چند گیاه برای تنظیم هورمون های زنانه

  پنجشنبه، 01 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
چند گیاه برای تنظیم هورمون های زنانه
تغییرات هورمونی در زنان پیچیده است و اگر به خوبی کنترل نشود ممکن است ناراحتی‌های جسمی و ذهنی برای آنان ایجاد کند. رژیم غذایی و سبک زندگی، عوامل مهمی در عملکرد هورمونی مناسب در زنان است.در این مطلب برای تنظیم هورمون های زنانه گیاه هایی را برای شما معرفی می کنیم.

چند گیاه برای تنظیم هورمون ها در زنان

استفاده از چربی های مناسب و خوب مهم است، زیرا مهمترین هورمون ها از کلسترول ساخته می شوند.همچنین زمان کافی برای استراحت نیز منجر به کاهش نشانه های PMS (سندروم پیش از قاعدگی) و یائسگی می شود. راه دیگر برای تنظیم هورمون های زنان استفاده از بعضی گیاهان دارویی است. گیاهان دارویی گروهی از گیاهان هستند که از برگ، گل، ریشه و دانه های آنها بعنوان داروی گیاهی موثر برای اهداف مختلفی همچون سردرد، مشکلات گوارشی، تنظیم تعادل هورمونی و … استفاده می شوند.

گیاه رازیانه

  • گل سیاه دانه که به کالونجی یا رازیانه معروف است یکی از داروهای گیاهی موثر برای تعادل هورمونها در طب سنتی است.
  • گل های این گیاه، دانه های ریز وسبز و سیاه سرشار از آنتی اکسیدان تولید می کنند. این دانه ها به دلیل محتوای تیموکینون خود، دارای خواص دارویی هستند.
  • محققان در حال بررسی اثربخشی محافظتی و درمانی رازیانه بر افراد مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هستند. PCOS نوعی اختلال همراه با سطح غیرطبیعی هورمون است که باعث بروز علائم در زنان در دوران باروری خواهد شد.
  • استفاده از عصاره رازیانه در آزمایشات حیوانی به تنظیم انسولین، تستوسترون، هورمون لوتئین ساز و تیروئید کمک کرده است.
  • در واقع بعضی از مطالعات بر روی موش ها نشان می دهند که عصاره داروی گیاهی رازیانه می تواند به عنوان جایگزینی برای درمان جایگزینی هورمون (HRT) زنانه در دوران یائسگی مورد استفاده قرار بگیرد.
  • بدن در زمان یائسگی استروژن کمتری نسبت به گذشته تولید می کند.
  • اخیرا مکمل های کنسانتره سیاه دانه محبوبیت فزاینده ای پیدا کرده و گاهی اوقات با عناوین سیاه دانه یا دانه زیره سیاه عرضه می شوند.
  • دانه های کامل این گیاه دارویی معطر بوده و می توان آنها را به نان، سالاد و سایر غذاها اضافه کرد.

لازم به ذکر است که بیشتر مطالعات بر روی ارتباط سیاه دانه ها و هورمون ها بر روی حیوانات انجام شده و طی آنها از عصاره غلیظ یا تیموکینون استفاده شده است. بنابراین استفاده از دانه های کامل سیاه دانه در پخت و پز با وجود افزودن عطر و طعم به معنی ایجاد فواید مشابه نخواهد بود.

گیاه رازیانه

گیاه پنج انگشت

  • این گیاه در تنظیم هورمونها بسیار موثر است اما به کندی اثر می گذارد و ممکن است اثرش پس از ۳ تا ۳۶ ماه آشکار شود.
  • این گیاه نشانه های PMS (مانند نفخ، سردرد، افسردگی، احتباس آب، یبوست، آکنه، درد سینه، تحریک پذیری اعصاب، بی نظمی قاعدگی)
  • و مشکلات مربوط به یائسگی (مانند گرگرفتگی، بدخلقی، بی نظمی قاعده گی، میگرن) را کاهش می دهد.
  • مطالعات پزشکی و تجربی نشان می دهد که این گیاه درمان مناسبی برای بیماری آندرومتیوز و فیبروم است
  • همچنین به تنظیم و موازنه ی قاعدگی پس از قطع قرص های ضدبارداری کمک می کند.
  • البته در زمان بارداری و شیردهی و هنگام استفاده از قرص های ضدبارداری نباید استفاده شود.
گیاه پنج انگشت

ریشه ی قاصدک

  • تقویت کننده کبد: کبد نقش مهمی در تنظیم هورمون ها، به ویژه هورمون استروژن دارد.کبد نه تنها این هورمون را تولید می کند بلکه به حذف آن نیز کمک می کند.برای حفظ متابولیسم و حذف این هورمون باید کبد را تقویت کرد.ریشه قاصدک، یکی از قوی ترین تقویت کننده های کبد است.
  • طریقه مصرف: ریشه خشک شده ی قاصدک را به مدت ۱۵ دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید و میل کنید یا از تنتور آن استفاده کنید.
گیاه ریشه قاصدک

شبدر قرمز

  • شبدر قرمز سرشار پروتئین، کلسیم، منیزیوم، مواد معدنی، ویتامین ها و ایزوفلاوین استکه در تنظیم چرخه ی هورمونی بسیار مؤثر هستند.
  • در طب سنتی: شبدر قرمز در طب سنتی برای پیشگیری از نفخ معده، بی نظمی قاعدگی، فیبروم، یائسگی و نازایی استفاده می شود.
  • شبدر قرمز حاوی فیتواستروژن (استروژن گیاهی) است که از سیستم غدد داخلی در برابر مواد شبه استروژن زیان آور خارجی محافظت می کند و سیستم هورمونی را تنظیم می کند.
  • بهتر است در هنگام بارداری از شبدر قرمز استفاده نشود، زیرا هنوز اثر آن بر جنین مشخص نشده است.
گیاه شبدر قرمز

سایر روش های درمان تعادل هورمونی عبارتند از:

  • خواب کافی: کم خوابی یا قرارگیری در معرض نور مصنوعی در ساعات شب منجر به اختلال در هورمون ملاتونین و کورتیزول خواهد شد. همچنین این امر بر مقاومت به انسولین نیز تاثیر می گذارد.
  • رعایت رژیم غذایی سالم: داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از پروتئین های بدون چربی، چربی های سالم و فیبر با مقادیر قند محدود به تعادل هورمون هایی که اشتها، متابولیسم و خلق و خو را تنظیم می کنند، کمک خواهد کرد.
  • نوشیدن چای سبز: چای سبز با بهبود واکنش بدن به هورمون، به تعادل انسولین در برخی افراد کمک می کند. البته به دلیل تاثیرات احتمالی عصاره چای سبز بر مقاومت انسولینی به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.
چای سبز
  • ورزش منظم: انجام فعالیت بدنی منظم (ورزش) بر روی هورمون های اشتها تاثیر گذاشته و استفاده از هورمون انسولین در بدن را بهبود می بخشد.
  • مدیریت استرس: استرس زیاد باعث تغییر شدید سطح هورمون هایی چون کورتیزول و آدرنالین خواهد شد. فعالیت های آرام از جمله یوگا، گوش دادن به موسیقی یا پیاده روی در طبیعت باعث از بین رفتن استرس شده و این هورمون ها را در تعادل نگه می دارد.
  • جلوگیری از بروز اختلال در غدد درون ریز: عوامل ایجاد اختلال در غدد درون ریز ترکیباتی در محیط از جمله دود دخانیات، سموم دفع آفات، علف کش ها، پلاستیک ها، بازدارنده های شعله و مواد معطر در لوسیون ها و شوینده ها بوده که باعث عدم تعادل هورمونی خواهند شد.

خلاصه

میزان هورمون ها در بدن به طور مداوم در حال تغییر هستند. صدها دلیل برای نوسان روزانه هورمون ها وجود داشته و البته تا حدودی این فراز و نشیب ها ضروری هستند. با این وجود عدم تعادل هورمون ها در بلندمدت بر روی سلامتی تاثیر می گذارد.استفاده از داروهای گیاهی روشی طبیعی برای ایجاد تعادل در هورمونها است.

در طب سنتی، از پنج داروی گیاهی مورد بحث در این مقاله برای تعادل هورمونی استفاده شده و آنها به تعادل سطح هورمون های زنانه و مردانه کمک می کنند.

البته با توجه به اینکه تغییر سطح هورمون ها می تواند خطرناک باشد، باید پیش از مصرف گیاهان دارویی هورمونی و سایر داروها با هدف برطرف کردن این مشکل با یک متخصص مشورت کنید.

در حالی که این گیاهان برای بسیاری از افراد بی خطر هستند، اما ممکن است در شرایط خاصی مناسب نباشند، یا با داروی دیگری تداخل داشته باشند، بنابراین بهتر است پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (669 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان