت ذاتی این گونه اند. ذائقه غذایی کودک به طور مستقیم بر رفتار غذایی اش تاثیر می گذارد که به نوبه خود با سلامتی کامل و چاق شدن او مرتبط است.

سال هاست که صنعت غذا و نوشیدنی از این دانش به نفع خود استفاده کرده است و از طریق روش های مختلف بازاریابی و تبلیغاتی، ارجحیت غذاهای ناسالم در کودکان سنین مختلف را تغییر می دهد.

نقش صنعت غذا و نوشیدنی در شکل گیری ذائقه غذایی

چقدر تبلیغات غذا برای بروکلی را دیده اید؟ غذاهای سالم کمتر از ۳ درصد در مقایسه با همتایان خود، تبلیغ می شوند. با توجه به این که شرکت های مواد غذایی و نوشیدنی سالانه ۲ میلیارد دلار در مبارزات بازاریابی خود برای کودکان صرف می کنند، این امر تاثیر مستقیم بر ذائقه کودکان می گذارد.

صنایع فست فود تقریبا ۵ میلیون دلار در روز برای محصولات قندی، چربی و نمک در بازار صرف می کنند در حالی که این هزینه، سهم قابل توجهی از نیاز های انرژی کودک را برآورده می کند. شرکت های فست فود به طور فزاینده ای، همواره با استفاده از تصاویر متحرک، سعی در جذب جوانان دارند. مطالعات نشان می دهد که حتی قرار گرفتن کودکان بسیار کوچک در معرض تبلیغات متقاعد کننده، می تواند میل به غذاهای نا سالمی که حتی آن ها را نچشیده اند، زیاد کند.

این امر در ارجحیت غذا های ناسالم که باعث چاقی نیز می شوند و همه چیز از آن است، نتیجه ای مستقیم دارد. اگرچه ذائقه ممکن است بدون یادگیری باشد، اما همانطور که بزرگ می شویم در وجود مان باقی می ماند.

مشکل میان وعده های بچه ها و کودکان نوپا

کاهش مصرف سدیم و قند در اوایل زندگی، به تنظیم ذائقه و انتخاب غذاهای سالم در آینده کمک می کند. با این حال یک گزارش از مرکز یوکن رود برای سیاست های غذا و چاقی نشان داده است که تنها ۴ تا از ۸۰ تا میان وعده ی بچه ها و کودکان نوپا دارای استاندارد های مواد مغذی است. به علاوه ۵۰ درصد میان وعده های بچه ها و ۸۳ درصد میان وعده های کودکان نوپا حاوی شیرین کننده ها است.

والدین باید هنگام انتخاب غذاهای صنعتی یا میان وعده ها برای کودکان، به برچسب های تغذیه دسرها و آبمیوه ها با دقت نگاه کنند. موادی با میزان کمتر شکر و سدیم انتخاب کنید.

همانطور که کودکان بزرگ می شوند، مشکلات ادامه پیدا می کند

کودکان بزرگ تر، با تبلیغات کمپانی ها از طریق هر ابزار موجود در بازار، تحت فشار قرار می گیرند. به سوپر مارکت ها بروید و متوجه شوید که غلات های مناسب کودک تان کجا قرار دارند. این نکته همواره به چشم کودکان می آید. تخفیف زدن آبنبات ها و شیرینی ها هم از فکر های خوب و روش بازار ها برای ترغیب بچه ها است.

استفاده از بازار های مواد غذایی و رسانه ها

کودکان نیز در معرض تبلیغات بی شمار در تلویزیون، جریان خدمات، از طریق بازی های ویدئویی، رسانه های اجتماعی و بیشتر وب سایت های اینترنتی هستند. این یکی از دلایل مهمی است که چرا آکادمی کودکان آمریکایی توصیه می کند که از زمان تولد تا ۱۸ ماهگی از صفحات دیجیتالی دوری شود. (به استثنای ویدئو چت با عزیزان). والدین کودکان ۱۸ تا ۲۴ ماهه که می خواهند رسانه های دیجیتال را معرفی کنند، باید برنامه های کاربردی با کیفیت بالا را انتخاب کنند و به میزان محدودی با هم نگاه کنند.

برای کودکان ۲ تا ۵ ساله، محدودیت های رسانه ای بسیار مناسب است و باید به برنامه های با کیفیت بالا در یک ساعت یا کمتر از آن در روز محدود شوند. یک برنامه برای استفاده از رسانه ها به صورت خانوادگی داشته باشید.

در مورد تائید یک فرد مشهور چطور؟ یک مطالعه طب اطفال در ماه ژولای سال ۲۰۱۶، استفاده ی صنایع غذایی از افراد مشهور موسیقی را برای تائید نوشیدنی های قندی و غذاهای کم مغذی از طریق کمپانی های چند میلیون دلاری بررسی کرد. نتیجه نشان می داد که افراد مشهور میان مخاطبان نوجوان بسیار مشهور بودند.

فروش غذاهای ناسالم در مدارس

بسیاری از گروه ها به طور جدی به دنبال روش های نوآورانه برای افزایش مواد غذایی برای کودکان و خانواده هایشان هستند که شامل بهبود انتخاب غذا و همچنین یادگیری آن که چگونه غذاهای سالم بپزند و آن ها را به درستی تشخیص دهند، می شود.

آکادمی آمریکایی طب اطفال بیان می کند میان وعده ها، نوشیدنی های شیرین، شکر های اضافی سه دسته از غذا ها و نوشیدنی هایی هستند که کودکان در مدرسه می خورند. مدرسه جایی است که فرصتی برای والدین، پزشک اطفال و دانش آموزان ایجاد می کند تا آگاهی خود را از اهمیت انتخاب غذاهای سالم بالا ببرند.

یک تحقیق منتشر شده، در آگوست ۲۰۱۶ نشان می دهد که روش های بازاریابی که اغلب برای محبوب کردن غذا های مغذی هستند، نیز می تواند منجر به این شود که کودکان بیشتری سبزیجات را برای زمان ناهار خود انتخاب کنند. دانش آموزان مقطع ابتدایی می توانند از یک کافه بزرگ، سالاد و سبزیجات سفارش دهند. در برخی مدارس، سالاد با پوستر هایی تزئین شده است که نشان دهنده ی شخصیت های کارتونی است که از خوردن سبزیجات، نیروی فرا انسانی می گیرند.

مدارس دیگر همین روش را در یک مانیتور نشان دادند. برخی مدارس هم از پوستر و هم از مانیتور برای جلب نظر کودکان استفاده کردند. گروهی که تحت کنترل است، فقط یک میز ساده از سبزیجات دارند. گروهی که با پوستر و مانیتور بودند، ۳ بار سبزیجات را انتخاب کردند. زمانی که پوستر یا مانیتور استفاده شده بود، در مقایسه با گروه تحت کنترل، ۲ بار بیشتر سبزیجات انتخاب کردند. واضح است تبلیغات می تواند پیام های ارزشمندی را ایجاد کند که بر رشد و ذائقه و رفتار های سالم تاثیر گذار باشد.

والدین چه کاری می توانند انجام دهند

والدین باید از پیامد های منفی احتمالی بهداشت، درباره ی شیوه های بازاریابی مواد غذایی مطلع باشند. این اطلاعات می تواند به آن ها کمک کند تا برای زمانی که در معرض رسانه ها و معرفی غذاهای ناسالم در رژیم غذایی کودک شان قرار می گیرند، آماده باشند.

زمانی که از گزینه های موجود در بوفه ی مدرسه فرزندتان راضی نیستید، در انجمن اولیا و مربیان شرکت کنید و پیشنهادات مناسب سلامتی را به عنوان والدین و معلمان در میان گزینه های موجود بگنجانید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍
دیگران می‌خوانند   
شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار 6 روش فوق العاده برای پرپشت شدن گل حسن یوسف موخوره را با این 6 روغن از بین ببرید! | سلامت و زیبایی مو؛ با این روغن های طبیعی 10 خواص معجزه آسای زردچوبه برای سلامت و شادابی پوست پست عاشقانه علی سرابی برای همسرش مارال بنی آدم و کامنت معنادار سحر دولتشاهی+عکس آموزش کشیدن مرحله به مرحله خط چشم برای تازه کارها واکنش های جالب کودک یک ساله ای که برای اولین بار دنیا را دید! از ذوقش بغضم ترکید+ ویدئو تصویری زیرخاکی از مهدی قایدی در سال 1386 سکانس خاطره انگیزی که مادر لیلا حاتمی نقش همسر امیر کبیر را ایفا کرد/ روحش شاد+فیلم رونمایی شاهرخ استخری از چهره جدید و سبیل دارش+عکس/ و سبیلی که اصلا به آقای بازیگر نمیاد! رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم
تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو
نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس
فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
رونمایی از مهریه های عجیب و هوش پران برخی تازه عروس ها؛ از 1200 نان بربری تا چشم‌هاﻯ داماد!
عشق عمیق این پسر 19 ساله به پیرزن 76 ساله میلیاردر به ازدواج ختم شد! +عکس
جورجینا رودریگز با جدایی از رونالدو صاحب این چیزها می‌شود!!
وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد
پست مشکوک منوچهر هادی درباره یکتا ناصر ؟! +عکس
(ویدئو) آهنگ جدید "میخانه " حمید هیراد +لینک دانلود و متن آهنگ/تو مرا پیرم کردی ز جهان سیرم کردی...
این زن در آذربایجان غربی پسر 7 ماهه و دختر 6 ساله اش را به قتل رساند +عکس
تنبیه بدنی ؛ زخم‌های عمیق بزرگسالان دیروز بر روان بزرگسالان امروز
منتخب روز