چرا مو ها زود چرب میشوند؟

  شنبه، 23 فروردین 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چرا مو ها زود چرب میشوند؟
فولیکول های موجود در بافت پوست سر ومنافذ پوست که تحت عنوان غدد سبابه شناخته می شوند ،ماده ای روغنی به نام سبوم را تولید می کنند .سبوم ،پوست و موی سر را مرطوب کرده و جلوی خشک شدن آن را می گیرد ،اما گاهی بنا به شرایطی ،تولید بیش از حد این ماده در غدد سبابه ،منجر به چرب شدن موها می شود.

دلایل چرب شدن موها

هورمونها یکی از عوامل بسیار مهم و تعیین کننده در میزان چرب شدن موها (بخصوص در دوران بارداری و بلوغ که سطح هورمونهای بدن تغییر می کنند) بشمار می روند.اما خوشبختانه ،زمانیکه هورمونها دوباره بالانس می شوند ،سطح سبوم هم پایین آمده و به شرایط نرمال خود برمی گردد. یکی دیگر از فاکتورهای چرب شدن موها ؛دستها ،شانه و برس آلوده هستند که تماس آنها با سر ،موجب چربی بیشتر پوست و مو خواهد شد.
برس کشیدن بیش از حد موها نیز می تواند منجر به چرب شدن زود به زود موها شود،چرا که با تحریک زیاد پوست سر ،سطوح سبوم را افزایش داده و باز هم موجب چرب شدن موها می شود.بنابراین در برس کشیدن موها ،زیاده روی نکنید و هر چند وقت یکبار ،حتما برس و شانه های خود را با آب گرم و شامپو بشویید. استرس نیز یکی از عوامل تشدیدکننده چربی سر محسوب می شود.تاثیرات منفی استرس بر برجسم و روح انسان کاملا واضح و اثبات شده است .در همین خصوص ،هورمونی به نام آندروژن ،تولید سبوم را کنترل میکند و استرس با تاثیر بر این هورمون ،باعث چرب شدن زود هنگام موها خواهد شد.
تریکوتیلومانیا یکی از دلایل چرب شدن موهای تان است.تریکوتیلومانیا به معنای دستکاری غیرارادی، وسواسی و بیش از اندازه موها است. البته یک نوع بیماری روحی است که در حالت عصبانیت، خستگی، نداشتن اعتماد بنفس و غیره تشدید می شود. البته این وضعیت حاد آن است. اما اگر شما هم عادت دارید که زیاد به موهایتان دست می زنید، بهتر است بدانید که موهایتان زودتر از حد معمول چرب خواهند شد، چون تمام چربی ها و آلودگی های انباشته شده در دست ها را به موهایتان منتقل می کنید. به همین راحتی!
شستشوی زیاد موها باعث چرب شدن موهای تان می شود.اگر تصور می کنید که با شامپو زدن روزانه به موها آنها را تمیز می کنید سخت در اشتباه هستید. شستشوی روزانه و زیاد موها چربی طبیعی پوست سر را از بین برده و باعث تحریک آن می شود. در نتیجه پوست سر مجبور به تولید سبوم (چربی) بیشتر می شود. در واقع یک دور باطل شکل می گیرد. بهترین کار این است که موها را دو تا سه مرتبه در هفته شامپو بزنید.
استفاده از نرم کننده مو باعث پرب شدن موهای تان می شود.اگر به طور مرتب از نرم کننده مو (بعد از شامپو زدن) استفاده می کنید و میزان زیادی از این محصولات را از ریشه تا نوک موها می زنید، بدانید که در استفاده از این محصولات دچار اشتباه هستید.
بهتر است از محصولات ملایم استفاده کنید و آنها را فقط به نوک و ساقه ی موها بزنید، نه به ریشه ی آنها، چون زیاده روی در استفاده از این محصولات باعث چرب شدن موها می شوند. در نهایت نیز موها را با آب فراوان شستشو دهید تا باقیمانده ی نرم کننده ها برطرف شوند. در غیر این صورت باعث خفه شدن موها و آسیب های جدی به آنها خواهند شد.
براشینگ زیاد باعث چرب شدن موهای تان می شود.براشینگ یا همان سشوار زدن موها اگر به صورت مکرر و افراطی باشد و همچنین استفاده از اتوی مو و غیره نیز باعث چرب شدن زودهنگام موها می شوند، چون استفاده از این ابزارها باعث افزایش ترشح سبوم می شوند. درست است که در ابتدا موها زیبا و درخشنده به نظر می رسند، اما واقعیت این است که سشوار زدن طولانی مدت تولید چربی را تحریک می کند. هر چه بیشتر زیر سشوار بنشینید، موهایتان چرب تر خواهند شد.

بهترین شامپو برای موهای چرب

از جمله مهم ترین کارهایی که باید برای موهای چرب انجام دهید، انتخاب شامپوی مناسب است تا چربی موها و پوست سر را متعادل کند. شامپوهای زیادی برای موهای چرب در نظر گرفته شده است و هرکس می تواند با امتحان آن ها شامپویی را که با موی سرش سازگاری بیشتری دارد انتخاب نماید.

سرم ضد چربی مو

سرم مو برای آن دسته موهایی استفاده می گردد که زیبایی و درخشندگی خود را در اثر آلودگی هوا، کثیفی، غبار و نورخورشید از دست داده اند. طبق ادعای سازندگان، سرم های ضدچربی می توانند سبب متعادل نمودن چربی پوست سر جهت تشکیل لایه هیدرولیپیدی سالم و زدودن بوی نامطبوع از پوست سر شده و همچنین به واسطه ی وجود ترکیبات فیتواستروژن موجود در سرم از ریزش مو جلوگیری کرده و سبب تحریک رشد مجدد مو شوند.

روش مصرف بدین گونه است که پس از شست وشوی سر با شامپو و استفاده از حوله، محلول سرم را به صورت خطی روی پوست سر مرطوب بریزید. با ثابت نگه داشتن نوک انگشتان بر روی پوست در ناحیه بالای شقیقه ها، پوست را به آرامی به بالا و پایین حرکت دهید. کماکان انگشتان را در موضع قبلی حفظ کرده و این بار حرکت را به صورت دورانی برای چند دقیقه ادامه دهید تا سرم کاملا جذب شود. پس از آن می توانید موهایتان را کاملا خشک کرده یا حالت دهید. این عمل را 2 بار در هفته و حداقل به مدت 3 ماه ادامه دهید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

درمان های خانگی چربی مو

سرکه سیب

موهایتان را در ظرف کوچکی از آب و 1/4 پیمانه سرکه سیب غرق کنید، یا اینکه مخلوط را داخل اسپری ریخته و موهایتان را با آن کاملاً اسپری کنید. سپس موها را با آب گرم آب کشی کنید . این کار باعث کنترل عمل شامپو می شود .

چای

موهایتان را در چای رقیق خیس کنید .چای حاوی اسید تانیک است. این ماده قابض بود. و می تواند چربی را از بین ببرد.

ماء الشعیر

این ماده خاصیت خشک کنندگی دارد در عین حال که پوست سر را تمییز می کند، به موها نیز درخشندگی خاص می بخشد.

آب لیمو

معادل آب یک لیمو را با یک پیمانه آب مخلوط کنید و موهایتان را با آن بشویید. سپس با آب گرم آب کشی نمایید. آب لیمو نیز می تواند در کنترل مواد ساخته شده توسط شامپو کمک کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (640 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان