چرا موهای ما گره می‌خورند؟

  چهارشنبه، 07 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
چرا موهای ما گره می‌خورند؟
فرقی ندارد موهایتان کوتاه باشد یا بلند، در هر حالت ممکن است دچار گره خوردگی شود. شانه کردن موی گره خورده دشوار و گاه دردناک است. علاوه بر این، گره خوردگی مو آسیب‌های آن را افزایش می‌دهد. گاهی نیز باز کردن گره مو بسیار وقت گیر است و ترجیح می‌دهید همین وقت را صرف کارهای دیگر کنید.

فرقی ندارد موهایتان کوتاه باشد یا بلند، در هر حالت ممکن است دچار گره خوردگی شود. شانه کردن موی گره خورده دشوار و گاه دردناک است. علاوه بر این، گره خوردگی مو آسیب های آن را افزایش می دهد. گاهی نیز باز کردن گره مو بسیار وقت گیر است و ترجیح می دهید همین وقت را صرف کارهای دیگر کنید. در این مقاله به دلایل گره خوردن موها می پردازیم. همچنین، شیوه های باز کردن گره مو و جلوگیری از ایجاد آن را به شما آموزش می دهیم.

چرا موهای ما گره می خورند؟

گره خوردگی مو زمانی ایجاد می شود که دو رشته ی مو دور هم پیچ می خورند و در هم تنیده می شوند. وقتی که چند تار مو به هم می چسبند گره بزرگتر می شود و از بین بردن آن سخت تر می شود. ریزش موی روزانه در حد چند تار مو طبیعی است و جزء چرخه ی سلامت مو محسوب می شود، اگر موهای شما صاف و نرم باشد، این موهای در حال ریزش راحت تر از سرتان جدا می شوند، ولی موی حالت دار و آسیب دیده معمولاً صاف و نرم نیست.

زیرا در این حالت کوتیکول (لایه ی بیرونی ساقه ی مو) یکنواخت و صاف نیست. بنابراین، این موهای سست، زمانی که از پوست سر جدا می شوند، به جای افتادن، بیشتر تمایل دارند که اطراف موهای دیگر بپیچند. به همین دلیل، موهایتان گره می خورند. دلیل دیگر ایجاد گره مو تماس و مالش مو با حوله، ملافه یا بالش است. اگر پس از بیدار شدن از خواب موهایتان گره می خورد، احتمالاً به همین دلیل است.

موی همه ممکن است گره دار شود، ولی این نوع موهایی که نام می بریم بیشتر مستعد گره خوردگی است.

  • موهایی که به دلیل حرارت، آفتاب یا دکلره کردن آسیب دیده اند.
  • موهایی که مستعد شکنندگی هستند.
  • موهای بسیار بلند
  • موهایی که به طور طبیعی فر هستند.
  • موهای خشک
  • موهایی که با شدت شانه یا خارانده می شوند.
  • مویی که به طور مرتب در معرض ابزار حرارتی حالت دهنده ی مو مثل سشوار و اتوی موست.
  • مویی که به طور مرتب با محصولات حاوی الکل مثل اسپری مو، موس یا ژل مو در تماس است.

خوشبختانه ، چند راه کار ساده وجود دارد که می توانید با انجام آن مانع از گره خوردن موهای زیبایتان شوید. باخواندن ادامه مطلب متوجه خواهید شدکه چه کاری را باید انجام دهید.

۱- برای جلوگیری از گره خوردن مو از حالت دهنده مو استفاده کنید

شامپو زدن برای موها به اندازه کافی خوب نیست از حالت دهنده برای موهایتان استفاده کنید. همیشه شستن موها را با یک حالت دهنده و مرطوب کننده تمام کنید. اینکار به شما کمک می کند تا بدون هیچ مانعی موهای خود را برس بزنید. حالت دهنده موهای شما را صاف کرده و تارهای خشک را به طور موثری نرم می کند. بهتر است قبل از آبکشی، حالت دهنده را برای چند دقیقه روی موها قرار دهید.

۲- برای جلوگیری از گره خوردن مو از یک شانه دندانه درشت استفاده کنید

از برس یا شانه دندانه ریز برای موهای گره خورده استفاده نکنید. اگرچه گره های مو را باز می کند اما در عوض باعث آسیب بیشتر می شود. از یک شانه دندانه درشت استفاده کنید زیرا موهای گره خورده را را با کشش کمتری باز می کند. همیشه از انتها (نوک) ساقه ی مو شروع به شانه زدن کنید و به سمت ریشه بروید.

۳- برای موهای گره خورده از محصولات ضد گره مو استفاده کنید

اسپری ها، سرم ها و حالت دهنده های ضد گره مو، به طور موثری موهای گره خورده را باز می کند. تارهای خشک را نرم کرده و درهم تنیدگی مو را از بین می برد. اگر گره بزرگی بین موهایتان افتاده است از محصول ضد گره مو به موهای اطراف و قسمت گره بزنید و ماساژ دهید. سپس با برس از قسمت موی گره خورده به سمت انتهای مو شانه بزنید تا گره مو باز شود، از انگشتان نیز برای باز کردن موهای گره خورده کمک بگیرید.

۴- ماسک مو برای درمان موهای گره خورده

یک بار استفاده از ماسک مو در هفته می تواند به طور چشمگیری باعث بهبود بافت مو شود. ماسک کوتیکول های خشک شما را آبرسانی و نرم می کند و موهای شما را ابریشمی و صاف می کند.

۵- برای جلوگیری از گره خوردن مو به طور مرتب موهای خود را با روغن چرب کنید

برای اینکه موهایتان رطوبت کافی داشته باشد باید به طور مرتب آن را چرب کنید. روغن نارگیل ارگانیک راهی عالی برای رهایی از موهای گره خورده است. مقداری روغن نارگیل گرم را روی تارهای درهم تنیده ماساژ داده و نتیجه شگفت انگیز آن را تماشا کنید. این ترفند برای همه نوع مو عالی عمل می کند. برای به دست آوردن اثری ماندگار، می توانید روغن نارگیل را با روغن جوجوبا و روغن زیتون مخلوط کنید. این مخلوط می تواند به طور موثری شما را از شر گره خوردن مو خلاص کند.

راهکارهایی برای ترمیم موی گره خورده:

  • همیشه قبل از استفاده از برس، از انگشت هایتان برای باز کردن گره های مو استفاده کنید. این کار تعداد گره های مو را کمتر میکند در نتیجه پروسه شانه کردن کمتر دردناک خواهد بود.
  • قبل از شروع کردن به باز کردن گره های مو، موهایتان را دسته بندی کنید، این کار روند کارتان را خیلی ساده تر خواهد کرد.
  • هر سه ماه یک بار موهایتان را کوتاه کنید تا از موخوره جلوگیری کنید.
  • شانه کردن موهای خیس موجب ریزش موی شدید می شود، هرگز اینکار را نکنید. در عوض زمانی که از حمام بیرون می آیید با استفاده از دستان خود گره های موی خود را بگشایید.
  • از محصولات حالت دهنده مو که روی مو می مانند استفاده نکنید، زیرا باعث خشکی و گره خوردن موی شما می شوند.
  • حتما بعد از شستن موی خود از نرم کننده مو استفاده کنید. این کار نه تنها باز کردن گره مو را برای شما راحتتر می کند بلکه زبری موی شما را هم کم می کند.
  • از ماسک های خانگی حاوی عسل و ماست برای نرم کردن موهایتان استفاده کنید.
  • زمان بیرون رفتن از خانه از شال یا کلاه برای مراقبت کردن از موهایتان مقابل آفتاب استفاده کنید.
  • یک ساعت قبل از شستن مو با شامپو، آن را با روغن طبیعی چرب کنید.

از انگشت هایتان برای باز کردن گره های مو استفاده کنید

ترمیم موهای خشک گره خورده :

رهایی از می خشک گره خوره بسیار سخت و دردناک است. قبل از شروع کردن کار باز کردن گره های موهای خشک، موهایتان را با سرم یا محصولات نرم کننده آغشته کنید تا این کار را راحتتر انجام دهید.

ترمیم گره هایی که با محصولات حالت دهنده درست شده اند:

استفاده مفرط و زیادی از اسپری مو یا ژل حالت دهنده مو می تواند موهای شما را زبر کرده و گره های باز نشدنی در موهای شما به جای بگذارد. برای رهایی از زبری مو و گره ها، ابتدا موی خود را با روغن چرب کنید. این کار به نرم کردن موی خشک شده شما کمک شایانی می کند. روغن را در محدوده گره خورده به آرامی ماساژ دهید و با شانه کردن مو گره ها را باز کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (128 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (50 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (49 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خاطرات ناصرالدین‌شاه در فرنگ؛ «پادشاه آلمان جنّی است»!
ایده هایی برای استفاده از اکسنت وال در تغییر دکوراسیون خانه
فال ابجد روزانه دوشنبه 1 مرداد 1403
فال روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد 1403
یک فوتبالیست کچل دوست داشتنی مشعل المپیک پاریس را حمل می کند!
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 1 مرداد 1403 + فیلم
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نقطه مشترک همسر دوم علی دایی با همسر حضرت علی(ع) در انتخاب مهریه/ مهریه ضامن خوشبختی نیست
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت