ساعدنیوز
ساعدنیوز

برسی چگونگی ایجاد انگیزش مخاطب در سخنرانی

  چهارشنبه، 10 فروردین 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
برسی چگونگی ایجاد انگیزش مخاطب در سخنرانی
انگیزش در سخنرانی موجب می‌شود که مخاطبان انگیزه پیدا کنند تا برای رسیدن به هدفی مطلوب و برآورده‌کردن نیازها یا خواسته‌های برآورده‌نشده‌ی خود اقدام کنند. در این مطلب درباره انگیزش مخاطب در سخنرانی صحبت می‌کنیم.

انگیزه، ویژگی ای روان شناختی است که موجب می شود در جهت دستیابی به هدفی مطلوب بکوشیم و رفتارهای لازم را برای رسیدن به آن ادامه دهیم. برای نمونه، اگر برای مدتی غذا نخورده باشید، احساس گرسنگی در شما انگیزه ای ایجاد خواهد کرد و شما نیز با جست وجو برای غذا و خوردن غذا به آن واکنش نشان می دهید. گاهی انگیزه در نیازی بنیادین ریشه دارد و فرد را وامی دارد تا برای به حداقل رساندنِ رنج های فیزیکی یا به حداکثررساندنِ راحتی و لذت تلاش کند. گاهی نیز انگیزه به نیازها یا خواسته های خاص فیزیکی، شناختی و احساسی مربوط است.

انگیزه های درونی در برابر انگیزه های بیرونی

می توانیم انگیزه های خود را به دو نوع اصلیِ درونی یا بیرونی تقسیم کنیم. البته هیچ تمایز روشن و مشخصی میان انگیزه های درونی و بیرونی وجود ندارد. گاهی برخی از انگیزه ها بیش از انگیزه های دیگر، درونی هستند. اساسا هر انگیزه یا عامل ایجاد آن، زمانی بیرونی است که فردی ابزار ایجاد آن را کنترل کند یا شما را در جهتی هدایت کند که نیاز یا خواسته ای را برآورده کنید. برای نمونه، اگر به این دلیل درس می خوانید که استاد به شما گفته است اگر درس نخوانید از آن درس نمره ی قبولی نخواهید گرفت، انگیزه ی شما بیرونی خواهد بود و گذراندن آن درس، پاداش موردنظر شماست.

راه های ایجاد انگیزه

یکی از راه های ایجاد رغبت، مشارکت است. اگر سخنران در حین سخنوری خود از مخاطب درخواست کند تا در بحث مشارکت کند و بتواند به گونه ای آن را در بحث سهیم کند و مخاطب نیز پذیرای سخنرانی شود می تواند به افزایش ایجاد انگیزه برای شنیدن سخنرانی کمک کند. یعنی گاه با پرسیدن یک سوال سخنران ذهن شنونده را به موضوع بحث علاقه مند می کند. اگر در هنگام سخنرانی گوینده بتواند با یک سوال شیرین ذهن مخاطب را به موضوع متمرکز کند ناخودآگاه انگیزه ای ایجاد میشود تا به ادامه سخنرانی توجه کرده و از آن لذت ببرد. در این راه الزاماً مشارکت به صورت شفاهی و با پرسش و پاسخ نیست و گاهی به صورت مشغله ذهنی و ایجاد درگیری ذهنی نیز می باشد. گاهی انگیزه به صورت درونی و برگرفته از احساسات روحیات روانشناختی بوده و گاه دربرگیرنده انگیزه هایی بیرونی مانند خواسته های مادی و فیزیکی می باشد. یعنی مخاطب به دو صورت درونی و بیرونی می تواند به بحث علاقه مند شود.

نیازها یا خواسته های برآورده نشده به شنونده انگیزه می دهد

هرگز نباید فراموش کنید که فقط از نیاز یا خواسته ای که برآورده نشده برای انگیزه دادن به شنوندگان بهره بگیرید. شما باید شرایط فعلی مخاطبان خود را بشناسید تا بتوانید انگیزه های مناسب را برگزینید. آبراهام اِچ مازلو (Abraham H. Maslow)، روان شناس مشهور آمریکایی، سلسله مراتبی از نیازها را در ۵ گروه معرفی کرد. بهره گیری از این دسته بندی، روشی مناسب برای بررسی نیازها به منظور انگیزش در مخاطبان است. پایین ترین سطح نیازها که شامل نیازهای فیزیولوژیکی و ایمنی است، باید پیش از همه برآورده شود تا بتوانید به سطوح بالاتر نیازها بپردازید. به گفته ی مازلو اگر می خواهید به شنوندگان خود انگیزه بدهید که نیاز خاصی را برآورده کنند، ابتدا باید اطمینان یابید که نیازهای سطح پایین تر آنها برآورده شده اند؛ سپس می توانید به آنها انگیزه بدهید که نیازهای سطح بالاتر را برآورده کنند.

در نخستین بخش از هرم او، الزامات اساسی و اولیه قرار می گیرد. اگر هرگونه کمبودی در این سطح وجود داشته باشد، تمام رفتارهای انسان در جهت رفع آن کمبودها شکل خواهد گرفت. سطح دوم، نیاز به امنیت را دربرمی گیرد و هدف از آن، برآورده کردن نیازی در آینده برای ایجاد امنیت است. پس از برآورده کردن این دو سطح از نیازها، به حوزه ی اجتماعی می رسیم که سطح سوم را تشکیل می دهد. نیازهای روانی نیز در سطح چهارم قرار می گیرد و در بالای هرم، نیاز به خودشکوفایی و پرورش استعدادهای فردی قرار دارد. این نیازها را که از موارد اساسی (پایین ترین سطح و ابتدایی ترین نیازها) تا پیچیده ترین موارد (بالاترین سطح و آخرین نیازها) فهرست شده است، در زیر مشاهده می کنید:

  • فیزیولوژی (آب، غذا، خواب و…)
  • ایمنی، امنیت، پناهگاه، بهداشت
  • وابستگی، عشق، دوستی
  • عزت نفس، قدردانی، موفقیت
  • خودشکوفایی و تحقق تمام استعدادهای فردی
پوستری از نیاز ها ی یک انسان

توالی انگیزشی مونرو

اکنون می توانیم از این دانش برای انگیزه بخشی به شنوندگان خود بهره بگیریم. در این استراتژی، برای سازمان دهی سخنرانی از انگیزه ها استفاده می کنیم. توالی انگیزشی آلن مونرو (Alan Monroe) روشی برای سازمان دهی یک سخنرانی متقاعدکننده است. مزیت توالی انگیزشی مونرو، تأکید آن بر توانایی های مخاطبان است. در بیشتر موارد، مخاطبان حس می کنند که شرایطِ موجود ناامیدکننده است؛ ولی در توالی انگیزشی مونرو به آنها می گوییم که چه کارهایی را می توانند برای رفع مشکل انجام دهند. این توالی، مراحل زیر را دربرمی گیرد و چگونگی سازمان دهیِ انگیزش در مخاطبان را نشان می دهد:

  • توجه: توجه مخاطبان را با بیان داستانی مفصل، بهره گیری از مثال تکان دهنده، آماری چشمگیر، نقل قول و… جلب کنید.
  • نیاز: نشان دهید که موضوع سخنرانی چگونه با نیازهای روانی مخاطبان مرتبط است. این نیازهای مخاطبان است که به آنها انگیزه می دهد دست به اقدام بزنند. شما نباید صرفا ثابت کنید که مشکل مهمی وجود دارد؛ بلکه باید نشان دهید که نیاز موجود، به خودی خود برطرف نخواهد شد. از آمار، نمونه ها و… استفاده کنید تا مخاطبان را متقاعد کنید که هریک از آنها باید شخصا دست به اقدام بزند.
  • برآورده کردن نیازها: شما باید مشکل را رفع کنید. راهکارهایی خاص و قابل اجرا ارائه دهید که دولت یا گروه ها بتوانند آن را اجرا کنند و مشکل را رفع کنند.
  • تجسم: به مخاطبان بگویید که درصورت اجرا یا عدم اجرای راهکارِ پیشنهادی چه رخ خواهد داد. مخاطبان را در دنیای جدیدی به تصویر بکشید که در آن راهکار شما اجرا شده است. شما باید تصویرسازی کنید و در این کار دقیق باشید.
  • اقدام: به مخاطبان بگویید که هریک از آنها برای رفع مشکل چه کارهایی باید انجام دهد.

عوامل ایجاد انگیزه

عوامل زیادی وجود دارند که به مخاطب انگیزه می دهند تا در هنگام سخنرانی به بحث علاقه مند شده و در بحث مشارکت کند هر کدام از این عوامل یکی از فنون سخنوری هستند که کمک میکنند تا سخنران بتوانند با تشخیص به موقع آن در مخاطب خود ایجاد انگیزه کند. اولین و مهمترین عامل، پذیرش می باشد. یعنی باید مستمع سخنران را بپذیرد و گفته های آن را بشنود گاهی شنونده سخنران را به صورت کامل قبول ندارد و حتی حاضر به شنیدن سخنان او نیست در صورتی که اولین عامل ایجاد انگیزه پذیرش است. عوامل دیگری چون کنجکاوی، آرمان گرایی و استقلال نیز وجود دارند یعنی در صورتی که موضوع بحث جذاب بوده و کنجکاوی مخاطب را تحریک کرده، سخنرانی برای آن به مانند یک کتاب علمی، فیلم، رمان یا موضوعی جذاب تبدیل خواهد شد و همین امر سبب می شود تا به راحتی به آن گوش داده و از آن استفاده کند.

آرمان گرایی یکی دیگر از عوامل ایجاد انگیزه است در صورتی که فرد احساس نیاز به عدالت اجتماعی کرده و یا نیاز به درک موضوع به صورت کامل کند آن را می پذیرد. از عوامل ایجاد کننده انگیزه، عشق است گاه فرد به صورت فطری به یک موضوع علاقه مند است بخاطر علاقه به آن توجه می کند به طور مثال در کشور ما افراد زیادی علاقه به آیین های مذهبی ماه محرم دارند و با شنیدن سخنرانی عزاداری ماه محرم با عشق و علاقه به آن گوش می دهند پس یکی از عوامل ایجاد کننده انگیزه عشق است. از دیگر عوامل ایجاد کننده انگیزه، جایگاه اجتماعی است گاهی فرد به خاطر سخنرانی یک مقام مسئول و یک شخصیت علمی و سیاسی به سخنرانی گوش می دهد و این خود برای آن انگیزه ایجاد می کند عوامل زیادی همچون آرامش، قدرت، فعالیتهای فیزیکی در ایجاد انگیزه موثر هستند.

چگونه می توان در هنگام سخنرانی انگیزه ایجاد کرد؟

با توجه به نکاتی که بیان شد و راه حل هایی که برای ایجاد انگیزه در مخاطب مطرح کردیم یک سخنران باید بتواند با تلفیقی از آنها انگیزه را ایجاد کند. یعنی در صورتی که موضوع سخنرانی برای مخاطب خود جذاب است و می داند برخی از مخاطبین با عشق به این موضوع توجه می کنند می توانند با مشارکت دادن دربحث اثرگذاری آن را دوچندان کرده و برای سایرین نیز ایجاد انگیزه کند یا در صورتی که میداند موضوع سخنرانی و یا موضوع جذاب است و یا مخاطب از سر کنجکاوی به آن توجه می کند می تواند با ایجاد پرسش های ذهنی برای مخاطب خود ایجاد انگیزه کند که تا پایان موضوع به آن توجه کنند. پس به طور کلی سخنران در هنگام سخنرانی باید به استفاده بهینه از زمان، ترغیب، کنجکاوی، ایجاد عشق و علاقه، مشارکت و سایر عوامل در ایجاد انگیزه برای مخاطب توجه کند.

سخنرانی

هر فرد در هر زمینه ای که بخواهد سخنوری کند باید پیش از آن و برای اصل سخنوری فنونی را بداند مثلا لازم است اگر یک شیمیدان و یا یک جامعه شناس می خواهد در مورد موضوعات تخصصی خود سخنرانی کند پیش از آن باید در مورد نحوه ی حرف زدن و نحوه ی سخنرانی نیز اطلاعاتی داشته باشد. روش های زیادی برای آموختن فنون سخنرانی و سخنوری وجود دارد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (249 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (35 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (26 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (16 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (13 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (13 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (11 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه (10 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (9 نظر) خلاقیت منحصربفرد کباب پزِ تبریزی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/هیتلر هم مغز اینو نداشت!🤣 (9 نظر)
دیگران می‌خوانند   
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی) فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس خواهر دکتر و تحصیلکرده پوریا پور سرخ با شباهت ظاهری زیاد به برادر هنرمندش !! شباهت بی حد و اندازه مادر جوان ملیکا زارعی به دخترش مریلا زارعی و خاله شادونه پرانرژی/ چقدر کم سن و سال به نظر میرسه+عکس فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 (فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید یک ایرانی در گدایی از ماشین ها در کرج بدون زحمت فقط با یک قلاب و سطل ماست+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه! پیر محله‌های تهران/ ماجرای جالب یک زن فرمانروا در تهران+ فیلم تزئینات بامزه و شیک اتاق پسر بهرام رادان به دست مادر خوش سلیقه و باکلاسش مینا خانوم + ویدیو/ مثل همیشه عالی و بیست👌 رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس (فیلم) اعلام جنگ علی ضیا به مردم تهران / تهرونیا خودتونو اصلاح کنین! تبریک بامزه سوفیا دختر منوچهر هادی برای تولد معلم عزیزش +ویدئو / گوشگله پیدر چه شعر قشنگی برای خانوم معلم میخونه چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی زیبایی شگفت انگیز و منحصر به فرد خانه ابدی مولانا در ترکیه/ شعر عاشقانه خاص بر سر در مزار شاعر ایرانی+عکس اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری مراحل تالیف و چاپ کتاب محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب تبدیل پایان نامه به مقاله روبوسی عاشقانه و دلنشین مهدی و محمد سلوکی با پدرشان سر میز شام+عکس/ همیشه لبتون خندون هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه دریافت انواع خدمات حقوقی از مریم جلالی رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس رونمایی از ژست و تیپ بامزه پارسا پیروزفر، مولانای فیلم مست عشق در اول دبستان/ چه چهره جذاب و معصومی+عکس طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس
تعیین زمان دقیق برای اعلام نتایج آزمون ارشد
تسهیلات ویژۀ بنیاد نخبگان برای دانش‌آموزان مدارس سمپاد