چرا توصیه می شود سیر با معده خالی بخوریم؟

  دوشنبه، 10 آبان 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
چرا توصیه می شود سیر با معده خالی بخوریم؟
تمامی پزشکان با این حقیقت موافق هستند که سیر از نظر تغذیه عالی ترین ماده غذایی برای سلامتی است. برخی عاشق طعم تاثیرگذار سیر هستند و برخی دیگر از بوی آن متنفرند. بلع و مصرف سیر به صورت ناشتا فواید بسیاری دارد. در ادامه به بررسی فواید آن می پردازیم.

سیر همواره به عنوان یکی از مفیدترین و قوی ترین آنتی بیوتیک های طبیعی شناخته شده است. بسیاری از افراد سیر را به عنوان یک درمان طبیعی برای کنترل فشار خون بالا، فشار خون پایین، کلسترول بالا، بیماری های کرونر قلب، حمله های قلبی، کاهش جریان خون به دلیل باریک شدن شریان ها، و تصلب شراین می شناسند. سیر همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده با بیماری ها و عفونت مبارزه می کند. در این مطلب شما را با فواید شگفت انگیز خوردن سیر با معده خالی آشنا می کنیم.

مشخصات و ترکیبات گیاه سیر

سیر (نام علمی: Allium sativum) گیاهی است از راسته مارچوبه سانان (Asparagales) از تیره نرگسیان و زیر تیره پیازیان (Alliaceae) و سرده سیر (Allium).

علفی و دائمی که ساقه آن تا ارتفاع ۴۰ سانتیمتر نیز می رسد. قسمت زیر زمینی آن متورم و مرکب از ۵ تا ۱۲ قطعه و محصور در غشا های نازک و ظریف برنگ خاکستری مایل به سفید می باشد. سیر از اعضای نزدیک پیاز و بومی آسیای میانه است. یک گل سیر حاوی چندین حبه است و هر حبه با یک پوست نرم و شفاف پوشانده شده است. سیر بیش از 3000 سال است که به عنوان یک چاشنی خوش طعم و عطر به مواد غذایی اضافه و همچنین به عنوان یک داروی سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. لوئی پاستور، دانشمندی که پاستوریزاسیون را کشف کرد، از اوایل سال 1858 از خواص ضد باکتریایی این گیاه استفاده می کرد. در حالی که روزانه دو تا سه حبه سیر بخورید به جلوگیری از سرماخوردگی و سلامت کلی بدن کمک خواهید کرد.

عکس سیر

معجزه خوردن سیر با معده خالی چیست؟

سیر یکی از آنتی بیوتیک های طبیعی است که خوردن آن انسان را از بسیاری بیماری ها مصون می کند، اما چرا ناشتا؟ در صبح زمانی که معده تان خالی است باکتری ها مقاومت کمتری دارند؛ بنابراین مصرف سیر همچون یک آنتی بیوتیک آن ها را از پا در می آورد و باکتری ها نمی توانند از خود به خوبی دفاع کنند. همچنین مصرف سیر به صورت ناشتا باعث می شود مواد مغذی موجود در آن به راحتی و هرچه بیشتر جذب بدن شما شود. سیر سرشار از ویتامین ها و پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، آهن، کلسیم و ... است. ارزش غذایی بالای سیر در صورت مصرف به صورت خام و صبح ناشتا یا با معده خالی بسیاری از مشکلات را رفع می کند و یا به تقویت سلامت می پردازد. در زیر تعدادی از خواص سیر ناشتا را با هم مرور می کنیم. در این بخش به مهم ترین خواص ان که با معده خالی خورده می شود می پردازیم:

۱. رفع مشکلات معده با سیر

مصرف سیر با معده خالی باعث تحریک هضم و اشتها می شود و می تواند استرس را کنترل کند. کنترل استرس، باعث توقف ترشح اسید معده که ناشی از عصبی شدن است می شود. مصرف سیر خام به صورت ناشتا با توجه به تجربیات بعضی از مردم، توانسته است مشکلات عصبی را در آن ها درمان کند. همچنین سیر درمان مؤثری برای اسهال است.

۲. کاهش فشار خون و بیماری های قلبی با سیر

مصرف سیر برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، گزینه مناسبی است. مصرف سیر نقش مفیدی در گردش خون بدن دارد و می تواند به خوبی از شما در برابر بیماری های قلبی نیز محافظت کند. ترکیبات حاوی گوگرد آلیسین، دی آلیل دی سولفیدی، دی آلیل، سولفوری، می تواند به تنظیم سطوح فشار خون کمک کند.

۳. ضد باکتری با سیر

همان طور که گفته شد با توجه به مطالعات و تحقیقاتی که انجام گرفته، نشان داده شده است که مصرف سیر با معده ی خالی برابر با عمل یک آنتی بیوتیک طبیعی و بسیار قوی است. این اثر به مصرف سیر به صورت ناشتا بر می گردد به این دلیل که باعث می شود باکتری در معرض آن قرار گرفته و با آن مواجه شود، در نتیجه باکتری از دفاع از خود باز می ماند و نمی تواند مقاومت کند و از بین می رود.

۴. دفع سموم از بدن با سیر

سیر ناشتا بدن را سم زدایی کرده و کرم ها و انگل های موجود در بدن را از بین می برد. زمانی که صحبت از فواید خوردن سیر با شکم خالی می شود افراد نمی توانند ویژگی پاکسازی خون را در نظر نگیرد. اگر عادت به خوردن یک بوته سیر روزانه دارید میزان کلسترول بد در خون کاهش می یابد.

ترکیبات سولفوری موجود در سیر به از بین بردن مواد سمی از بدن کمک می کند. بنابراین، اگر شب گذشته شام سنگین خورده اید، خوردن سیر ایده خوبی برای شروع روز بعد با دفع سموم است.

سیر خام دارای مواد مغذی بسیار بهتری نسبت به پخته شده آن است، به همین دلیل سیر خام اغلب یکی از معمول ترین مواد غذایی برای استفاده در سالاد و سبزیجات است.

۵. جلوگیری از بروز بیماری ها با سیر

خوردن سیر صبح ناشتا می تواند باعث پیشگیری از بروز بیماری هایی مانند دیابت، تیفوس، انواع سرطان ها و افسردگی شود.

۶. رفع بیماری های تنفسی با سیر

سیر بیماری های تنفسی حاد و مزمن را رفع می کند. از جمله بیماری های قابل درمان به وسیله سیر آسم، زکام، سیاه سرفه، برونشیت، احتقان ریه، پنومونی و سل است.

۷. رفع ریزش مو با سیر

یکی دیگر از خواص سیر ناشتا این است که گردش خون بدن و پوست سر را بهبود می بخشد. با بالا رفتن گردش خون در پوست سر فولیکول های مو تقویت می شوند و این باعث جلوگیری از ریزش مو می شود.

۸. رفع جوش و آکنه با سیر

اگر صبح ناشتا یک حبه سیر خام مصرف کنید، با توجه به آلیسین فراوان موجود در سیر که خواص ضد التهابی و ضد باکتری دارد، می تواند کبد را پاکسازی کرده و عملکرد کبد را بهبود بخشد. در نتیجه داشتن کبد سالم می توانید پوستی سالم داشته باشید و از بروز جوش و آکنه صورت به دور بمانید.

۹.سیر مفید برای دوران بارداری

لزوم مصرف اسید فولیک در دوران بارداری در علم پزشکی اثبات شده است. مصرف سیر خام به صورت ناشتا در طی دوران بارداری، به دلیل داشتن میزان بالای اسید فولیک موجود در خود، باعث پیشگیری از نقص سیستم عصبی در جنین می شود. همچنین سیر خام به صورت ناشتا به دلیل داشتن خواص ضد عفونی و ضد التهابی باعث محافظت از زنان باردار در برابر ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی می شود. یکی دیگر از خواص سیر ناشتا در زنان باردار این است که فشار خون بالا را کاهش می دهد. به خاطر داشته باشید مصرف سیر خام ناشتا احتمال دارد زنان باردار را با سوزش سر دل، واکنش های آلرژیک و معده درد مواجه کند. همچنین در سه ماهه آخر بارداری، مصرف سیر خام، کیفیت شیر مادر را پایین می آورد.

۱۰. کاهش وزن و لاغری با سیر

مصرف سیر در اول صبح و به صورت ناشتا اشتها را کم می کند و منجر به رفع پرخوری در طول روز می شود. همچنین مصرف سیر خام با معده خالی نور اپی نفرین را که یک انتقال دهنده عصبی است افزایش می دهد و باعث بالا رفتن متابولیسم بدن می شود. با خوردن یک حبه سیر خام در صبح از تجزیه چربی های ذخیره شده در بدن ممانعت به عمل می آید. خوردن سیر با شکم خالی صبح ها باعث تحریک اشتها و هضم می شود. عملکرد موثر دستگاه گوارش در میان چیزهای دیگر نیز به کاهش وزن کمک می کند. همچنین خوردن سیر خام نیز برای درمان اسهال موثر است علاوه بر این خوردن سیر خام با معده خالی برای هضم چربی بسیار مفید است زیرا یک رقیق کننده طبیعی خون است که به تثبیت فشار خون و سطح کلسترول کمک می کند.

۱۱. درمان روماتیسم و آرتروز با سیر

گفتیم که سیر خاصیت ضد التهابی دارد؛ این به دلیل وجود چهار ترکیب گوگردی مختلف در سیر است. با توجه به این ویژگی یکی از خواص سیر ناشتا درمان روماتیسم، آرتروز و واریس است.

خوردن سیر خام آن هم به صورت ناشتا با تاثیربخشی بیشتر می تواند باعث دفع سنگ کلیه و همچنین سنگ کیسه صفرا شود.

۱۳. سیر عملکرد مثانه را بهبود می بخشد

خوردن سیر ناشتا باعث ضدعفونی شدن دستگاه های ادراری و عفونت های واژینال و مثانه می گردد.

14. خوردن سیر ناشتا برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیر آنتی بیوتیک طبیعی قوی برای هر سنی در نظر گرفته شده است. اول از همه، نسخه ای برای تقویت سیستم ایمنی قوی است. در زمستان، این محصول به کودکان داده می شود تا از آن ها در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت کنند. اگر صبح سیر را با شکم خالی بخورید، خواص دارویی و فواید آن به حداکثر می رسد.

15. مصرف سیر ناشتا برای درمان بیماریهای عصبی

سیر برای درمان بیماری های مختلف مفید هستند. وقتی نوبت به مشکلات عصبی می رسد، آن ها یک استثنا نیستند. مطالعات نشان می دهند خوردن سیر با معده خالی درمانی موثر برای افرادی است که از مشکلات عصبی رنج می برند.

مرد عصبی

16. خوردن سیر ناشتا برای کنترل دیابت

دیابت نوع 2 در حال افزایش و گسترش است به خاطر سبک زندگی بی تحرک و عادات غذایی نادرست . مصرف سیر روی گلوکز خون ناشتا تاثیر می گذارد. در یک مطالعه علمی با مقایسه میانگین گلوکز سرم افراد پس از صرف دو نوع صبحانه، نشان داده شد که گلوکز سرم پس از صرف صبحانه حاوی سیر نسبت به صبحانه معمول کاهش چشمگیری داشته است . بنابراین، استفاده روزانه از سیر تازه در کاهش گلوکز سرم بیماران دیابتی نوع 2 موثر می باشد. علاوه بر این نتایج تحقیقات دیگر نیز ثابت کرده است که قند خون ناشتا در بیماران دیابتی پس از 3 ماه مصرف سیر ، به میزان 5 /49 میلی گرم در دسی لیتر کاهش می یابد.

17. مصرف سیر ناشتا برای سلامت مغز

سیر از مغز در برابر آسیب اکسیداتیو که منجر به بیماری های شناختی مانند آلزایمر می شود، محافظت می کند. با این حال ممکن است خود را از چنین بیماری هایی با خوردن سیر دور نگه دارید با این حال سیر می تواند به شما کمک کند با کم حافظگی مبارزه کنید - راهی مطمئن برای افزایش بهره وری در کار.

خوردن سیر برای چه افرادی توصیه نمی شود

مصرف سیر برای افراد مبتلا به پورفیری که نوعی بیماری خونی است و باعث ایجاد حساسیت به نور می شود و می تواند علائم بیماری را افزایش دهد توصیه نمی شود.

مصرف این ماده برای افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند و به دلیل اثر ضد انعقادی سیر احتمال خونریزی آن ها وجود دارد نیز مناسب نیست.

همچنین بهتر است مادران شیرده برای جلوگیری از تغییر طعم شیر و همچنین عدم علاقه نوزاد به طعم آن از مصرف سیر خودداری کنند.

نکته آخر این است که سیر باعث رقیق شدن خون می شود بنابراین باید مراقب باشید با ترکیب این ماده با داروهایی که تأثیر یکسان دارند در معرض خطر بیشتر قرار نگیرید.

قبل از مصرف سیر، به بررسی وضعیت سلامت بدن خود بپردازید. اگر از افرادی هستید که به سیر حساسیت دارید از مصرف سیر به صورت خام خودداری کنید و در صورتی که مصرف سیر باعث سردرد شدید، بروز جوش صورت و بالا رفتن دمای بدن شما شد، سریعا مصرف سیر را متوقف کنید.

همچنین نتایج حاصل از برخی مطالعات حاکی از این است که مصرف سیر در افراد مبتلا به ایدز باعث بروز عوارض جانبی می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (606 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان