چگونه در پاورپوینت از اسلاید مستر استفاده کنیم؟+ فیلم آموزشی

  چهارشنبه، 15 شهریور 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
چگونه در پاورپوینت از اسلاید مستر استفاده کنیم؟+ فیلم آموزشی
اسلاید مستر (Slide Master) یکی قابلیت‌های ویژه پاورپوینت است که به یکپارچگی اسلایدهای پاورپوینت (شامل رنگ‌بندی، فونت‌ها، طرح‌ها و …) کمک می‌کند. به کمک آن می‌توان اسلایدهایی با ویژگی‌های خاص طراحی کرد و سپس هر جا که لازم شد آن‌ها را فراخوانی کرد. در ادامه ساعدنیوز به چگونگی استفاده از اسلاید مستر خواهد پرداخت. همراه ساعدنیوز باشید.

اسلاید مستر (Slide Master) در پاورپوینت به شما کمک می‌کند که ثبات فایل ارائه‌تان را از ابتدا تا انتها حفظ کنید. در واقع اگر می‌خواهید تمام فونت‌ها، هدینگ‌ها یا رنگ‌های به کار رفته در ارائه‌تان از اولین تا آخرین اسلاید یکسان بمانند، قطعا به ساخت یک اسلاید مستر پاورپوینت احتیاج خواهید داشت. اما چگونه باید اسلاید مستر بسازید؟ تا پایان این مقاله با ساعدنیوز باشید.

ساخت اسلاید مستر در پاورپوینت

  • یک فایل پرزنتیشن باز کنید. حالا به تب View رفته و روی دکمه اسلاید مستر کلیک نمایید.

ساخت اسلاید مستر در پاورپوینت

  • قالب اسلاید مستر در منتهی الیه سمت چپ صفحه پدیدار می‌شود. اسلاید مستر بالاترین تصویر بندانگشتی است که در نوار ابزار می‌بینید، و تمام تصاویر بندانگشتی کوچک‌تر زیر آن نماینده لایه‌های موجود در تم انتخابی شما هستند. تمام تغییراتی که روی متن اسلاید مستر پاورپوینت انجام می‌دهید روی تمام لایه‌های موجود اثر می‌گذارد.

ساخت اسلاید مستر در پاورپوینت

  • البته همیشه می‌توانید هر لایه فرعی را به طور مجزا انتخاب کرده و تغییرات دلخواه را روی آن‌ها انجام بدهید.

ویرایش تم اسلاید مستر

اگر قصد استفاده از یک تم مشخص برای ارائه‌تان دارید، بهترین کار این است که پیش از رسیدن به هر کاری تمام تغییرات دلخواه روی تم را انجام بدهید. در این صورت می‌توانید تمی بسازید که مکان قرارگیری متن و تصاویر روی آن کاملا از پیش تعیین شده و مشخص است.

  • برای ویرایش تم یک اسلاید مستر کافیست در تب اسلاید مستر روی Themes کلیک کنید.

ویرایش تم اسلاید مستر

  • با این کار یک منوی کشویی ظاهر می‌شود تا فهرستی از تم‌های موجود برای انتخاب را به نمایش بگذارد. اینجا روی تمی که دوست دارید کلیک کنید.

ویرایش تم اسلاید مستر

  • حالا اسلاید مستر شما شکل و شمایل تم انتخابی را به خود خواهد گرفت.

ویرایش تم اسلاید مستر

تنظیمات اسلاید مستر پاورپوینت

زمان شخصی‌سازی فونت، رنگ و تصویر پس‌زمینه ارائه‌تان فرا رسیده است. در گروه Background تب اسلاید مستر تمام این گزینه‌ها در اختیار شما قرار گرفته‌اند. اگر چه باید توجه کنید که تمام تنظیمات این قسمت روی کلیه لایه‌های اسلایدها اثر می‌گذارند، چرا که همگی طرح‌های از پیش تعیین‌ شده‌اند. اگر ماوس را روی هر کدام از تنظیمات حرکت بدهید می‌توانید پیش‌نمایشی از تغییرات مورد انتظار را مشاهده نمایید.

اگر طرح مطلوبتان را پیدا نکردید، خوشبختانه امکانی فراهم شده که بتوانید هر اسلاید را با ابزاری که در تب Home قرار گرفته شخصی‌سازی کنید.

توجه کنید هر شیء یا متنی که روی اسلاید مستر قرار می‌دهید در تمام اسلاید‌هایتان تکرار می‌شود. بنابراین بهتر است از این خصوصیت برای کارهایی مثل قرار دادن واترمارک سازمان خود روی تمام اسلایدهای ارائه بهره ببرید.

ساخت چندین اسلاید مستر در یک ارائه

  • شما در پاورپوینت امکان ساخت چندین اسلاید مستر در یک ارائه را هم دارید. برای انجام این کار کافیست وارد تب اسلاید مستر شده و روی گزینه Insert Slide Master کلیک کنید.

ساخت چندین اسلاید مستر در یک ارائه

  • حالا اسلاید مستر جدید در منوی سمت چپ ظاهر می‌شود.

ساخت چندین اسلاید مستر در یک ارائه

  • اسلاید مستر جدید را ویرایش کرده و پس از اتمام کار روی Close Master View از گروه Close کلیک کنید.

ساخت چندین اسلاید مستر در یک ارائه

  • از گروه Slides در تب Home گزینه Layout را انتخاب نمایید.

ساخت چندین اسلاید مستر در یک ارائه

  • حالا یک منوی کشویی ظاهر می‌شود. اینجا می‌توانید هر دو تم خود به همراه لایه‌های شخصی‌سازی شده اسلایدهایتان را ببینید.

ساخت چندین اسلاید مستر در یک ارائه

ذخیره‌سازی اسلاید مستر شخصی‌سازی شده

در پاورپوینت می‌توان اسلاید مسترهای طراحی شده را برای استفاده‌های بعدی ذخیره کرد. برای این کار کافیست پس از ساخت هر یک از آن‌ها وارد منوی File شده و گزینه Save As را انتخاب کنید.

ذخیره‌سازی اسلاید مستر شخصی‌سازی شده

  • در مرحله بعدی روی Browse کلیک کرده و Other Locations را برگزینید.

ذخیره‌سازی اسلاید مستر شخصی‌سازی شده

  • پوشه Custom Office Templates را بیابید. این پوشه معمولا در این مسیر قرار می‌گیرد:

C:\Users\user\Documents\Custom Office Templates
  • اینجا باکس Save as type را باز کنید.

  • از منوی ظاهر شده گزینه PowerPoint Template را انتخاب کنید

ذخیره‌سازی اسلاید مستر شخصی‌سازی شده

  • و در نهایت سیو را بزنید. حالا شما یک اسلاید مستر آماده خواهید داشت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (512 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (56 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (14 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (13 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر)
تیتر امروز   
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
برای جلوگیری از هک شدن موبایل چه کنیم؟
دانلود آهنگ جدید "نازنین" امیرعباس گلاب+فیلم/ زیبای من باید تو را از چشم بد دورت کنم ...
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای پوشیدن شلوار تنگ و پاره و مانتو نامتعارف +عکس
رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
جدیدترین عکس المیرا دهقانی، یاسمن سریال "لحظه گرگ و میش"، و همسر جوان و قد‌بلندش/ ماشالله چقدر به هم میان این دو نفر! چه حلقه‌های شیک و قشنگی👌
(تصاویر) نگاهی به مانتوهای خنک و تابستانی هدیه تهرانی/ ستاره ی همیشه محبوب سینمای ایران، همیشه ساده، همیشه برازنده
سفیر اسبق ایران در لیبی: شاید زمینه بهتری برای بهبود روابط ایران و مصر فراهم شود
پشت پرده بحران کمبود دارو / پزشکیان برای عبور از بحران کمبود دارو چه راهی دارد؟
وام 30 میلیون تومانی به حساب بازنشستگان واریز می شود+جزئیات
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!